Wat eet een D/E recreatiepony gemiddeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reekie

Wat eet een D/E recreatiepony gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:43

Hallo, mijn dochter (10 jaar) en ik zijn ons aan het oriënteren op het houden van een eigen pony. Nu hebben wij een fijne stal gevonden voor ons toekomstige vriend of vriendin. Het is een pensionstal waar de paarden en pony's de hele dag buiten in de paddock of wei staan en in de winter overdag in de paddock en 's avonds binnen op stal. Het hooi is inbegrepen in de stalprijs. Nu vraag ik me af wat eet een D/E pony, die puur recreatief door ons zal worden bereden gemiddeld? Ik begrijp dat precieze maten per pony zal verschillen. Maar kan ik uitgaan van brokken en wat wortelen voor de smaak? Hoe vaak per dag geef je dan? twee keer of een keer? En wat kan je dan extra geven om hem of haar te verwennen? Als het aan mijn dochter ligt, komt er elke week een kist appelen voor de pony :D

Janine001

Re: Wat eet een D/E recreatiepony gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:45

Je kan als hoofd eten wel hooi geven.
Dit kan je meerdere keren op de dag geven in kleine porties. Hoe vaker hoe meer ze te doen hebben op de dag.
Ook kan je brokken bijvoeren, dit hangt er vanaf wel ras het is. Koudbloeden die zijn soberder dan warmbloeden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:04

Afhankelijk van het type pony...eet een D/E pony zo'n 2 plakken hooi per dag, maar dit is erg moeilijk te zeggen via het i-net omdat iedere pony anders is en een andere stofwisseling heeft.
Ik heb een haflinger (1.48m.) die zouden normaliter voldoende moeten hebben aan 2 plakjes hooi per dag, nou daar red ik het echt niet mee.
Als ik me daaraan zou houden wordt ze schraal en zit tegen het mager aan.....dit is ook afhankelijk van wat je ermee rijd natuurlijk.
Als je iedere dag een half uurtje niet intensief rijd is het energie verbruik minder, maar rijd je iedere dag intensief een uur dan gaat het sneller net zoals bij een mens.
Als je veel en intensief rijdt is het raadzaam als de pony verder niet in de weide staat dit aan te vullen met wat brok.
Meerdere keren een klein beetje hooi per dag is beter voor de pony dan bijvoorbeeld 1 keer dag de volle mep hooi.
Worteltjes en appels zijn een lekkere aanvulling, maar wees er matig mee, er zitten behoorlijk wat suikers in en teveel van dit gerij is niet goed.

Ik las in je andere topic dat de pony in de wintermaanden in een paddock komt te staan, het zou prettig voor e pony zijn als deze dan meerdere keren per dag wat hooi krijgt, zodat deze wat tedoen heeft.
Als de pony in de weide staat en er staat voldoende gras hoef je geen hooi bij te voeren en als je er alleen recreatief mee rijd en niet al te intensief ook geen brok.
Als de pony in de wintermaanden in de paddock staat kun je evt wat brok bijvoeren, maar wees hier matig in, een pony heeft snel teveel........uiteraard afhankelijk van het ras/type en 'gebruik'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:07

Het verschilt echt heel erg per pony.

Vroeger hadden we een E-pony die kreeg 2x per dag een kilo brok en 1x een flinke schep haver, naast ruwvoer.
Nu heb ik ook een E-pony en die doet het het best op helemaal geen krachtvoer (alleen een vitaminebrokje) en alleen ruwvoer+liksteen.

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:10

Oh jee, dat zal ze niet zo leuk vinden om te horen. Maar ja, teveel snoepen is voor ons nu eenmaal ook niet goed. Maar je kan dus ervan uitgaan dat wanneer je pony schraler wordt, je wat meer brok moet voeren wanneer ze genoeg hooi krijgt en uiteraard bij het dikker worden iets minder. Maakt het ook nog uit of het winter is (geen gras voorhanden) of zomer (veel op het weiland, dus geen of heel weinig brokken)?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:27

Afhankelijk van het type pony zou ik in de zomerperiode (dus met voldoende gras) geen brokken voeren.
Een pony die ondanks voldoende weidegang met gras toch schraal blijft is naar mijn idee niet helemaal gezond. (oude pony's daargelaten).
Zelfs een pony die wat hoger in het bloed staat zou in de zomermaanden geen brok bijgevoerd hoeven krijgen, tenzij deze veel getraind wordt.
Het ligt ook aan de weide, wat voor gras staat erop? is de weide al kaalgegeten of staat deze vol in het verse gras, ik ga even uit van een volle weide.

In de wintermaanden als de pony niet op de weide staat, zou ik zelf in eerste instantie geen brok bijvoeren, als je merkt dat de pony energie tekort heeft of schraal wordt zou ik wel overstappen op een lage eiwit/suikerarme basisbrok.
Mocht de pony hier niet voldoende aan hebben dan kun je evt. overstappen op een reguliere basisbrok welke wat meer energie bevat.

Kortom:

Zomermaanden in een volle weide: niks bijvoeren, behalve een keer een appel of wortel.
Zomermaanden in arme weide: afhankelijk van type pony een klein beetje brok en een plukje hooi voor op stal s'avonds
Wintermaanden in paddock: voldoende hooi meerdere keren per dagen evt. indien nodig brok.

Appeltje of wortels kan natuurlijk het hele jaar door als extraatje gegeven worden.....of je koopt een goedkoop brood en geeft de pony een paar sneetjes.
Zelf zou ik in de stal een vitaminen/mineralenblok en evt een zoutblok ophangen, zodat de pony naar gelang hier gebruik van kan maken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:41

Ter aanvulling:

Informeer bij de verkoper wat de pony normaal op een dag eet en wat deze eet (merk).
Als de pony goed op gewicht is en verder goed in zn vel zit zou ik in eerste instantie niet teveel veranderen, tenzij de huisvesting die jullie hem gaan bieden compleet anders is dan de pony gewent was.

Bijvoorbeeld:
Pony krijgt 1/2 kg brok en 2,5 plakken hooi per dag (wintermaanden, dus geen weidegang) en de verkoper geeft aan er niet intensief mee te rijden, dan zou ik zelf de pony niet gelijk van de brok afhalen, misschien zelfs helemaal niet.
Dan is dit waarschijnlijk een pony die deze voeding nodig heeft....wees flexibel hierin.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:18

mijn pony staat overdag op het land en eet lekker gras
wanneer hij in stal staat geef ik steeds beetje hooi
s avonds voor het slapen gaan het laatste beetje, meestal licht er in de ochtend over de stal versprijd dan nog wat hooi. Ik vind het zelf ook fijn wanneer er nog wat hooi licht, dan weet ik in ieder geval dat hij niet te weinig heeft gehad.
Het is wel een wat sober ras. Dit at hij ook bij zijn vorige eigenaar dus heb dit zo overgenomen (heb hem nu ook nog maar net)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:01

VSW-->VS

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:19

in principe zou ik de voergewoontes van de vorige eigenaar zo veel mogelijk proberen aan te houden. Word het paard daar 6 dagen in de week intensief gereden en krijgt het 2 kilo brokken per dag, dan die porties verminderen, kreeg paard bijvoorbeeld 1 kilo in de ochtend en avond, halve kilo per keer geven en dat afbouwen.

mijn E-maat arabisch volbloed krijgt 's ochtends een halve kilo basisbrok, gaat dan de (schrale) wei op tot 'savonds. 's avonds krijgt hij 2 volle armen voordroog/hooi, een kwart kilo biks en 2 kleine schepjes granenmix. Voor een recreatiepony zijn de brokken/granenmix wat veel, maar hij word erg snel dun als ik dat weg laat. Als extraatje krijgt hij af en toe een appeltje of wat wortelen, maar meestal gewoon een paardensnoepje of een pluk gras/hooi.
veel appels voeren zou ik niet doen ivm het hoge suikergehalte, 1 of 2 misschien, maar niet iedere dag. Dan kan je beter een pluk hooi als extra's geven, of een paardensnoepje.