Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilfstar

Berichten: 7557
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:58

Gaat om: Friese ruin, 8 jaar, recreatief aan het werk (half tot heel uur per dag).
Nu in de zomer staat hij 24/7 buiten op gras en krijgt een mix van alleen maar kruiden en plantjes (Hoba Cultura Daily Mix) dus waar geen toegevoegde suikers in zitten. Er zit wel selenium-vit.E in.
Hij krijgt dit van mij na het werken.

Van de winter gaat hij naar box en paddock, dus geen gras en krijg hij kuil van eigen land en heeft hij een zoutblok. En in principe nog steeds die Kruidenmix na het werken.

Omdat de rest van de stal in de ochtend en de avond biks krijgt wil ik die van mij dan ook iets geven, maar dus geen biks ivm de melasse en de suikers etc.
(WAAROM iets geven: paard breekt de stal zo ongeveer af als hij niks krijgt. Dus al is het maar een handje... dan is hij ook blij)

Nu heb ik een aantal vragen:

1. Ik ben van mening dat kuil minder energie bevat dat gras. Maar klopt dat wel? Of is kuil op zich een volledig voeder?
2. Uiteraard kan ik die kruidenmix geven, maar dat is toch een wat droog hapje. Welke natuurlijke voeders bestaan er, zonder toegevoegde suikers etc, wat ik kan geven.
Het paard is in prima conditie en ik ben eigenlijk op zoek naar iets van granen/ muesli maar dan zonder haver, wat ik in bakjes klaar kan zetten zodat stalhouder die zo kan geven.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:08

Misschien is een muesli of brok van equifirst iets? Bv de linamix

Zilfstar

Berichten: 7557
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:14

KenJeMe schreef:
Misschien is een muesli of brok van equifirst iets? Bv de linamix


Kom niet op hun website. Wat zijn de Verkooppunten in Nederland?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:26

In Gassel (Noord-Brabant) wordt bij de molen brok verkocht waaraan geen suiker of melasse is toegevoegd.

troi
Berichten: 17041
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:57

Ik heb altijd geleerd dat brok zonder melasse niet bestaat. Dat is, meen ik, het bestanddeel waardoor het stevigheid krijgt, maw zonder melasse valt de brok uiteen.
Laatst bijgewerkt door troi op 09-08-11 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Berichten: 7557
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:58

troi schreef:
Ik heb altijd geleerd dat brok zonder melasse niet bestaat. Dat is, meen ik, het bestanddeel waardoor het stevigheid krijgt, maw zonder melasse valt de brok uiteen.



:j Daarom denk ik ook richting een Muesli of granenmix (zie openingspost). Dus geen brokken/ biks... (al zitten in de lijnzaadbrokjes die in de kruidenmix zitten die ik nu heb geen melasse. Dat is lijnzaad"pulp"geperst. Valt ook makkelijker uit elkaar dan een standaard biks :j )

troi
Berichten: 17041
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:01


Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:03

Hihi, ik ben de TS van dat topic. En laat ik nu juist hier weer een stipje hebben gezet :D

student
Berichten: 475
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:04

er is van subli een soort waar geen haver en melasse in zit, kan zo gauw niet meer op de precieze naam komen maar ik heb een paard gereden die dat ook kreeg.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:05

troi schreef:
Ik heb altijd geleerd dat brok zonder melasse niet bestaat. Dat is, meen ik, het bestanddeel waardoor het stevigheid krijgt, maw zonder melasse valt de brok uiteen.

Toch bestaat het tegenwoordig wel dankzij een uniek en innovatief productieproces, kijk maar op http://www.voergezond.nl

mirim

Berichten: 4427
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:07

Bijvoorbeeld de Marstall Naturell? Geen melasse of toegevoegde suikers, maar een mooie, eerlijke muesli.

Tara_13

Berichten: 761
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:10

Mijn paard houdt de melasse vast en hierdoor krijgt ze bulten, dus een soort allergie voor melasse. Ik voer haar nu de Marstall Naturell en dit gaat echt super! Ik ben erg tevreden over deze muesli.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:11

troi schreef:
Ik heb altijd geleerd dat brok zonder melasse niet bestaat. Dat is, meen ik, het bestanddeel waardoor het stevigheid krijgt, maw zonder melasse valt de brok uiteen.


Dat dacht de molenaar ook. Op verzoek van de rijschool heeft hij het toch geprobeerd, en kwam tot de conclusie dat het dus WEL mogelijk was :)

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:12

Dodson & horrel safe and sound? Is eigenlijk voor hoefbevangen gevoelige paarden.
Zit heel weinig suiker en zetmeel in. Ook geen granen. Die van mij doet het er goed op.

cindybijl

Berichten: 2584
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:13


ijsdame

Berichten: 136
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Malden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:17

Misschien is het een idee om lucerne te geven op de tijden dat de andere paarden biks krijgen.

Lucerne is een soort gedroogd?/ gehakseld gras en bevat geen toegvoegde suikers zover ik het weet.
Mijn paard krijgt het bij de brokken zodat ze langzamer eet en minder last van haar maag krijgt.
Ze doen er lang over om het op te eten, moeten veel speeksel aanmaken en dus langer kauwen :j .
Ik heb gewoon een zak van den hartog, op hun site staat meer info:
www.hartog-lucerne.nl

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:20

muesli's vallen af, want dat is een geplette of gevlokte granenmix met een vitamine en luzerne brokje meestal gemelasseerd om het stofvrij te maken.

kuil bevat iets minder voedingswaarde dan vers gras, maar meer dan gewoon gedroogd hooi (gras probeert na het maaien nog te overleven en verbruikt hierbij een deel van z'n suikers) Maar, kuil bevat minder water, dus je paar dmoet er minder kilo's van eten om de zelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen.

als je echt zo natuurlijk mogelijk wil: Agrobs prealpin wiesencobs, dit zijn grote grasbrokken gemaakt van alpengras en kruiden... volgens de zak en verdeler volledig melasse vrij (wordt na persing gedroogd), valt op enkele uitzonderingen ook zeer makkelijk uit elkaar. bij grote hoeveelheden best nat te maken, omdat het anders een slokdarm verstopping kan veroorzaken bij schrokkers
je hebt ook de ongeperste variant, ik geloof de aspero...
Indien toch iets van extra energie: ruwe spelt (oergraan), werkt zuiverend en is goed voor de darmen met ongeveer dezelfde energetische waarde als haver, maar niet het heetmakend effect.

edit: hartog luzerne is gemelasseerd

Zilfstar

Berichten: 7557
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:20

ijsdame: Lucerne ken ik idd, zit ook in de kruidenmix die ik nu geef. Maar vind dat naast kuil wel wat eenzijdig eigenlijk. Maar zal eens kijken naar vit waardes e.d.

Cindybijl: Dankzij paardnatuurlijk.nl ben ik idd met dit onderwerp bezig gegaan.

Tara_13 en Mirim: waar halen jullie dan Marstall? Want ik ben nog niet op de site geweest, maar dacht dat ze moeilijk waren met verkooppunten?

MadamX: Ik heb idd bij Voergezond.nl info gevraagd en direct gekregen met uitgebreid advies! Klinkt erg goed.

Student: heel simpel: Subli Zonder... zo heet het :D


Ik heb nu potentieel op de lijst staan:

Pavo Muesli Natures Best
Weidebrok of Basisbrok van Voergezond (dus zonder melasse erin)
Evt marstall mits verkrijgbaar hier in de buurt...
Subli zonder

Zilfstar

Berichten: 7557
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:21

petitparis schreef:
muesli's vallen af, want dat is een geplette of gevlokte granenmix met een vitamine en luzerne brokje meestal gemelasseerd om het stofvrij te maken.

kuil bevat iets minder voedingswaarde dan vers gras, maar meer dan gewoon gedroogd hooi (gras probeert na het maaien nog te overleven en verbruikt hierbij een deel van z'n suikers) Maar, kuil bevat minder water, dus je paar dmoet er minder kilo's van eten om de zelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen.

als je echt zo natuurlijk mogelijk wil: Agrobs prealpin wiesencobs, dit zijn grote grasbrokken gemaakt van alpengras en kruiden... volgens de zak en verdeler volledig melasse vrij (wordt na persing gedroogd), valt op enkele uitzonderingen ook zeer makkelijk uit elkaar. bij grote hoeveelheden best nat te maken, omdat het anders een slokdarm verstopping kan veroorzaken bij schrokkers
je hebt ook de ongeperste variant, ik geloof de aspero...
Indien toch iets van extra energie: ruwe spelt (oergraan), werkt zuiverend en is goed voor de darmen met ongeveer dezelfde energetische waarde als haver, maar niet het heetmakend effect.

edit: hartog luzerne is gemelasseerd


En waar zijn die wiesencobs te koop?

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:24


Zilfstar

Berichten: 7557
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:44

Bestellen is wel lastig zo en ik kan nog geen dealers vinden in mijn omgeving.
Zit nu te denken een proefverpakking bij voergezond te bestellen.
Om eens te kijken wat het is....

ijsdame

Berichten: 136
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Malden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:46

petitparis schreef:
http://www.agrobs.de/de/vertrieb/PA_NL.htm
of online te bestellen

ik heb geluk dat ik 2 dorpen verder een verdeler gevonden heb :o

alleen lucerne voor kalveren is gemelasseerd staat op site vermeld...

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:22

ik heb anders al wel melasseklonten gevonden in de luzernemix van hartog... staat zo ook op de site hoor:
Citaat:
Samenstelling

De Hartog Lucerne-mix wordt gevormd door vers gehakselde luzerne, vermengd met groen geoogste snijhaver en alexandrijnse klaverbestanddelen. Deze melange is speciaal uitgedacht om een hoog energiegehalte te waarborgen en het eiwitgehalte te reduceren. De toevoeging van melasse met lijnzaadolie zorgt voor extra smakelijkheid en een glanzende vacht.


edit: ik geloof niet dat de luzerne voor melkvee geschikt is voor paarden...

Akecheta

Berichten: 7587
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:31

Mijn tink krijgt ook Muesli Zonder. Eigenlijk ook om hem lekker mee te laten eten met de rest. Ik geef hem 1/4 schepje in de ochtend en in de avond.

Marcella

Berichten: 36928
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:39

Zilfstar schreef:
:j Daarom denk ik ook richting een Muesli of granenmix (zie openingspost). Dus geen brokken/ biks... (al zitten in de lijnzaadbrokjes die in de kruidenmix zitten die ik nu heb geen melasse. Dat is lijnzaad"pulp"geperst. Valt ook makkelijker uit elkaar dan een standaard biks :j )

Daar waar granen in zitten zit ook zetmeel en zetmeel word weer omgezet naar suiker. ;)