Shetlander bijvoeren vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:08

Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik het mennen weer lekker aan het oppakken, mijn shetlandertje is het afgelopen
jaar enorm dik geworden máár staat nu ongveer 4 keer per week voor de kar en de andere dagen doe ik lange lijnen
of even aan de longe. Hij loopt momenteel erg veel, en begint ook af te vallen en lekkerder in zn vel te zitten.
En krijgt al meer energie.

Hij krijgt wel nog altijd dezelfde hoeveelheid hooi/kuil, daar minder ik niet op aangezien hij zijn energie nodig heeft.
Maar nu voer ik hem suikervrij musli bij, elke dag een handpalmpje. Heel weinig eigenlijk dus. Maar ik wil niet dat hij
vitaminen te kort krijgt. Hij werkt elke dag, dus alléén hooi vind ik niks. Maargoed het blijft een shetlander dus ik wil
hem geen bak sportbix voeren bijv.

Nu de vraag :D :
Wat en hoeveel geven jullie je shetlanders naast het gewone hooi erbij? Shetlanders die ook veel bewegen dan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23552
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:25

een bodempje ponybrok van subli

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:29

kwart haver en halve kilo brok
Mijn ander die veel minder doet handje haver en kwart biks :o

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:33

Maar waarom hebben jullie precies daarvoor gekozen dan? :)

ellentjes
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-02-11
Woonplaats: Hoogkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:34

ik geeft de mijne summervit koeken. ze krijgt een halve per dag. dat is een complete aanvulling op het ruwvoer geloof ik.
er zitten allemaal vitaminen en mineralen in.


misschien zijn die koeken ook wat voor jou shet?

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:35

ellentjes schreef:
ik geeft de mijne summervit koeken. ze krijgt een halve per dag. dat is een complete aanvulling op het ruwvoer geloof ik.
er zitten allemaal vitaminen en mineralen in.


misschien zijn die koeken ook wat voor jou shet?


Daar had me stalgenootje het inderdaad ook al over, zal er eens naar kijken wat daar precies inzit :)

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:35

zit weinig energie in het hooi wat ze krijgen en staan 24/7 in de wei met uitloop stal verbruiken veel energie

Langzaam opgebouwd om te zien op welke hoeveelheid ze het beste reageerden.
Hier zoen die 2 van mij het beste op :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23552
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:39

ik heb ponybrok op advies van de DA
In de summerfit koeken zit enorm veel suiker en das niet zo goed.
Ponybrok is schraal maar wel alles wat ze nodig hebben zit erin.

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:42

Idd, summerfit koeken zit enorm veel suiker in, gaan heel veel pony's van schuren.

Ik voer die van mij op het moment nog equifyt musli, maar die kan ik niet meer krijgen. Hierna ga ik kijken waar ze het het best op doen. Subli ponybrok of de nieuwe dieet mix.

Ben benieuwd hoe hij er volgende week uit ziet. Laatste keer dat ik hem zag was hij boller dan mijn drachtige merries :o.

carinavdr
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-11-11

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:45

Bij mij krijgen ze naast hooi ook Subli ponybrok

JoyCiej007

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:26

Wat voor 'suikervrije muesli' krijgt hij op dit moment? Van welk merk, en met welke naam? Toch niet toevallig Pavo Nature's Best?
Daar zit helaas nog een hele hoop suikers + (vooral) zetmeel in. Daar wordt van gezegd dat er erg weinig suiker in zit. Dat klopt redelijk, maar het gaat vooral om de verhouding tussen suiker en zetmeel, en er zit dus wel ongelofelijk veel zetmeel in.

Datzelfde geld bovendien voor de Pavo Summerfit koeken, daar zit zó veel troep in! Die zijn helaas in veel gevallen dus juist niet geschikt voor sobere pony's, pony's die te dik zijn, hoefbevangen zijn en/of hier gevoelig voor zijn. Mijn pony's hebben geen van allen zomerexceem, maar begonnen allemaal heftig te schuren toen ze die koeken kregen. En daar ken ik nog een hoop meer gevallen van. Haal ze van die koeken af, en ze schuren niet meer.

Mijn 2 shetten die op 't moment al maanden vrijwel werkeloos staan, krijgen nu ieders 1 á 2 handjes Safe & Sound van Dodson and Horrell. Daar zit écht weinig in (en da's niet zo'n nep verkooppraatje als dat Pavo over z'n Nature's Best houd) en is bovendien erg structuur- en vezelrijk, waardoor ze lekker lang over het voer doen en dus ook goed moeten kauwen. Alle benodigde vitaminen en mineralen zitten er in, het is een heel compleet voer, speciaal voor paarden op rust en speciaal ontwikkeld voor koudbloedige rassen als shetten etc. Bovendien ook zeer geschikt voor hoefbevangen pony's of pony's die daar gevoelig voor zijn en/of insulineresistentie hebben.

Zie:
http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-s ... sound.html

Is via deze site, bij Renee Wielens uit Haaksbergen te verkrijgen. Hij geeft tevens gratis en vrijblijvend voedingsadvies (wel uitsluitend per telefoon). Je kan 't voer ook laten verzenden, kost ong. €3,75 per 30 kg.

Malouke
Berichten: 319
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: 't Gooi

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:35

Mijn shet krijgt naast twee keer per dag hooi, twee keer per dag een bodempje ponybrok van Subli.
Eerst gaf ik haar ook de summerfit koeken van Pavo maar hier begon ze ook een klein beetje van te schuren...

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:53

JoyCiej007 : Oke top! Dankje zal er even naar kijken :D. Nee zeker niet van pavo, ik weet het merk zo snel ff niet. Zal er morgen even naar kijken wat er nu op die zak stond. Me stalbazin vertelde me dat die suikervrij was en dat ik ervan mocht pakken. Heb erop gekeken maar stond verder geen duidelijke info. Merk ben ik vergeten. Kijk ik morgen naar :D

Apart dat jullie het over dat schuren hebben, die van mij heeft namelijk ook ontzettend veel jeuk overal. (geen luis, al naar gekeken), ook weer niet zo erg dat hij de hele dag staat te krabben overal aan. Maar wel regematig een beetje, merk wel dat hij jeuk heeft.
(Dat was wel al voordat ik die musli bijvoerde)

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:23

Die van mij krijgen geen hooi bij (krijg ik nu heel bokt over me heen :x )... Er staat nog voldoende (lang) gras in de wei (staan 24/7 buiten met grote schuilstal). Wel krijgen ze beide een handje Marstall Vito en preventief een beetje trias omega olie over het eten. Dat laatste geef ik preventief aan mijn pony die altijd erge koliek had en nu (ff goed afkloppen) dus al zolang ik die olie geef niet meer.

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 22:28

ProudOfPride: zolang dat kan is het toch goed? Als ze het daar goed op doen
Die van mij staat in de winter met de rest van de kudde op de track, alleen maar zand. Dus ze moeten wel hooi eten. :)

sourih
Berichten: 422
Geregistreerd: 04-09-11

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:30

ja ik gebruik ook die subli ponybrok

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:38

Zodra ik merk dat ze last krijgen om zichzelf warm te houden geef ik ze gelijk hooi bij, maar vorige winter niet nodig geweest dus nu zeker nog niet... Ze zitten prima in hun vel, zijn zelf ietsje te dik :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18209
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:08

SMP-->VS

JoyCiej007

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:18

Gevaar in de winter met gras is wel dat als het bevroren is en er volgt een koude, zonnige dag, dat er dan extra veel fructaan in 't gras wordt opgeslagen, = gevaar voor hoefbevangenheid. Daar zou ik wel mee oppassen.

Had gewild dat ik hier nog genoeg gras over had :7 Helaas niet. Aan de andere kant; 't is hier zo nat, dan lopen ze alles alsnog kapot.

Marstall is idd ook een hele goeie.

Er is overigens uit meerdere onderzoeken gebleken dat veel paarden (overmatig) gaan schuren door een teveel aan suikers (+ zetmeel), dat terwijl ze vaak niet eens écht zomerexceem hebben. Paarden met jeuk en schuurklachten doen het dan vaak ook erg goed op een zo suiker- en zetmeelarm dieet.

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:32

Is het niet zo dat dat risico wat jij noemt met flink lang gras (veel) minder is dan met kort/tot bijna geen gras JoyCie007?

JoyCiej007

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:53

Dát dacht ik dan wel weer ja.
Maar door het fotosynthese proces door de zon etc. gaan de grassprieten dan fructaan opslaan om te groeien, alleen kan dat niet weg omdat ze door de kou niet goed kunnen groeien.
Maar 't risico wordt volgens mij wel groter met korter (gestressed) gras idd.

Al komt het dacht ik ook wel in wat langer gras voor, alleen dus idd minder. wat je zowiezo wel kan doen is dagelijks de fructaanindex checken.

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:59

hé dat is ook een goed idee. Weet jij ook toevallig hoe je dat kan doen?

JoyCiej007

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:12

ProudOfPride schreef:
hé dat is ook een goed idee. Weet jij ook toevallig hoe je dat kan doen?

:j

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

de site van paardnatuurlijk/hoefnatuurlijk is zéker niet m'n favoriet met bepaalde dingen, maar sommige dingen zijn dan wel weer goed bruikbaar :o er onder staat overigens ook een linkje dat je hem op je eigen homepage kan zetten.
Je kan hem ook onder je favorieten doen en dan steeds laten openen op het moment dat je inet opent, zie je hem altijd.

index is natuurlijk ook afhankelijk van de conditie van je wei, bemesting, gestressed gras of niet, maar dat staat op de site ook wel genoemd.

Citaat:
De tabel geeft een indicatie van de mogelijke hoeveelheid fructaan in het gras. De voorspelling wordt gemaakt aan de hand van de temperatuur en de hoeveelheid zonneschijn. Hierbij wordt geen rekening gehouden met factoren als het soort gras, de beschikbaarheid van voedingsstoffen en water.

Gebruik de tabel met gezond verstand! Wanneer de omstandigheden erg ongunstig zijn voor het groeien van gras, zoals aanhoudende droogte, of een gebrek aan voedingsstoffen, dan kan het fructaangehalte hoog zijn, ook al voorspelt de fructaan-index op basis van de weersgegevens dat de hoeveelheid fructaan laag is.


Dus niet zomaar blindelings op de index afgaan.

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: Shetlander bijvoeren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:53

Okee, dank je wel! Ga eens even op mijn gemak doorlezen....