beuk als speelgoed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noivadapaz

beuk als speelgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 09:59

Ik denk dat ik het even uit moet leggen. Ik heb in mijn tuin een uit de kluiten gewassen haagbeuk staan (lees, een vorige bewoner had een haagbeukstruikje over die hij in de tuin heeft gezet en nu een solitaire boom is geworden) die ik uit mijn tuin wil hebben. Nu wil ik de boom eigenlijk bij de paarden neerleggen als kauw/speel tuig. Nu weet ik dat beukennootjes giftig zijn maar is de rest dat ook? Kan dit of moet ik de boom maar opstoken?

Edit: ik wil dus de complete boom, met blad daar neerleggen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:23

Ik lees even mee, want ik heb ongeveer dezelfde vraag. De beukenheg moet gesnoeid worden en nu had ik zitten denken om de gesnoeide takken met bladeren in de wei te gooien, zodat ze deze kunnen opeten als ze willen.
Ik heb van mensen gehoord dat dit goede ruwe vezels bevat, ook zei iemand dat beuken slecht is voor paarden. Mijn paarden proberen altijd wel een takje mee te pikken als ze erlangs lopen, dus heel giftig zal het niet zijn. Maar ik wil het eerst zeker weten voordat ik het doe.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:39

Ik wist niet dat beukenootjes giftig waren voor paarden, dus heb ik even gegoogeld en ik vond dit: http://www.trekpaarden.be/RmTgezondheid ... lanten.htm. Je zou hier de conclusie uit kunnen trekken dat alleen de nootjes giftig zijn, maar op een andere site stond dit:
VRAAG: Wij zijn op zoek naar een haag of boom om in een paardenwei te planten. Welke soorten zijn giftig voor het paard?
ANTWOORD: Taxus, Liguster, Kardinaalsmuts, Lijsterbes en Inheemse vogelkers zijn giftig voor paarden. Zelfs de Beuk, Gelderse roos en de Zomereik zouden giftig zijn indien je paard er grote hoeveelheden van eet.
Hoewel erbij staat dat het pas kwaad kan als je grote hoeveelheden voert, zou ik het risico niet nemen en dus maar een leuk fikkie stoken van de oude beuk :D .

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:59

beukenootjes wist ik dus ook niet dat die girftig waren eikels wist ik wel.
Ik denk dat ik het snoeisel dan maar naar mijn vader breng, de herten eten het ieder jaar wel op, maar dat zijn herkauwers en hebben een andere spijsvertering. Bedankt voor de info

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 12:43

Ik vond dat wat ik op internet vond, niet echt duidelijk wat betreft wel/niet giftig. Men maakt nl ook kinderspeelgoed van beukenhout. Maar goed, ik denk dat ik beter het zekere voor het onzekere kan nemen en een lekker vuurtje kan stoken :D

Bedankt voor de info trouwens 8-)

(dat van de nootjes wist ik wel, maar voor de rest is het eigenlijk erg onduidelijk vind ik zelf)