gist bijvoeren ter bestrijding van talgbultjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skippy94
Berichten: 143
Geregistreerd: 12-10-08

gist bijvoeren ter bestrijding van talgbultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:07

Hoi,

Mijn paard heeft over haar lijf veel talgbultjes.
Zomers erger dan s'winters.
Nu heb ik gehoord dat het wel eens kan helpen om gist bij te voeren.
Maar hoe doe je dat, via supplement, zo ja welk?
Of gewoon een zak gist en hoeveel mag je dan geven?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:45

dat staat op de site van de paardendrogist he?

Citaat:
Ze kunnen worden verholpen door het paard te wassen met een zwavel/teer shampoo en door gist aan het voer toe te voegen. Verstopte zweetklieren kunnen de oorzaak zijn van (zachte) bultjes. Was het paard goed, geef eventueel gedurende 3-4 weken extra antioxidanten en neem het paard na het werk af met water waaraan een reinigend middel is toegevoegd.


Citaat:
Gist,Levend gist is een levend micro-organisme dat zich in de natuur bevindt op de schil van sommige vruchten en in de biermost. Gist is rijk aan aminozuren, B-vitaminen en mineralen. Gist stimuleert de spijsvertering op natuurlijke wijze. Het bevordert de groei van goede bacteriƫn, helpt verzuring voorkomen en zorgt voor een goede vertering en opname van eiwit. Levend gist wordt veel gebruikt bij een verstoorde spijsvertering en huid- of vachtproblemen.


Citaat:
VoedingsgistenVoedingsgisten vormen een natuurlijke bron van B-vitaminen en mineralen, waaronder chroom en selenium. Daarnaast zijn gisten een waardevolle eiwitbron en helpen ze het immuunsysteem versterken.



opkikker is een goed supplement wat ook gist bevat, en nog mineralen etc..
NAF veteranensupplement bevat ook gist
er zijn wel meer producten waar gist in zit, samen met mineralen/vitamines etc..
je kunt op de site van de paardendrogist ook zoeken op ingredienten.

ik heb nog wat voor je gevonden wat misschien geschikt is:
http://www.jordenshippo.com/estore/cont ... 076?home=1

ik heb er zelf geen ervaring mee om gist aan paarden te geven tegen talgbultjes.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:46

In duitsland verkopen ze heel veel biergist ( 2 verschillende soorten ) , dat wordt oa bij huidproblemen gevoerd. Ongeveer 50 gram per dag voor een paard. Maar meestal wel als een kuur, niet het hele jaar door.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:48

Heeft niks geholpen bij mijn pony, voerde gist en smeerde trekzalf (teer) en het enige wat het deed is goed stinken :P
Zij heeft er jaren last van gehad (vooral voorjaar geloof ik), maar nu haar weerstand weer goed is en ze lekker in haar vel zit heeft ze er geen last meer van.
Laatst bijgewerkt door Britt op 08-11-09 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:50

maris:
ik vind het eigenlijk wel interresant,weet jij toevallig een internetsite o.i.d waar ze die gist verkopen?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:52

Overal bijna in duitsland ! Oa makana.de ( is biergist zonder BT ( biertreber ) ) Gaat daar van 1,5 kg tot 25 kg.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:38

dank je, ik ga es even snuffelen :D

skippy94
Berichten: 143
Geregistreerd: 12-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:42

Ellepel: ja idd. ik heb deze info van de paardendrogist!
Dacht ook aan opkikker, maar dit geef je als een kuur, en ze heeft zojuist een stofwisselingskuur gehad (van nastrop) en daar zijn ze ook niet mee weggegaan, dus dacht ik eerder aan een puur gistsupplement i.p.v. weer een kuur.
Die advertentie van vitaflor lijkt me intressant, bedankt voor de tip!

Maris: van biergist had ik nog nooit gehoord, is misschien ook intressant!

Brittkitt: hoe heb jij de weerstand van je paard verbeterd?

Ze krijgt draversbrok van havens, lijkt me dat daar genoeg vitamines inzitten, ze glimt als een spiegel, alleen die bultjes....

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:23


Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:50

Nou, mijn pony was gewoon zwaar verwaarloosd toen ze bij mij kwam dus dat was eigenlijk gewoon een kwestie van normaal voeren :+
Maar wat ook heel erg heeft geholpen; dag en nacht buiten (was voor haar heel belangrijk), onbeperkt hooi en vooral ook aandacht en beweging. Weer lekker in haar vel zitten, letterlijk en figuurlijk. Ik heb haar in nov 2007 gekocht, in januari 2008 kreeg ze er weer last van en in september is het weggetrokken en niet meer teruggekomen (toen was ze lekker op gewicht en weer gezond). Toen ik foto's van haar zag van 2005 zag ik dat ze ze ook al had, dus al 3 jaar op en rij op zn minst. Afgelopen jaar nergens last van gehad en hopelijk komt t ook niet meer terug :P Ik heb gist en zeewier gevoerd en die trekzalf gesmeerd rond mei/juni en dat heeft niks geholpen aangezien het 3 maanden later vanzelf wegtrok.
Wat voor mij nog een optie was om te proberen is het drainage compositum van de groene os, als het nu weer terug komt wil ik dat gaan proberen :j

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: gist bijvoeren ter bestrijding van talgbultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:30

Intressant dat biergist.........
Op st.hippolyt hebben ze ook een vat biergist (met kraantje), is dit hetzelfde???????????

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: gist bijvoeren ter bestrijding van talgbultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:41

Ik voer wel regelmatig een donkerbruin biertje, komt dat in de buurt van biergist? :P

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:56


Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: gist bijvoeren ter bestrijding van talgbultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:44

ja die bedoelde ik............. en ik zie inderdaad nu ook dat het malt is............ en blijkbaar is dat dus niet hetzelfde......