Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:37

Ik heb al tig topics langs zien komen over ontwormen maar tot op heden is het me niet duidelijk. Ik heb normaal altijd via een paardenhandelaar ontwormingsmiddel maar omdat de man oud wordt wil ik liever mijn eigen boontjes doppen ipv hem lastig vallen.

De vragen die ik heb:
- Moet ik verplicht mestonderzoek laten doen
- Moet dit mestonderzoek per paard of is 1 paard genoeg als ze altijd bij elkaar lopen en hetzelfde krijgen?
- Moet dit onderzoek elke keer als je wilt ontwormen weer worden uitgevoerd?
- Wat kost zo'n onderzoek per paard

Voel me echt een ei haha }:0

_Gerdien_

Re: Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:43

Hoi!
Op wormbestrijding.nl kan je alles lezen.
Ik doe elke 3 maanden mestonderzoek bij mijn paard. (dit is niet verplicht. Je kan ook via je eigen veearts een ontwormingsplan maken)
Als er ontwormd moet worden volgens het mestonderzoek, kan ik de kuren bestellen op die website.
Succes!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:45

Ik doe het zelf maar 1x per halfjaar.
Dan idd mestonderzoek en aan de hand daarvan ontwormen.
Zo voorkom je resitentie en ga je niet onnodig ontwormen, ik stop zo min
mogelijk rotzooi in mijn paard als nodig :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:46

Mijn dierenarts zei dat ze willen dat mensen veel minder gaan ontwormen. Inderdaad een mestonderzoek en aan de hand daarvan pas ontwormen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:48

En ik vertrouw de mestonderzoeken niet. Dus ik doe mijn eigen ontwormschema (3 a 4x per jaar).
Er is op internet genoeg te vinden welke worm wanneer het beste kan worden bestreden. En zodoende wormenspuiten ingekocht in Ierland :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:49

Hier in de kliniek eisen ze geen mestonderzoek voordat ze een wormenkuur meegeven. Bij sommige klinieken is dat wel zo.
Ik ontworm wel op advies van de da.

Bij ons op stal werken er meer met een mest onderzoek. ze pakken gewoon mest van de hopen die er liggen en kijken niet van welk paard het is. Want als er 1 wormen heeft is de kans groot dat de andere ook wormen heeft.
Kregen de uitslag binnen, en geen wormen(eitjes).
Een paar dagen een flinke grote spoelworm in de mest.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:50

Ik doe ook geen mestonderzoek maar heb met de dierenarts een risico inschatting gemaakt en dus ontworm ik als ze naar de stal gaan in de herfst en voordat ze weer op het land gaan in mei.

ladypaard

kiki1976 schreef:
Hier in de kliniek eisen ze geen mestonderzoek voordat ze een wormenkuur meegeven. Bij sommige klinieken is dat wel zo.
Ik ontworm wel op advies van de da.

Bij ons op stal werken er meer met een mest onderzoek. ze pakken gewoon mest van de hopen die er liggen en kijken niet van welk paard het is. Want als er 1 wormen heeft is de kans groot dat de andere ook wormen heeft.
Kregen de uitslag binnen, en geen wormen(eitjes).
Een paar dagen een flinke grote spoelworm in de mest.....

kreeg net van de week juist te horen dat dat helemaal niet zo hoefde te zijn. Dus zo kun je ook vals negatief krijgen.

Peerke_

Je kunt het best gewoon even bellen met je Dierenarts, hij moet je ook een recept uitschrijven om de ontwormingspasta / tabletten te kunnen kopen. :j

Of je zou moeten kijken voor alternatieven als EquiParex, dit is wel vrij verkrijgbaar en mag je gewoon iedere 12 weken geven zonder onderzoeken.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:51

Ik ontworm bijna nooit en pluis de mest ook wel eens uit en heb niks gevonden maarja niet alles zie je denk ik met het blote oog wellicht is daarom wel handig af en toe zon onderzoek te doen. Dus jullie doen dat dan voor 1 paard. en wat kost zoiets?

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:54

Ik lever altijd verse mest van mijn eigen paard in. Niet elk paard is even gevoelig voor wormen(soorten).
Een mestonderzoek kost 17 euro ongeveer. een werkdag later krijg ik de uitslag per mail

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:57

Ik meen dat je wanneer je echt safe wilt spelen met een mestonderzoek je 5 dgn achter elkaar moet laten doen......

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:13

Mestonderzoek is verre van veilig. Al vaak negatieve tests gezien van paarden die achteraf vol zaten. Als je je verdiept in wormcyclussen is dit ook heel logisch. Wormeitjes zie je niet constant in de mest. Dus moet je net die mest hebben wil je ze tegen komen. Lintwormen zijn een groot probleem die zie je niet in de mest als eitjes. En als je met het blote oog ze ziet dan is het goed fout. Mijn chef en dierenarts zei eens: als je wormen ziet dan is er binnen geen plek meer.............

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:16

vuurneon schreef:
Ik doe ook geen mestonderzoek maar heb met de dierenarts een risico inschatting gemaakt en dus ontworm ik als ze naar de stal gaan in de herfst en voordat ze weer op het land gaan in mei.

Zo doe ik het ook al een aantal jaren en dat gaat eigenlijk prima. Mijn paarden lopen wel het hele jaar op het land maar we halen elke dag de mest weg en ze worden regelmatig verweid.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:17

Mestonderzoek 2 of 4x per jaar geeft geen betrouwbaar beeld. Je zou niet de eerste zijn waarbij het paard volgens het mestonderzoek 'schoon' is maar in werkelijkheid tjokvol wormen zit. Wormeieren worden namelijk niet altijd uitgescheiden en het zou een toevalligheid zijn als dat wel precies gebeurt als jij een paar drollen voor mestonderzoek opstuurt. Zeker bij zo weinig mestonderzoeken moet je ook bloedonderzoek (voor, je raadt het al, bloedwormen) doen. Lintworm is niet zichtbaar in mestonderzoek, maar geeft in praktijk niet veel problemen. Bloedworm daarentegen wel!

Veel paardenlandjes zijn een drama wat wormen betreft. Het hele jaar lopen er paarden op, er wordt nooit gemaaid of begraasd door andere grazers. Zeker als er dan in het najaar jonge paarden op de weide hebben gelopen, is de kans op een bloedwormbesmetting erg groot. Ondanks dat ik een vrij grote paardenstapel heb, ontworm ik niet vaak.
Na de eerste nachtvorst krijgen de paarden in het najaar een wormkuur met als werkzame stof ivermectine of moxidectine o.a. tegen de horzellarven. Ze lopen dan overdag in zandpaddocks waar dagelijks de mest wordt uitgehaald. Daarnaast overleven wormeieren slecht in zand. Voordat ze de wei in gaan ontworm ik met moxidectine en gaan ze op schoon land (gemaaid of begraasd door schapen die ook goed ontwormd worden). In de zomer krijgen de jonkies een pyrantel uit voorzorg tegen spoelwormen. Een weide wordt hooguit 2x in het seizoen begraasd door paarden. Een nieuw paard krijgt bij aankomst een wormkuur en hou ik een tijdje apart van de groep. Zo voorkom ik dat een nieuwkomer de paarden besmet en m'n ontwormbeleid om zeep helpt. Mestonderzoek laat ik nooit doen. Is me met 11 eigen paarden als je het zinvol wilt laten zijn veel te kostbaar.

Kijk ook ff in de andere 2 topics over ontwormen en dan vooral die op de homepage onder nieuws. Staat veel info en ervaringen in.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:44

ik test zoe 4 keer per jaar via mest onderzoek.
en 1x per jaar via bloedonderzoek.
okt,nov standaard wormenspuit equest pramox

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:49

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:07

Ik ontworm 4 keer per jaar met een natuurlijk ontwormingsmiddel uit mijn eigen `apotheek`
En mocht er een keer een wormbesmetting zijn dan ontworm ik 3 weken na de vorige ontworming nog een keer.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:52

Een natuurlijk ontwormingsmiddel uit eigen apotheek? Waar bestaat dat dan uit en wat doet dat? Waartegen is het effectief?

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:11

Marion71 schreef:
Een natuurlijk ontwormingsmiddel uit eigen apotheek? Waar bestaat dat dan uit en wat doet dat? Waartegen is het effectief?

Het bestaat uit etherische kaneel olie, knoflook olie, tea tree olie, gedroogde brandnetel, gedroogde kamille.
Dit drijft de wormen uit het lichaam en versterkt tegelijk het maag-darm stelsel en verhoogt de algehele weerstand.
Zowel bij mijn eigen paard als bij paarden van klanten heeft het zijn werking bewezen.
Het is een ongevaarlijk middel maar je dient het ten alle tijde op een basis van plantaardige olie te geven. (dus niet puur)
(het staat overigens nog niet op de website. De site is nog in ontwikkeling namelijk)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:13

Marion71 schreef:

Dingen die te mooi klinken om waar te zijn, zijn dat doorgaans ook.
Net zoals plantjes waar je van af gaat vallen.
Helaas....

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:14

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:21

Eindeloos schreef:
Marion71 schreef:

Het bestaat uit etherische kaneel olie, knoflook olie, tea tree olie, gedroogde brandnetel, gedroogde kamille.
Dit drijft de wormen uit het lichaam en versterkt tegelijk het maag-darm stelsel en verhoogt de algehele weerstand.
Zowel bij mijn eigen paard als bij paarden van klanten heeft het zijn werking bewezen.
Het is een ongevaarlijk middel maar je dient het ten alle tijde op een basis van plantaardige olie te geven. (dus niet puur)
(het staat overigens nog niet op de website. De site is nog in ontwikkeling namelijk)

Ik heb je website gezien interessant!!! hoevaak moet je die natuurlijke ontworming geven en wat zijn de kosten?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:23

Sjolvir schreef:
Marion71 schreef:

Dingen die te mooi klinken om waar te zijn, zijn dat doorgaans ook.
Net zoals plantjes waar je van af gaat vallen.
Helaas....

Precies. Helaas ook al heel wat narigheid gezien door dat soort middeltjes. vroeg of laat kom je jezelf tegen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:26

Als iemand mij wetenschappelijk artikel uit fasoenlijk aangeschreven medisch tijdschrift kan tonen,
waarin de werkzaamheid is bewezen, hou ik me aanbevolen.

Ik bedoel dus niet de door de fabrikant geschreven advertorials.