geen ruwvoer meer, wat wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bamby

geen ruwvoer meer, wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 22:22

Sinds een week hebben we een "oudere" pony.
Ze is 19 jaar en van de week viel me op dat ze niet goed at en steeds stond te rillen als het frisjes was en/of regende.
Er hing een onaangename lucht rond der mond en toen ik der gister wat kuil wilde geven begon ze dit erg soppend op te eten en maakte slierten/proppen ervan.

Vanmorgen meteen de TA gebeld en die kwam eind vd middag.
Ze had gigantich veel tandsteen wat verwijderd is en der kiezen staan vreselijk niet in rij, de laatste kies (onder) zat aan beide kanten met haken tegen de wang aan en vooraan zat een kies ietswat los.

Er zit ruimte tussen kiezen waardoor er voedsel blijft hangen en ze niet goed kan kouwen.
Nu mag ze van het winter geen hooi/kuil meer hebben, wel gras maar dat is swinters niet echt voedingrijk en bij zo'n winter als vorig jaar niet beschikbaar in de wei.

In december komt de TA sowieso weer, misschien indien nodig eerder.

Pavo Daily plus/lucerne en gras werd me in eerste instantoe geadviseerd.
Geweekte bietenpulp en/of senioren slobber(brok) van subli.

Wie heeft er nog meer goede adviezen? (ervaringen)
Bedankt alvast.

Setteli

Re: geen ruwvoer meer, wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:23

als het goed is bestaat er grasbrok. Weet zo niet welk merk dit verkoopt. Zal ff googlen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:24

Hartog verkoopt dit

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:26

Hartog heeft een grasbrok.

Maar helemaal geen hooi is knap lastig zeg!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:36

Grasbrok heb je ook van lokale grasdrogerijen. Informeer bij je voerhandel of kijk in de goudengids of er 1 in de buurt zit. Ik haal het hier van de grasdrogerij Ruinerwold en dat scheelt me 2 euro per zak ten opzichte van Hartog. Wel prettig als je grote hoeveelheden moet gaan voeren.

Bietenpulp is als aanvullend voer makkelijk, maar als hoofdvoer loop je heel snel tegen de scheve calcium/fosfor verhoudingen aan. Seniorenslobber van Subli is compleetvoer en daar is alles wel in verhouding. Je kan daar lucerne mix (hartog) en grasbrok aan toevoegen. Lucerne mix heeft ook juiste calcium/fosfor verhouding en heeft meer structuur dan de slobber, dus beter voor darmwerking.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:39

lucernebrokken weken, dan wordt dat een echt papje. Ook zou ik een spuit bestellen waarmee je dr mond kan spoelen. Eten dat blijft zitten zorgt voor ontstekingen in het tandvlees, dit is bij mijn oude pony ook gebeurt. En dan 1X per week minimaal uitspoelen. Voor mijn pony werd ook een regendeken geadviseerd.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:42

Grasmix van hartog kun je proberen dat is gedroogd gras maar dan gewoon kort. Dat eet makkelijker.

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 22:43

Bedankt voor de reacties al!
Idd moet ik wel iets van lucerne bijvoeren om de darmen/maag te prikkelen, dus niet alleen slobber/week voer.

Grasbrok en bijvoer in welke hoeveelheden geven?

Ongevoerd regendekentje heeft ze nu ook op, scheelt enorm!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:49

ik geef ongeveer 1.5 kg lucerne per dag, maar mijn pony staat altijd op gras (nu momenteel in de stal met hooi, te nat en ik heb nog geen deken). Maar zorg echt wel dat die gaten proper blijven, ik heb gisteren gezien en geroken wat vaststekend gras kan aanrichten. Daardoor waren er takjes in der mond blijven steken, waarvan ze dus enorm veel pijn heeft gehad. Als je dat gras wegspoelt, gaan de takjes ook mee weg.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:49

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:46

Agrobs pre alpin Senior is een goed ruwvoeder wat speciaal is voor paarden die niet meer kunnen kauwen of voor andere problemen waardoor er geen ruwvoeder gegeten kan worden, hier zit ook nog eens extra lijnzaadolie in. Herbs is een gras kruiden brok maar ik zou dat weken (slobber van maken)want een paard met die problemen kan dus echt die brok niet kauwen. 15 minuten weken is voldoende om de brok uit elkaar te laten vallen.
Zupa is een kruidenslobber met bietenpulp, lijnzaad (15%) en gras kruidenbrok (30%) Dit moet wel minimaal 6 uur geweekt worden.
Alleen lucerne als ruwvoeder is niet voldoende dit omdat Lucerne ook een scheve calcium-fosfor verhouding heeft.

er zijn best wat alternatieven voor een paard die geeb hooi kan kauwen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:49

ik heb bij mijn oudere paard een grasbox met daarin een blok gras gedroogd en geperst van hartog. 'swinters geef ik hem de seniores priores van subli erbij dat is een vezelrijke slobber

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:53

Scheutje olie door het voer, levert energie voor dieren die zelf te weinig op (kunnen) nemen. Langzaam opvoeren, kan tot 500ml bij een paard. Bij een pony zou ik het aanpassen ivm het gewicht.
Maar heeft die tandarts ook nog wat kunnen bijvijlen of de losse kiezen getrokken? Want dat lijkt me toch wel handig...
Struco-mix Senior van Cavaloris ook goed spul.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:56

Senioren Priores van Subli is een vervanger voor ruwvoer voor oudere paarden, ook paarden die moeilijk op gewicht te houden zijn hebben hier baat bij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:24

compactgras of grasmix in combinatie met lucerne, evt geweekt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:35

Ik zou ook voor pre alpin senior gaan. Is puur een mengsel van grassen en kruiden met wat lijnzaadolie. Dus geen melasse of teveel aan eiwitten.
Wel raad ik aan het iets vochtig te maken voordat je het voert, het is best droog en als de pony schrokt kan de slokdarm verstoppen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:44

barkruk schreef:
Maar heeft die tandarts ook nog wat kunnen bijvijlen of de losse kiezen getrokken? Want dat lijkt me toch wel handig...

Ik neem aan dat er wel bijgevijld is, TS zei dat er een kies met haken tegen de wang aan zat toch? Die zal hopelijk bijgewerkt en afgerond zijn zodat die geen pijn meer veroorzaakt...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:46

gillian schreef:
Senioren Priores van Subli is een vervanger voor ruwvoer voor oudere paarden, ook paarden die moeilijk op gewicht te houden zijn hebben hier baat bij.

Dat is ook wat ik je zou willen aanraden. Eventueel zou je ook nog Strucomix van Cavalor kunnen proberen. Zitten wel aardig wat suikers in, maar dat is in dit geval misschien niet zo'n probleem.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:38

Subli senioren priores kan echt heel goed. ;)
Dat is deze: http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html
Bij ons staat ook een oudje (39 inmiddels) en die krijgt dit 2 x per dag.
Vergeet het niet goed te weken, minimaal 6 uur.
De hoeveelheid voer is afhankelijk van het dier:
te dik: iets minder, te mager: iets meer geven.

Succes!!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:23

oudjes krijgen hier s winters subli senior priores samen met wat lucerne en heb nu ook die compact pakken gras van hartog gekocht die eigenlijk in zo een box moeten gekocht en gaat super.