Juiste voeding voor koudbloed veulen? Wat doen jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Juiste voeding voor koudbloed veulen? Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:00

Ik ben sinds kort in het bezit van een trekpaardveulen. Ze staat bij ons op een schrale wei met en liksteen en krijgt twee flinke handjes veulenbrok per dag.

Ik wil niet dat ze op jonge leeftijd te zwaar wordt en ik voer ook liever niet teveel brok.

Hoe staan jullie daar tegen over en op welke manier doen jullie het??

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:04

Ik kijk even mee, ik heb een 2,5 jarige haflinger, die gewoon echt snel dik word. Hij krijgt per dag 4 handjes veulenbrok van pavo en 2 handjes nature's best muesli van pavo...( en uiteraard ruwvoer!) Maar hij is echt dik.

Zoefff

Re: Juiste voeding voor koudbloed veulen? Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:07

Ik ben die van mij (tinker) pas gaan bij voeren met het inrijden, en dan alleen na het werken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:08

Ik ben van mening dat je ook een koudbloed niet moet uithongeren :=

Mijn Tinkerveulen zoogt nog bij haar moeder, heeft voldoende gras of ander ruwvoer tot haar beschikking (in de winter voeren we bij met beperkt kuil en veel hooi) en krijgt daarnaast 2 handjes veulenmuesli.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:09

Mijn (halve) koudbloed ben ik ook pas met inrijden gaan ' voeren' . Wil het bijna geen voeren noemen, want ze krijgt nu op 5 jarige leeftijd een pavokoek per dag (naast kuil).
Als veulen deed ze t prima op alleen gras en n liksteen.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:26

Uithongeren deed ik niet hoor! HIj kreeg uiteraard wel hooi tot zijn beschikking! En gras als hij in de wei stond ( 2 jaar lang 24/7)
Hij krijgt nu idd een handje biks omdat de staleigenaresse het anders 'zielig' vindt maar hij heeft het niet echt nodig.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:29

Uithongeren vind ik wat anders dan het rantsoen sober houden ;)

Mijn veulen staat op een schrale weide, dat betekend niet dat ze er niet van kan eten. Ze moet gewoon wat meer doen om te eten. Opzich niet heel slecht vind ik. Had verwacht dat ze terug zou komen in gewicht nadat ze bij mammie weg zou zijn maar ook dat valt erg mee vind ik.

Als ze van de winter op stal komt te staan, gaat ze overigens 3x per dag hooi krijgen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:39

nikilover schreef:
Ik kijk even mee, ik heb een 2,5 jarige haflinger, die gewoon echt snel dik word. Hij krijgt per dag 4 handjes veulenbrok van pavo en 2 handjes nature's best muesli van pavo...( en uiteraard ruwvoer!) Maar hij is echt dik.

Wij hebben hier ook een haf staan die van de lucht al dik wordt... Zij krijgt alleen maar gras en hooi in de winter en dan best weinig. tot nu toe nog niets op gevonden helaas. Daarom wil ik dat nu bij mijn veulen voorkomen dat ze nu al te zwaar wordt. Alles wat er nu aan komt aan extra gewicht krijg je er later minder goed vanaf en is overigens slecht voor de benen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:33

mijn trekpaardveulen staat op een schrale weide
ze krijgen momenteel een baal hooi per dag bij (een shire, belgisch trekpaard, en een fries,shire en belg veulen van dit jaar)
er blijft vaak nog hooi liggen, dus ze hebben daar wel genoeg bij
veulen zoogt ook nog bij de moeder (ze is nu 4 maand) die dagelijks anderhalve kilo merriebrok krijgt.
veulen zelf krijgt een halve kilo start en go van cavalor.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:01

izzy1985 schreef:
nikilover schreef:

Wij hebben hier ook een haf staan die van de lucht al dik wordt... Zij krijgt alleen maar gras en hooi in de winter en dan best weinig. tot nu toe nog niets op gevonden helaas. Daarom wil ik dat nu bij mijn veulen voorkomen dat ze nu al te zwaar wordt. Alles wat er nu aan komt aan extra gewicht krijg je er later minder goed vanaf en is overigens slecht voor de benen.

Precies! Vandaar dat er gewoon wat vanaf moet, maar hij moet wel zijn vitamines en mineralen binnenkrijgen, en mijn moeder wilt hem niet op de pavokoeken hebben. Ik ben nu ook al een beetje begonnen met longeren,m isschein wilt dat helpen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:29

nikilover: hoe oud is je paardje?
indien hij onder de drie is, laat dat longeren aub staan
zon een kleintje mag je best niet longeren voor schade aan de gewrichten en pezen.
daarbij kun je met 2 maal per wee 10 minuten geen vet aftrainen (en vaker is te schadelijk!)
gewoon in de wei laten staan, droger oud hooi geven idp rijk hooi/kuil.
als je dan toch beweging wil geven: veel lange rechte stukken, ga gaan fietsen ofzo.
ander help je zijn benen en rug kapot, zeker die zware paarden...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:22

Ik lees hier allemaal ''handjes krachtvoer''. Hebben jullie ook uitgerekend of jullie veulens hiermee daadwerkelijk voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen of doen jullie maar wat?

Mijns inziens is de juiste voeding voor elk veulen onbeperkt ruwvoer van niet te hoge kwaliteit met daarnaast een vitamine/ mineralenbrok als Pavo Podo Supply. Daar hoef je maar 300 gram per dag van te voeren en krijgt je paard alles binnen wat hij nodig heeft, maar niet in overmaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:08

dorientjuh: krijgen ook de veulens daarmee genoeg vit en min binnen?
de vit en min behoefte van een veulen ligt toch heel anders dan van een volwassen paard?

en wat is het verschil dan tussen een kleine hoeveelheid van een hooggeconcentreerde brok voederen, en een grotere hoeveelheid van een lagere geconcentreerde brok?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:44

Duhelo schreef:
dorientjuh: krijgen ook de veulens daarmee genoeg vit en min binnen?
de vit en min behoefte van een veulen ligt toch heel anders dan van een volwassen paard?

en wat is het verschil dan tussen een kleine hoeveelheid van een hooggeconcentreerde brok voederen, en een grotere hoeveelheid van een lagere geconcentreerde brok?

Pavo Podo Supply is speciaal voor veulens gemaakt. ;) Maar is ook voor volwassen paarden goed hoor. Het veulen krijgt daar dus genoeg mee binnen.
Het verschil tussen een kleine hoeveelheid van een hooggeconcentreerde brok voeren en een grotere hoeveelheid van een lagere geconcentreerde brok is dat je van de eerste maar weinig hoeft te voeren om de benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen en van de tweede heel veel. Veel brok voeren is bij alle paarden af te raden, omdat het maagzweren in de hand werkt wanneer er teveel in een keer van wordt gevoerd. Ook kan daardoor de weerstand verlaagd worden.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:34

Mensen er zijn al zoveel topics met discussies over hoe oud een paard moet zijn om in te rijden, ga je verschil in visies daar even verder uit vechten.

Waarom willen jullie de veulens bij voeren? De mijne heeft nooit brok gehad in zijn veulen tijd en hij er was niks aan hem te merken. Altijd glimmende vacht, nooit koud (ander kwpn veulen stond te rillen van de kou en die kreeg veel bijgevoerd). Ik hoor het graag wat jullie beweeg redenen daartoe zijn. Is het bewezen dat bijvoeren nodig is?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:14

Zoefff schreef:
Mensen er zijn al zoveel topics met discussies over hoe oud een paard moet zijn om in te rijden, ga je verschil in visies daar even verder uit vechten.

Waarom willen jullie de veulens bij voeren? De mijne heeft nooit brok gehad in zijn veulen tijd en hij er was niks aan hem te merken. Altijd glimmende vacht, nooit koud (ander kwpn veulen stond te rillen van de kou en die kreeg veel bijgevoerd). Ik hoor het graag wat jullie beweeg redenen daartoe zijn. Is het bewezen dat bijvoeren nodig is?

In principe zou bijvoeren in de zin van krachtvoer mijns inziens inderdaad niet nodig moeten zijn, wanneer het veulen / jonge paard de beschikking heeft op onbeperkt kwalitatief goed ruwvoer. Het gras / ruwvoer wat we hier in Nederland hebben, voldoet echter over het algemeen niet aan de totale vitamine- en mineralenbehoefte van het dier. Vandaar dat ik er dus voor zou kiezen om een vitamine- en mineralensupplement als Pavo Podo Supply bij te voeren. :)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:46

duidelijk :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:51

Moderatoropmerking:
Enkele onvriendelijke en offtopic reacties verwijderd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:51

ik voeder ook enkel maar brok bij omdat ik ons grasland kwalitatief niet goed genoeg vind om in alle behoeftes te voorzien.
ook het hooi is de samenstelling mij onduidelijk en/of te eenzijdig (1 soort gras).
daarom voeder ik een goede veulenbrok mee (stukje minder dan een schep per dag, denk dat dat een 500 gram is) om EVENTUELE tekorten zeker te voorkomen.
als ik de kans heb om mijn veulen een zo goed mogelijke start te geven, waarom dan het risico nemen dat ze tekorten oplopen?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:26

Mijn veulen staat op een karige wei, zoals ik al eerder aangaf en ze is nog niet echt veel afgevallen. Ik ga er dus vanuit dat ze genoeg ruwvoer tot zich weet te nemen. Maar hoe weet ik nou dat de samenstelling van het gras zodanig is dat ze alles binnen krijgt om goed te groeien (zie botten) Moet wel zeggen dat haar vachtje steeds meer gaat glimmen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:32

Moeilijk he. Precies daarom ga ik volgende week een 1-daagse cursus voeding volgen bij het paarden kennis centrum.
Heb nu ook het gevoel "ik doe maar wat".

Mijn 4 jarige Tinker en 1,5 jarige Tinker/Fries krijgen allebei onbeperkt hooi + wat kuil.
Verder 's ochtends 500 gram (da's een beker vol) mix van brok/muesli/granenmix met Foeneknof met zeewier en natuurkruidenmix.
's Avonds een Pavo koek en dan hebben ze nog een liksteen natuurlijk.
Misschien voor sommigen overdreven of veel maar ze zien er super uit dus totdat ik zeker weet dat het anders moet blijf ik dit maar even voeren.
Oh ja, ze staan 24/7 buiten op een kale wei/paddock met inloopstal.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:37

Ik vind dit altijd een moeilijk verhaal.. ik heb altijd met koudbloedveulens gewerkt en die kregen nooit bijgevoerd. Die stonden op de wei met gras en hooi en ze zagen er allemaal prima uit. Niet te dik of te dun en in goede conditie.
Mijn eigen kruising warmxkoudbloed is snel veel te dik, dus die kreeg als veulen ook niets anders dan hooi en gras.
Die doet t ook prima (nog steeds) op geen krachtvoer...

In de winter voer ik haar voor de vitaminen wel pavo vitaminekorrels bij, maar verder ook niets..

Het ligt denk ik aan het paard wat het beste werkt ..

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:10

Mijn haflinger en fjorden veulen krijgen een halve voerbeker pavo podo start.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:23

ik voer mijn trekpaard veulen van 1,5 ook niet meer dan hooi op stal en overdag gewoon lekker in de wei. Soms eens een handje brokjes, maar meer ook niet. En toch groeit hij als kool :o toffe knol :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:35

Groeien als kool moet je denk ik niet als referentiepunt gebruiken; een paard kan wel groeien als kool, maar als bijvoorbeeld de magnesium-calcium-fosfor verhouding niet goed is, krijgt het dier zwakke botten; dat kun je natuurlijk van buiten af niet zien. Bovendien geven bijvoorbeeld vitaminetekorten na lange tijd effecten en vaak zijn deze effecten zo vaag dat dit niet aan een vitaminegebrek gekoppeld wordt.

Edit: met ''effecten'' bedoel ik symptomen.