Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:09

Heb ik gedaan toen ik voor JPG&F besloot, maar toen besloot ik toch voor JPG&F. Ik weet niet meer precies waarom, maar dat was volgens mij mede financieel? Van JPG&F voer je 200 gram voor een paard van 500 kilo, bij YHT zit je op 500gram/500 kilo.

Toch even gekeken, 8-) en YHT bevat per 500 gram maar 2/3 van de vitamine E die JPG&F per 200gr heeft, en bevat ook minder Se. Omdat mijn paard het op een Se-arme vitamine/mineralenbrok niet goed deed ben ik toen voor JPG&F gegaan en niet voor YHT/Vitalbix.
YHT: 15kilozak/500gr = 30 voerbeurten, en die zak kost € 30
JPG&F: 25kilozak/200gr = 125 voerbeurten en die zak kost € 75. JPG&F is dus bijna de helft goedkoper, en het feit dat ik er dan geen vitamine E/Se supplementen meer bij hoefde te doen als ze in de winter weinig gras kregen was voor mij de reden om toch naar JPG&F te gaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:34

Ok bedankt voor de selenium vergelijking. Die van mij heeft een tekort gehad en dat wil ik echt nooit meer. Ik blijf dus bij jpg&f.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:36

Mijn pony loopt voor geen meter op deze balancer vind ik.
Hij mist energie voor zijn werk, nu vind ik dat geen groot issue maar wel balen.

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:38

Hoeveel werk moet hij verzetten? En heb je geprobeerd om gewoon een hogere dosis te geven, net zoals je van Vitalbix bij meer werk/ziekte ook meer zou geven?

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:44

Hij is 300 kilo, en krijgt voor 500 kilo.
Na 15 minuten longeren is de pijp gewoon leeg, nou dat vind ik wel erg snel.
Moet m ook constant achter zijn vodden aan zitten, hij krijgt het nu een week.
Heb m nu een handje metazoa gegeven om te kijken of hij daar wat aan heeft, metazoa is het enige waar ik wat mee kon bij hem.
Twijfel of ik care4life ga proberen als aanvulling mocht dit niet werken.
Maar eerlijk gezegd vind ik het van de zotte dat ik nog muesli bij moet voeren, en neig naar de goedkoopste sportmuesli van de welkoop.
Dan maar suiker, hier loopt hij niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:05

Wel apart ook dat je pony al na een paar dagen tijd zoveel energie verliest, alleen omdat je van vitamine/mineralenbrok bent veranderd.
Als hij alleen op Metazoa goed reageerde, waarom ben je dan overgestapt op een andere balancer?

Je redenatie over dat het van den zotte zou zijn dat je nog muesli bij een balancer zou moeten voeren snap ik niet helemaal; balancers bestaan alleen uit vitamines en mineralen. Een balancer is dus absoluut geen volledig paardenvoer; het mist alle eiwitten, vetten en koolhydraten die een paard nodig heeft om te overleven. Dus als je paard niet genoeg heeft aan alleen vitamines/mineralen bovenop zijn gras/hooi dan zul je die eiwitten, vetten en koolhydraten (waaronder dus ook suikers) toch echt op een andere manier aan moeten vullen, of dat nou met muesli, grasbrok, zemelen, olie, bietenpulp of wat dan ook is. Ik vind dat vrij normaal, helemaal niet gek. Sommige paarden hebben nou eenmaal meer energie nodig en dan voer je dat gewoon bij, zo werken balancers nou eenmaal.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:07

Op welk voer stond hij voor de jpgef?

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:28

xyzutu2 schreef:
Wel apart ook dat je pony al na een paar dagen tijd zoveel energie verliest, alleen omdat je van vitamine/mineralenbrok bent veranderd.
Als hij alleen op Metazoa goed reageerde, waarom ben je dan overgestapt op een andere balancer?

Je redenatie over dat het van den zotte zou zijn dat je nog muesli bij een balancer zou moeten voeren snap ik niet helemaal; balancers bestaan alleen uit vitamines en mineralen. Een balancer is dus absoluut geen volledig paardenvoer; het mist alle eiwitten, vetten en koolhydraten die een paard nodig heeft om te overleven. Dus als je paard niet genoeg heeft aan alleen vitamines/mineralen bovenop zijn gras/hooi dan zul je die eiwitten, vetten en koolhydraten (waaronder dus ook suikers) toch echt op een andere manier aan moeten vullen, of dat nou met muesli, grasbrok, zemelen, olie, bietenpulp of wat dan ook is. Ik vind dat vrij normaal, helemaal niet gek. Sommige paarden hebben nou eenmaal meer energie nodig en dan voer je dat gewoon bij, zo werken balancers nou eenmaal.

Ik dacht dat balancers genoeg zouden moeten zijn?
Metazoa bevat veel ijzer, en ik moest 250 gram geven voor goed effect, ivm insulineresistentie en ems overgestapt op jpgef.
Nu vind ik 50 gram metazoa erbij prima, maar ik denk nu na over een granenmix ofzo.
En dan beginnen met 1/5 schep per dag, en opvoeren tot hij fijn loopt.
Enige is dat hij ir is, dus dat suikerpieken niet erg gewenst zijn.
Maar eerlijk gezegd ben ik dit wel zat..
Enige is dat ik geen geperste brok wil geven.
Het liefst voer ik dan iets makkelijk verkrijgbaars en betaalbaar, zoals subli, pavo etc.
Geen muesli van 17 euro voor 15 kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:43

Maar van Metazoa zou je een pony van 300 kilo toch maar 150 gram moeten geven? Van de Metazoa gaf je bijna 2x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid terwijl je van JPG&F wel de dagelijkse dosis geeft. Dat zal altijd wel een verschil geven in gedrag/prestaties aangezien je van de een bijna 2x zoveel vitamines en mineralen geeft als van de ander. Dat heeft dus niets met JPG&F of Metazoa als merk te maken. Ik zou het zelfs gek vinden als je dan geen verschil zou merken.

Balancers bevatten echt bijna alleen vitamines en mineralen (en misschien een paar essentiele aminozuren), vandaar dat ze ook vitamine & mineralenbrokje worden genoemd. Dat is wat erin zit.
Je kunt natuurlijk altijd overschakelen op gewone muesli of brok, maar dan ga je tegen precies het tegenovergestelde probleem aanlopen als je jouw schema van 1/5 schep per dag gaat volgen; dan voer je je pony namelijk een gebrek aan vitamines en mineralen aangezien gewone muesli/brok gemaakt is op het voeren van X kilo per dag. Als de fabrikant zegt dat je 2 kilo per dag moet voeren van zijn product, dan houdt dat in dat je pony pas bij 2 kilo muesli/brok de zijn dagelijkse dosis vitamines/mineralen binnenkrijgt.
Het klinkt dus een beetje alsof je nu van het ene uiterste (dubbele dosis vitamine/mineralenbrok terwijl je pony daar sowieso geen energie qua koolhydraten/vetten/eiwitten uit kan halen) naar het andere springt (onderdoseren van normale brok omdat je bang bent voor teveel koolhydraten enz maar waardoor je pony ook te weinig vitamines&mineralen binnenkrijgt).
Als je weinig krachtvoer wilt geven, dan zul je een vitamine/mineralenbrok nodig hebben om ervoor te zorgen dat je paard daar dan nog genoeg van binnenkrijgt. Als je veel krachtvoer wilt geven dan kun je geen losse vitamine/mineralenbrok erbij voeren omdat je paard dan een overdosis aan bepaalde vitamines/mineralen zal krijgen.

Als je pony echt zo weinig energie heeft en alleen met een dubbele dagdosis vitamines/mineralen 15 minuten longeren volhoudt dan zou ik eigenlijk altijd een bloedonderzoek laten doen, al was het alleen maar om een wormbesmetting uit te sluiten, want zo weinig energie klinkt niet gezond.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 01:07

Ik kijk er niet van op dat hij er niet op loopt.
Hij loopt of ergens top op, of het werkt echt niet, zo is hij altijd geweest.
Echter heeft hij allergiepilletjes waardoor de metazoa wat omhoog moest, ze kunnen er moeiig van worden
Hij kan ook alles trouwens, maar t kost moeite en aanzwengelen.
Hij doet t allemaal braaf, maar hij mist dat fijne stukje power wat ik van hem ken.
Meneer kan lopen, echt een feest om mee te werken, maar daarvoor moet zijn voerschema wel kloppen in zijn geval.

Overigens doel ik op voer muesli naast een balancer hoor!
Ik geef overigens hetzelfde in verhouding?
Hij is 300 kilo, ik geef voor 500 kilo paard
Metazoa 250 gram is ook 500 kilo paard.

Maargoed, jij geeft aan dat ik te weinig geef tov de metazoa, ik dacht dat ik meer geef nu, gehaltes liggen toch echt hoger in jpgef?
Ik twijfel over of muesli geven of de allergiepillen stoppen, maar met zijn hooikoorts is dat laatste niet geweldig te noemen.
Nu is t altijd een drama geweest dat voeren, op stal weten ze het ook, dat hij gewoon slecht tegen sommige dingen kan.
Een nieuwe lichting hooi wekt vaak geheid lichte kriebels op eerste 2 dagen, daarna is het weer over en niks meer aan de hand.
Overigens is hij ook niet 100% goed, want hij heeft EMS.
Dat maakt hem gewoon erg gevoelig voor dit soort dingen, overigens zijn zijn halfbroertjes en zusjes ook niet onwijs makkelijk met voeren.

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 02:22

Aha, dan las ik te snel, ik dacht dat je alleen de metazoa verdubbeld had en helemaal over wilde stappen op muesli, sorry voor de verwarring.
Hoelang geef je die allergiepillen al? En is dat echte medicatie of gewoon homeopathisch?

Als hij zo complex is met allergieen en EMS dan is het misschien een idee om een bloedonderzoek te doen en een voedingsdeskundige eens naar zijn dieet plus die bloedwaardes te laten kijken. Die kan je hele dieet doorrekenen en niet alleen kijken op welk gebied er misschien nog tekorten zijn, maar ook of er interacties zijn tussen dat wat je voert en de verschillende ziektes die je paard heeft. Stel dat je bijvoorbeeld tegen de hooikoorts/EMS alleen maar geweekt hooi voert, dan kan het zijn dat je paard in het werk energie verliest als er teveel suikers weggeweekt worden.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 03:31

Die allergiepillen al maanden, sinds mei gok ik.
Zijn loratadine pilletjes voor mensen.
Qua onderzoek, ik voer nu glutenvrij en hij reageert mede op gras, dennen en de bomen die aan zijn weide grenzen.
Ook hartog compact gras gaf ook neuskriebels. :+
Ik heb het met de dierenarts toen overlegd, maar gezien wat ik al niet geef vond ze het niet nodig, die bomen en grassen kunnen we immers niet weghalen.
Daarbij heeft hij s'winters nergens last van, waardoor hooi of stro allergie gewoon echt niet aan de orde is.
Zijn supplementen zijn ook suikervrij en vulstof vrij.
Veel meer kan ik niet doen denk ik, enige is dat ik een mogelijke kruisallergie zie met berken en de appelpulp die in zijn brokjes zitten.
Ik geef trouwens geen geweekt hooi.
De dierenartsen zagen geen reden voor bloedonderzoek, 2 verschillende die ik dit gevraagd heb en heb gezien hebben.
Hij glimt ook, en na minder pilletjes wordt hij inderdaad actiever.
Ik denk er sterk over een muesli te halen en dat eens te proberen, gewoon betaalbaar spul waar hij energie van krijgt met max een kwart kilo per dag.
Werkt dat maak ik me geen zorgen, een ziekte moffel je niet weg met een kwartje muesli.

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 07:36

Ik lees hier zo af en toe mee, om even terug te komen op het vitamine E/selenium-gedeelte:

In theorie is het zo dat paarden die weinig/niet op het gras staan snel een tekort aan vitamine E en selenium hebben.

Ik heb er hier echter 2 staan die "nooit" op het gras komen waarvan slechts 1 een vitamine E tekort heeft en beiden een normaal seleniumgehalte. Dus ik let erg op wat ik geef van balancers.

Om maar even aan te geven dat het niet altijd zwart/wit is ;)

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:58

Een hele mooie muesli voor extra energie is de active+ muesli van vitalbix. Daar zit geen rommel in en laag suikers/zetmeel etc. Hij is alleen wel wat prijzig tegenover andere muesli's denk ik.
Heb je trouwens ooit wel eens de puur pollen/allergie druppels geprobeerd? Hoor ik erg goede verhalen over, maar misschien heb je dat al geprobeerd omdat je nu aan de pilletjes zit. Overigens kan het ook vaak helpen zijn immuunsysteem te ondersteunen om reacties te verminderen :) Dit was niet waar je naar vroeg, maar wou het toch even delen! Kan altijd handig zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:37

xyzutu2 schreef:
Heb ik gedaan toen ik voor JPG&F besloot, maar toen besloot ik toch voor JPG&F. Ik weet niet meer precies waarom, maar dat was volgens mij mede financieel? Van JPG&F voer je 200 gram voor een paard van 500 kilo, bij YHT zit je op 500gram/500 kilo.

Toch even gekeken, 8-) en YHT bevat per 500 gram maar 2/3 van de vitamine E die JPG&F per 200gr heeft, en bevat ook minder Se. Omdat mijn paard het op een Se-arme vitamine/mineralenbrok niet goed deed ben ik toen voor JPG&F gegaan en niet voor YHT/Vitalbix.
YHT: 15kilozak/500gr = 30 voerbeurten, en die zak kost € 30
JPG&F: 25kilozak/200gr = 125 voerbeurten en die zak kost € 75. JPG&F is dus bijna de helft goedkoper, en het feit dat ik er dan geen vitamine E/Se supplementen meer bij hoefde te doen als ze in de winter weinig gras kregen was voor mij de reden om toch naar JPG&F te gaan.


Hier voeren we niet de brok maar het poeder supplement van YHT
Juist omdat we hele sobere dieren hebben staan(3 IJslanders, een haflinger , een welsh a en nog een paar weken de Spanjaard)
Dus dan zit ponden bijvoeren er sowieso niet in ( we moeten de ene ijs en de haf al beperken in de gras opname ;) )
Maar met het poeder zijn wij zeer tevreden

Hoewel ik nogmaals in specifiek de koper opname wil duiken om te zien of het misschien niet nog beter kan qua koper en bij behorende stoffen
(Ijzer overschot in bodem dermate hoog dat het de koperopname echt flink belemmert)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:38

[***] schreef:
Ik lees hier zo af en toe mee, om even terug te komen op het vitamine E/selenium-gedeelte:

In theorie is het zo dat paarden die weinig/niet op het gras staan snel een tekort aan vitamine E en selenium hebben.

Ik heb er hier echter 2 staan die "nooit" op het gras komen waarvan slechts 1 een vitamine E tekort heeft en beiden een normaal seleniumgehalte. Dus ik let erg op wat ik geef van balancers.

Om maar even aan te geven dat het niet altijd zwart/wit is ;)


Maar selenium verdwijnt toch ook niet uit gras als het hooi wordt? De enige verdwijnende factor is vitamine E, want dat verdwijnt tijdens het droogproces. Dat in jouw geval de helft het goed doet op alleen hooi + balancer en de helft hierop een vitamine E-gebrek oploopt is op zich wel interessant. Sommige paarden hebben meer vitamines/mineralen nodig dan anderen, maar het laat zien dat balancer + hooi voor een deel van de paarden qua vitamine E inderdaad niet genoeg is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:52

In mijn geval is uit gras en ruwvoer analyse gebleken dat er weinig selenium in zit. Uit bloedonderzoek bleek seleniumtekort. Ik heb toen tijdelijk een supplement gegeven van de DA en daarna een vitaminebrok gezocht met voldoende selenium erin.

Even terug komend op de pony die na 1 week onvoldoende energie heeft, dat kan eigenlijk niet door het voer komen in zo'n korte tijd. Pas na een maand kan je zeggen wat een wijziging in voer doet. Ik zou bloedonderzoek laten doen als dit aanhoudt. Mijn pony heeft met uitsluitend een balancer en ruwvoer ruim voldoende energie voor dagelijkse arbeid. Natuurlijk voelt ze wel eens wat minder fit, maar dat hebben we zelf ook wel eens toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:09

xyzutu2 schreef:
[***] schreef:
Ik lees hier zo af en toe mee, om even terug te komen op het vitamine E/selenium-gedeelte:

In theorie is het zo dat paarden die weinig/niet op het gras staan snel een tekort aan vitamine E en selenium hebben.

Ik heb er hier echter 2 staan die "nooit" op het gras komen waarvan slechts 1 een vitamine E tekort heeft en beiden een normaal seleniumgehalte. Dus ik let erg op wat ik geef van balancers.

Om maar even aan te geven dat het niet altijd zwart/wit is ;)


Maar selenium verdwijnt toch ook niet uit gras als het hooi wordt? De enige verdwijnende factor is vitamine E, want dat verdwijnt tijdens het droogproces. Dat in jouw geval de helft het goed doet op alleen hooi + balancer en de helft hierop een vitamine E-gebrek oploopt is op zich wel interessant. Sommige paarden hebben meer vitamines/mineralen nodig dan anderen, maar het laat zien dat balancer + hooi voor een deel van de paarden qua vitamine E inderdaad niet genoeg is.


Juist, dat verband selenium-hooi is er eigenlijk helemaal niet. Waarom wordt dan wel gezegd dat paarden met een vitamine E tekort ook zeker wel seleniumtekort zullen hebben? Want daar zat ik mee in mijn hoofd...

Nu heb ik uiteraard maar 2 paarden, dus of je er nu echt iets uit kan concluderen (buiten dat elk paard uniek is in behoefte ;) ) weet ik niet. Had in ieder geval wel bij beiden dezelfde tekorten verwacht bij hun voerpatroon :j Dit was deels zo maar deels dus ook niet.

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:32

Ik lees eigenlijk nergens dat paarden met vitamine E-gebrek automatisch ook een seleniumtekort hebben. Andersom wel; Se en vit E werken met elkaar samen als anti-oxidanten tegen beschadiging van cellen door melkzuur als ze in de juiste verhoudingen gegeven worden. Dus de verhouding tussen de twee is belangrijk, maar het paard kan best een tekort aan de een hebben en een overschot aan de ander.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:22

Nonsens tessebes.
Ik heb er gister een handje metazoa in gestopt en hij liep weer als een tierelier, en dat was sinds de jpgef niet meer, nog geen dag die power.
Als ik vandaag een schep sportbrok aan een willekeurig paard geef merkt de eigenaar dat morgen ook geheid. :+
En dat heb ik eerder ook gehad, van vitalbix viel hij in slaap en dat heb ik dus niet eens een week volle dosis gevoerd.
Beestje stond constant te suffen.
Hij heeft het nou eenmaal dat hij gevoelig is op voer, dat dat niet gebruikelijk is klopt, maar dat houdt nog niet in dat het niet kan.

Net liep meneer weer zoals ik hem ken, buikspieren aangespannen, lekker nageeflijk en zonder problemen 20 minuten goed kunnen trainen.
Zelfs stukjes verzamelen weer of het niks was, nou dat kan hij op alleen jpgef dus totaal niet.
Hij was ook spontaan weer stout, zijn ponystreken waren ook gelijk weer terug.
Nu wil ik graag van metazoa af, er zit iets in waarvan hij schuurt dus ik heb nu wat care4life van een stalgenoot mogen pakken.

En qua ja misschien was jij anders: ik voel me een zombie hormoonbom en voel me alles behalve lekker, en dat is al een week zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:48

xyzutu2 schreef:
Ik lees eigenlijk nergens dat paarden met vitamine E-gebrek automatisch ook een seleniumtekort hebben. Andersom wel; Se en vit E werken met elkaar samen als anti-oxidanten tegen beschadiging van cellen door melkzuur als ze in de juiste verhoudingen gegeven worden. Dus de verhouding tussen de twee is belangrijk, maar het paard kan best een tekort aan de een hebben en een overschot aan de ander.


Niet? Ik dacht dat ik dat wel had gelezen, mijn DA zei het volgens mij ook. Waarom is het anders dat in 99% van de vitaline E supplementen dit samen met selenium zit? Toch omdat een tekort van beiden samen voorkomt dacht ik?

Maar ik kan mis zijn, maakt nu ook niet zo heel veel uit voor het topic denk ik, wilde gewoon maar even aangeven dat uitgaan van automatische tekorten ("want ze krijgen dit of dat niet") niet altijd zo handig is ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:14

Bij selenium wel even opletten dat het totaal qua inname niet te hoog komt
Overdosering kan giftig zijn (va 8mg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:17

De supplementen combineren vitamine E en selenium vaak omdat die twee elkaar werking als anti-oxidant versterken. Best lastig als je alleen vitamine E wilt voeren en juist geen selenium wilt voeren ivm vergiftiging.

Het is trouwens wel algemeen bekend dat paarden die alleen hooi krijgen en verder niets vaak tekorten aan vitamine E opbouwen, gewoon omdat het nauwelijks in het hooi zit. Die moet je dus bijvoeren met een balancer of een vitamine E-supplement. Persoonlijk ga ik wel uit van dat tekort, daarom krijgen mijn pony's die alleen op hooi staan ook de JPG&F balancer. Maar je kunt natuurlijk ook redeneren dat je paard bij de groep behoort die daar geen last van heeft.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:27

De hoeveelheid selenium in een gemiddeld vitamine e + selenium supplement is niet heel hoog. Met bijvoorbeeld Synovium is de dosis 10x hoger en dan moet je op gaan letten en eigenlijk alleen na bloedonderzoek geven.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:32

Pharmahorse heeft gewoon losse vitamine E, en kruidvat.