Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buunty

Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 00:35

Er zijn veel topics over zandetende paarden, maar wat ik mij afvroeg is of de psylliumzaden (die de basis vormen van bijv. sandclear, zandweg etc.) ook ergens los te krijgen zijn. Overal waar ik zoek kom ik het in tablet- of poedervorm tegen, maar niet als de losse zaden.
Mijn paard lijkt een sport te maken van zand eten en ik wil dus eigenlijk maandelijks een week psylliumzaad bijvoeren, aangezien het maandelijks geven van de genoemde kuren wel erg duur wordt...
Iemand een idee waar ik de psylliumzaden los kan kopen, hoe ik ze moet bereiden en hoe en hoeveel ik ervan moet voeren?
Thanx alvast!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 02:22

Ja, ze zijn wel los verkrijgbaar (ik bedoel gewoon als psylliumzaad) maar ook dan blijft het een kostbare zaak. En het probleem is, hoe krijg je je paard zover dat hij ´t opeet. Zodra ze gaan kauwen en speeksel vormen, krijg je toch snel een kleverig plakkerig goedje, waarvan je paard denkt: `buh???`. Da´s ook de voornaamste reden dat ze er brokjes van persen denk ik. Mijn paard spuugde het uit zodra het plakkerig begon te worden.

772833 psyllium husk paard/pony 1000g J NML Health BV / Puur Natuur 45,95 L
811318 psyllium husk pigge pdr blond 250g J Pigge A.J. v.d. 13,90 L

als je even op de paardendrogist kijkt, de psyllium husk van de Groene Os is dus net zo duur. En Sandclear is dan nog goedkoper.

Hier in de buurt is psyllium wel los bij een kruidenleverancier te krijgen. En misschien zou je het los via een diervoederzaakje kunnen bestellen. Zo eentje hebben wij hier op in de buurt ook zitten (Loenen zit die), ik weet trouwens niet zeker of ze dat doen hoor.

Over het voeren, je voert het gewoon "rauw".

Het wordt vaak afgeraden om dagelijks psyllium door het voer te doen, het lijkt mij persoonlijk niet zo´n enorm probleem hoor, veel mensen geven dagelijks ook lijnzaad zonder dat er problemen ontstaan. Ik zou dan liever daarvoor kiezen, dus dagelijks een klein beetje. Maar dan gaat er toch ook snel een kg per maand door denk ik.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:48

Je kunt gewoon psylium husk in de gezondheids winkel kopen. Ik heb altijd van het merk Colon Clean. Kost euro 7 voor 800 gram.
Dit is precies hetzelfde spul als wat de groene os verkoopt, enkel goedkoper omdat er het woord paard niet in voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 24-09-09 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:53

Kaspar schreef:
Je kunt gewoon psylium husk in de gezondheids winkel kopen. Ik heb altijd van het merk Coloson. Kost euro 7 voor 800 gram.
Dit is precies hetzelfde spul als wat de groene os verkoopt, enkel goedkoper omdat er het woord paard niet in voorkomt.

Interessant! Welke gezondheidswinkel is dat? Ik heb tot nu toe ook alleen maar duur spul kunnen vinden en deze prijs klinkt een stuk beter ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:56

Ik heb onlangs 5 x 1kg psyllium husk vezels 95% gekocht via Drogisterijnet.nl.
Het is van het merk Jacob Hooy en volgens mij zat de prijs rond de 12 euro per kilo.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:00

Ik koop het bij G&W reform winkel(gezond en wel). Maar op internet zijn er ook diverse aanbieders. Let wel op op internet lopen de prijzen aardig uit een. Ik koop dus 800 gram (groot verpakking) Naturel smaak voor euro 7,-

Hier bv. http://www.lowbudgetdrogist.nl/shop/ind ... 3godxUha1Q

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:00

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:04

hallo romeorowan,

ik heb daar ook gekeken maar ik kon het daar niet bij vinden. Alleen de capsules.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:06

ook bij de lowbudget drogist zie ik denk ik niet de juiste want daar staat een potje van 170 gram voor bijna 14 euro.

doe ik iets verkeerd?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:21

Blacksmurf schreef:
ook bij de lowbudget drogist zie ik denk ik niet de juiste want daar staat een potje van 170 gram voor bijna 14 euro.

doe ik iets verkeerd?

Deze heb ik maar even ter voorbeeld geplaatst welk type ik heb. Ff googlen.
Ik koop het zelf bij de G&W reform zaak hier in het dorp voor deze lage prijs.
Er zullen vast meer bedrijven zijn die voor deze prijs aanbieden.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:38

Dank je kaspar,

ik google mij al een paar dagen suf :D
maar kan nog steeds niet de juiste vinden. En omdat hier websites werden genoemd waar ze het wel hadden, ik happy gelijk proberen maar kan ze niet vinden. Toch dan maar even stug door blijven googlen en even bij de natuurwinkels langs. Heb drogisterij.net maar even een mailtje gestuurd. Als die van Agradi ook de juiste zijn, dan is die ook niet verkeerd qua prijs.

Ik heb zelf altijd die van Jacob Hooy gehad net zoals hierboven was aangegeven, die prijs komt ook overeen vandaar dat ik dacht eindelijk de juiste gevonden te hebben en ook het juiste bedrijf waar ik het bij kan bestellen. moet dus nog even doorzoeken

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:48

Blacksmurf: ik heb het vorig jaar gewoon van de website besteld, maar ca. 3 weken geleden kon ik alleen nog maar natuurlijke stoelgang kruiden vinden.
Ik heb toen telefonisch contact gehad of dat het zelfde was. Dat was het dus niet, maar ze konden via de groothandel gewoon voor mij bestellen.

Ik heb het net even in de mail nagezocht en voor 1 kilo betaal ik 15,95.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:12

Dank je romeorowan, ik heb ze inmiddels ook een emailtje gestuurd. Hoop dat dat dan ook nog kan. Even afwachten of ze reageren en anders moet ik ze ook maar even bellen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:10

Blacksmurf: ik had op de website de vraag gesteld maar dat antwoord liet naar mijn idee te lang op zich wachten, dus heb ik de telefoon gepakt. Lekker vlot.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:27

dank je romeorowan, dan zal ik dat deze week ook maar even doen.

amber18

Re: Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:51

Weet niet of het wat is en hoe duur, maar Kruidvat verkoopt van eigen merk ook psyllium (darmreiniger heet het geloof ik), volgens mij bestaat het wel gedeeltelijk uit inulinevezels (net als colon clean) dat is een prebiotica dus doet verder niets aan het zand.

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:55

Superbedankt allemaal voor de tips. Ben dus kennelijk niet de enige die naar een betaalbare oplossing zoekt?!
Weet iemand of het zand echt altijd meekomt met psyllium?
Heb nu een paar keer een 'mesttest' gedaan, maar er komt steeds eigenlijk maar weinig zand uit, terwijl ik gewoon zie dat 'ie echt flinke happen naar binnen werkt...
Morgen ga ik hier in ieder geval maar eens naar het reformhuis om te kijken of er in de humane vorm ook iets betaalbaars is dat ik aan mijn paard kan geven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:51

De mesttest zegt niet altijd wat over de hoeveelheid zand in de darmen. Doordat zand zwaarder is dan de mest die in de darmen zit, kan het zand de darm zo uitrekken dat het in een 'zak' onder in de darmen ligt.
Ligt het daar relatief stil dan zul je weinig zand terugvinden in de mest.
Pas als het zand in beweging komt dan komt het eruit en zul je het met de mesttest zien.

Psyllium zou moeten werken want het zijn dezelfde werkzame vezels als in de sand-ex, zandweg, sand clear.
Die heb ik weleens getest in een soepkommetje, beetje water erbij en dat wordt echt snotterig.
Sowieso activeert psyllium de darmwerking waardoor het zand in beweging wordt gezet en eruit kan komen ingekapseld in het slijmerige snot.

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 15:14

bedankt romeorowan!
Ik heb alleen tijdens de zandweg-kuur ook de mesttest gedaan en ook toen zat er niet nomenswaardig veel in.
Mijn zwager is da (voornamelijk koeien, dus hoef hem niets te vragen over paarden) en ik zal hem eens een rectaal-handschoen vragen, misschien gooi ik wel teveel water (met zand erin) weg. Ik doe de test namelijk in een emmer...

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 15:26

Nou, heb net het reformhuis hier eens gebeld en die besteld het bij Jacob Hooy voor me. Vlozaad is toch hetzelfde als psyllium?Dinsdag kan ik dat ophalen. Eerst maar eens 250 gram proberen (€6,95) en kijken of 'ie het eet.
Hoeveel moet ik alleen aan 'm geven??? Hij had het over 5 eetlepels per dag, maar gaf aan dat hij er eigenlijk bij paarden geen ervaring mee heeft....
En het is toch beter om het maar één week per maand te geven, aangezien de darmen er anders aan wennen?

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:08

Ja, vlozaad is psyllium! Kijk maar even op de website van de paardendrogist voor doseringen (ik geloof 140 per dag, 7 dagen lang oid).

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:09

Nu het hier toch over zand gaat: wat is jullie ervaring met gekookt lijnzaad, werkt dit even goed als psyllium? Onze dierenarts raadde ons destijds gekookt lijnzaad aan voor onze pony met zandkoliek, en het heeft toch wel goed geholpen. Maar misschien dat psyllium nog sterker werkt?

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:23

Hoi amber18,

Bedankt voor je tip. Geloof dat ik sowieso wat meer moet bestellen dus...
Wat ik hoorde over lijnzaad is dat het ook goed is, maar dat aan het psyllium het zand beter blijft kleven zeg maar. Vooral bij grote hoeveelheden zand zou dat beter werken. Volgens mij werkt lijnzaad preventief ook wel wat hoor, zeker als ze niet heel veel zand binnenkrijgen. Ik voer mijn paarden er sowieso lijnkoeken bij en zonnebloemolie.
Die lijnkoeken koop ik bij de molen. Daar persen ze het lijnzaad tot olie en dan blijven er koeken over. Daar zit dan 30% olie in en de rest zijn goede vezels: erg goedkoop en makkelijk!!
Overigens zijn de zaden daar niet gekookt, dus het blauwzuur is er niet uit. Je kunt er dus geen heel grote hoeveelheden van geven...

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:48

Okay dank voor je uitleg! Dacht al dat psyllium nog beter werkt. Maar voor paarden die niet zoveel zand binnenkrijgen (zoals die van ons op dit moment) is lijnzaad dus nog steeds wel een goede optie.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:40

Ik ben van lijnzaad overgestapt op psyllium husk, nadat mijn paard afgelopen november aan zandkoliek is geopereerd.

De lijnzaad werkte goed, niks mis mee maar mijn paard werdt er behoorlijk dik van. Ze moest 200 gram gekookt hebben elke dag, at het ook op zich redelijk goed totdat ik minder ging voeren omdat ze zo dik werdt. En om het zand in beweging te houden moest er toch iets gebeuren.

Nu krijgt ze elke dag 45 gram husk, dezelfde hoeveelheid die de Groene Os adviseerd en nu is ze niet meer dik maar netjes op gewicht, en geen probleem met de husk voeren.

Die voer ik op dezelfde manier als de SC, op het aller aller aller laatste moment nét voor het voeren de husk in de nattere dan anders slobber, goed mengen en geven. Omdat het meteen uitzet, is er geen gevaar voor maagruptuur. Uiteraard overleg gehad met de da voor ik overstapte.

Geef het nu ongeveer een maandje, en geen enkel probleem. Ze mest meer, dus het spul werkt idd prikkelend op de darmen, de mest is netjes van structuur en ik vind er helaas nog steeds zand in.

Dus het transporteerd in elk geval naar buiten.