vergelijking Fibra - C4L - Superfit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Het beste voer voor HB- gevoelige paarden is:

Fibra Premium/anti-itch
4 (25%)
PAVO Care4Live
5 (31%)
Superfit
1 (6%)
een combinatie van bovenstaande 3
Geen stemmen
een ander voer
6 (37%)

Totaal aantal stemmen: 16

zippora

vergelijking Fibra - C4L - Superfit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:58

Op het moment voer ik mijn paar PAVO Care4Live.
Ik zit echter ook heel erg te grasduinen in de voersites, zeker nu er steeds meer voer komt waarmee gepromoot wordt dat paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid het daar goed op doen (+natuurlijk dat het goed zou zijn voor alle andere paarden ook ;) ).

Als ik alles vergelijk dan neig ik er nog steeds naar om bij C4L te blijven, maar de 2 ander voeren hebben ook weer hun positieve punten. Kortom, ik kom er niet helemaal uit.

Vergelijking C4L met FIBRA:
C4L bevat geen granen/gluten, FIBRA wel
Fibra bevat geen kruiden
Fibra bevat geen pre- en probiotica?? (inuline, yea-sacc (een gistsoort - FIBRA bevat wel gisten))
Fibra anti-itch bevat meer biotine
C4L bevat meer vitaminen
C4L bevat minder suiker/zetmeel
C4L bevat meer ruw eiwit tenzij Fibra alleen het verteerbare ruwe eiwit opnoemt, dan bevat Fibra meer ruw eiwit
C4L bevat (meer?) methionine
weet niet hoe het zit met calcium, fosfor, natrium, magnesium: Fibra doet het in grammen en Pavo in %.
C4L bevat meer zink, mangaan en selenium
Fibra bevat meer koper

Maar toen kwam ik weer bij Superfithorse terecht, en de verschillen tussen dit voer en de andere 2 zijn:
a) je voert er veeeel minder van. een paard van 500 kg, krijgt bij superfit maar 250 gram, bij C4L 850 gr en bij Fibra 1,5 kg - 4,5 kg. Met Superfit zou ik dus veel langer toekunnen.
b) ik heb superfit nog nooit in handen gehad, maar het lijkt mij dat er veel minder ruwvoer tussen zit als bij C4L en Fibra. en dat zou weer een minpunt zijn. Zeker Fibra vraagt veel kauwen (timotheegras).
c) de verschillen in verhoudingen in vergelijking met superfit. ( - betekent in dit voer zit meer dan in Superfit, geen - ervoor betekent dat er in superfit meer zit) (aanw. betekent dat er bij dit voer andere rekeneenheden wordt gebruikt (of % of mg) dat was een beetje te veel rekenwerk voor mij).
verschil met C4L verschil met Fibra

EwPa ?
VreP 0,12
ruw eiwit 0,5 1,10-2,6
ruw vet -0,8 -1,2 tot -1,7
ruwe celstof -1,4 6,6 tot 7,6
ruw as 8 9
suiker 2,7 0
zetmeel 1,7 -13,6 tot -6,6

vit. A aanw aanw
vit D3 aanw aanw
vit e aanw aanw
vit. C aanw aanw
Vit. B12 aanw niet aanw

lysine zit niet n superfit?
methi-/systine zit niet n superfit?
threonine zit niet n superfit?
tryptofaan zit niet n superfit?

calcium aanw 21,9 tot 30,9
fosfor aanw 0
magnesium aanw 7,7
kalium 7,1 tot 8,1
natrium 1,4 tot 0,9
koper 160 150
ijzer 1065,2 1075,2 tot 1050,2
zink 1760 1800
mangaan 850 900 tot 920
selenium 1,6 2,1
jodium 1,5 2,4
chloor 9,99 9,99
cobalt 2,5 2,5
Biotine 1500 1500 tot 1000

Ik maakte me eerst een beetje druk om het grote aandeel selenium per kg in Superfit, maar je moet natuurlijk ook rekening houden met de hoeveelheid voer per 100 kg paard. en dan blijf je in de veilige marge (ver onder de gevaarlijke 4 mg).

Zijn er hier voerexperts/ervaringsdeskundigen die mij kunnen aangeven waarom welk voer gezonder zou zijn? zeker voor een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid?
http://www.fibra-paardenvoeders.nl
http://nl.pavocare4life.net
http://www.superfithorse.nl

Graag zou ik horen welk voer en waarom.

Matheno

Re: vergelijking Fibra - C4L - Superfit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:03

Ik mis Metazoa in je rijtje! Juist voor paarden met vergrote kans op hoefbevangenheid, exceem en andere allergieën!

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:09

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:28

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:43

Zelf ben ik anti Pavo, maar dat is een persoonlijk iets(Ken Pavo iets beter als de gemiddelde persoon hier op bokt). Fibra heb ik nooit gevoerd maar vindt ik voor mijn Cushing patiënt erg prettig klinken en de Superfit ook. Zelf voer ik Metazoa en ga ik over een week het voer van Puur Paardenvoer proberen bij mijn pony. Zou je ook nog even naar kunnen kijken. Maar dit is allemaal afhankelijk van wat je paard ook doe.

Zo heb ik vriendin met een mini, die de pavo voerde daar deed haar pony het goed op, maar ze vond het toch nog te veel suikers. Nou voert ze de Fiber Force van Cavalor, daar heeft haar mini net te weinig aan. Nu heeft ze bij Puur Paardenvoer eten besteld en gaat ze kijken of dat goed werkt voor de kleine.

Wens je veel succes met je zoektocht, want ik ben ook nog niet klaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:21

Ik heb ook '' ander " gestemd :D
Voor een paard gevoelig voor HB, ga ik naar goed ( eventueel beperkt ) weidehooi, aangevuld met Formula4Feet van Equilife en lijnzaadbrokken... Op dit rantsoen kunnen ze ook nog eens flink wat werk verzetten...heeft de ervaring van de voorbije 2 jaar mij hier geleerd :j

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 11:00

Poe... het wordt zo wel inderdaad wel erg ingewikkeld!

Ik zal ook die link eens bekijken Maris.

En Equilife, Pandora2.
Ik wist niet eens dat er lijnzaadbrokken bestonden!!

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 11:26