kruising arabier, moeilijk op gewicht te houden wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

kruising arabier, moeilijk op gewicht te houden wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 15:45

Hallo bokkers B-)

Ik plaats hier een berichtje over mijn paard Chance, om te kijken of er dingen zijn die ik over het hoofd zie.
Even een kleine samenvatting:

chance:
merrie
6 jaar.
matige arbeid ongeveer 3 keer per week beweging (buitenrit, longeren, rijden, losspringen, mennen, slepen)
voeding: onbeperkt ruwvoer + liksteen.
kruising arabierXkwpn
24/7 buiten, waarvan ongeveer 4 a 5 uur op de wei met veel gras.

zoals vele van jullie wel weten zijn arabieren vaak moeilijk op gewicht te houden. Maar dit loopt eigenlijk toch wel de spuigaten uit!
Chance is zeer verwaarloosd bij mij gekomen, veel te dun, en klein voor haar leeftijd. vanaf haar 3e jaar is ze ruim 14 cm nog gegroeid.
op het ogenblik ziet ze er goed uit, maar de hoeveelheid voer dat erin moet om haar op gewicht te houden, baart mij af en toe toch zorgen.
mijn paard staat 24/7 buiten, ongeveer 20 uur op de paddock, en een paar uur per dag op het gras, staat tot boven haar koten.
ze heeft letterlijk heel de dag beschikking over kuilgras/voordroog. mooi spul van land van de buren, zonder onkruid, redelijk droog spul.
ik heb het eens gewogen gehad wat ze op een dag krijgt, en ik kwam toen uit op ong. 22 kg kuil per dag!
ook geef ik haar nog ruim een halve pak hooi erbij.
per maand voer ik dan ongeveer 15-20 baaltjes hooi, en 450 kg kuil per maand!

als ik kleine baaltjes voer, dan heb ik zeker 1,5 pak per dag nodig (mijn baaltjes wegen 25 kg := )
het lijkt me toch dat dit behoorlijk veel is voor een merrie van 162?

verder is mijn paard totaal nagekeken geweest door een osteopaat (paard was het lenigste paard dat het ooit in handen had gehad, in super conditie, en goed gespierd)
ook komt 2x per jaar de tandarts, en wormenkuren worden ook netjes gegeven, en heb nog nooit wormen gevonden daarna..

afgelopen winter heb ik ook een tijd naast het kuil nog subli seniores priores bijgevoerd, daar kwam ze wel iets van aan, maar nog niet veel..

zijn er dingen waar ik overheen kijk?
dingen die anders moeten, om haar een beetje aan te laten komen?
krachtvoer is eigenlijk haast geen optie,mijn paard word daar ontzettend heet van, en naar mijn idee worden ze daar ook niet dikker van..

even een voorbeeldje hoe ze er nu uit ziet ( in feite prima, maar haar op gewicht houden is het probleem!)

Afbeelding

brand maar los!

chrisje_83

Re: kruising arabier, moeilijk op gewicht te houden wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:49

Ik zou ook geen krachtvoer geven, maar slobber. Over het algemeen worden ze daar wel ronder en zwaarder van maar niet heter. Is er geen mogelijkheid om haar langer op de wei te zetten dan die 4 uur die je nu doet? Dus langer op de wei en korter op paddock waardoor je dus, zeker in de zomermaanden, minder hooi en voordroog hoeft bij te voeren.
Heb je enig idee hoe hoog de voedingswaarde is van het hooi? Eventueel raadzaam om dat te laten testen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 15:54

Citaat:
chrisje_83 schreef:
Ik zou ook geen krachtvoer geven, maar slobber. Over het algemeen worden ze daar wel ronder en zwaarder van maar niet heter. Is er geen mogelijkheid om haar langer op de wei te zetten dan die 4 uur die je nu doet? Dus langer op de wei en korter op paddock waardoor je dus, zeker in de zomermaanden, minder hooi en voordroog hoeft bij te voeren.
Heb je enig idee hoe hoog de voedingswaarde is van het hooi? Eventueel raadzaam om dat te laten testen.

dat is wel mogelijk, alleen heb ik gemerkt dat ze daar niet veel van aankomt, maar juist door afvalt! :Y)
ze eet dan zoveel gras, maar word daar niets dikker van... en ze mist dan ook het hooi wat ze normaal eet...
ook heb ik een klein probleempje met mijn minishet, als ik de merrie op de wei zet, wil ik hem er ook graag bijzetten, maar die kan ik dan wegrollen na een week! nu kan hij haast niet bij het ruwvoer omdat de bak te hoog is :(:)
en daarom moet hij het doen met de plukjes die chance laat vallen..

en helaas, slobber werkt ook al niet! zelfs seniores priores dat gemaakt is als compleet voeder voor oudere paarden werkt niet voldoende!

de voedingswaarde van het hooi laten testen zou ik dit jaar wel kunnen laten doen, maar ik heb dit jaar eerste snede gras 14 pakken, en 6 daarvan zijn zelfs van dit jaar ingezaaid gras, dus dat is zo vet als wat! hopen dat het deze winter dus beter gaat...

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:14

Ik vind je paard er eigenlijk heel goed uitzien, te mager vind ik haar zeker niet.

Zoals hierboven reeds aangegeven, zou het vermeerderen van de uren weidegang al een oplossing kunnen zijn. Ik heb ook twee arabieren, waarvan een ook soms moeilijk op gewicht te houden is (vooral in de winter dan). In de zomer staat hij 24/7 op de wei met een minimum aan krachtvoer en blijft hij lekker vol door het gras.

Mijn arabier kan ook heel druk worden van fout krachtvoer (hij ziet dan overal spoken, heel vermoeiend). Hij krijgt Staypower cubes van Dodson & Horrell en doet het daar super op, ik hoef niet veel te voeren om hem rond te houden en hij wordt er niet heet van.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 16:19

hallo elfie :D
nee ik vind mijn paard ook zeker niet te dun... dat beweer ik ook niet ;) ze is alleen moeilijk op gewicht te houden.. er moet voer voor 3 a 4 paarden in, om haar zo te krijgen..
zoals je in mijn bovenstaande reactie kunt lezen, heb ik haar al langere tijd (vorig jaar heel de zomer) 24/7 op de weide gehad, een mooie volle weide, bijna knie hoog gras, maar daar word ze helemaal niets dikker van! ze valt zelfs af dan... ik denk omdat ze moeite moet doen om genoeg binnen te krijgen..

voor nu voorzie ik ook geen problemen, maar zodra de winter eraan komt, ben ik altijd bang dat ze een keer ziek word waardoor ze afvalt, en ik het er niet meer aan krijg...
ze heeft namelijk 24/7 ruwvoer tot haar beschikking, en eet daar ook de hele dag van... ze heeft dus de hele dag nodig om zoveel binnen te krijgen, dat ze op gewicht blijft... alleen als ze extra moet eten, heeft ze uren in de dag te kort, en geen voeding te kort... dat is een beetje het moeilijke probleem...

misschien heeft ze een lintworm van 20 meter?
450 kg (1 grote pak hooi) in ruim drie weken, is toch behoorlijk veel voor 1 paard....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:03

die 450kg is dat kuil/voordroog of gewoon hooi? want in geval van hooi is dit idd redelijk veel, maar in geval van voordroog is dit nog niet zo abnormaal veel...

Misschien wordt je merrie wel heet van krachtvoer, maar ik vind dat je haar op z'n minst iets van een vitaminenpreparaat moet bijgeven, al is het alleen maar de periodes dat ze verhaart en/of de winter, wanneer het gras weinig tot geen vitamine E meer bevat.

verder zou je toch kunnen proberen wat spelt met luzerne bij te voeren en hierdoor lijnzaadvlokken (zijn reeds gekookt geweest) en eventueel wat olie erdoor te mengen. voor extra, maar trage energie.
Spelt werkt zuiverend, is geen heetmaker, het kaf stimuleert de darmwerking
Luzerne is eiwitrijker ruwvoer en iets hoger qua energiegehalte dan hooi (vglbaar met goed kuil of onderhoudsmuesli), heeft een omgekeerd Ca/P balans van graan en brengt de spelt weer in evenwicht (wel 2kg luzerne voor 1kg spelt)
olie levert trage energie en kan helpen wat aan te zetten.

Misschien dat deze extraatjes voldoende zijn om haar goed door de winter te krijgen...
Mijn EV staat momenteel zelfs iets schraler, maar volgens mijn DA net goed. Ik voer ook niet al te veel krachtvoer, anders gaat ze ook stuiteren, maar geef wel redelijk veel extra luzerne en nog een kruidenbrok (pre alpin wiesencobs, dus ruwvoer in brokken geperst)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:10

hey petitparis!

bedankt voor je reactie, hier kan ik misschien wel iets mee...
zowel hooi als kuil eet ze zoveel... ongeveer 35 kg hooi, of 25 kg kuil per dag... hooi eet ze meer dan kuil...
in de periodes van verharen en in de winter, geef ik haar inderdaad ook vitamine bij, dat heb ik er niet bijgezet, omdat dat eigenlijk geen dagelijks iets is, maar dat doe ik wel! ze krijgt dat een complete vitaminemix dat is een kuur van 1 maand... dat krijgt ze in de winter een maand, en met verharen twee keer per jaar...

spelt en lijnzaadvlokken waar is dat te krijgen? en hoeveel zou ik moeten voeren om te beginnen?
op zich is haar mest altijd goed van consistentie, zit mooi in ballen, maar ook weer geen keutels... voorheen toen ze op een pensionstalling stond, was ze eigenlijk altijd veel te dun op de mest...
maar nu heeft ze altijd dezelfde structuur in haar mest... geen diaree meer...
wel heb ik een tijd lijnzaadolie bij gevoerd, maar ook hier zag ik geen verschil in haar conditie, alleen in haar vacht.. ze glimt je tegemoed dan.. maar puur voor de glans vond ik het niet nodig...

dat spelt en luzerne zou ik nog wel eens kunnen proberen...
hoe snel kun je dan verschil bemerken?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:19

Als ik jou was zou ik eens kijken naar ander soort hooi.
Mijn paard is vorige voorjaar heel mager geweest. We hadden van alles geprobeerd maar niks hielp,
toen op advies van onze DA hebben Duits kruiden hooi aangeschaft en binnen 2 weken was hij weer op gewicht.
Sinds dien is hij niet meer te mager of te dik geweest.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:19

hmm moeilijke...

ik denk enkele weken... ik weet niet of je in de mogelijkheid bent meermaals te voeren per dag? ik zou beginnen met 2x per dag 1/2 schep spelt (is zo'n 600g in totaal) en 1-2 scheppen luzerne mix (gehakseld ruwvoer). Met olie moet je opletten, als dikmaker heb je toch wel gauw een kopje of meer nodig per dag... en als je zegt dat je paard gevoelig is voor dunne mest, geen aanrader...
Eventueel kan je ook permanent een vitaminebrokje bijgeven zoals Pavo vital of Marstall force, dan ben je zeker dat je AV alle nodig vitaminenen mineralen binnen krijgt. Ik geef nu bv Ultimate balancer bij van D&H omdat ik met de muesli onder de 1.5kg blijf die mijn paard zou nodig hebben om de behoefte aan vitaminen e mineralen te dekken...

Ik haal al mijn voer bij een lokale voerhandelaar. De spelt is van lannoo of het huismerk en luzerne van Hartog. Lijnzaadvlokken zijn van AVEVE, is goedkoper dan de olie, gaan ze ook niet van aan de dunne...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:26

@ Mariekyy aan het kwaliteit van het hooi ligt het niet denk ik hoor, ligt meer aan mijn paard denk ik... ik heb namelijk ook al duits kruidenhooi gevoerd gehad.. maar dat hielp ook niets voor dit probleem... ze is ook niet te dun, maar ik krijg haar niet dikker... verder zijn er geen problemen...
het hooi van dit jaar is voor het eerst van eigen land... dus daarvan weet ik zelf wat voor kwaliteit het is... heb het zelf zien groeien, zelf doorheen gelopen, en zelf gezien hoe het in de pakken ging.. meer kan ik er niet aan doen...maar toch bedankt voor je reactie...
@ petitparis... daar was ik ook al een beetje bang voor met die olie, dat dat niet helemaal lekker zou zijn voor de diaree...
ik ben wel in de gelegenheid meerdere keren per dag te voeren hoor.. ik voer nu ongeveer 2x per dag, omdat ze twee keer een kuubse bak leeg eet per dag... en het paardje staat aan huis, dus 4x per dag kan ook nog haha...
vitamine en mineralen, kun je dat ook uit een bloeduitslag halen? ik had toch eens zitten denken daar toch eens de dierenarts voor te bellen... gewoon eens kijken of er ergens iets zit...

weet iemand toevallig hoe het zit met wormen... zijn er wormen die niet meegenomen worden met bijvoorbeeld equimax?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:34

tekorten aan sommige mineralen kan je niet uit het bloed halen omdat een paard net zoals de mens een systeem heeft om de bloedspiegels zo constant mogelijk te houden. Indien Ca tekort, ga je dit niet direct in het bloed zien, maar een paard kan al wel botontkalking opgelopen hebben...
vitaminen kan je wel vrij goed in het bloed opsporen

in theorie dek je alles met equimax (ivermectine + praziquantel) qua wormen, maar persoonlijk heb ik graag af en toe moxidectine (equest of equest pramox), die zou ook de ingekapselde vorm van bloedwormen aanpakken. Maar van bloedwormen krijgen ze echt wel een doffe vacht... zelf geef ik ook altijd een hele tube, ook al weegt mijn merrie maar 450kg. onderdosering werkt resistentie van wormen in de hand...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:38

ja een doffe vacht dat heeft ze toch niet echt... ze zit momenteel goed in haar vel, letterlijk en figuurlijk.. ze vind steeds meer innerlijke rust (dat klinkt zweverig! haha) wat in het verleden nog vaak een probleem was... ook heb ik het idee, dat ze eindelijk een beetje uitgegroeid is! dat kan misschien ook nog meespelen, dat ze in het verleden heeeeel veel tekort heeft gehad, dat ze het nu de groei nog doormaakt... merk namelijk wel dat ze erg uitzwaart,qua bespiering... misschien moet ik haar een keer laten wegen? en dan eens over een tijdje nog eens? om te zien of dat ze echt niet aankomt, of dat dat lijkt?

*EDIT* zo zag ze er 3 jaar geleden uit, toen ik haar twee maanden had.. ze was toen 1.48- nu ongeveer 1.62.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:31

Okee dus dit is dat vreetmonster :P
Niet te geloven dat die schrielkip zoveel wegknauwt joh :oo

Maar mooi paardje is het geworden zeg , dat heb je goed gedaan +:)+

De meest voor de hand liggende dingen heb je al bekeken zo te zien :)
Laten we er vanuit gaan dat dat ook allemaal goed gebeurd is.

Als een dier zoveel eet en dan toch zo weinig aankomt , van een volvette wei ook afvalt en van minder dan anderhalve baal hooi ook afvalt....dan is de voedingswaarde / kwaliteit wel heel erg slecht of het beestje neemt het gewoon niet goed op. Of het dier is inderdaad nog volop in de groei (hoogte of breedte) waar gewoonweg heel veel voeding voor nodig is , dat scheelt natuurlijk ook enorm.

Als je dan ook al ander hooi hebt geprobeerd dan kan het natuurlijk zijn dat dat toevallig ook mindere kwaliteit was....

Maar het lijkt me wel de moeite waard om er eens naar te (laten) kijken of ze de voedingsstoffen wel goed opneemt. Geen idee hoe je dat kunt testen verder , maar dat lijkt me wel de volgende stap :)

Ook zou je inderdaad nog kunnen kijken naar specifieke dikmakers , misschien doet hooi voor dit beestje om 1 of andere reden niet zoveel maar bvb. mais / slobbers / Lucerne weer wel ? Verschil mag er zijn natuurlijk :)

Die van mij kon altijd om het minste of geringste heet worden , Slobber van Havens of PAVO e.d. daarvan sprong ze al boven m'n kop uit , erg irritant en vermoeiend :n

Op de brokjes van www.voergezond.nl doet ze het meer dan prima , daar wordt ze niet heet van maar ze zit wel lekker in haar vel en je hoeft er niet gek veel van te voeren om aan de juiste hoeveelheid te komen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:42

Geweekte bietenpulp of geweekte grasbrok bijvoeren ipv krachtvoer, dat sloopt alleen maar de darmpjes. En laat er een keer een andere tandarts naar kijken. Mijn arab was heel lang schraal er had al 2x een veearts aan gevijld aan de kiezen en nog een paardentandarts, het bleef drama, totdat jackie van bokt kwam. Sindsdien heb ik een arabische plofkip. :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 23:44

ik ben heilig overtuigd van mijn tandarts, ik heb een super goede dame, die zeer vakbekwaam is,... ik mag ook altijd het verschil voelen... en ben echt kritisch, en het voelt altijd goed.. ik wil best eens iemand anders laten kijken, dat is voor mij geen probleem.. maar denk echt dat het iets met bloed, of darmen te maken heeft...
ik heb seniores priores alleen afgelopen winter gevoerd, maar gaf ook niet echt resultaat...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:47

maismeel!

Ik heb een draver die ook ontzettend moeilijk op gewicht te houden is, in de zomer gaat het redelijk, maar in de winter is het echt niet te doen. Ook verschrikkelijk snel heet dus krachtvoer geen optie. Eerst lucerne geprobeert, dat ging redelijk maar ze lustte het niet graag en werd er ook redelijk druk van. Nu krijgt ze maismeel en dat gaat super! Ze vind het heerlijk en is mooi op gewicht :)

Ik week mijn maismeel in gekookt water trouwens, wel gelijk goed roeren met een garde, anders word het klonterig :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:27

Is moeilijk, paard op gewicht houden. Mijn AV blijft ook maar magertjes. Voer 'm nu 3-4 handjes maïsvlokken bij en een half schepje havervrije muesli van nature's best. Verder staat ie nu 24/7 op de wei.

Toen ie net van stal verhuisd was (het ging op de vorige stal niet zo goed met 'm), was ie vrij mager. Heb 'm toen een half tot een heel schepje maïsvlokken gevoerd, tot er weer redelijk was aan zat. Maar ivm suikers, wil ik toch uiteindelijk de maïsvlokken schrappen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:37

Prachtig paard!
Maar je kunt de cornmüsli van Marstall proberen.Daar worden ze niet heet van,mn fjord van 22j krijgt het ook en die mag ook geen ander krachtvoer dan flipt ze de pan uit maar hier blijft ze mooi rond van en cool in dr koppie!
Ik denk dat je paard gewoon meer behoefte heeft aan eiwitten om dr spiergehalte op pijl te kunnen houden,als ze dus te weinig bouwstoffen binnen krijgt is dat een "aanslag" op het lichaam en word ze schraal.
Dus het gaat niet om de hoeveelheid maar om de inhoud van voer.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:52

De corn muesli van Marstall is zeker een aanrader. Verder gaf ik mijn pony die ook moeilijk op gewicht te houden was ook lucerne en omega 369 van subli bij.
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114 ... 9-Mix.html
Mijn pony had het probleem dat ze tijdens de hengstigheid moeilijk at. Dan liet ze haar hooi gewoon staan.
Dat probleem heeft die van jou gelukkig niet.

loessie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:08

Mijn Arabier was ook niet dik te krijgen. In de winter voerde ik heel veel bij naast zijn weidegang en hooi. Ben ook marstell gaan voeren. Super voer. Nu is hij 7 jaar en groeit hij niet meer. Ik merk gelijk dat zijn lichaam minder nodig heeft en dat hij snel dik word. Had ik vorig jaar echt nooit kunnen voorstellen. Jouw arabiertje is erg jong en heeft een achterstand opgelopen. Extra laten nakijken kan altijd. Maar ik denk persoonlijk dat het wel komt met de jaren. Je paard ziet er echt top uit!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:10

wooow wat een reacties allemaal weer!

ik heb eerder ook al zitten denken aan marstall voer, maar omdat ik erg bang ben dat ze heet word, ben ik een beetje huiverig geworden voor krachtvoer in welke vorm dan ook...
als ik op mijn paard zit kan ik behoorlijk angstig zijn, en haar karakter, in combi met krachtvoer en mijn angst... pfff daar wil ik niet naar terug....

ik heb naar aanleiding van alle berichtjes die ik heb gehad, het volgende besloten:

ik ga proberen spelt aan te komen, en daar ga ik mee beginnen...
mocht dat alleen niet goed genoeg werken, dan ga ik proberen daar bietenpulp aan toe te voegen...
mocht dit dan ook nog niet werken, kijk ik of ik aan marstall voer kan komen, en dan zal ik inderdaad die cornmusli eens gaan voeren...

allemaal heel erg bedankt voor de reacties..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:16

Andere tandarts kan wonderen verrichten.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:18

ja maar mijn paard eet niet moeilijk, alleen gruwelijk veel....
ook ziet haar mest er super uit, zoals het hoort, niet te hard niet te dun...
ik denk niet dat dit het is, maar ik zal mocht het andere voeren niet werken het zeker in mijn achterhoofd houden! dank je wel..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:47

je zou ook advies via Marstall kunnen vragen (via de site)
dan kun je zelf uitleggen wat je wel en niet wil en hoe je paard is met eten enz.
Op die basis kunnen ze je advies geven,dan kun je altijd nog beslissen of je dat advies ook gaat opvolgen.
Zelf denk ik dat spelt alleen geen zoden aan de dijk zal zetten voor je paard,het is te eenzijdig.
En pulp doet wel wat aan vet aanzetten maar een jong paard heeft meer aan stoffen die de spieren doen opbouwen,dat halen ze niet alleen uit pulp.
Verder moet men aan kuil véél meer voeren dan aan hooi,denk aan gehalte droge stof.

Als je dan het eetschema wat je nu hebt voor je paard doorgeeft aan Marstall dan kunnen ze je wellicht een goed advies geven. :)*

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:26

De brokjes van Healthy Herbs (voergezond) zijn zonder granen. Hierdoor zijn ze heel geschikt voor paarden die heet worden van krachtvoer. De brokjes zijn er in een aantal varianten van heel sober tot heel rijk. Er is nu ook een brokje met extra eiwitten voor paarden die moeilijk op gewicht komen/blijven, de weidebrok plus. Wie weet kun je daar iets mee.
Ik heb daarnaast de spelt van Bioron een tijdje gebruikt, is heel mooie spelt. En toen mijn paard nog moeite had om op gewicht te blijven omdat ie zo hard groeide en het heel druk had met zijn omgeving, gaf ik hem bietenpulp (wel goed weken!!!). Dat werkte voor hem heel goed.
En mocht het allemaal toch niet helpen zou ik idd ns laten kijken of haar systeem wel zodanig functioneert dat ze de voedingsstoffen kan opnemen.