Ik plaats hier een berichtje over mijn paard Chance, om te kijken of er dingen zijn die ik over het hoofd zie.
Even een kleine samenvatting:
chance:
merrie
6 jaar.
matige arbeid ongeveer 3 keer per week beweging (buitenrit, longeren, rijden, losspringen, mennen, slepen)
voeding: onbeperkt ruwvoer + liksteen.
kruising arabierXkwpn
24/7 buiten, waarvan ongeveer 4 a 5 uur op de wei met veel gras.
zoals vele van jullie wel weten zijn arabieren vaak moeilijk op gewicht te houden. Maar dit loopt eigenlijk toch wel de spuigaten uit!
Chance is zeer verwaarloosd bij mij gekomen, veel te dun, en klein voor haar leeftijd. vanaf haar 3e jaar is ze ruim 14 cm nog gegroeid.
op het ogenblik ziet ze er goed uit, maar de hoeveelheid voer dat erin moet om haar op gewicht te houden, baart mij af en toe toch zorgen.
mijn paard staat 24/7 buiten, ongeveer 20 uur op de paddock, en een paar uur per dag op het gras, staat tot boven haar koten.
ze heeft letterlijk heel de dag beschikking over kuilgras/voordroog. mooi spul van land van de buren, zonder onkruid, redelijk droog spul.
ik heb het eens gewogen gehad wat ze op een dag krijgt, en ik kwam toen uit op ong. 22 kg kuil per dag!
ook geef ik haar nog ruim een halve pak hooi erbij.
per maand voer ik dan ongeveer 15-20 baaltjes hooi, en 450 kg kuil per maand!
als ik kleine baaltjes voer, dan heb ik zeker 1,5 pak per dag nodig (mijn baaltjes wegen 25 kg

het lijkt me toch dat dit behoorlijk veel is voor een merrie van 162?
verder is mijn paard totaal nagekeken geweest door een osteopaat (paard was het lenigste paard dat het ooit in handen had gehad, in super conditie, en goed gespierd)
ook komt 2x per jaar de tandarts, en wormenkuren worden ook netjes gegeven, en heb nog nooit wormen gevonden daarna..
afgelopen winter heb ik ook een tijd naast het kuil nog subli seniores priores bijgevoerd, daar kwam ze wel iets van aan, maar nog niet veel..
zijn er dingen waar ik overheen kijk?
dingen die anders moeten, om haar een beetje aan te laten komen?
krachtvoer is eigenlijk haast geen optie,mijn paard word daar ontzettend heet van, en naar mijn idee worden ze daar ook niet dikker van..
even een voorbeeldje hoe ze er nu uit ziet ( in feite prima, maar haar op gewicht houden is het probleem!)

brand maar los!