Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
troi schreef:Ik heb altijd geleerd dat brok zonder melasse niet bestaat. Dat is, meen ik, het bestanddeel waardoor het stevigheid krijgt, maw zonder melasse valt de brok uiteen.
troi schreef:Ik heb altijd geleerd dat brok zonder melasse niet bestaat. Dat is, meen ik, het bestanddeel waardoor het stevigheid krijgt, maw zonder melasse valt de brok uiteen.
petitparis schreef:muesli's vallen af, want dat is een geplette of gevlokte granenmix met een vitamine en luzerne brokje meestal gemelasseerd om het stofvrij te maken.
kuil bevat iets minder voedingswaarde dan vers gras, maar meer dan gewoon gedroogd hooi (gras probeert na het maaien nog te overleven en verbruikt hierbij een deel van z'n suikers) Maar, kuil bevat minder water, dus je paar dmoet er minder kilo's van eten om de zelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen.
als je echt zo natuurlijk mogelijk wil: Agrobs prealpin wiesencobs, dit zijn grote grasbrokken gemaakt van alpengras en kruiden... volgens de zak en verdeler volledig melasse vrij (wordt na persing gedroogd), valt op enkele uitzonderingen ook zeer makkelijk uit elkaar. bij grote hoeveelheden best nat te maken, omdat het anders een slokdarm verstopping kan veroorzaken bij schrokkers
je hebt ook de ongeperste variant, ik geloof de aspero...
Indien toch iets van extra energie: ruwe spelt (oergraan), werkt zuiverend en is goed voor de darmen met ongeveer dezelfde energetische waarde als haver, maar niet het heetmakend effect.
edit: hartog luzerne is gemelasseerd
petitparis schreef:http://www.agrobs.de/de/vertrieb/PA_NL.htm
of online te bestellen
ik heb geluk dat ik 2 dorpen verder een verdeler gevonden heb
Citaat:Samenstelling
De Hartog Lucerne-mix wordt gevormd door vers gehakselde luzerne, vermengd met groen geoogste snijhaver en alexandrijnse klaverbestanddelen. Deze melange is speciaal uitgedacht om een hoog energiegehalte te waarborgen en het eiwitgehalte te reduceren. De toevoeging van melasse met lijnzaadolie zorgt voor extra smakelijkheid en een glanzende vacht.
Zilfstar schreef:Daarom denk ik ook richting een Muesli of granenmix (zie openingspost). Dus geen brokken/ biks... (al zitten in de lijnzaadbrokjes die in de kruidenmix zitten die ik nu heb geen melasse. Dat is lijnzaad"pulp"geperst. Valt ook makkelijker uit elkaar dan een standaard biks
)