voeding voor volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:30

Hoi,

Ik heb een engels volbloed merrie van 20 jaar die te mager is.
ze staat niet super hard in het werk maar doordat ze zo schraal staat krijgt ze elke ochtend en avond 2 scheppen muesli, onbeperkt hooi en bietenpulp met maisolie.

Ik stelde ik mijn vraag al in het centrale topic, maar daar werd ik niet veel wijzer van.
er wordt aangeraden om te stoppen met muesli geven, maar dat durf ik niet zo goed.

hier een fototjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik wil nog luzerne gaan bijgeven, maar wat denken jullie stoppen met muesli geven of niet?

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:15

Welke muesli voer je?

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 13:20

quatro mix van mijten

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:30

Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-02-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:33

Volbloedjes zijn vaak binnenvetters, die blijven vaak wat schraler. Bij die van jou komt ook nog de leeftijd kijken. Qua bespiering mist ze ook nog wel het eea. Qua voeding zou je nog merriebrok (niet extra er bij maar ter vervanging van 1 schep muesli per dag) kunnen proberen, daar zit meer in. Heb je al eens overleg gehad met je DA/bloed laten prikken?

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:37

Daar heb ik geen ervaring mee.
Wat bij mijn 20 jarige arabier goed werkt is PAVO SLOBBER MASH hij heeft ook de neiging om sneller wat in gewicht af te nemen in de winterperiode. Dit krijgt hij 1 keer per dag, naast Mash heeft hij 24 uur per dag de beschikking over hooi!
Als hij wat gewerkt heeft krijgt hij een schep muesli gemengd met luzerne ipv Mash.

Hier heb je waarschijnlijk ook niks aan maar misschien eens proberen om Mash of Seniores Poires te voeren ??

En gebid, gezondheid en gedrag goed in de gaten houden :)

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:39

Ik zou ook stoppen met de meusli die die je nu voert en overstappen op merriebrok of seniorenbrok/meusli, of sportbrok, daar zit veel meer in dan in de meusli die je nu voert.
En ik zou ook bloed laten trekken om te kijken wat er evt. aan tekorten zijn.

De qautro van mijten is ook voer voor paarden die minder nodig hebben de sobere rassen.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:27

paard heeft juist op kliniek gestaan met koliek, ineens extra testen laten doen ivmp zo mager zijn en hier hebben ze niets gevonden.

aan de bespiering wordt gewerkt, ze heeft juist een jaar stil gestaan door omstandigheden

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:28

seniores priores is in belgie helaas ook niet verkrijgbaar :(

tandarts is een maand geleden geweest dus dat kan het ook niet zijn

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:10

Cavalor is wel goed te krijgen in Belgiƫ toch?
Dan zou je cavalor probreed kunnen gaan voeren is een meusli maar mijn merrie is daar toen erg goed van aangekomen.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:49

cavalor is hier wel goed te krijgen inderdaad maar ook hier zitten gepofte tarwe.

Nu belde ik juist met een vriendin en zij had ook een volbloed die te mager was, zij heeft hem uiteindelijk op gewicht gekregen met linamix en pure haver.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:53

Linamix is gewoon lijnzaad samen met haver is het geen echte dikmaker, en ook nog eens volledig scheef qua verhoudingen vitamines/mineralen.

Je kunt beter een volledig voer gaan voeren.
Zowel merrie of hengstenbrok is al een goede vooruitgang qua samenstelling/dikmakers.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:00

Ik zou stoppen met bietenpulp. Daar zit praktisch niets in en geeft alleen maar maag vulling terwijl je juist wil dat hij meer ruwvoer eet.

Wat is het probleem met gepofte tarwe?
Want cavalor is wel heel fijn en goed voer.

Slobber zet aan. En willen ze vaak goed eten.
Daarnaast is een merrie voer (liefst muesli) heel goed om aan te komen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:03

Bietenpulp is juist een hele nuttige aanvulling omdat het een vezelrijke voeding is, maar heel goed verteerbaar. Daardoor kan een paard er relatief veel voeding en energie uithalen terwijl het veel minder suiker en zetmeel bevat dan krachtvoer. Veel paarden worden er mooi voller door en niet heter in hun gedrag.

Je moet er alleen wel zeker 1kg per dag (droog) van voeren. Dat geweekt is al snel een kg of 4 a 5, maar dat kan beter dan 3kg krachtvoer.

En olie zet ook aan. Dat kun je opvoeren tot een 200ml per dag.
Gecombineerd met een goed en volledig krachtvoer kom je met deze combinatie een heel eind.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:08

merriebrok enz heb ik allemaal al geprobeerd.
heb juist met de kliniek gebeld, zij stellen ook voeding samen miscchien moet ik dat dan toch maar eens doen..

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:11

3 kg krachtvoer zou ik hoe dan ook niet doen.
Ook niet voor paarden die hoog in het werk staan of te mager zijn en moeten aankomen.
Denk dat als je 3 kg of meer krachtvoer je moet geven je beter een ander soort krachtvoer kan geven.

Brok is sowieso niet mijn voorkeur.
Brok zit een hoop afval in en daar heeft een paard niets aan

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:14

wat vervelend inderdaad, lucerne vind ik wel een goede aanvulling, ik geef maiskiemolie , toen de mijne moest aankomen kreeg ze lucerne, bietenpulp en maiskiemolie er door heen, lastig hoor in deze maanden gaat het er dan sneller af dan aan, heel veel succes

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:22

van cavalor ben ik wel heel tevreden voor de andere paarden,

bietenpulp krijgt ze verdeeld over de hele dag ( 2 kilo ongeweekt) maar helaas zie ik hier niet veel verschil van en voer het nu toch al 2 maanden.Maisolie krijgt ze ook heel veel van.

zal beginnen met de muesli af te bouwen en iets beter voor haar te gaan zoeken.
als ik zo rondkijk en de uitleg die ik heb gekregen van verschillende merken, zou cavalor fiberforce ideaal moeten zijn voor haar omdat ze snel last heeft van haar maag, gevoelig is voor hoefbevangenheid enz. extra energie mag maar hoeft niet perse

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:30

Heb je de combinatie bietenpulp en merriebrok al eens geprobeerd?
Zijn de tanden ook gecontroleerd?

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 12:19

tanden zijn gedaan, in de zomer is er ook geen enkel probleem, bietenpulp krijgt ze zoveel dat stalgenoten mij gek verklaren en merriebroek wordt moeilijk ivm hoeveel tarwe die er in zit

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:28

Wat is er met dat tarwe?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:29

Enig idee waar ze allemaal naar gekeken hebben bij de kliniek? Zijn ook de leverwaardes e.d gechecked? Misschien is je paard wel overgevoelig voor suikers of werkt de stofwisseling niet goed doordat het systeem overbelast is met krachtvoer. Heb zelf een paar jaar lopen aanmodderen met een paard wat dus erg gevoelig reageerd op zetmeel en suikers. Zou eerst goed met kliniek of DA overleggen en niet lukraak allerlij soorten menus uitproberen. Kan beter eerst de oorzaak proberen te vinden hoe lastig dit ook kan zijn. Misschien dat een osteopaat hier ook wel bij kan helpen. Mijn osteo/DA kan vrij makkelijk door drukpunten voelen of lever of nieren overbelast zijn. Veel sterkte

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:19

lever en al de rest was perfect, ook getest op cusshing e.d.
mijn peter is paarden osteo en die komt ook regelmatig.
Ze hebben wel iets gezegd van stofwisseling, vorig jaar nl een zware leververgiftiging gehad, zo erg dat ze stuiptrekken had :o maar die is nu onder controle, zou dat hier nog van kunnen zijn ?

ponyparadijs: aan tarwe is ze allergisch

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:23

Mijn draver is ook snel schraal als die in training staat, goed in de bespiering maar geen vet op de ribben. Zie er niet zo het probleem van als die correct is qua bloed, lever etc.

Als hij niet vermoeid is zou ik me persoonlijk geen zorgen maken.

Edit: Ik zou er in ieder geval niet te veel suikers etc. er in gaan stoppen.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: voeding voor volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:32

vermoeid is ze zeker niet :o
maar er mogen toch wel wat vetjes bij, natuurlk kan dat niet op enkele dagen..
maar het blijft ontmoedigend als ik elke dag opmerkingen krijg als: krijgt zij wel eten? is ze ziek ? vorige week zelfs iemand die zei waar ik bij stond: wat en scharminkel ! ( weet niet of jullie dat woord in nederland gebruiken ) maar ik had wel kunnen janken :(