Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:24

Zoveel, dat ik het echt zorgelijk vind.
Hoeveel mensen weten hoe een gezond paard er hoort uit te zien?

http://www.eigenpaard.nl/body-condition-score.aspx

Klik er even op.

En dan: bij hoeveel paarden kun je überhaupt een rib zien? Toch zijn mensen half in paniek als er een rib te zien is, terwijl dat (in een zomervacht) helemaal niet erg is. Sterker nog: er is niets mis mee als je de laatste ribben kunt tellen. Deze Body Condition Score geeft zelf aan dat je paard veel te dik is als je geen enkele rib meer kunt zien.......

En de kont dan? Paarden die in het werk staan, mogen een volle, ronde kont hebben. Maar een paard, waar weinig mee gedaan wordt, of iig niet qua sport, zal zeker aan de zijkant wat vlakke billen hebben en daar is niets mis mee. Het is normaal. Zou zo een paard echt een ronde kont hebben, dan is dat vet, en niks anders.

Een volle nek is mooi. Maar een speknek niet. En dat zie ik veel en veel te vaak.
Ik hoor zovaak: "dat paard is te dun, hoor" of "Help, mijn paard is te dun!" en dan ga ik kijken, en dan is míjn eerste gedachte vaak, dat het dier nu eindelijk op gewicht is.......

Voeren? Niks mis mee.
Maar 4 scheppen krachtvoer op een dag zijn gewoon niet nodig, tenzij je topsport doet. De meeste warmbloeden kun je prima op een kg per dag zetten, koudbloeden hebben over het algemeen geen krachtvoer nodig. Ook niet voor de vitaminen, er bestaan uitstekende preparaten, die een heel lage calorische waarde hebben, en daar zit alles in. Een liksteen is goed voor de mineralen.
Ik raad echt aan om het ruwvoer wat je geeft te laten testen op vitaminen en mineralen, zodat je zeker weet dat je niet veel te veel voert.

De eerste snede hooi....... geef die maar aan de koeien, die is veel te rijk voor paarden. Het is niet voor niets dat er in het voorjaar veel paarden hoefbevangen staan, en dat is nooit omdat ze te weinig krijgen.........
Hooi dat in juli wordt geoogst, of in augustus, het zogenaamde graszaadhooi, dat is paardenvoer, het hooi van juni kun je ook nog wel geven, maar laat de eerste snede liggen, alsjeblieft........

Veel mensen geven hun paarden onbeperkt ruwvoer. Dat is niet nodig.
Het maagdarmstelsel is idd gemaakt om voortdurend bezig te zijn, maar daarvoor hoeft een paard niet voortdurend te eten. Een paard doet er zo'n beetje 24 uur over om ruwvoer te verteren, van eten tot mest. En hoe grover, hoe beter, want het scheelt haken op de tanden (veel kauwbewegingen), kolieken, en het houdt het binnenwerk goed bezig. Voer dus vooral grofstengelig ruwvoer, stro is niks mis mee, mag je paard best eten.
Maar als jij je paard om 8 uur hooi voert, en hij/zij heeft het 's middags om 1 uur op, dan is er niks mis mee om te wachten tot een uur of 6, zolang kan hij prima zonder. De frustratie komt als zijn maag leeg is, niet als ze ruif leeg is, en dat duurt 3 - 9 uur (afhankelijk van de grofheid). Tegen verveling zijn er slowfeeders, hooinetten, en allehande creatieve bedenksels (vriendjes en de benen kunnen strekken zonder dat er iemand stuurt is ook erg goed tegen verveling). Het betekent niet dat je gelijk moet gaan voeren.

Je paard hoeft ook niet per definitie op de weide, en in het voorjaar liever niet....... een paddock is prima. Zorg dat hij/zij te drinken heeft, voer op de paddock uit een paar slowfeeders, zorg dat hij/zij vriendjes heeft en een sprintje kan trekken (het schijnt zelfs dat er mensen zijn die heel avontuurlijke paddocks kunnen maken). Voer is niet hét middel tegen verveling, dat is symptomen bestrijden.

Barst vooral los met een discussie (of niet) maar denk aan je paard en houd hem/haar strak en slank!

ponyparadijs

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:25

jammer dat je link het niet doet! Gaat even de tekst lezen!

_Noor

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:28

Mee eens! Liever een beetje aan de schrale kant dan te vet! Waarom (in vredesnaam) een paard volstouwen met krachtvoer? Men zou moeten voeren naar behoefte en niet voeren om het voeren.

Wil je link graag lezen, misschien kun je die opnieuw plaatsen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:30

Ben het met je eens :j

Maar soms zie ik het liever iets anders. Een oud paard heb ik liever met ietsie speklaagje erop mocht er dan wat gebeuren dan hebben ze een kleine reserve voor ze een gratenpakhuis worden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:30

*maakt een buiging tijdens het applaudiseren*
Helemaal mee eens! (hoewel ik een weide toch wel fijn vind, maar dan voor de ruimte, niet voor het gras)
Al die dikke paarden en mensen die drama maken omdat ze een paard te mager vinden terwijl veel van die paarden dr echt super uit zien (afgezien van spier gebrek in veel gevallen), ik moet iedere keer op mn handen gaan zitten om dr niet wéér iets van te zeggen..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:31

Te dik is niet goed, te mager is niet goed.
Persoonlijk wil ik geen rib kunnen zien bij mijn pony.
Dit was mijn pony in de zomer en dat vond ik op het randje, daarna is ze nog iets meer afgevallen en beb ik begonnen met bijvoeren.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CNQAT3FB.jpg

Maar wanneer is te dik, waneer is te mager?
Denk dat dat persoonlijke smaak is, bij randgevallen toch.
Als een paard overdreven dik of heel mager is, is daar meestal geen discusie over.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:32

Over het algemeen heb ik mijn paard in een goede concitie. Dit omdat ze dan is training staat en ze dus volop aan het werk is.
Maar na haar blessure waarbij ze 7 weken compleet stil heeft gestaan zie ik wel dat ze verschrikkelijk is uitgedijt. En het valt niet mee om haar weer in een goede conditie te krijgen.
Ze krijgen bij ons op stal 4x daags voordroog. Wat vaak ook nog eens zeer vet is. Om te zorgen dat ze niet te veel krijgt zet ik 4 bakjes voor de dag neer waarbij ik dus zelf bepaal hoeveel ze krijgt. Ze valt af. Maar het gaat nog niet heel snel. Blijkbaar heeft ze nog minder nodig.
Overigens betekent stilstaan in dit verhaal dat ze wel los kwam op het land of in de paddock, maar niet werd gewerkt.

Ik ben het er overigens geheel mee eens dat heel veel paarden echt te dik zijn.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:32

Ook mijn paarden zijn momenteel te dik. Nou heb ik ook paarden waar dan gemakkelijk bij gaat, vooral mijn tinker merrie Ginger, maar ik heb het gevoel dat ik moet kiezen tussen zand en poep eten of toch kuil voeren. Hooi en stro gaat ook niet ivm haar longemfyseem.

Emiel mijn Fjord van 3 is redelijk op gewicht, nu wat aan de dikke kant, maar hij teert in de winter altijd verder in en dan in het begin van de zomer kan ik zijn ribben allemaal mooi zien. Aan het eind van de zomer is hij weer wat ronder, maar kan ik de ribben nog steeds voelen.

Wel valt het mij op dat mensen zonder problemen met hun paarden hun paarden over het algemeen heel dik hebben en vooral jonge paarden. Zonder bij de medische risio's van overgewicht bij jonge dieren na te denken. Ook ik ben benieuwd naar de link..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:34

Denk dat de site van http://www.eigenpaard.nl eruit ligt.

Hoe dan ook, deze PDF doet het wel:

http://edepot.wur.nl/136933

@ Anoli: voor de oudjes maken we een uitzondering, maar wel met een voetnoot erbij: iets reserve is niets mis mee. Maar oudere paarden hebben vaak artrose, en er zijn weinig dingen zó funest voor artrose als overgewicht........ een laagje vet, een beetje reserve is prima. Maar spieren verdwijnen nu eenmaal als ze oud worden, ingevallen flanken en een dun nekje is bij een oudje normaal, en er zijn er maar weinig bij wie ik echt de ribben kan tellen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:35

chanel1985 schreef:
Dit was mijn pony in de zomer en dat vond ik op het randje, daarna is ze nog iets meer afgevallen en beb ik begonnen met bijvoeren.

Als een paard overdreven dik of heel mager is, is daar meestal geen discusie over.

Deze pony is moddervet, daar moet een kilo of 50 af....... en dat jij dat zorgelijk vindt, als in te mager, baart mij zorgen, want het betekent dat jouw beeld van wat gezond is, nogal verschoven is.......

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:37

chanel1985 schreef:

"ik wil" zegt al genoeg. Je kijkt naar wat jij leuk vind, niet naar wat medisch gezien het optimale gewicht is. Van de foto af te zien was jou paardje daar redelijk op gewicht, iig niet te mager..
Te dik of te mager is geen smaak, maar is door anatomie en gezondheid bepaald... Als je weet dat bij mensen overgewicht en ongezond eten voor diabetes (ak, insuline resistentie) zorgt, waarom dan vol blijven houden dat suikers en een laagje vet bij paarden wel goed zijn? Terwijl er meer en meer paarden met insuline resistentie komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:39

Hij is niet eens redelijk op gewicht, kijk naar de buik, kijk naar de overgang buik-billen-benen.......

Beest heeft geen taille, nul komma nop, en er zit een speknek op ook. Bovenste deel van de nek is niet gespierd (dan zou hij buikspieren hebben en die heeft ie niet) dat is vet, en niks anders, en een hoop vet daar is nog zorgelijk ook, want als dat wat harder wordt, is het risico op een bevangenheid erg hoog. Ik snap werkelijk niet dat je daar welbewust risico mee gaat nemen, en dan: jíj bent niet degene met gruwelijke pijn in je voeten straks, je paard wel......... ik snap echt niet dat de de gezondheid van je paard op die manier riskeert.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-12 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:40

_/-\o_ meeste mensen hebben geen benul van hoe een paard te voeren.
Ik ben wel voorstander van "slowfeeders" omdat het imo toch "gezonder" is en beter bij een paard z'n oorspronkelijk eetpatroon aanluit, de hele dag door te kunnen peuzelen ipv op een uurtje tijd te schrokken en dan 4-8u zonder voer te staan.

Ik pas de hoeveelheid krachtvoer altijd aan de te leveren arbeid, het energiepeil van mijn paard EN haar conditie. Zo krijgt ze nooit een dag exact hetzelfde. Als mijn paard beweegt zal je altijd net wel net niet ribben kunnen zien aan de "bolle" kant. Dikker resulteert alleen in een futlozer paard, dat veel te snel gaat zweten.
Zo kreeg mijn paard tot voor kort maar 1kg granen/dag terwijl ze wel getraind werd voor topsport (6x/week, 1u tot 2u arbeid, gaande van dressuur niveau midden tot conditietraining voor de rensport).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:41

Tja, meningen verschillen, dierenarts en staleigenaar vonden het toch anders. Ik zei ook dat op deze foto het nog een randgeval was, daarna is ze nog meer afgevallen. Ik kreeg toen ook veel commentaar dat ze te mager stond op stal.

Nu staat ze zo: dierenarts en ik vinden dit goed, en dat is het belangrijkste.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WEQHNDKE.jpg
Je kan het ook omdraaien, ik vind persoonlijk dat jij een verkeerd beeld hebt van wat dik is want als jij de eerste foto's moddervet vind, baart mij dat ook zorgen.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 01-02-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:41

Ik vind de foto te slecht en weet te weinig over leeftijd en conditie van de pony om meer oordeel te trekken dan redelijk en iig niet te mager ;) (+ met stroop vang je meer vliegen dan met een stok :P )

dat mensen zeggen dat ze te mager was, wil niet altijd wat zeggen, aangezien het algemene beeld van een goed gewicht van paarden honden en katten verschrikkelijk beroerd is. 80% van de honden die ik zie lopen is ook te dik namelijk...
En over hoe ze was toen ze verder was afgevallen kunnen wij niets zeggen, daar hebben we namelijk geen beeld van :)
(dr is overigens in die link maar 1 foto te zien)
Laatst bijgewerkt door Airborn op 01-02-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:42

@ chanel: op die foto vind ik je pony net goed. Dikker wil ik mijn paarden niet hoor.

edit: ik doelde op de eerste, op de tweede hangt het er vanaf of je pony snel invalt doorheen de winter of niet. Maar voor mij eerder randje af te zwaar.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 01-02-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:42

Het is trouwens een "zij" ;)
leeftijd: wordt in mei 7 jaar. Wordt recreatief gereden, wekelijks een lesje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:44

Wat vinden jullie hiervan dan?

http://5.media.hyves-static.net/1464740684/6/gxog/0/img1464740684.jpeg
(in overleg met stalhouder afgelopen week besloten om voer rustig aan wat af te bouwen. Krijgt alleen muesli als krachtvoer maar dikker mag ze van mij niet worden.)

dit was een jaar geleden, ruggengraat was (te) duidelijk voelbaar. Je zag bijna alle ribben, lagen er echt op. Had toen helemaal weinig bespiering.

Met wintervacht

http://5.media.hyves-static.net/1464732468/6/ja8v/0/img1464732468.jpeg

zonder wintervacht, hier al wat aangekomen

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MUC8IR7E.jpg

Edit: Missen van halsbespiering zie ik in het echte leven echt niet bij haar.. NU..

Ribbetjes zijn overigens wel lichtjes te voelen maar niet te zien. Paard is niet geschoren.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 01-02-12 16:59, in het totaal 4 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:45

oww vreselijk,hier geen ribben te tellen hoor,en geen ingevallen nekkies of flanken :n vind dat echt helemaal niets,daarnaast heb ik graag een reserve laagje op mijn paarden,heb vaker al meegemaakt dat ze ziek worden en dan moeten teren op hun reserve laagje,wil niet weten wat er overgebleven was als ze net aan waren geweest kwa gewicht.

dus nee,hier echt geen paarden waar ribben van te zien zijn,en ze worden hier tot nog toe stokoud... ( althans eerste paard is overleden met 28 jaar oud,en de volgende moet nog gaan die gaat naar de 30 inmiddels).

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:45

Interessant!! Heb je misschien ook een foto van een 'gezond' op gewicht zijnd paard?
En zijn in dit geval alle paarden over 1 kam te scheren?? Heb gehoord over 'rondgeribt' paard. Is dit dan flauwekul?
Of zijn die paarden hetzelfde maar ogen ze boller??

Hopelijk heb je wat foto's. Ik zit namelijk zelf met een paard, kruizing fries.
Ongeveer 3 maand terug kreeg ik verschillende opmerkingen, hoefsmit zei: Paard ziet er goed uit, mag ietsjes af.
Zadelmaker zei: Paard ziet er goed uit... niets aan veranderen.
Dierenarts vond het paard te dik :)

Ik ben op dierenarts af gegaan. Liever wat eraf dan teveel erop :)

Heb ook ooit een filmpje gezien: http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ
Maar ik vind het er niet echt duidelijk in. Ik snap het wel... maar wat foto's ter verduidelijking zou ik fijn vinden :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:47

Yamcha schreef:
@ Anoli: voor de oudjes maken we een uitzondering, maar wel met een voetnoot erbij: iets reserve is niets mis mee. Maar oudere paarden hebben vaak artrose, en er zijn weinig dingen zó funest voor artrose als overgewicht........ een laagje vet, een beetje reserve is prima. Maar spieren verdwijnen nu eenmaal als ze oud worden, ingevallen flanken en een dun nekje is bij een oudje normaal, en er zijn er maar weinig bij wie ik echt de ribben kan tellen.......

Dat ben ik met je eens, toch heeft de ene oude merrie zo goed als geen artrose, wel slechte kiezen en daarom kies ik ervoor om die net iets meer spek op de botten te laten hebben.

De andere oude merrie heeft wel artrose, en fiks overgewicht -O- Helaas zijn ze beide niet van mij ik verzorg ze alleen, dus meer dan advies blijven geven aan de eigenaar kan ik niet...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:48

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie dan van de mijne vinden.. Ik vind haar namelijk mooi op gewicht maar nu ga ik twijfelen of ze niet te dik is.
Afbeelding

Zo kwam ze anderhalf jaar geleden bij mij :P (hier ook nog mooi bespierd) Dit vinden jullie dan sowieso wel te dik zeker?
http://7.media.hyves-static.net/1030683 ... 83670.jpeg

Elanor

Hoewel je best een punt hebt, sla jij misschien een beetje door naar de andere kant Yamcha... :) Het paard in de eerste link ziet er m.i. uit als een '3' volgens de pfd die je plaatst en is prima op gewicht. Hoeft niet dikker, maar is ook echt niet "moddervet" zoals jij zegt.

Een paard hoeft geen taille te hebben. Je hoeft de ribben niet te kunnen zien, je moet ze kunnen voelen als je met je hand over de buik strijkt. Dat betekent dat een paard best een goed gevulde hooibuik mag hebben. Wat ik zorgelijk vind, zijn de strakke sportbrok-buiken die je wel ziet en die duiden op een ruwvoer tekort.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 01-02-12 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Airborn

Oeh, die foto die je net plaatste is ze, in een poging door wintervacht heen te kijken, wel te dik vind ik hoor. Te bol op de billen, lendenen, buik en ribben.

S_&_Z, wat mij betreft is die te dik. Mist bespiering in de hals, maar dat los je niet op met voeren maar met trainen.

Firefly: rondgeribt zegt niets meer en minder dan dat die ribben ronder lopen en ze dus qua bouw boller zijn. Dat zegt niets over hoe vet ze horen te zijn. Alleen als je een "rondgeribt" paard van voren bekijkt zal die altijd breder zijn dan een paard dat smal is... Maar in beide gevallen is het qua gezondheid het beste als je de achterste ribben iets kan zien (iig in beweging moet je ze kunnen zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:49

Is vaak zo. Meer dan adviseren kun je dan niet.