Wei opnieuw inzaaien, paardengras? +/- gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schafstall

Wei opnieuw inzaaien, paardengras? +/- gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:36

Zoals de titel al zegt.....
Onze wei moet opnieuw ingezaaid worden en ik zit te denken aan paardengras. Eén van mijn paarden heeft de neiging snel dik te worden. We hebben een 24/7 open stal houding en 2 van de 3 paarden zijn koudbloeden (tinkers).

Nog even aanvullend:
Wij hebben ca. 1.7 Ha weiland, verdeeld in 2 weilanden. Eén van de weilanden wordt opnieuw ingezaaid of doorgezaaid. Bemesten doen wij tot nu toe niet, aangezien de tinkers daar slecht op reageren.

Wat zijn de voors/tegens van paarden gras?

Weet iemand een goed adres voor graszaad?
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 26-03-10 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:39

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:40

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:43

hmmm mag je wel opschieten opnieuw inzaaien en voor je paarden er dan opkunnen (voor het gras gegroeid is) kost je wel tijd. aangezien de meeste paarden volgende maand weer t land opgaan.

met paardengras heb ik geen ervaring behalve dat ik weet dat het eiwit minder is en dat er entec stikstof inzit. volgend jaar wil ik mijn weide laten verticuteren en ook opnieuw inzaaien, met wat ben ik nog aant orienteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:44

Het is iig beter dan koeiengras, ook ligt het groeipuntje lager waardoor het sneller opkomt, omdat paarden tot aan de grond afknauwen.

De mate van bemesting bepaalt ook hoeveel eiwitten het gras bevat en pas ingezaaid gras is altijd erg mals en voedingrijk, dat zou ik eerst een paar keer maaien en een net ingezaaid veld, pas het jaar erop gebruiken, nadat het een paar keer is gemaaid.

Doorzaaien kan wel. Niet bemesten moet je ook niet doen, maar overbemesten wat je ook vaak ziet, mijn buurman bv, eerst stalmest, een maand daarna al kunstmest, heel de zomer het paard op de wei, mest laten liggen en heel de zomer een kudde schapen op de wei, mest laten liggen. Daar zou ik mijn paard niet op willen hebben een hele dag, een uurtje of 3 misschien. Buurman heeft heel het jaar rond veel groen gras van volle lengte....ook op een hele voedingsrijke vette kleigrond....

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:47

Diesel en Russel, thnx voor jullie reactie, ik heb m'n openingstekst iets aangepast ter verduidelijking. Was iets te snel met een topic openen.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:54

Boya na goed beraad hebben wij twee jaar geleden ook gekozen voor paarden weide graszaad, wij hebben het bij de Rafeissen gekocht koste 60 euro een zak, weet alleen niet meer het gewicht.
Onze paardjes ken je wel dus je weet dat ik ook geen rijke weide kan hebben, vandaar ook dat ik uiterst voorzichtig ben met wat ik mest. Hier word zuinig gemest en alleen met koemest en eigen gecomposteerde paardenmest.
Laatst bijgewerkt door gerdad op 26-03-10 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:01

De mensen die ik ken met een paardegrasweide zijn enthousiast. Sneller herstel van de graszode, minder kapot lopen. Het ziet er wel anders uit, stengeliger, hoger.

En inderdaad, bemesten moet je dus wel. Niet bemesten kan de zelfde problemen veroorzaken als teveel bemesten, bij het paard.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:04

Best moeilijk dus en veel dingen om rekening mee te houden...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:09

Wij hebben onze weides zo'n vier jaar geleden met paardengras in laten zaaien. Idd wat minder rijk en stengeliger gras. Wel een stevige bodem ze lopen het zeker niet snel stuk! Wij bemesten in het voorjaar met mest van onze eigen paarden, wat dan al meer dan een halfjaar ligt. Hebben ook twee tinkers, die er overigens nog steeds dik van worden... :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:49

bij ons is het land ook in gezaaid met barenbrug graszaad.
maar ik heb wel gemerkt dat je wel een goed bemestingsplan hebben moet anders verdwijnen de goede grassen weer net zo hard als je ze er in gezaaid hebt..
laat dus ook bodemonderzoek doen zodat je weet waarmee je bemesten moet

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:25

Van de website van Bio-Ron de pagina over weidebeheer:

http://www.bio-ron.com/index.php?option ... &Itemid=30

en (biologisch) graszaad:

http://www.bio-ron.com/index.php?option ... &Itemid=31

Je kunt Ron ook bellen of mailen voor advies.

Wij hebben zeer goede ervaringen met de eco-stalbedden

http://www.bio-ron.com/index.php?option ... &Itemid=33

en gaan dit jaar het graszaad gebruiken (doorzaaien) . Het land wordt bemest met materiaal
van de 3 eco-stalbedden en dat uit de 2 'gewone' stro+mest boxen. Andere stoffen zijn op dit
land (zandgrond) niet nodig. Maar over ervaringen kan ik je dus nog niets vertellen.

Good luck! +:)+

Funnygirl

Re: Wei opnieuw inzaaien, paardengras? +/- gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:10

Wij hebben 2,5 ha met paardengras ingezaaid en als ik weer moet zaaien komt er weer paardengras op. Bij ons geen koeiengras meer. In de winter wordt de wei gemilimeterd en als je dan in her voorjaar weer even een adempauze toelaat komt het weer mooi op. De paarden staan bij ons het gehele jaar op de wei. In de zomer langer tot zelfs 24 uur per dag. In de winter 's avonds naar binnen en 's morgens er weer uit. De rassen van het paarden mengsel zijn traag groeiende grassen waardoor je een meer vezelige structuur krijgt. Je moet wel zorgen dat er bemest wordt. Dit zorgt dan niet zo voor extra eiwitten, maar het gras moet blijven groeien. Daar dit traaggroeiende rassen zijn gaat dit langzamer. Je krijgt er erg goed hooi van.
Ik kan het alleen maar aanbevelen. Waar het bij jullie te koop is weet ik niet maar bij ons kun je het ook bij de boerenbond krijgen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:19

De Pavo website heeft goede gegevens over graszaad en bemesting.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 19:42

Bedankt voor alle tips.....
Heb vandaag paardengraszaad (Horse Master) gekocht van Barenbrug.
Ben benieuwd.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:04

@Boya: mag ik vragen wat de prijs is van de Horsemaster en heb je nog tips gekregen hoe het aan te pakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:48

Ik heb voor 15 kg, E89 betaald, dus ben ook benieuwd wat jullie er voor betaald hebben. :D

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 09:19

Ik had Avaluna al ge-pb't, maar heb € 79 per zak betaald. Zit onderling tussen de dealers erg veel verschil in. Bij een andere dealer kostte het ook € 89

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:45

Boya wij zijn nu een jaar verder, en ik krijg hier en daar wat commentaar dat de weide langzaam groeit. Maar dat komt dus doordat wij ingezaaid hebben met paardeweide, wat nu eenmaal langzamer groeit. En de groei tijd van het gras moet nog komen.
mei en uni zijn de maanden, ik houd inmiddels alles bij in een dagboek. Ben benieuwd hoe het straks bij jou groeit.
Ga jij wel mesten in de toekomst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:35

Ik denk dat dit gras sneller groeit, omdat het groeipuntje dicht bij de grond zit.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:46

Lees even de post van funnygirl, ook zij deelt de ervaring.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:12

het gras groeit sowieso nog langzaam vanwege de lage temperaturen he?
wij hebben dan barenbrug in de grond zitten en het koeiengras van de buurman is nog maar net ietsje langer.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:06

Het gras groeit op dit moment inderdaad langzamer, maar koeiengras bestaat uit engels raaigras. Horsemaster bestaat uit roodzwenk, veldbeemd timotee en engels raaigras. De eerste drie grassoorten zijn traag groeiende grassen. Dit zijn echter wel zoetere grassen die de paarden graag hebben. De buren bij ons hebben ook koeien en ik zie ieder jaar weer dat het gras bij hun sneller groeit al bij ons. Als je horsemaster echter groot genoeg laat worden om te hooien zie je dat je prachtig grofstengelig hooi krijgt.
Verder zou ik horsemaster wel bemesten. Als de groei er namelijk uit is duurt het even voordat het weer op gang is. Het gras kan veel hebben, maar in de zomer wordt het dan wel eens uit de grond getrokken in kleine plukjes.
We hebben dit gras nu al 6 -7 jaar staan.