Vreemde eetgewoonten van paarden !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Vreemde eetgewoonten van paarden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:40

Hoi,

ik ben inmiddels al 6 jaar in het bezit van een geweldige Haflingerruin, en hoe beter ik hem leer kennen hoe meer details er naar boven komen. Zo ook wat eten betreft, vandaar dit topic !! :Y)

Aan wat ik hem geef merk ik wat hij lekker vindt en wat niet, en wat hij zelf uitkiest. Ik heb hem sinds nov. 2008 op een andere stal staan waar heel veel weidegang mogelijk is, voorheen stond hij op maneges waar dit niet zo was, en waar hij het biks en kuil kreeg wat de manege voerde. Tegenwoordig heb ik in eigen hand wat ik hem geef, en hoeveel. Sinds de verandering in huisvesting is zijn eetpatroon dus ook veranderd, hij ging van biks (bij de manege sportbrok, later nog een tijdje basisbrok) over op muesli (pavo nature's best = weinig suiker) en de beschikking over gras.

Ik merk bijv. aan hem dat hij in de zomer (als hij 24/7 op de wei staat en niet dagelijks muesli en kuil krijgt) meer behoefte heeft aan zout (liksteen) en in de winter raakt hij zijn liksteen niet eens aan. Ook merk ik aan zijn reacties wat hij lekker vindt en wat niet, hij houdt niet van zuur !! :D Ik heb wel eens een geschilde kiwi geprobeerd te geven, maar dat werd niet gewaardeerd. En laatst had ik bramen geplukt (ook nog best wel zuur) en die gaf ik hem, en dat vond hij ook maar niks !! Andere soorten fruit zoals banaan, appel, mandarijn en nectarine (pit eruit) vindt hij heerlijk. Hij is ook dol op brood en kleine stukjes van bijv. evergreen (liga) vindt hij ook heerlijk. Gisteren was ik met hem aan het wandelen, en toen at hij ineens een eikeltje op, tot mijn grote verbazing !! Geen idee dat ze dat lusten... Ik voor de zekerheid toch maar even m'n dierenarts gebeld, of het geen kwaad kan... Kon geen kwaad zei hij, alleen mogen ze er niet teveel van eten want dat kan voor buikkrampen zorgen.

Maar ik vroeg me af of jullie ook zulke eigenaardige dingen wat betreft eten opmerken bij jullie paarden. Lijkt me een leuk onderwerp !! *D

Groetjes Anne-Sophie

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:46

Eikels zijn niet goed voor je paard!! Zie topic over giftige planten.

Wat betreft je topic, maar dan meer wat ie niet eet:
Ik heb een nieuw paard en die lust geen suikerklontjes, appels (begint te komen, maar nog niet van harte), wortels (begint ook te komen, maar is nog steeds geen tractatie), maar kruidensnoepjes lust ie gelukkig weer wel (was al bang dat ik hem zelfs daarmee niet blij kon maken)
Ik denk dat het komt omdat ie het niet kent, want hij weet niet wat ie er mee moet. Hij likt er eens aan en laat het liggen....
Muesli vond ie ook maar raar (zeker als je blaast en het waait opzij, hahaha) maar inmiddels is ie daar wel razend op!

Mareng

Re: Vreemde eetgewoonten van paarden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:48

Mijn verzorgpaard eet paprika, tomaat, sinaasappel, mandarijn, komkommer en laatst een stukje grapefruit..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:54

Grappig is dat als je je paard zo goed leert kennen!
Mijn pony luste eerst geen banaan, nu wel! Ze houd van snoep en likit bar repen! Eigenlijk lust ze alles :D

Mijn bijrijdpaard daarintegen houd niet van paardensnoepjes met aparte smaken. Framboos hoeft ie niet :+ Maar hij krijgt ouderwetse snoepjes zoals wortel. Dat vind hij als beloning heerlijk!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:01

limonade! Bij een paard waar ik regelmatig kom kan je beter niet snel nog even limonade uit een flesje drinken want dan probeert hij altijd wat te pikken.

Ze hebben onderzoek gedaan naar wat paarden het lekkerst vinden. Volgens mij stonden bananen op nr 1. Pepermunt scoorde ook erg hoog.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:07

Wij hebben op school een onderzoek gedaan na welk fruit verschillende rassen eten.. was echt heel leuk om te doen

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:14

mamabird schreef:
Eikels zijn niet goed voor je paard!! Zie topic over giftige planten.

Wat betreft je topic, maar dan meer wat ie niet eet:
Ik heb een nieuw paard en die lust geen suikerklontjes, appels (begint te komen, maar nog niet van harte), wortels (begint ook te komen, maar is nog steeds geen tractatie), maar kruidensnoepjes lust ie gelukkig weer wel (was al bang dat ik hem zelfs daarmee niet blij kon maken)
Ik denk dat het komt omdat ie het niet kent, want hij weet niet wat ie er mee moet. Hij likt er eens aan en laat het liggen....
Muesli vond ie ook maar raar (zeker als je blaast en het waait opzij, hahaha) maar inmiddels is ie daar wel razend op!

Tja, als ik een heleboel meningen moet geloven uit een of ander topic of die van mijn dierenarts die er voor geleerd heeft, dan geloof ik toch écht mijn dierenarts. Maar ik zal het hem ook niet zomaar geven. Gelukkig kan mijn paard wel tegen een stootje, hij is vrijwel nooit ziek en nadat hij een eikeltje gegeten had gebeurde er ook niks. Wel apart dat jouw paard de standaard dingen juist weer niet lust !! Dat van die muesli opzij blazen vind ik wel érg grappig, paard met gevoel voor humor !! :D Mijn Haf is een echte Haf : even ruiken, hap, als 't niet lekker is gooit ie 't er vanzelf weer uit. :+ Heb ook een Haf gekend die als ze iets lekkers had gegeten, hele gekke bekken ging trekken. Helemaal haar onderkaak scheef enzo. Maar ik denk eerder dat dat aan haar gebit zal liggen... Ze at ook heel vies, haar biks werd een vieze natte papzooi.

knuffeldier schreef:
limonade! Bij een paard waar ik regelmatig kom kan je beter niet snel nog even limonade uit een flesje drinken want dan probeert hij altijd wat te pikken.

Ze hebben onderzoek gedaan naar wat paarden het lekkerst vinden. Volgens mij stonden bananen op nr 1. Pepermunt scoorde ook erg hoog.

Ik heb mijn paard ook wel eens wat drinken vanaf m'n hand gegeven, vond hij best lekker !! En pepermuntjes lust hij ook, was ook een goed middeltje nadat hij medicijnen (was tijdelijk voor kreupelheid) had gehad want die vond hij maar vies. Ook veel mensen geven van die anta flu snoepjes, maar dat lijkt me niet echt goed voor het gebit... Ze vinden ze wel super lekker !! :9

Nell_ schreef:
Grappig is dat als je je paard zo goed leert kennen!
Mijn pony luste eerst geen banaan, nu wel! Ze houd van snoep en likit bar repen! Eigenlijk lust ze alles :D

Mijn bijrijdpaard daarintegen houd niet van paardensnoepjes met aparte smaken. Framboos hoeft ie niet :+ Maar hij krijgt ouderwetse snoepjes zoals wortel. Dat vind hij als beloning heerlijk!

Ik heb mijn paard een heel enkele keer wel eens een lik it gegeven, maar ik vind dat eigenlijk een beetje onzin voor dat geld en het zal ook niet erg gezond zijn. Volgens mij vinden heel veel paarden banaan lekker, bij ons thuis gaat het beurse fruit altijd naar mijn paard !! :P

Wietsje schreef:
Mijn verzorgpaard eet paprika, tomaat, sinaasappel, mandarijn, komkommer en laatst een stukje grapefruit..

Oh die lust wel erg veel, type vuilnisbak !! Ik heb ook wel eens dat als mijn paard iets niet lust, dat een ander paard het bijv. weer heeeeerlijk vindt. Een enkele keer met kerst of pasen neem ik het oude paas / kerstbrood / stol mee, met die krentjes en waar spijs in zit, en poedersuiker erop. Is niet echt gezond natuurlijk, maar mijn paard is er gek op !! Alleen het spijs vond hij eerst maar vreemd... :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:15

bananen scoorde het hoogst? dan hebben ze mijn haflinger niet gebruikt in dat onderzoek!

Die lust de normale dingen, maar verder moet ze van gekke dingen niks hebben hoor! wortel, appel en brood prima. Maar banaan moet je haar niet gaan aansmeren! Want de eerste keer dat ik het haar gaf pakte ze het wel in haar mond maar ze liet het gewoon meteen vallen ging met haar lip klapperen om maar tot 't laatste restje die vieze banaan uit haar mond te krijgen. Eerst had ik ook zo'n knoflooksnoepjes, en die werden ook niet bepaald gewaardeert. Ook door allebei uitgespuugt. Maar toen heb ik ze min of meer gedwongen dat ze ze op moesten eten en toen konden ze er juist geen genoeg van krijgen! dus het was gewoon even wennen (nieuw smaakje :P )

Paard op de manege eet ook geen appels. Raar beest :+

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:26

Maartje1990 schreef:
bananen scoorde het hoogst? dan hebben ze mijn haflinger niet gebruikt in dat onderzoek!

Die lust de normale dingen, maar verder moet ze van gekke dingen niks hebben hoor! wortel, appel en brood prima. Maar banaan moet je haar niet gaan aansmeren! Want de eerste keer dat ik het haar gaf pakte ze het wel in haar mond maar ze liet het gewoon meteen vallen ging met haar lip klapperen om maar tot 't laatste restje die vieze banaan uit haar mond te krijgen. Eerst had ik ook zo'n knoflooksnoepjes, en die werden ook niet bepaald gewaardeert. Ook door allebei uitgespuugt. Maar toen heb ik ze min of meer gedwongen dat ze ze op moesten eten en toen konden ze er juist geen genoeg van krijgen! dus het was gewoon even wennen (nieuw smaakje :P )

Paard op de manege eet ook geen appels. Raar beest :+

Haha, tja net zoiets als mensen die geen patat lusten ofzo !! Ik ben mijn Haf in de zomer knoflookpoeder gaan geven door zijn voer, zodat het in zijn bloed komt en de dazen hem daardoor hopelijk minder lekker vinden. Echt dol was hij hier ook niet op, daarom mengde ik zijn muesli vaak met broodkruimels (gewoon zo'n zak die je gratis kan halen bij de bakker) en dan maakte ik dat nat, dan wordt het slobber en dan het knoflookpoeder erdoor, en vaak ook nog fruit. Dan at hij het allemaal wel op. Ik maak weleens vaker slobber van broodkruimels, je kan het koud of warm geven. De meeste paarden vinden het heerlijk !! Bij mij op stal is een paard dat kuil en hooi door elkaar krijgt, in zo'n hooizak. Ze vindt het kuil het lekkerst, en dat vist ze er dan ook als eerst tussenuit en het hooi laat ze soms gewoon liggen !!

Oja, nog zoiets aparts. Toen ik laatst met mijn paard aan het wandelen was, ging hij allemaal aparte dingen eten zoals blaadjes van bramenstruiken, heel stengelig gras / riet en allerlei van dat soort dingen. Hij staat pas sinds kort weer op de wei, ik ben nl. een tijdje met hem op vakantie geweest waar hij niet continu op de wei staat, dus ik dacht dat hij er mss behoefte aan had omdat hij daar niet veel gras heeft gegeten, en mss doet hij het ook wel omdat het nu een overgang is naar een nieuw seizoen, dat hij daar dan voedingsstoffen uit haalt die hij nu nodig heeft ofzo. Ik heb hem ook al een paar keer helemaal achter uit het land kunnen plukken, hij komt niet als je roept en onze wei is ong. 3 hectare en dan moet je ook nog omlopen, heel fijn !! :+ Daar stonden ze dan ook allemaal van het riet te eten.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:33

die van mij eet shag... :')

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:34

Bari schreef:
die van mij eet shag... :')

Apart, maar of dat zo gezond is...

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:35

geen idee, hij pakt het zelf als je niet om denkt zo uit je zak... :+ niet dat ik het sta te voeren maar hij ruikt het al op afstand dat iemand shag heeft...vreemd beest :+

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:46

Hihi, wat een leuke dingen. Ten eerste- eikeltjes is niet erg. Te jonge eikeltjes is niet goed- ze kunnen er wel een paar van eten, maar liever niet. Rijpe eikels (de bruine), die kunnen ze gewoon eten. Geen kilo's natuurlijk, maar een handje per dag kan best...We hebben ze voor de lol een keertje doorgemeten. Voor de twee ponies waren ze niet per sé goed, voor mijn paard juist wel. Erg grappig....

Maarre- het is zo leuk om te leren wat je peerd lust heh. Zo rijd ik wel es endurance, dan eet ik onderweg krentenbollen. En wanneer doe ik dat...als ik er naast loop voor de PA (halverwege). Nou echt niet dat ik meer dan de helft op kan eten, Pharo wil oooooook! En sultana's, en evergreens ook. Verder probeer ik niet zo heel veel. Oh ja, wacht- brand- en dovenetels- als ik ze afknip en in de box ofzo leg. Heel gezond en kennelijk als de ergste "brand" eraf is en hij ze van onder naar boven kan opeten ook heel lekker.

Banaan is vies....

Bari- één van onze katten is ook verslaafd aan de tabak. Als mijn vriend gerookt heeft likt hij het liefst zijn handen helemaal af :) Zoiets?

En ik kende een pony die flesjes bier afpakte om op te drinken...echt grappig

Enne. riet vinden ze bijna allemaal geweldig....tis alleen erg onvriendelijk plukken met de hand :(

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:49

Bari- één van onze katten is ook verslaafd aan de tabak. Als mijn vriend gerookt heeft likt hij het liefst zijn handen helemaal af :) Zoiets?

eh bijna zoiets... :D hij werkt zowat de hele tabakpakking naar binnen als je niet oppast... :+

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 23:05

@ Elpharo : Dit waren nog groene eikeltjes, die krijgt hij dus niet meer. Maar in principe moeten ze wel tegen rijpe eikeltjes kunnen lijkt me... Krentenbollen vinden heel veel paarden lekker. Mijn paard is zelfs zo erg dat als ik aan het rijden ben en ik eet een liga ofzo, en hij hoort het plastic kraken, dan gaat hij al omkijken of hij een hapje krijgt !!! :D Lijkt het net alsof ik mijn paard gigantisch verwen, maar dat valt juist wel mee... Bier is goed voor paarden, ik ken iemand die haar paard zo af en toe een flesje bruin bier door zijn voer gaf, daar gaat de vacht van glanzen. Het is trouwens ook goed voor je eigen haar als je het met bier wast, schijnt !! :P Veel katten lusten ook chips, maar dat is niet bepaald gezond. Bij ons op stal wordt het voer dat klaar staat altijd afgedekt omdat de stalkat het brood er tussenuit vreet !!! Mijn paard lust trouwens ook peren en pepernootjes. Raar beest. :+

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 23:06

Oja, een vriendin van me ging vroeger heel soms wel eens een ijsje halen met haar paard, die lust softijsjes !! :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:16

Mijn oude merrie blieft haar hooi op de grond. Uit een net of ruif eet madam niet, dan lijdt ze liever honger.

Hier op stal krijgen ze ook wel eens koekjes en al het fruit wat op dat moment aan de bomen hangt, dus appels, peren, pruimen, kweeperen, sinaasappels, druiven en de bladeren en twijgen van die bomen. Voordeel van een stal op het platte (zonnige) land.

Catita van 2 beet laatst enthousiast in een citroen, maar dat beviel haar niet :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:25

....... en een van mijn paarden is dól op koffie!
Je kan haar geen groter plezier doen dan een lepeltje koffie in de speciaal voor dat doel uitgestoken onderlip te gieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:04

Mijn paard lust geen pepermunt en banaan, spuugt ie uit. :7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:40

Mijn paard lust ook eikeltjes. Je bent wat je eet, denk ik dan maar :P Ik moet zeggen dat ik niet echt heb geëxperimenteerd nog met wat hij zoal lust maar ik krijg hier inspiratie zeg! Mijn laatste bijrijdpaard kreeg samen met zijn vriendje brandnetels, distels en riet als traktatie, vonden ze heul erg lekker :9 Ook heb ik een tijdje een haflinger gereden die yogho yogho lustte. En mijn instructrice had een keer koekjes voor de paarden gebakken (met havervlokken, zemelen, wat olie en veel knoflook en appel enzo) en die lust ik dan weer :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:52

Mijn paardje lust heel veel! Alleen sommige appels, de wat zuurdere die vindt ze juist weer niet lekker.
Ook snoepjes die wat groter zijn dan de normale ( die voor in de jolleybal) die vindt ze dan weer wat minder, omdat die harder zijn :P
Verder vindt ze wortels ook erg lekker.
Heb ooit eens een fries verzorgd die geen paardensnoepjes en geen wortels lustte :P .

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 09:37

Jannepauli schreef:
Je kan haar geen groter plezier doen dan een lepeltje koffie in de speciaal voor dat doel uitgestoken onderlip te gieten.

Haha ook een aparte !! Met of zonder suiker en melk ? :Y) Oja, ooit gaf ik mijn paard een banaan, en toen had ik de schil even op het muurtje bij zijn stal gelegd. Nadat hij de banaan op had jatte hij die schil van het muurtje en vrat die ook op, hij vond het nog lekker ook !!! :D Een keer zal geen kwaad kunnen, maar die dingen zijn wel flink bespoten natuurlijk... Toen ik als heeel klein ukkepukje nog op een manege reed, was er een pony die veel hoestte. Die kreeg wel eens een dropje van de instructeur, vond ie heeeerlijk !! :P

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:00

oh jaa mijn knollie at ook van alles ! Dropjes, fruitella, pepermunt, stophoest, cornetto, brandnetels, banaan, peer, ananas, meloen... echt een vuilnisbakkie heur !! lekker ding was het

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:04

Maxielover schreef:
Jannepauli schreef:

Haha ook een aparte !! Met of zonder suiker en melk ? :Y)

Een aparte is ze zeker! Als ze haar scheutje koffie binnen heeft, doet ze d'r ogen dicht en staat ze even gelukzalig te 'mummelen' om vervolgens meteen haar snuit, met uitgestoken onderlip weer naar voren te schuiven met een blik van "méér" ! Ooit had ze het lepeltje tussen haar kiezen en die staat bij ons nog steeds in het lepelbakje als het 'Jilske-lepeltje' - in haar enthousiasme beet ze het lepeltje nl. een beetje krom!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:57

grappig om te zien he, wat hun voorkeuren zijn... :D

Mijn merrie houdt erg van banaan (als ik niet oppas eet ze de banaan met schil en al op), wortel en appel.
Als ik dat door haar voer meng zoekt ze die stukjes er het eerst uit en dan begint ze aan het voer zelf!

Ze krijgt 's avonds altijd lucerne met muesli en na het rijden slobber.
Ze verkiest de muesli duidelijk boven de lucerne, en als ze dan gelijk met haar avondvoer ook nog slobber krijgt omdat we net gereden hebben begint ze niet eens aan haar avondvoer, maar gaat ze in de deuropening staan wachten tot ik de slobber in de bak heb gegooid... :D

Als ik haar aan de hand laat grazen zie ik haar ook heel duidelijk zoeken naar dingen die ze het lekkerst vindt, echt grappig om te zien!

Oja, in de rozebotteltijd krijgt ze ook altijd wel rozebottels, daar is ze ook gek op!