Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:57

Mag ik even binnen vallen? Omdat ik even helemaal luzernevrij wil voeren overweeg ik de balancer van JPGEF, maar ik wil liefst ook melassevrij (ookal is het maar weinig) dus zou dan op de granulaat uit komen. Mijn vraag is, is dat niet een grote schep poeder? Ik ben wel ook zoekende naar een gehakselde luzernevrije drager (geen cobs omdat ik niet wil hoeven weken, is in mijn situatie niet heel handig) omdat ik ook golden paste in een beetje water geef, heb m'n oog nu op Grünhafer van Agrobs laten vallen, maar daar wil ik maar een klein handje van geven, geen scheppen vol om de granulaat te kunnen 'opnemen' zeg maar.
Ik geef 2 voedingen per dag dus per keer 100 gram (pony wordt voor 500 kg gevoerd), is dat qua volume veel of valt het mee?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:20

Ik durf niet te zeggen hoe grof de granulaat is, maar ik verwacht niet dat het echt poeder is. Je zou ook compact gras of esparcette kunnen proberen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:43

Ik heb geen ervaring met granulaat, maar is bietenpulp een optie om doorheen te mengen?

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:12

Ik heb ook geen ervaring met de granulaat, al is die volgens mij wel wat groffer dan normale poeder. Je zou ook nog naar de alpengrun muesli van Agrobs kunnen kijken, daar meng ik zelf de balancer pro mee

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:39

Nou helaas, net antwoord van Je paard gezond... zit luzerne in hun balancer. Aangezien ik die echt even helemaal wil uitsluiten valt die dus af. Wordt 't waarschijnlijk toch Your Horse Trace want Victorious Secret vinden ze niet lekker, die heb ik gevoerd.

Bietenpulp moet ook geweekt, esparcette heb ik gevoerd, vinden ze heerlijk maar is vergelijkbaar met luzerne dus wil ik ook even niet voeren. Waarom ze op die vlinderbloemigen reageren is niet bekend maar het schijnt dat veel IR gevoelige paarden daar toch richting HB van gaan.
Compactgras is niet handig om poedertjs en golden-paste-water overheen te mengen (ik moet echt iets gehakselds hebben) en Alpengrun muesli is echt VEEL te hoog in suiker en zetmeel voor een IR paard...
Zetmeel 2,80 %
Suiker 9,70 %
Fruktaan 6,00 %

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:52

Oh ja, je wilde niet weken, dat was ik even vergeten. Lastig hoor!
Kun je me (evt in pb om dit topic niet te vervuilen) wat meer vertellen over de vermeende link tussen luzerne en hb bij ir? Mijn hb-gevoelige merrie (voor zover ik weet niet ir, maar je weet nooit) heb ik nu op een handje luzerne per dag staan (om te natte bietenpulp wat minder sopperig te maken), maar ik overweeg om deze hoeveelheid op te hogen.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:01

Huh, oh ik dacht echt dat er bij hun geen luzerne in zat. Juist daarom wilde ik misschien van vitalbix naar hun balancer overstappen.
Dat is nou jammer....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:44

Volgens mij is de drager van jpgef ook luzerne.
Je zou kunnen kijken op de site van pure paardenvoeding. Mooie produkten zonder luzerne! Ik voer sinds een tijdje Victorious Secret maar je kunt ook Pure gaan voeren of your horse trace. Astrid van Pure Paardenvoeding kan je goed informeren!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 00:37

Francis schreef:
Nou helaas, net antwoord van Je paard gezond... zit luzerne in hun balancer. Aangezien ik die echt even helemaal wil uitsluiten valt die dus af. Wordt 't waarschijnlijk toch Your Horse Trace want Victorious Secret vinden ze niet lekker, die heb ik gevoerd.

Bietenpulp moet ook geweekt, esparcette heb ik gevoerd, vinden ze heerlijk maar is vergelijkbaar met luzerne dus wil ik ook even niet voeren. Waarom ze op die vlinderbloemigen reageren is niet bekend maar het schijnt dat veel IR gevoelige paarden daar toch richting HB van gaan.
Compactgras is niet handig om poedertjs en golden-paste-water overheen te mengen (ik moet echt iets gehakselds hebben) en Alpengrun muesli is echt VEEL te hoog in suiker en zetmeel voor een IR paard...
Zetmeel 2,80 %
Suiker 9,70 %
Fruktaan 6,00 %


Wel met esparcette, maar wij hebben al even deze; http://www.equifyt.com/nl/bestel-online ... enhooi/226
Vind het een mooie mix. Ze krijgen dan wel vitalbix nu, maar wil verder ook geen lucerne voeren.

Voorheen Force gegeven, maar die heeft ook natuurlijk zo zijn nadelen.

In onze zoektocht wel nog wat vitamines tegen gekomen, maar die zijn vaak minder breed. Op zich vind ik dat niet erg als je bijv ruwvoeranalyse hebt kunnen doen en een beetje weet wat je wil geven qua vitamines.

Op dit moment krijgen ze ook een tijdje koolstofklei.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:56

Kayleigh327 schreef:
Huh, oh ik dacht echt dat er bij hun geen luzerne in zat. Juist daarom wilde ik misschien van vitalbix naar hun balancer overstappen.
Dat is nou jammer....


Hoe bevalt de vitalbix verder? Ik wilde juist overstappen van de balancer pro naar de vitalbix omdat deze hier bij de dierenwinkel makkelijk te verkrijgen is en ook nog een stuk goedkoper.

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:11

Hier loopt ook ergens een apart topic over vol ervaringen, ik geloof: "Ervaringen met Vitalbix Daily Complete"

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:53

damian23 schreef:
Kayleigh327 schreef:
Huh, oh ik dacht echt dat er bij hun geen luzerne in zat. Juist daarom wilde ik misschien van vitalbix naar hun balancer overstappen.
Dat is nou jammer....


Hoe bevalt de vitalbix verder? Ik wilde juist overstappen van de balancer pro naar de vitalbix omdat deze hier bij de dierenwinkel makkelijk te verkrijgen is en ook nog een stuk goedkoper.


Bevalt op zich prima! Haar vacht ziet er echt hardstikke goed uit, en ze heeft voldoende energie.
Ze heeft zomereczeem vandaar dat ik dit ben gaan voeren.
Ze had alleen problemen met haar lever een tijd geleden daarom ben ik iets zonder luzerne gaan zoeken.
Buiten de luzerne ben ik er echt super tevreden over!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:26

damian23 schreef:
Hoe bevalt de vitalbix verder? Ik wilde juist overstappen van de balancer pro naar de vitalbix omdat deze hier bij de dierenwinkel makkelijk te verkrijgen is en ook nog een stuk goedkoper.


De Vitalbix daily complete bevalt hier vele malen beter dan de balancer pro. Sterker nog, ik ben er super tevreden over.
Ik heb 3 paarden staan met chronische leverschade door vergif. Met de Balancer pro merkte ik totaal geen verschil. Bij de Vitalbix na 2 weken al.

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:15

Wat is in praktijk dan het verschil? En is er verder helemaal niets veranderd in het dieet sinds je vitalbix bent gaan voeren?
In Vitalbix zitten meer essentiele aminozuren, dat kan qua spiergroei wel een hoop uitmaken voor sommige paarden. Hier heb ik dat al op een andere manier opgevangen (whey poeder), dus ik vermoed dat paarden die sowieso al een goede dosis eiwitten/essentiele aminozuren binnenkrijgen naast de balancer (bijvoorbeeld via luzerne, esparcette, whey of eiwitrijke grasbrok) qua bespiering in elk geval minder zullen reageren op de essentiele aminozuren in Vitalbix, want zoveel zijn dat er ook weer niet. Ik ben heel benieuwd naar het verschil in de praktijk!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:46

Wellicht maken toch de 3 extra aminozuren in Vitalbix hier het verschil?
Nl. Cystine, Threonine en Tryptofaan. Onze paarden werden relaxter en ik kreeg minder moeite om de oudjes, 19 en 20 jaar goed op gewicht te houden. Met de Balancer had ik dat probleem wel. Verder is alles hetzelfde gebleven qua hooi, weidegang etc.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:54

Ik vind wel dat er in de vitalbix wat weinig vitamine E zit tov de balancer pro.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:39

Damian23, dat hangt een beetje af hoeveel vit. E een paard extra nodig heeft. Een paard wat minimaal 6 uur per dag in het gras komt krijgt via het gras voldoende vit. E binnen.
Verder vind ik dat bij de Balancer pro de gegevens niet allemaal compleet zijn.
In de Balancer granulaat zit melasse, in de Vitalbix niet.
Ook ontbreken de daadwerkelijke gegevens over de voedingswaarde van het suiker/zetmeel gehalte, de VREP(verteerbaar ruw eiwit) en de daadwerkelijke energiewaarde.

Maar het belangrijkste vind ik de paarden zelf. Ruim een jaar de Balancer gevoerd van JPGF en geen verschil. Ze kwamen ook nog 's slecht in het voorjaar door de verharing. Ik was zelfs bang dat ik bij 2 paarden met een beginnende Cushing te maken kreeg.

Twee weken Vitalbix en de paarden veranderden zichtbaar in het positieve. De vachtwissel ging dit voorjaar super en ze zijn weer zo glad als een aal ondanks hun leeftijd. 19 en 20 jaar. Gelukkig geen beginnende Cushing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:59

Hier kwamen de Shetlanders dit jaar na jaren voeren met Equilin, Metazoa en Formula 4 Feet voor het eerst voor hun doen in no time door de wintervacht met de Balancer van Je Paard Gezond en Fit. Ze zijn weer spiegelglad en hebben ook veel meer spiermassa (eentje bleef altijd erg slungelig/kaal) en dat vind ik erg fijn bij zulke 20 plussers. Ze staan trouwens niet/nauwelijks meer op gras dus dan is die extra vitamine E wel handig.

Wat ik me afvraag bij mensen bij wie JPG&F niets deed en Vitalbix wel; geef je met Vitalbix Daily Complete dan de minimumdosering (250gr/500 kilo paard) of zit je hoger, of voer je ook die Vitalbix Active+ bij? Vitalbix biedt namelijk een soort glijdende schaal aan waarbij je een paard van 500 kilo ook 450 gram mag voeren. Je kunt echter natuurlijk ook van JPG&F wat meer voeren als je meer effect zoekt. Met 300 gram JPG&F (ipv de 200 gram/500 kilo paard) heb je nog steeds geen gekke overdoses, en aangezien een paard dat harder werker werkt/ziek is meer vitamines/mineralen verbruikt zou het logisch zijn om ook bij JPG&F de hoeveelheid aan te passen aan de hoeveelheid werk/ziekte.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:49

xyzutu2 schreef:
Wat ik me afvraag bij mensen bij wie JPG&F niets deed en Vitalbix wel; geef je met Vitalbix Daily Complete dan de minimumdosering (250gr/500 kilo paard) of zit je hoger,


Ik geef van de Vitalbix de Daily complete 250 gr. per dag per paard en dat blijkt voldoende. Ik heb sobere paarden en rij recreatief. Ze wegen rond de 500 tot 550 kilo.

Dat de JPG&F hier niks deed daar wil ik niet mee zeggen dat het voer niet goed is hoor. Begrijp me niet verkeerd ;)
Het deed hier niks maar wellicht bevalt het bij andere paarden prima.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:12

Hoe is het met de vergelijking van selenium in vitalbix en jpg&f? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:22

Kijk eens op http://www.purepaardenvoeding.nl

Ik geef sinds kort de Horse Trace Balancer (poeder).

Deze vitamine en mineralenpoeder heeft geen toegevoegt ijzer, omdat dit voldoende in gras en hooi zit.

En daarbij is het goedkoper dan waar je nu naar kijkt.

Ze heeft er ook een brokje van. Melasse vrij , graan vrij en uiteraard ook weer ijzer vrij.

Je kan haar contacten en om advies vragen. Al is ze op dit moment op vakantie.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:43

Tessebes schreef:
Hoe is het met de vergelijking van selenium in vitalbix en jpg&f? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?


Die van mij heeft toevallig een tekort aan selenium en vitamine E (paar weken geleden uit bloedonderzoek gebleken, onderzoek vanwege zomereczeem).
Of het door de vitalbix komt kan ik niet zeggen. Ik denk eerder dat zij stoffen wat moeilijker opneemt.

Ze krijgt 350 gram Daily Complete per dag (weegt 450-500 kg). En wordt 3 keer per week gereden. Dus niet enorm veel.
Mijn idee is dat ze gewoon moeilijker dingen opneemt en ze daarom een tekort had.
Heb verder niemand gehoord die Vitalbix voert waarbij het paard bepaalde tekorten krijgt.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:10

Ik weet van de selenium er in de balancer (per 200gr) en balancer pro (per 500gr) 1,2 mg selenium in zit. Bij de vitalbix is dat 2,4 mg per kg. Dus stel je voert voor 500 kg (65x500=325gr) heb je 0,78 mg selenium.

Ik ben zelf ook overgestapt van de vitalbix naar de balancer pro, dit omdat ik een ouder paard heb van 25 die nog in beweging is met een vit E tekort. Zijn vacht zag er niet uit zoals het was en zijn bovenlijn werd ook schraler. Als ik meer gaf van de vitalbix vloog hij de pan uit kwa energie en schrikken (ja echt, zelfs nog met 25 :') ). Dus ben toen de balancer pro gaan proberen en ik zag zijn vacht in een paar weken tijd opknappen, bovenlijn komt langzaam aan wat bij en zijn energie is perfect. Ook is hij gewoon meer gaan glanzen en ziet er in het geheel beter uit, dus ik ben heel blij!

Edit; voor de geinteresseerde nu ik toch bezig was :P, de vitamine E in de vitalbix is 812,5 IE per 325 gr en in de balancer 1500 IE per 200gr en in de pro 3000IE per 500gr

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:10

Als je paard niet op het gras komt dan zul je in veel gevallen inderdaad vitamine E bij de Vitalbix bij moeten voeren, zeker als je ook olie voert want voor de vertering daarvan heeft een paard nog veel meer vitamine E nodig. Veel oliemixen hebben tegenwoordig trouwens al vitE erbij in zitten, dus dat scheelt wel weer.

Jammer dat er geen vitaminebrok/poeder bestaat dat en veel essentiele aminozuren bevat, en ruim voldoende Se en vitamine E. Vitalbix zit aan de ene kant van die vergelijking en JPG&F aan de andere kant. Ze zijn allebei op hun eigen manier goed (Vitalbix waarschijnlijk beter voor paarden ook grazen en minder spieren aanmaken en JPG&F ook geschikt voor paarden die niet grazen en goed voor paarden met een Se/vitE tekort), maar én én is natuurlijk altijd beter. ;)

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:58

xyzutu2 schreef:
Als je paard niet op het gras komt dan zul je in veel gevallen inderdaad vitamine E bij de Vitalbix bij moeten voeren, zeker als je ook olie voert want voor de vertering daarvan heeft een paard nog veel meer vitamine E nodig. Veel oliemixen hebben tegenwoordig trouwens al vitE erbij in zitten, dus dat scheelt wel weer.

Jammer dat er geen vitaminebrok/poeder bestaat dat en veel essentiele aminozuren bevat, en ruim voldoende Se en vitamine E. Vitalbix zit aan de ene kant van die vergelijking en JPG&F aan de andere kant. Ze zijn allebei op hun eigen manier goed (Vitalbix waarschijnlijk beter voor paarden ook grazen en minder spieren aanmaken en JPG&F ook geschikt voor paarden die niet grazen en goed voor paarden met een Se/vitE tekort), maar én én is natuurlijk altijd beter. ;)

Kijk eens naar your horse trace balancer van pure paardenvoeding.