start weideseizoen, hoe wennen aan het gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

start weideseizoen, hoe wennen aan het gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 06:37

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bij ons staan de paarden in de winter op de paddock. Nu komt het weide seizoen er weer aan en ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met het opbouwen van de weidegang zonder dat de paarden ontploffen van de dikheid of last krijgen van hun buik.

Het weiland is wel geschikt voor paarden, het is eerst afgegraasd door de koeien, er wordt wel bemest maar alleen met ruige mest en niet met drijfmest. (volgens het boekje over SE ideaal dus)
Snowdon krijgt uiteraard een graasmasker om.

Marieke_K

Re: start weideseizoen, hoe wennen aan het gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:22

Bij ons gaan ze nu eerst dagelijks een paar uurtjes per dag de wei op. Dat wordt uitgebouwd tot 24/7. Die van mij is heel gevoelig voor HB en daarbij let ik op het tijdstip van de dag dat hij nu het volle gras in mag. Hij gaat als ze 24/7 de wei op gaan op een speciale strook.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 08:05

hoelang doe jij over het opbouwen tot 24/7?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:48

Bij ons is het gras nog vrij kort, en dan zet ik elke dag een extra stukje wei af zodat hij elke dag weer een paar m² erbij heeft totdat hij achteraan de wei is.

Bij lang gras zou ik inderdaad een graasmasker nemen.. en dan elke dag een uurtje langer ofzo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:51

Mijn paard gaat 24/7 het land op en krijgt een graagkorf om.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:54

Gewoon opbouwen

1ste week een uurtje
en dan met een uurtje per week opbouwen, duurt even maar wel de minste kans op koliek en HB ed

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:55

wij hebben het in een aantal dagen opgebouwd. dus eerst 3 uur, volgende dag 4, enz..
Binnen een week stonden ze weer hele dagen op het gras.. en ik moet zeggen.. poown verdraagt het goed...
Ik was ook nogal huiverig.. vorig jaar stond hij wel op een weide, maar daar stond amper gras, terwijl hij nu echt op een supergrasmat staat..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:57

Bij mijn opa gaan de paarden (vanuit de winterpaddock) eerst een paar uur over dag en na 2 weken alleen 's nachts de wei op (dan eten ze minder) daarna 24/7.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:11

dekoezegtboe schreef:
hoelang doe jij over het opbouwen tot 24/7?

Opbouwen is bij ons een week of 3. Ligt ook een beetje aan de nachttemperaturen. Als het s nachts te koud is dan gaat die van mij pas later op de dag de wei op ivm de suikers in het gras.

Ben zelf geen fan van een graaskorf, dus dan maar even temperaturen in de gaten houden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:12

19LindA83 schreef:
en dan met een uurtje per week opbouwen, duurt even maar wel de minste kans op koliek en HB ed

HB komt door suikers in het gras die voornamelijk aanwezig zijn na koude nachten en daarna een dag met veel zon ;) Hier kan je niet tegen op met opbouwen of laten wennen. Als je paard er gevoelig voor is dan moet je proberen te zorgen dat je paard zo min mogelijk gras met veel suikers binnen krijgt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:35

Daar heb je helemaal gelijk in Mariek_K. Wel is opbouwen verstandig om koliek te voorkomen en de spijsvertereing weer te laten wennen aan ander voedsel. Mijn paard gaat binnenkort ook weer de wei op die al is afgegraasd door schapen. Vanaf dan is het strook begrazing. Zelf bouw ik nu elke dag al wat op door aan de hand te laten grazen. Telkens met een uurtje beginnen en dit elke dag met een uurtje te verlengen werkt in mijn ervaring goed.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:37

Mariek_k: daar heb je gelijk in.... heb mezelf niet zo goed verwoord hier sorry :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:39

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:55

Wat wij doen is beginnen met 3 uurtjes en dat opbouwen tot 4-5 uur. Daarna gaan ze in principe de wei op, maar ze staan dan 's nachts in de aangrenzende bak met hooi. En wanneer het 's nachts koud is, krijgen ze in de ochtend ook hooi en gaan ze pas in de middag op het gras.

Wanneer je geen bak hebt, kan je ook een stuk gras goed kort laten grazen (of maaien) en dan geef je daar 's nachts hooi bij. Dat scheelt ook weer ontploffende buiken :-).

Volgens de laatste inzichten die ik laatst zag, is het beter je paard in heel hoog (doorgeschoten) gras te zetten dan op korter gras. In hoog gras zit nl. meer cellulose en minder suikers dan in kort gras. Maar dan moet je nog wel een tijdje wachten!

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:31

bij ons moet het heel rustig ivm koliek en dik heid indd,
wij mogen de eerste week maar een uurtje.
tweede week twee uur.
derde drie uur.
en veder weten wij het nog niet maar bij ons moet het super langzaam best vervelend hahah

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:09

heb eerst aan de hand opgebouwd van een kwartiertje tot ruim een uur grazen. Aanstaande zaterdag gaan ze hier (mits het weer goed blijft) voor een uurtje het land op. Meestal blijft dit een weekje zo, waarna het verder uitgebouwd wordt. :)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:15

Bij ons op stal hebben we nu sinds 1 1/2 week kleine oefen kaveltjes :D
Daar mogen 4 pa/po per keer op
We zijn begonnen met een uur per dag en dan iedere dag een half uur erbij
Ze zitten nu op 3 a 31/2 uur per dag
Straks per 01-05 gaat het grote land open en dan zijn ze goed gewent aan t gras!
Gaat al jaren zo en gaat prima ;)
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, die pa/po gaan niet op t grote land maar blijven op de oefen kavels die dan zijn om gedoopt tot Sonja Bakker landjes :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:29

Ik laat eerst aan de hand grazen tot 1 uur, daarna elke dag een kwartier op de wei erbij tot aan 4 uur, daarna bouw ik sneller op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:38

ik begin met 1 a 2 uur per dag, dat houd ik een paar dagen vol en afhankelijk van hoe ze het doen ga ik dan door naar 4 uur per dag en als dat 1 a 2 weken goed gaat en afhankelijk van hoeveel gras er nog staat naar 6 uur uur en daarna 8 uur. als het gras al korter wordt kunnen ze er hier langer op, komen ze op een nieuw stuk dan weer wat korter. Tot ik weer kan werken met strookbegrazing. Als ze een aantal weken gewoon de hele dag lopen kun je over naar dag en nacht als het land en de paarden en het weer het toelaten.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:47

Wij deden elke dag 30 minuten erbij, gaat ze heel goed op!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 15:40

mijn pony kwam in de winter net na de sneeuw op een weitje vol gras, ze heeft eerst de ene helft, en toen de andere helft (namelijk draad er tussen weg gehaald) leeg gegeten, kon geen kwaad, was toch oud gras.
het weitje is nu kaal, en we zetten haar elke dag een paar uur aan de stik op langer gras naast de wei, elke dag verplaats ik de stik zo dat ze weer wat gras erbij heeft.
en de rest van de tijd (nacht, en ochtend en avond) dus op het kale weitje, met elke avond een plak hooi (wat ze half niet meer opeet maar ja)
ik moet nog even bedenken wat ik met het weitje zelf ga doen, gewoon zo laten zodat het kort blijft, en bijvoeren met hooi plus een paar uur aan de stik, of het weitje in tweeen delen en dan steeds een strookje erbij.
ze mag niet teveel gras ivm gevoelig voor bevangenheid en heeft nogal de neiging onder draadjes door te gaan als er aan de andere kant gras staat.

Bbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:39

wij hebben eeen paard op de manege staan maar daar worden ze niet echt voor bereid op het wie seizoen .... ik en een vriendin rijden wel met mooi weer in de buiten bak enz. maar dat heeft niet zoveel met dik worden in een keer temaken ..
maar ze gaan met koningine dag weer het weiland in denk ik.
maar voorig jaar werd ons paaard niet ineens super dik .. wel gwn eigenlijk. :D