Door stof allergie ander voerschema. Help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Door stof allergie ander voerschema. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:43

Hallo,

Mijn paard heeft waarschijnlijk stof allergie en staat nu sinds vandaag op zaagsel.
Maar wat moet ik nu met mijn voerschema?

Hij kreeg altijd 2 keer een flinke bult kuil en 3 keer een kwart Muesli(Pavo Nature's best)

Hij zal nu meer kuil krijgen maar ik wil hem niet onbeperkt op kuil hebben omdat ik bang ben dat hij dan echt vet word.
Dus ik wil in de middag hooi voeren maar dit moet ik zelf klaar leggen voor de stal eigenaar. Dit is geen probleem maar ivm het stof wil ik het weken, kan ik dat dan de dag van te voren weken en klaarleggen?

Voor krachtvoer schema had ik dit in mijn hoofd:

O Handje muesli met een emmertje lucerne
M Kwart muesli met een emmertje lucerne
A Handje muesli met een emmertje lucerne

Ruwvoer:

O Flinke bult kuil
M Hooi in hooinet
A Flinke bult kuil

Het paard komt zoveel mogelijk buiten maar nu is dat erg lastig met de forst en wil niet dat hij zich verveeld.
Het hooi wil ik in een hooinet geven.

Kan iemand mij vooral even wat betreft hooi weken wat duidelijkheid en advies geven?
En verder is advies en tips erg gewenst!

Bedankt

nine1987

Re: Door stof allergie ander voerschema. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:50

Kuil is van zichzelf al wat vochtiger.. is t weken dan echt nog nodig?
Mijn vorige merrie stond met bronchitis.. zij is toen op strokorrel gezet, maar kreeg wel nog gewoon brok..
Natures best is toch muesli? Kun je dat anders niet met water voeren? Als soort slobber zeg maar..

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:56

Bij het kuil is het idd niet nodig maar bij hooi denk ik wel. Ik wil hem niet onbeperkt kuil voeren, omdat ik bang ben dat hij dan dik word. Dus in de middag wil ik hooi geven.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:58

Dan zou ik zelf (vooral met dit weer) niet minderen op t ruwvoer, maar op t krachtvoer.. (als ik iets raars roep moet je t zeggen)
Edit: hoeveel en hoe labg werkt je paardje per week?

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:03

Bij het hooi een dag op voorhand weken loop je het risico dat het al terug wat droog (en stoffig) wordt. Bij warmer weer wordt nat hooi na enkele uren ook zurig, weet ik uit ervaring, dus dan is het zeker geen optie.
Misschien is het handiger op zoek te gaan naar een goeie kwaliteit voordroog (minder vochtig en vezelrijker dan kuil).

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:04

Ik wil ook juist niet minderen op het ruwvoer.
Vandaar de Lucerne erbij en tussen de middag hooi omdat hij geen stro heeft om op te knabbelen.
Nu omdat hij ziek is maar 20 min per dag aan de dubbele longe(lang en laag) op advies van de dierenarts.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:07

Waarom zou je bij een stof allergie je voerschema aanpassen?
Het hooi nat maken is idd erg effectief. Hierdoor spoel je het stof uit het hooi en/of plakt het natte stof aan het hooi waardoor het niet meer stuift. Het hooi weken is zonde van het hooi. Hierdoor haal je alle voedingsstoffen, smaak en structuur uit het hooi waardoor veel paarden het niet meer willen eten.
Als je het hooi nat heb gemaakt kan je het laten uitlekken en in een bak of hooinet laten staan. Zelf maak ik elke ochtend op deze manier hooi klaar voor de rest van de dag en de volgende ochtend, en ik heb t paard nooit meer benauwd gezien of horen hoesten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:12

at je paard veel stro in z'n stal, anders zou ik eerder kiezen voor een slowfeeder systeem waardoor je paard continu aan ruwvoer kan, maar niet noodzakelijk veel meer eet op een dag.

Luzerne is ook behoorlijk "rijk" ruwvoer, dus het lijkt me niet dat je zoveel meer ruwvoer moet gaan geven. Tenzij je paard echt z'n stal leeg vrat...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:17

D_Desteny schreef:
Bij het kuil is het idd niet nodig maar bij hooi denk ik wel. Ik wil hem niet onbeperkt kuil voeren, omdat ik bang ben dat hij dan dik word. Dus in de middag wil ik hooi geven.

Dan kan je beter de lucerne weglaten, daar wordt ie ook vet van, dat is een vervanger van kuil, dus waarom dit voeren als je bang bent dat ie vet wordt? als er al voldoende kuil en hooi zijn.

Hooi gewoon ff natmaken volstaat hoor, je hoeft niet een dag te weken en alle gezonde voedingstoffen en vitaminen eruit te spoelen.

Stop t hooi in een hooinet en doe er ff een tuinslang overheen en steek t ff in zodat het nat is en dat is voldoende dan kan je het bij de box van je paard klaarzetten.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:46

Vitaquilla: Omdat hij meer ruwvoer moet omdat er geen stro meer is om op te knabbelen en dan kan het krachtvoer naar beneden. Oke nat maken is dus voldoende. Bedankt.

petitparis: Mijn paard vrat echt zijn stal leeg ja.
Luzerne gaf ik al bij voor de eiwitten(spieropbouw) maar dat gaf ik zelf als ik er was. Maar dat kan ook 3 x door zijn krachtvoer dan eet hij langzamer. Bedankt

Ragdollcat: Voldoende ruwvoer was er eerder dus niet. Hooi zal ik zelf moeten aanschaffen vandaar dat ik hier informeer of dat een goed idee is. Bedankt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:37

Iemand bekend met supplementen voor paarden die stof gevoelig zijn?

Mijn paard kan niet op zaagsel/Rapsodie omdat hij er een onwijze bende van maakt.
Op zich niet zo een ramp maar hij gooit alles naar de wand en het beton is glad waardoor hij dus een flinke smakkerd gemaakt heeft.

delight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:21

Ik zou er niet veranderen maar ik zou het wel wat verminderen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:28

Probeer anders eens wat stro nat te maken, dan kan hij het daarna gewoon eten ( als je paard dat wil natuurlijk ).
Hooi moet je niet te lang weken, anders week je de voedingsstoffen eruit. Soms is alleen onderdompelen al voldoende.

Zaagsel kan je misschien ook nat maken zodat het wat steviger "in elkaar gaat zitten" en minder glad is ????? Maar daar heb ik geen ervaring mee hoor. Misschien anderen die tips daarvoor hebben ?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:50

Mijn verzorgpaardje had een bacterie op zijn longen en moest daardoor ook stof vermijden. Als het kuil niet te vet was, mocht hij dat hebben, maar aangezien dat toch echt een stuk vetter is dan hooi, wilde de eigenaresse liever hooi geven. Wij moesten het ook altijd klaar zetten voor de volgende dag. Wat wij deden, was vijf manden vullen met hooi, en dat op de spuitplaats afspuiten. Steeds een plukje pakken en er even water over spuiten en vervolgens deden we het natgemaakte hooi in een mand met gaatjes, zodat overtollig water eruit zou stromen. Is behoorlijk veel werk voor zoveel hooi, was er soms wel langer dan een half uur mee bezig om het hooi klaar te zetten. Wij moeten het altijd voor de hele volgende dag klaarzetten, dus soms stond het hooi wel 24 uur te wachten en dat ging prima. We deden dit ook in de zomer, ik weet niet of het toen echt zuur werd, maar hij at het wel gewoon op. Paard vindt het wel minder lekker, maar dit was wel gewoon beter voor hem.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:41

Ik heb de ervaring dat zaagsel echt wel een onwijs verschil maakt tov stro voor een paard met luchtwegproblemen.

Ik heb ook een paard die veel door elkaar heen loopt, flink veel zaagsel erin zodat je een goede onderlaag krijgt waar je steeds alles van de zijkanten over heen trekt. Dit werkt bij hem heel goed.

Andere oplossing die erg goed werkt is rubber matten op het beton en daar over heen zaagsel.

Zou toch kijken of dit te realiseren valt. Zo kun je de oorzaak aanpakken ipv symptomen te bestrijden met supplementen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:36

gaucho:

Ik ga vandaag kijken bij een andere stal waar hij sowieso een halve dag maar waarschijnlijk ook de hele dag buiten kan stal en s'nachts op stal. Ik hoop dat dat al een hele hoop zal schelen en misschien is zaagsel dan ook een stuk beter te doen als hij er alleen in de nacht in staat. Anders ga ik inderdaad rubber matten aanschaffen.

Bedankt voor het meedenken :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:14

Mijn paard staat in een stal met uitloop en dat scheelt al een heleboel. Hij staat grootste deel van de tijd buiten, plast wel binnen maar loopt het niet zo veel door elkaar. In het voorjaar gaat ie ook weer lekker veel op het land. Veel buiten is absoluut ook beter voor de luchtwegen.
Ik heb eerder in een binnenbox vlas gehad maar dat was echt niet te doen, 1 grote bende.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:30

Mijn paard staat nu in een buiten stal die wel heel erg beschut ligt. Hij heeft meer frisse lucht als in een binnen stal maar het is toch niet te vergelijken met een buiten stal denk ik. Op de andere stal komt hij in een echte buiten stal en sowieso de halve dag buiten op de paddock. Ze krijgen daar voordroog wat denk ik ook wel erg goed is voor hem ivm ze luchtwegen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:35

Ik heb een vraagje. Ik heb geen mogelijkheid het hooi nat te maken. Er bestaat ook hooispray. Zou natspuiten met een plantenspuit ook effectief zijn ?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 01:28

Dat denk ik wel, alleen zal je hem misschien wel een paar keer moeten vullen als je een grotere hoeveelheid hooi nat wil maken.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:39

stofallergie=zoveel mogelijk buiten.
op stal is gigantisch veel stof te vinden.
Dus ik zou je aanraden van stal te veranderen

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:44

Ik dacht dat mijn paard ook een stof allergie had, maar ben op advies van iemand mijn stal elke dag heel goed uitgemest en dat gaat nu prima..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:45

Het enige dat echt helpt is zoveel mogelijk naar buiten...
Mijn merrie staat nu altijd buiten en heeft nergens last van.
Verder voordroog of een hele goede kwaliteit hooi die stofvrij is, of het hooi even onderdompelen met net een net in een cementkuip.

Een paard dat men toch binnen houdt... tja, dan is het dweilen met de kraan open...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:52

Mijn paard heeft een acute vorm van dampigheid gekregen.
Ik moet het hooi uren weken. Misschien wel zonde van de voedingsstoffen maar wel de enige manier om hooi te voederen.
Voordroog ed is niet genoeg.
Enkel goed hooi uren weken en het dan geven, werkt goed genoeg.
Verder staat hij op vlas en krijgt hij toch nog wel veel krachtvoeder (1/3e spelt) gemengd met bietenpulp. Want ook in korrel zit stof.
Verder idd zoveel mogelijk naar buiten.
Ze hebben ook last van paarden die in de buurt staan die op stro staan, of droog hooi dat voor het stal ligt ed.
Zulk paard terug goed krijgen en vooral goed houden, vergt veel werk en inspanning.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:57

D_Desteny schreef:

Met kuil en voeding kan ik je niet veel verder helpen...
Mijn verzorgpaard heeft een luchtweg infectie (zoiets was het), en kan ook niet tegen stof.
Wij hadden eerst ook hooi. (gewone balen)
Nu zijn we over gegaan op wat dikker (ik weet het niet precies) hooi, dat ik plastic balen verpakt zit. Hier zit dus maar beperkt tot geen stof in.
Dit maken wij nu nog een beetje nat.
Wat wij voorheen deden was een kratje pakken waar wij het hooi in deden (krat waar het water uit kan lopen!), en dan met een grote gieter, water erover heen gieten, soms meer, soms minder, ligt aan de hoeveelheid hooi. Daarna zet je het kratje op zijn kant tegen de stal aan, en kan je stalhouder het hooi eventueel geven. Desnoods voor ochtend middag en avond een kratje, waar de tijdstippen opstaan.
Je kan je hooi prima een dag van te voren klaar zetten, maar wel goed nat maken dan. Het blijft vrij lang vochtig! =)
Wij hebben ook spul voor door zijn eten, iets van HP poeder dacht ik, het ruikt heel erg naar knoflook, maar helpt goed tegen het hoesten (ik weet niet of jou paard dit ook doet?)! En soms hebben we een soort hoestdrank dat we door zijn eten kunnen doen, als hij heel erg hoest.
Ik kan dalijk eventueel voor je kijken welk poeder wij hebben, is gewoon in de paardenwinkel te koop, want heb het laatst zien staan. Als je wil kijk ik even voor je en geef ik het aan je door, maar weet niet waar jou paard allemaal precies last van heeft!
Verder staat die van mij op vlas!