Olie voor opbouw langdurige energie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Olie voor opbouw langdurige energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:23

Ik geef mijn paard dagelijks olie over het voer omdat ik graag langdurige energie wil kweken en geen kortstondige energie dmv suikers.
Nu vroeg ik mij echter af hoe lang het duurt voor je die energie opgebouwd hebt?
Geef je in de opbouwfase meer olie en na de opbouwfase een onderhoudsdosering?
Ik geef overigens gewone zonnebloemolie, geen lijnzaadolie.

geerke

Re: Olie voor opbouw langdurige energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:28

volgens mij word olie vaak gegeven bij endurance-paarden.
je kunt tot een halve liter geven....als je paard het verdraagt natuurlijk...heel langzaam opbouwen,maar dat begreep je vast wel..
Hoe het zit met de energie opbouwing weet ik niet..
Er stond een keer een artikel in een frans paardenblad,ik zal eens kijken of ik dat kan inden en of daar iets nuttigs staat erover.(dan vertaal ik het wel en krijg je het per pb...of hier.)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:31

Als je dat wilt doen graag, Geerke.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:35

omdat bij grotere hoeveelheid olie de boel vaak ranzig wordt ben ik overgegaan op subli energiekern mix. Bij grotere hoeveelheden wordt olie ook behoorlijk prijzig. en dan hebben we het over gewone zonnebloem olie. Gaf ook een ruime hoeveelheid maar dan hoefde ze het niet meer want het werd er niet smakelijker van

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:38

Hoeveel gaf je dan?
De grootste hoeveelheid olie die je "mag" geven is toch 500 ml?

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:39

Ik voerde het aan me wat ouderen pony 1 kopje 2keer per dag opbouwen met steeds scheutje meer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:54

die energiekern mix heb ik ook gebruikt, goede ervaringen mee.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:55

Simmie schreef:
Hoeveel gaf je dan?
De grootste hoeveelheid olie die je "mag" geven is toch 500 ml?

ik gaf een normale koffie mok per voer buurt (2)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:31

Ik gebruik ook energiekernmix voor mijn paard ipv olie. Tevreden. Op de verpakking staat dat de gewenningsperiode een maand is (opbouwen naar de hoeveelheid die je standaard wilt geven), misschien is dan ook pas het maximale effect merkbaar.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:24

welke soort olie is het beste? en merk je echt dat je paard meer energie heeft?

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:20

onze dierenarts raadde het aan om zonnebloem olie over het voer te doen bij onze oude merrie omdat ze wat dun is. Ik dacht dat het alleen voor een extra laagje vet op de ribben was maar het is dus voor extra energie!
Wij geven trouwens gewoon een scheutje, maar als ik dit zo lees mag ze best iets meer hebben

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:52

Ik heb ook altijd energie kernmix gevoerd, maar Uk vond dat niet zo lekker. Op een gegeven moment schoof hij dat uit zn brokken en at de rest op. Dus dan helpt het ook niet. Door wat anders heen voeren ( slobber e.d) werkte bij hem ook niet. Dat at hij dan niet op.

Ik voer Uk nu ook zonnebloemolie ong een mok vol per dag.

Sim, ben benieuwd wat hier nog meer voor een reacties op komen.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:51

Ik lees even mee, mag vanaf nu zelf t voer voor mijn paard verzorgen dus even goed uitzoeken wat ik daarmee wil.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:07

crow schreef:
Ik gebruik ook energiekernmix voor mijn paard ipv olie. Tevreden. Op de verpakking staat dat de gewenningsperiode een maand is (opbouwen naar de hoeveelheid die je standaard wilt geven), misschien is dan ook pas het maximale effect merkbaar.

Enige is wel dat je paardje er wel wat 'steviger' van wordt :)
WErkt trouwens wel goed :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:40

ik denk niet dat je de langdurige energie dmv olie echt kan opbouwen. eerst en vooral moet je paard voldoende conditie hebben zonder goede conditie kan je vanalles en nog wat instoppen, je paard zal nooit een langdurige prestatie kunnen leveren.
Een paard verbrand eerst snelle suikers zoals glucose, fructose en na afbraak zetmeel, daarna trage suikers zoals cellulose en lignine de hoofdbestanddeel van goed structuurrijk ruwvoer, Als dit uitgeput is dan worden de vetten aangesproken en als laatst eiwitten, maar dit wil je absoluut niet. Dit geeft namelijk veel "toxische" afvalproducten.

Dus om je paard te ondersteunen bij langdurige prestaties of om wat aan te dikken kan je extra olie door het voer doen.
Haver is het lichtst verteerbare graan, dus geeft snel veel energie en maakt bijgevolg hete en zenuwachtige paarden nog frisser. Gerst en maïs zijn "moeilijker" verteerbaar dus geven ook langzamer hun energie af dan haver. Hoe trager de energie vrijkomt, hoe langer het paard (mits goede conditie) kan blijven presteren en indien op rust een beetje aandikken.

de hoeveelheid was dacht ik 2kopjes/dag max, zeker om aan te dikken heb je zeker 1 kopje/dag nodig. Bij meer dacht ik dat je de opname van vitamine en mineralen gaat beïnvloeden. Opbouwen is an te raden van een scheutje tot de gewenste hoeveelheid.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 14:46

Bedankt voor je uitgebreide antwoord PetitParis. Natuurlijk is een goede conditie het eerste vereiste. Daar schort het ook niet aan.
Ik rijd samengesteld met mijn paard. Daarvoor heeft zij langdurige energie nodig en geen kortstondige energietoevoer (suikers).
Dat is de reden om olie te gaan gebruiken en daarom ook mijn vragen in de openingspost.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:29

Bij het geven van grotere hoeveelheden olie (meer dan 50 ml) zou ik bij voorkeur kiezen voor een product als Energiekernmix van Subli. Een deel van de vetten hierin komt uit kokosolie. Dit heeft als voordeel dat het niet alleen maar onverzadigde vetzuren zijn die snel oxideren in het lichaam wanneer je er veel van geeft.
Wanneer je wel puur plantaardige olieen geeft, zou ik enerzijds er zeker op letten dat de verhoudingen omega-vetzuren goed is (omega 3 en 6); bij enkel zonnebloemolie geef je nagenoeg alleen omega 6 en raakt de vetzuurbalans in het lichaam uit evenwicht wat ongezond is (overschot aan omega 6 werkt ontstekingsreacties in de hand bijvoorbeeld). Het handigst is om dan te kiezen voor kant-en-klare oliemengsels voor paarden, zoals de Lijnzonolie of Omega-olie van de Paardendrogist. Hierin zitten verschillende olieen zodat de verhouding tussen omega 3 en 6 precies goed is. Anderszijds is het aan te raden wanneer je meer dan zo´n 50 a 100 ml olie per dag toevoegt, extra vitamine e te geven: dit werkt als antioxidant en voorkomt zodoende dat de olie oxideert in het lichaam en schade aanricht.

maroes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:51

weet iemand wat die energiekernmix ongeveer kost? het lijkt me ook ideaal voor mijn paard,maar heb inmiddels al verschillende emmertjes met poeder staan van verschillende merken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:53

maroes1985 schreef:
weet iemand wat die energiekernmix ongeveer kost? het lijkt me ook ideaal voor mijn paard,maar heb inmiddels al verschillende emmertjes met poeder staan van verschillende merken

Geloof een euro of 12 voor een zak. Doe jest wel eventjes mee.
Voor mensen in de regio Zaanstad/Hilversum/Mijdrecht heb ik nog een volle, dichte zak staan. Op te halen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:31

Ik ben gaan kijken wat die energiekernmix van Subli nu eigenlijk precies is. Conclusie is dat ik de mix wel een hele goede optie vind om te gaan voeren ipv gewone zonnebloemolie.
Maar, kom ik vandaag bij de Welkoop, is het schap leeg. Navraag leerde mij dat de Welkoop de energiemix uit het assortiment gaat halen. Niet alleen het filiaal waar ik was, maar alle filialen.
Waar is de mix nog meer te koop? De veevoederhandel waar ik mijn andere voer koop, verkoopt het in ieder geval niet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:33

waaaat??? belachelijk ga ik wat inslaan ergegns.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:36

Tja, dat is wat mij verteld is vanmorgen.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:31

Sim, hier bij de welkoop staat het nog vol op in het assortiment. Ik kan dus evt wat voor je inslaan mocht je volgende week ook Barchem komen rijden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:43

Graag! Alleen ben ik op zaterdag in Barchem, jij ook?

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:45

ik woon nog geen 10 min van Barchem af. Ik start zondags B HC. maar ga toch zaterdag lopen. En mijn werk zit er ook heel dichtbij, kom je bijna langs. dus je zou het ook zo op kunnen halen als jullie eerder weg zijn.