Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:32

Ik zou er bij selenium/vitamine E supplementen nooit zomaar op durven te vertrouwen dat die seleniumgehaltes vast laag en dus veilig zijn. Chevivit (door Paardnatuurlijk gepromoot/verkocht) bevat bijvoorbeeld ook erg veel selenium; 2,5mg/dagdosering. Dat is behoorlijk hoog, hoewel niet zo hoog als bij Synovium, die is inderdaad absurd hoog.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:32

Die van mij krijgt nu al ongeveer een maand Synovium myocare-E, bovenop de Vitalbix DC.
Ze krijgt 20 gram per dag, is een pot van 1,5 kg die ik gewoon helemaal op mocht maken.
Overigens is dit wel vanuit bloedonderzoek waaruit een tekort aan selenium bleek.

Ik ga morgen onze dierenarts weer updaten over hoe het gaat en zal meteen informeren of je met dat supplement een overschot kan veroorzaken.
Weet iemand hier hoe je een overschot makkelijk kan herkennen??

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:12

Nou ik heb inmiddels de tweede emmer besteld, ik had de 4 kilo emmer nu 9.
Ik ben best heel tevreden, hij redt het niet zonder muesli erbij, maar met 500 gram muesli erbij heb ik het fijn op de rit.
Zijn spieren gedijen er ook wel goed onder, hij krijgt nu 150 gram, hij is 300 kg.
Vitamine E redt hij het goed mee in de jpgef.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:47

Kayleigh327 schreef:
Die van mij krijgt nu al ongeveer een maand Synovium myocare-E, bovenop de Vitalbix DC.
Ze krijgt 20 gram per dag, is een pot van 1,5 kg die ik gewoon helemaal op mocht maken.
Overigens is dit wel vanuit bloedonderzoek waaruit een tekort aan selenium bleek.

Ik ga morgen onze dierenarts weer updaten over hoe het gaat en zal meteen informeren of je met dat supplement een overschot kan veroorzaken.
Weet iemand hier hoe je een overschot makkelijk kan herkennen??


Selenium heeft officieel als chronisch overschot een grens van 4mg/100kg paard, maar er zijn paarden die al bij 1mg/100kg paard problemen krijgen door overdosering.

Een paard moet minimaal 0.3mg Se/100kg paard krijgen (volgens het cvb, het nrh houdt 0.2mg/100kg paard aan) en ik houd zelf als bovengrens 1mg/100kg paard aan, maar zorg er eigenlijk over het algemeen voor niet boven de 0.5mg/100kg paard te gaan omdat je van het ruwvoer altijd maar een inschatting maakt wat ze binnen krijgen en ook bij het krachtvoer weet je alleen de gegarandeerde waarde, wat neerkomt op de hoeveelheid die in de premix zit.

Met 20g Synovium myocare-E krijgt je paard 4mg selenium binnen (0.2mg/g product). Met 350g vitalbix DC krijgt ze 1mg selenium binnen, met 10kg gem. hooi krijgt ze ongeveer 0.4mg Se binnen.

In totaal is dat dus zo'n 5.4mg Se en ze weegt volgens jou zo'n 450-500kg. In principe krijgt ze dus geen overschot binnen, want het zit ruimschoots binnen de grens van 4mg/100kg paard, maar tegelijkertijd is het wel in de grenszone, want het zit boven de 1mg/100kg paard. Maar met 75 dagen (1 pot) verwacht ik nog niet dat er problemen gaan ontstaan.

De hoeveelheid vitamine E vind ik in dit product absurd laag. 900mg/kg betekent dat je slechts 18mg vitamine E bijvoert, dat komt neer op 15-20IU vitamine E.

Mocht je na deze pot willen blijven corrigeren om te voorkomen dat het tekort terugkomt zou ik óf een hogere dosering vitalbix DC voeren (150g/100kg paard, dus 700g) of gewoon 75g/100kg paard DC aanhouden en dan pharmahorse vit. E excellent bijvoeren. Ik zou in jouw geval gaan voor 20g, daarmee voer je 0.6mg se, dus zo'n 2mg Se in totaal. Daarnaast voer je dan 3705IU vit. E erbij, wat heel ruim is maar wel binnen de grens van 1000IU vit. E/100kg (officieel geen bovengrens vastgesteld, maar er wordt geadviseerd niet boven deze grens te gaan omdat hier sowieso nog geen problemen zijn gevonden).

https://www.pharmahorse.nl/vitamine-e-e ... paard.html

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:31

Mizora schreef:
Kayleigh327 schreef:
Die van mij krijgt nu al ongeveer een maand Synovium myocare-E, bovenop de Vitalbix DC.
Ze krijgt 20 gram per dag, is een pot van 1,5 kg die ik gewoon helemaal op mocht maken.
Overigens is dit wel vanuit bloedonderzoek waaruit een tekort aan selenium bleek.

Ik ga morgen onze dierenarts weer updaten over hoe het gaat en zal meteen informeren of je met dat supplement een overschot kan veroorzaken.
Weet iemand hier hoe je een overschot makkelijk kan herkennen??


Selenium heeft officieel als chronisch overschot een grens van 4mg/100kg paard, maar er zijn paarden die al bij 1mg/100kg paard problemen krijgen door overdosering.

Een paard moet minimaal 0.3mg Se/100kg paard krijgen (volgens het cvb, het nrh houdt 0.2mg/100kg paard aan) en ik houd zelf als bovengrens 1mg/100kg paard aan, maar zorg er eigenlijk over het algemeen voor niet boven de 0.5mg/100kg paard te gaan omdat je van het ruwvoer altijd maar een inschatting maakt wat ze binnen krijgen en ook bij het krachtvoer weet je alleen de gegarandeerde waarde, wat neerkomt op de hoeveelheid die in de premix zit.

Met 20g Synovium myocare-E krijgt je paard 4mg selenium binnen (0.2mg/g product). Met 350g vitalbix DC krijgt ze 1mg selenium binnen, met 10kg gem. hooi krijgt ze ongeveer 0.4mg Se binnen.

In totaal is dat dus zo'n 5.4mg Se en ze weegt volgens jou zo'n 450-500kg. In principe krijgt ze dus geen overschot binnen, want het zit ruimschoots binnen de grens van 4mg/100kg paard, maar tegelijkertijd is het wel in de grenszone, want het zit boven de 1mg/100kg paard. Maar met 75 dagen (1 pot) verwacht ik nog niet dat er problemen gaan ontstaan.

De hoeveelheid vitamine E vind ik in dit product absurd laag. 900mg/kg betekent dat je slechts 18mg vitamine E bijvoert, dat komt neer op 15-20IU vitamine E.

Mocht je na deze pot willen blijven corrigeren om te voorkomen dat het tekort terugkomt zou ik óf een hogere dosering vitalbix DC voeren (150g/100kg paard, dus 700g) of gewoon 75g/100kg paard DC aanhouden en dan pharmahorse vit. E excellent bijvoeren. Ik zou in jouw geval gaan voor 20g, daarmee voer je 0.6mg se, dus zo'n 2mg Se in totaal. Daarnaast voer je dan 3705IU vit. E erbij, wat heel ruim is maar wel binnen de grens van 1000IU vit. E/100kg (officieel geen bovengrens vastgesteld, maar er wordt geadviseerd niet boven deze grens te gaan omdat hier sowieso nog geen problemen zijn gevonden).

https://www.pharmahorse.nl/vitamine-e-e ... paard.html


Bedankt voor de tip!
Ik ga dit advies in ieder geval bij me houden en bespreken met de DA als ik aan het einde van de pot ben.
Ze krijgt het vanwege haar zomereczeem, de jeuk is een stuk minder geworden sinds we achter dit tekort zijn gekomen. Dus ik blijf er sowieso op letten!

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:01

Enne? Hoe bevalt het nog bij iedereen?

Ik moet -na half half af en aan gebruik aangezien het zonder op de wei ook prima ging- een nieuwe emmer bestellen. Echter twijfel ik of ik voor de gewone, of de Pro zal gaan. Mijn jonge ruin gaat straks wel naar de winterpaddock met een heel schraal weitje en eigenlijk alleen hooi en liksteen. Ook is hij gevoelig op z'n darmen waarbij de Pro zou kunnen helpen had ik gelezen? Hij staat nog zeer laag in de arbeid momenteel. Ik twijfel!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:05

Mijn stalgenoot voert 1,5x de dosis van de balancer en merkt geen verschil ten opzichte van de pro. Ik denk dat je sowieso beter naar goed ruwvoer kan kijken voor erbij.

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:14

Hij krijgt onbeperkt goed hooi, uit kleine droge baaltjes. De Balancer zelf wil ik geven samen met de Agrobs alphen grun mash of wiesencobs. Heb hem pas 8 maanden dus alles is nog aftasten. Nu een aantal maanden op z'n zomerstek met 24/7 weidegang met eventueel hooi doet hij het veel beter dan de eerste maanden dat hij in de winterpaddock stond aan het begin van het jaar, met toen alleen hooi,liksteen en 'psychologisch grazen' voor het idee, want het weitje haalt ie niks meer uit. Dat wil ik nu voorkomen als ie straks weer paar maanden terug gaat daarheen, door gelijk iedere dag de Balancer erbij te geven. Aangezien hij dan dus weinig gras eet, nog jong is én gevoelig is op z'n darmen, leek de Pro mij misschien toch meer voor hem kunnen doen?

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:21

Ik ben nog steeds super tevreden met de Balancer Pro. Ik voer geen magnesium meer bij en tot op heden gaat dat goed. Ook geen slappe mest meer.

Enige 'minpunt' is dat de 25kg zak de laatste keer meer gruis was dan brokken.

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:34

Ohja dat gruis inderdaad vaker gehoord. In de emmer die ik nu had was laatste beetje gruis, maar dat was gelukkig niet noemenswaardig storend

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:42

Ik heb geen problemen met gruis; we roeren de boel toch door de bietenpulp. Maar ik kan me voorstellen dat als je alleen de balancer geeft, gruis wel onhandig is :j

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:17

Ik geef 200 gr balancer brok (is voor 500 kg paard) en 200 gr balancer pro (is voor 200 kg paard). Samen is het genoeg voor mijn paard die 700 kg weegt. Ik vind de combi erg fijn (ze wilde alleen de balancer niet meer eten, wel in combi met de pro). Bloedwaardes waren ook heel mooi in april. Paardje loopt hier ook prima op. Ik meng het ook door een beetje pulp ivm het gruis

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:29

Tja... Je zou kunnen kijken of de pro na verloop van tijd effect heeft. Als je onbeperkt hooi voert, zou ik verder niks meer bij die brok voeren.

Ik heb ook wel wat gruis, maar niet storend veel.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:04

kverhage schreef:
Ik weet van de selenium er in de balancer (per 200gr) en balancer pro (per 500gr) 1,2 mg selenium in zit. Bij de vitalbix is dat 2,4 mg per kg. Dus stel je voert voor 500 kg (65x500=325gr) heb je 0,78 mg selenium.

Ik ben zelf ook overgestapt van de vitalbix naar de balancer pro, dit omdat ik een ouder paard heb van 25 die nog in beweging is met een vit E tekort. Zijn vacht zag er niet uit zoals het was en zijn bovenlijn werd ook schraler. Als ik meer gaf van de vitalbix vloog hij de pan uit kwa energie en schrikken (ja echt, zelfs nog met 25 :') ). Dus ben toen de balancer pro gaan proberen en ik zag zijn vacht in een paar weken tijd opknappen, bovenlijn komt langzaam aan wat bij en zijn energie is perfect. Ook is hij gewoon meer gaan glanzen en ziet er in het geheel beter uit, dus ik ben heel blij!

Edit; voor de geinteresseerde nu ik toch bezig was :P, de vitamine E in de vitalbix is 812,5 IE per 325 gr en in de balancer 1500 IE per 200gr en in de pro 3000IE per 500gr

Weet je ook of het om een organische of anorganische vorm van vit E gaat?

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:59

Ik meen mij te herinneren dat JPGEF een anorganische vorm heeft?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:14

MissWeenie schreef:
Ik meen mij te herinneren dat JPGEF een anorganische vorm heeft?

Ik heb het gevraagd maar nog geen antwoord.
Vitamine E is enige vitamine die absoluut organisch moet verstrekt worden. Zou me verwonderen moesten ze dit niet weten....
synthetisch vitamine E, nl. alpha-tocopherol duwt in het lichaam het natuurlijke gamma tocopherol weg.
In de natuur komt geïsoleerd alpha-tocopherol niet voor. Vitamine E zoals die in de natuur voorkomt, bestaat uit een mengeling van alpha, beta, gamma, delta tocopherolen en tocotrienolen. Daarom is het belangrijk altijd vitamine E in zijn natuurlijke vorm te geven...

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:47

En wat zou dit kortweg dus betekenen wanneer de vitamine E in JPGEF niét organisch zou zijn? Wordt het dan simpelweg niet opgenomen? Zorgt het voor een disbalans, kan het zelfs kwaad?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:25

Ja, het is zelfs kankerverwekkend. Mijn paardjes staan nu echt ongelofelijk mooi, zonder toevoegingen, ik ga nu echt alles uitpluizen tot op de bodem dat ik het niet verpruts door hen troep te geven deze winter.
Ook hoge concentraten ben ik huiverig voor. Ik zie wel, wil gewoon de waarheid weten over die supplementen dat ik er geen troep induw waar ze afhankelijk of slechter van worden.
Verwacht antwoord binnenkort.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:33


Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:28

Ik ken eigenlijk geen vitamine/mineralenbrok met organische vitamine E, als ik het goed onthouden heb?

Wat ik me wel afvraag; als je paarden er zo top bijstaan op alleen ruwvoer, waarom dan op zoek gaan voor iets erbij voor de winter? Als ze dan ook nog steeds onbeperkt ruwvoer hebben dan kunnen ze zelf extra bij-eten als ze dat nodig hebben, of krijgen ze 's winters een vitamine/mineralentekort?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:41

xyzutu2 schreef:
Ik ken eigenlijk geen vitamine/mineralenbrok met organische vitamine E, als ik het goed onthouden heb?

Wat ik me wel afvraag; als je paarden er zo top bijstaan op alleen ruwvoer, waarom dan op zoek gaan voor iets erbij voor de winter? Als ze dan ook nog steeds onbeperkt ruwvoer hebben dan kunnen ze zelf extra bij-eten als ze dat nodig hebben, of krijgen ze 's winters een vitamine/mineralentekort?

Ja, dat kan, want de voedingswaarde in gras valt terug in de winter....gras is 1 van de meest complete voedingsbronnen voor paarden. Is nu ook kortgegeten. Had heel mooi, langstelig gras die ze in strookbegrazing opgegeten hebben ganse zomer door.
Hooi alleen tijdens de winter dekt niet alle noodzakelijke voedingsstoffen.
Zeker niet voor hard groeiende jaarling hengst en twee tweejarige én drachtige merrie. Dat is niet ok om niets bij te voeren.
Ik denk misschien toch de healthy herbs te gaan proberen, nu al, dat ze het tegen de winter gewoon geworden zijn.

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:53

Ah, ik dacht dat je in de winter ook gewoon weidegang had.
Als je niet opziet tegen het weken en niet afgeschrikt wordt door het feit dat ze geen complete inhoud/analyse van hun spullen willen/kunnen geven kun je dat gewoon voeren, al vraag ik me af of er in tot brok gedroogd gras niet ook vitamineverval plaatsvindt net zoals in tot hooi gedroogd gras?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:06

xyzutu2 schreef:
Ah, ik dacht dat je in de winter ook gewoon weidegang had.
Als je niet opziet tegen het weken en niet afgeschrikt wordt door het feit dat ze geen complete inhoud/analyse van hun spullen willen/kunnen geven kun je dat gewoon voeren, al vraag ik me af of er in tot brok gedroogd gras niet ook vitamineverval plaatsvindt net zoals in tot hooi gedroogd gras?

Ik denk het...daarom ben ik aan het nagaan of healthy herbs iets is.
Ja, weidegang in de winter, maar gras is kort nu al. In de winter is het weg.
Ik heb voor je eens foto's samengezet.
Deze twee hengstveulens waren mager, van de bleekste zag je ribbetjes en zeer schrale bovenlijn. Gras, rijk natuurlijk hooi en prakje esparcette/bietepulp en geextrudeerd lijnzaad heeft ze echt veel goed gedaan.
Van de donkerdere zie je hoe hij opgefleurd is in drie maanden tijd...de bleke ook, die was echt mager....nog magerder dan de bruine...die was vorige maand nog mager, misschien door wormpjes, ik heb meteen ontwormd, ben dan de portie prakje gaan verdubbelen en echt die twee apart zetten om a volonte rijk natuurlijk hooi te kunnen eten...
Ze waren beide ook beetje dof in het vel. Misschien heeft de extra geextrudeerd lijnzaad hen deugd gedaan.
https://myalbum.com/album/6LJ9oTpuryiR

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:30

Jee.....het is soms zo lastig -O- Ik ben echt erg van het uitzoeken maar kom er steeds meer achter dat je nooit alles weet...en hoe kritischer je (logischerwijs) wordt, hoe minder er overblijft. Zoiets als de organische vitamine E...dan lijkt JPGEF eigenlijk superspul, maar blijkt er toch weer iets 'mis' mee, terwijl er zo over nagedacht lijkt en het, zoals ik het van jou begrijp, bijna onmogelijk is dat ze niet kunnen weten dat anorganische vitamine e schadelijk kan zijn. Je word er soms bijna moedeloos van?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:48

MissWeenie schreef:
Jee.....het is soms zo lastig -O- Ik ben echt erg van het uitzoeken maar kom er steeds meer achter dat je nooit alles weet...en hoe kritischer je (logischerwijs) wordt, hoe minder er overblijft. Zoiets als de organische vitamine E...dan lijkt JPGEF eigenlijk superspul, maar blijkt er toch weer iets 'mis' mee, terwijl er zo over nagedacht lijkt en het, zoals ik het van jou begrijp, bijna onmogelijk is dat ze niet kunnen weten dat anorganische vitamine e schadelijk kan zijn. Je word er soms bijna moedeloos van?

Ik denk dat de vitamine E in organische vorm te duur is en te snel achteruit gaat in brok. Daarom doen ze er synthetische in, maar dat is niet ok en zelfs schadelijk. Zeker niet in grotere hoeveelheden. Ze zouden er dan beter GEEN vitamine E in doen en gewoon los verse organische bij verkopen.
Dat is probleem met commerce, meeste mensen zijn zo kritisch niet en kopen het dan omdat ze denken dat het goed is omdat er extra vitamine E in zit.
Mijn veearts Vicky Stevens verkoopt organische vitamine E.
Mocht je interesse hebben, zij weet ook meer over organische en anorganische vitamine E. Je kan me pb-en voor meer info (ik vind vit E heel belangrijk, daar is vaak tekort van vooral bij drachtige merrie's en hard groeiend jong spul. Waarde gaat achteruit in gedroogd gras...dus vooral in wintermaanden, zoals ook vit D...)