Weerstand en huidproblemen jaarling, voeding supplement?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Weerstand en huidproblemen jaarling, voeding supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 22:34

Ik kan door de supplementen het bos niet meer vinden :').

Ik ben op zoek naar een supplement, voer, olie of wat dan ook om tijdelijk de weerstand van mijn jaarling wat op te krikken.
Eigenlijk ben ik niet zo van de poedertjes en extra's gezien ik vrij sobere rassen heb en het goed voor ze is om zelf anti lichamen aan te maken.

Maar... Mijn jaarling (haflinger X rocky mountain horse) heeft door een lage weerstand een schimmel en daar bovenop een huid ontsteking over een groot gedeelte van zijn lijf opgelopen.
Voor de schimmel is hij 3x gewassen met Imaverol maar dat hielp niet echt en heb ik besloten om hem te laten enten tegen schimmel.
Daardoor is wss zijn weerstand zo laag geweest dat er een bacterie(?) in zijn vacht vrij spel heeft gekregen en hij volledig onder de korsten zit. Op zijn neus, oren, rug en achterbenen zit hij onder zijn vacht volledig onder de korsten.
Hij voelt zich hier redelijk miserabel onder. (maar houd zich erg sterk :(:) )

Ik heb contact gehad met 3 dierenartsen (die dit allemaal een bijzonder geval vonden := ).
En ze spreken elkaar allemaal een beetje tegen wat betreft supplementen.
Ze zijn er allemaal mee eens dat het zijn weerstand idd wel zou kunnen helpen maar dat het hem op de lange duur niet sterker zou maken.
Maar gezien de ernst raden ze het absoluut niet af.

Maar... Wat kan ik hem hiervoor geven??? Wie heeft de gouden tip??
(Voorkeur voor een korte kuur van 7 tot 14 dagen.)

Pavo vital complete sprak mij erg aan vanwege het makkelijk voeren van brokjes
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... te/100114/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:09

Ik zou een opgroeiend dier dan liever podo geven ipv vital. Wat krijgt hij normaal gesproken als krachtvoer en hooi/gras?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 23:21

Oh ja, dat was ik vergeten erbij te vermelden :')

Hij heeft sinds hij een half jaar oud is in de wei gestaan (in de winter) hooi en om de dag een kilo podo grow.
Daarna van april tot juni in een natuurgebied met veel gras.
En sinds juni staat hij op een vol weiland met 2 andere paarden en worden ze niet bijgevoerd.
Volgende maand gaan ze naar binnen en krijgen ze (onbeperkt) hooi en dagelijks jaarling brokjes (ik geloof van pavo).

Maar ik zoek geen krachtvoer.
Ik kan onmogelijk elke dag langs gaan om hem te gaan voeren (vanaf volgende maand worden ze wel elke dag bijgevoerd)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 23:33

Hij ziet er overigens niet zo dramatisch uit hoor.
De korsten zitten echt op de huid, onder de vacht. Je kan het niet zien, alleen voelen.

Het gaat om dit paard, foto's zijn ook van vandaag:

Hier zie je zo'n schimmel plekje op zijn bil:
Afbeelding

Afbeelding

http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... to7220.jpg
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 04-10-10 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's ter illustratie

HannahFrouk

Re: Weerstand en huidproblemen jaarling, voeding supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:45

Ik zou hem een goede multivitamine geven (waar ook echt voldoende van alles in zit) en daarnaast propoliscapsules (die kun je openmaken) voor zijn weerstand, ca 5 gram per dag.

Dat laatste is niet goedkoop maar wel een heel goed middel om op een gezonde manier zijn weerstand te verhogen, de schimmels en de bacterien aan te pakken. Ik vrees wel dat je minimaal 5 gram per dag dan zult moeten geven om er ook echt effect van te hebben.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:59

Marianne:Zoals ik al aangaf is een multivitamine altijd goed om hem te ondersteunen.
Je kan hem een injectie laten geven maar je kan ook een pastaspuit halen.

Hannahfrouk: Heb je wat meer info over dat propolis? Ik kan het niet maar ben wel nieuwsgierig.....

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:00

"een goede multivitamine"
Wát is een goede multivitamine?? :)
Kan ik het uit de winkel halen of is het bij de dierenarts beter?

@HannahFrouk: Ik ben ook benieuwd naar die propoliscapsules :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:01

ondersteunen met probiotica van de groene os

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:02

ik zou er een homeopaat bij halen, die kan dan meten welk middel je nodig hebt voor hem, scheelt je een hoop probeersels denk ik.
ik denk wel dat je in de goede hoek zoekt wat betreft de weerstand verhogen!
als de weerstand goed is, kunnen veel paarden zelf de schimmel oplossen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:04

Is er al bloed afgenomen om te bepalen hoe zijn waardes zijn.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:09

@joyfordogs: Dank je :). Hoewel ik nog steeds hoop dat zijn eigen lichaam er tegen vecht :S.
Ik zat toevallig aan een homeopaat te denken. Vandaag is er ook een dieren wellnes beurs in de buurt, daar komen ook veel alternatieve mensen.
(ik wil alleen geen onnodige dingen gaan kopen)

@Garny: Probiotoca is toch om de darmflora op peil te brengen (en dat hij daardoor de vitamines etc beter op kan nemen?)

@Bramasole: Er is (nog) geen bloed afgenomen. Gezien het nog nieuw is en hij net aan de anti-biotica zit.
Als dat laatste niet werkt wil ik idd eerst bloed afnemen voordat ik hem tegen schurft laat behandelen (voor hetzelfde geld is het dat namelijk niet)

Op zich heb ik best kennis over entingen, weerstand etc etc maar er is gewoon zooooooveel te verkrijgen dat het zo ontzettend veel uitpluis werk is waar er de meeste vitamines inzit wat je specifiek hiervoor nodig hebt :(

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:16

Ik zou eerst bloed af laten nemen voor je met supplementen begint. Ik had afgelopen voorjaar een driejarige gekocht, die een wat lage weerstand had. Daarnaast begon ie te schuren en kreeg ie een bacteriele huidinfectie. Uit bloedonderzoek bleek toen dat zijn Zink en Selenium gehalte veel te laag waren. Vooral Zink heeft veel invloed op de conditie van de huid en hoeven. Sinds ie extra Zink en Selenium krijgt, is het echt een heel ander paard geworden. Zo maar een supplement geven aan een opgroeiend dier, zou ik niet doen. Je haalt dan alles uit zijn verband, van het 1 wordt dan meer opgenomen, wat de opname van een ander mineraal of metaal kan belemmeren.
Succes in ieder geval ermee.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:21

Wat sliert zegt: eerst bloed afnemen en dan pas dat geen geven wat er te kort is in het lichaam. Ook teveel vitaminen kunnen schade geven.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:35

Een vitaminespuit is redelijk onschuldig en toch even stoot voor opkrikken weerstand.

Waar ik goede ervaring mee heb is biergist.
biergistpoeder is een bron van natuurlijke vitaminen. Levende biergist stimuleert de darmflora en spijsvertering op een natuurlijke manier. Het is rijk aan aminozuren, vitamine B en mineralen. Het bevordert de groei van de goede bacteriën en helpt verzuring te voorkomen. biergist heeft een stimulerende werking op de huid en vacht. (citaat)

Ik zou niet teveel middelen gebruiken, veel supplementen kunnen juist belasting zijn voor je jaarling als het niet nodig is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 13:13

@Iedereen: Ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Hier heb ik echt wat aan!
Ik ga alles even opschrijven, op internet informatie napluizen en maandag komt de da weer en dan zal ik het hun voorleggen en vragen wat zij aan en afraden (en evt bloed laten afnemen) :)

Alsnog zijn alle tips en commentaar welkom! :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:09

En waar ik momenteel erg content mee ben is Chlorella.

Dit is een algje(in pil-of poedervorm), en dit bevat het hoogste percentage aan chlorofyl (bladgroen) dit is uitermate geschikt als ontgiftingskuur.
Daarnaast bevat het ook nog enorm veel vitamines en mineralen.

Ik heb een grote pot besteld (jordenshippo) en gebruik het nu alleen nog voor mezelf en mijn hond.
Ik merk bijvoorbeeld dat het vocht uit mijn benen trekt......en dat terwijl ik er al jaren mee loop.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:12

Heb hier nog Pavo vital liggen (zo´n 5 kg). Ik geef mn paardje niks meer bij, als je een paar kilo wil hebben laat het maar weten.
Verder is het misschien wel een goed idee om met een homeopaat of holistisch DA verder te gaan kijken?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:08

de weerstand begint in de darmen, vaak na bijv een antibiotica is het raadzaam om probiotica te geven, maar ook na ontwormen of andere medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:10

Ik heb geleert dat e geen probiotica moet geven. Maar prebiotica. Ik heb van een bokker een hele uitgebreide PB daarover gekregen en als je wilt dan stuur ik die naar je door.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:52

@PL: Chlorella. Dat klinkt als een wc reiniger :=. Ik ga het eens opzoeken! :)

@Laura: Ik hou je in gedachte! :)

@garny: weerstand begint idd bij de darmen maar een probiotica, prebiotica of een "darmreiniging" mag je alleen voor of een tijdje na je anti-biotica doen (anders zuivert dat meteen het lichaam uit).

@Chanel: Graag!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:50

Ik ga het voor je opzoeken TS en stuur het even door. Let er wel op dat die PB over mijn paard gaat en jij misschien iets anders nodig hebt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 23:52

@Chanel: Thanx! Ik begrijp dat het voor jou paard is, ik filter de info er wel uit! :)

@funnyhorses: Ik zal de site bekijken!

Morgen bel en komt de dierenarts. Ik denk dat ik sowieso om een bloedonderzoekje vraag :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:54

heb je gePBt. die bokker weet daar veel over en in die PB praat ze allleen over de situatie van mijn paard natuurlijk

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 00:23

@Chanel: Dank je!
Duidelijk verhaal! (en trouwens een hele lieve pb van haar naar jou ;) ).
Zij heeft mij ook een pb gestuurd en ik heb het opgeslagen :).

Normaal maak ik mij niet zo druk om dit soort dingetjes maar hij voelt zich duidelijk miserabel :(:).

Maar hij neemt zijn kuurtjes als een echte vent! <3