voeding voor volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:38

Ik snap je, maar lag ze uit als ze dat zeggen. Mensen hebben een (vreselijk) ongezond ideaalbeeld wat dat betreft en dat wil je je paard ook niet aan doen.

Hoeveel scheppen bietenpulp krijgt die over de dag, dus gewoon al opgeweekt.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:43

TS bij mijn weten heeft niemand je aangeraden te stoppen met muesli voeren.

Nu lees ik hier dat je Quatro voert, dit is zowat het "armste" voer dat Mijten in zijn gamma heeft. 1 voerschep (van Mijten of Pavo) weegt gemiddeld bijna 200g minder dan een andere muesli van hetzelfde merk. dus om effectief 2kg te voeren heb je meer dan 3 scheppen nodig.
Hier deed mijn EV het ook niet goed op. Er zit bij mijn weten zelfs geen haver in, dus "gek" voeren met kilo's muesli is dan ook moeilijk
Als je bij Mijten wil blijven zou ik overstappen naar de Herbamix. Persoonlijk geef ik aan paarden die mogen bijkomen gemakkelijk geweekte volle granen bij (mengsel van zwarte haver, gerst, spelt en maisvlokken) Voor het gemak mss beter geplette gerst bijvoeren

hoeveel bietenpulp(ongeweekt) en olie geef je eigenlijk?

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:57

ongeweekt krijgt ze 3 voerscheppen bietenpulp, olie krijgt ze smorgens een volle kop en savonds een volle kop geen idee hoeveel ml dat is eigenlijk

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:00

3 scheppen bietenpulp, ongeweekt? Dat zijn toch ruim 2 voerbakken vol tot boven? Of verschillen onze pietenpulps zo veel? Uit 1/4e schep maak ik een halve voerbak eten.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:00

3 scheppen ongeweekte bietenpulp? dat is meer dan 3kg en geweekt het dubbele ofzo. Pff dan vervang je imo te veel van haar ruwvoer, wat toch ook heel belangrijk is om een paard op gewicht te houden.
Bovendien moet je dan gaan uitkijken, want bietenpulp heeft een omgekeerde "scheve" Calcium/fosfor balans dan granen. (20:1 tov 1:5 terwijl voor een paard 2:1 ideaal is)
Laatst bijgewerkt door petitparis op 04-02-14 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:00

Herbamix lijkt me ook wel wat, voor mij hoeft het niet bij mijten te blijven maar er is een verdeler een paar meter van bij mij thuis dus dat is wel handig :D

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:02

dus minder bietenpulp? ze krijgt die porties wel verdeeld over een hele dag

petitparis geef jij ook die herbamix?

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:03

Hier is de max. bietenpulp 3 scheppen opgeweekt per dag.

De rest musli en als het even kan wat van granen

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:07

de mijne deed het vrij ok op herbamix met extra spelt erbij. (2x per dag 1schep muesli, 1/2 tot 1 spelt en 1 optiform of luzerne)
Maar tegenwoordig voer ik Racingbalancer van D&H en nu doet ze het goed op 2x per dag 1/2 schep muesli, 3/4 spelt, 200g (ongeweekte)bietenpulp en 1 optiform of grasmix.
Als ik rij krijgt ze van alles nog een kwartje bij of wanneer ik ze meerdere dagen op rij train wat zwarte haver en olie.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:12

luzerne heb ik nog, ik ga morgen eens een zak herbamix halen, ben benieuwd.
alvast bedankt voor de moeite en tips ! :D

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:18

In de herba mix zitten wel weer tarwezemelen :(

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:19

hmm da's ook weer waar, maar hoe heb je ontdekt dat ze allergisch is? Of hoe uit zich dat?

edit: want de Quatro bevat tarwemeel

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:22

de vorige eigenaar heeft me dat meegegeven, ze mag ook niet op stro staan, al moet ik zeggen dat er al dikwijls per ongeluk brood gegeven werd of als ik even niet goed oplet dat ze aan het stro begint te eten.

ze zou dan echt schijven onder de huid krijgen, ikzelf heb er haar nog nooit op weten reageren

in de quatro zit inderdaad ook tarwemeel maar een laag percentage.
die allergie is uiteindelijk niet levensbedreigend ofzo maar wel lastig.. heb ook al gehoord dat zo een allergie kan overgaan ?

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:28

hmm da's wel een moeilijke dan, want heb het zelf nog niet gezien of gehoord.
De enige "variant" van allergie is op zemelen en brood, maar da's dan weer omdat het "opstuift" en de luchtwegen irriteert en dus hoest en snot veroorzaakt. van zodra het in slobber zit of in pellets geperst probleem opgelost.
Vrees eigenlijk dat er niet veel op de markt is zonder tarwe of zemelen...

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:30

Geef je nu hooi of voordroog?
Overschakelen naar voordroog kan helpen om wat meer aan te komen, maar let op dat het geen te natte voordroog is.

De slobber van Aveve (recup mash) is anders ook een goeie dikmaker naar mijn ervaring. Als die van mij in training staat, krijgt ze regelmatig een portie om te voorkomen dat ze invalt.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:32

die herbamix lijkt me echt IDEAAL zoals jij het omschrijft en zoals het op de website staat.
Ik ga morgen een zak halen, kan het maar proberen.

Maar je zou dan wel minder pulp geven ?
ze krijgt nu 3 of 4 keer per dag een portie

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:33

van voordroog krijgt ze meteen diarree :(

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:36

ook als je het een dag of 3 geeft? of geleidelijk overschakelt? Als ze het niet gewoon zijn kunnen ze wel even van slag zijn, maar na een paar dagen is dit normaal over.
Ik zei bij die van mij altijd dat er te weinig uren in een dag zaten om te kunnen eten. Die vrat hooi als een trekpaard en was nog te mager. Overgeschakeld op voordroog en nu krijgt ze gewone porties (misschien iets ruimer dan gemiddeld) en is mooi op gewicht

Stelvio
Berichten: 826
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:37

Heb je ook al eens aan Zupa van Equifyt gedacht? Dit is een mengsel van bietenpulp, luzerne en lijnzaad, dus hoef je het voer zelf niet meer te mengen (wel nog laten weken) en voer je gelijk luzerne voor de extra eiwitten.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:38

de zuppa heeft ze lang gekregen plots wou ze het niet meer :p

toen ze op kliniek stond met koliek had ze ook serieuse uitdroging, heeft toen dagen aan infuus gestaan. diarre kan ik nu dus best even missen, kliniek heeft voordroog ook afgeraden met die reden

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:42

persoonlijk zou ik nooit over een voerschep ongeweekte bietenpulp gaan, want het is toch al een behoorlijk volume als je het weekt. Maar als je paard het goed eet en hiernaast ook nog voldoende hooi eet, kan je het behouden.

Volgens mijn DA zouden de kruiden in herbamix ook goed zijn om de maag wat te "kalmeren" en de spijsvertering te ondersteunen, wat bij een luchtzuiger nooit een slecht ding is.
Ben destijds vnl overgestapt omdat ik mijn paard terug in rentraining gezet heb en ze anders te grote hoeveelheden krachtvoer moest eten. Wat niet aan te raden is bij een paard met maagzweren dat gaat luchtzuigen bij maagpijn en stress.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:45

ze stata nu niet speciaal op training 4 -5 x per week wat dressuren en in het weekend een buitenrit
ze eert de pulp heel graag en eet veel hooi bij, van ene grote baal hooi krijgt ze smorgen 1 snee en savonds nog eens er is altijd nog hooi over

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:48

Een paard kan tot 2kg bietenpulp in droog gewicht goed verteren, ik heb begrepen dat als je daar overheen gaat het juist weer een negatief effect kan hebben op de spijsvertering/darmflora. Maar, heb in de praktijk niet meegemaakt dat een paard daar echt niet tegenkon.

Zelf merk ik al verschil bij ruim een halve kg dus ben op zich wel benieuwd waarom die van jou er bijna niets op doet. Misschien inderdaad wel juist omdat je op 3kg zit?

En zeker voor wat ze doet zou je verwachten dat ze met dit rantsoen al meer zou zijn aangekomen, neemt ze voeding door die leverproblemen van vorig jaar misschien toch iets minder goed op?

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:50

dan kan je het maar proberen of mss dat de veulenmengeling ook tijdelijk een optie kan zijn... is toch weer net wat rijker...
2x 2scheppen per dag is dan toch ineens bijna een kilo/dag meer en nog eens energierijker

oh en ivm die leverproblemen: nu de ruiperiode begint is een kuurtje sedochol of ecuchol ook een aanrader, het ondersteunt de lever en het verharingsproces.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:56

petitparis daar heb ik gisteren ook aan gedacht, normaal geef ik dan standaard tijdens de ruiperiode, straks maar eens bellen naar dierenarts.

djilna ik ben nog maar 3 dagen bezig met zoveel bietenpulp daarvoor kreeg ze eerst 2x halve schep dan 1 schep enz.. de leverproblemen van vorig jaar zouden hier inderdaad in kunnen meespelen.

binnekort staat ze weer 24/24 buiten dan stopt ze ook met zuigen en is dan ook veel rustiger,, misschien moet nog maar eens gaan vragen op stal om er wat vaart achter te zetten met de wei'en inorde te zetten