Hoe pony een supplement geven als ze het niet lust?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Hoe pony een supplement geven als ze het niet lust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:35

Onze pony krijgt HH van Voergezond. Ze eet het wel (maar alleen als ong 5 brokjes normale biks in zit :+ ) maar nog liever eet ze kuil. Nu vind ik dat prima hoor, maar ivm aanmaak wintervacht, 6 weken geleden afgespeend van veulen ongeveer en de winter voor de deur wilde ik haar wat extra's geven. Lijnzaadolie en een schepje complete kruidenmix. Beide blieft ze (apart of door elkaar of met bix (normaal of HH) of met een appel) niet...

Goed, me verder ingelezen en besloten foenegriek en zeewier te kopen. Want in die complete mix zit knoflook, miss lust ze dat niet... Dus zeewier, foenegriek en lijnzaadolie: apart van elkaar, door elkaar in versch samenstellingen, een appel erdoor, appelmoes erdoor, appelstroop erdoor, bix erdoor.... ze wil het niet :D :D :D

Dus.... Zijn er verder nog tips? Of mag ik er vanuitgaan dat ze aan haar kuil en Voergezondbix genoeg heeft???

(ze weegt ong 300 tot 350 kilo, krijgt ong 6 tot 7 kilo kuil en momenteel 100 tot 150 gram biks op een dag. De biks voer ik langzaam op, maar vaak ligt er nog een beetje in de bak. Dat wordt nat van het drinken en erover morsen en dan eet ze de natte biks niet meer :+ dus ben voorzichtig met de hoeveelheden...)

Oja en voor degenen die denken: Ach nu blijft TS met kruidenmix, foenegriek, zeewier en olie zitten.... wees gerust. Ik heb nog een Fries van 700 kilo en dat is een wandelende kliko... die eet echt alles. Dus het komt wel op hoor voor de vervaldatum :9

Taniya

Re: Hoe pony iets extra's geven als ze het niet lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:48

Misschien er eens over na denken om haar een speciaal voer voor jonge paarden te geven, een paard in de groei heeft andere voedingsstoffen nodig dan een volwassen paard. In het voer voor jonge paarden zitten speciaal extra voedingsstoffen voor de gewrichten, spieren en pezen.
Nu een goede voeding is een volwassen goed in balans zijnde sterk paard.

Natuurlijk is het je eigen keuze om te voeren wat je wil, dit is alleen een advies hoe ik het zou doen.

amyz

Re: Hoe pony een supplement geven als ze het niet lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:50

Ook niet als je het gewoon een tijdje blijft geven? Bis was ook zo'n ramp met supplementen maar heb gewoon stug volgehouden en nu issie een heel makkelijke eter :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:57

Ik hoor wel vaker dat paarden foenegriek niet graag eten. ;)

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:05

Tussen roggebrood doen, vinden ze heerlijk. :9

Ik moest mijn pony afgelopen week druppels geven als pijnstilling voor een spier, wilde ze ook niet hebben tussen appeltjes ofzo, iemand tipte mij toen om het tussen roggebrood te doen en dat ging er in als zoete koek. +:)+

Anoniem

Re: Hoe pony een supplement geven als ze het niet lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:47

ik gaf de mijne het met appelsap...
maar meneer wilde wel maar 1 bepaald merk,haha.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:18

Taniya schreef:
Misschien er eens over na denken om haar een speciaal voer voor jonge paarden te geven, een paard in de groei heeft andere voedingsstoffen nodig dan een volwassen paard. In het voer voor jonge paarden zitten speciaal extra voedingsstoffen voor de gewrichten, spieren en pezen.
Nu een goede voeding is een volwassen goed in balans zijnde sterk paard.

Natuurlijk is het je eigen keuze om te voeren wat je wil, dit is alleen een advies hoe ik het zou doen.

Pony is 8... Net als mijn Fries. Lijkt mij dat ze het prima doet op de HH.
Wilde haar alleen even iets extra''s geven nav de komende winter.

Maar ga nu de HH gewoon rustig wat meer geven als ik merk dat dat elke dag geheel opgaat. Gister bijv weer een warme dag en dan laat ze wat ervan liggen.