ik ben inmiddels al 6 jaar in het bezit van een geweldige Haflingerruin, en hoe beter ik hem leer kennen hoe meer details er naar boven komen. Zo ook wat eten betreft, vandaar dit topic !!
Aan wat ik hem geef merk ik wat hij lekker vindt en wat niet, en wat hij zelf uitkiest. Ik heb hem sinds nov. 2008 op een andere stal staan waar heel veel weidegang mogelijk is, voorheen stond hij op maneges waar dit niet zo was, en waar hij het biks en kuil kreeg wat de manege voerde. Tegenwoordig heb ik in eigen hand wat ik hem geef, en hoeveel. Sinds de verandering in huisvesting is zijn eetpatroon dus ook veranderd, hij ging van biks (bij de manege sportbrok, later nog een tijdje basisbrok) over op muesli (pavo nature's best = weinig suiker) en de beschikking over gras.
Ik merk bijv. aan hem dat hij in de zomer (als hij 24/7 op de wei staat en niet dagelijks muesli en kuil krijgt) meer behoefte heeft aan zout (liksteen) en in de winter raakt hij zijn liksteen niet eens aan. Ook merk ik aan zijn reacties wat hij lekker vindt en wat niet, hij houdt niet van zuur !!
Ik heb wel eens een geschilde kiwi geprobeerd te geven, maar dat werd niet gewaardeerd. En laatst had ik bramen geplukt (ook nog best wel zuur) en die gaf ik hem, en dat vond hij ook maar niks !! Andere soorten fruit zoals banaan, appel, mandarijn en nectarine (pit eruit) vindt hij heerlijk. Hij is ook dol op brood en kleine stukjes van bijv. evergreen (liga) vindt hij ook heerlijk. Gisteren was ik met hem aan het wandelen, en toen at hij ineens een eikeltje op, tot mijn grote verbazing !! Geen idee dat ze dat lusten... Ik voor de zekerheid toch maar even m'n dierenarts gebeld, of het geen kwaad kan... Kon geen kwaad zei hij, alleen mogen ze er niet teveel van eten want dat kan voor buikkrampen zorgen. Maar ik vroeg me af of jullie ook zulke eigenaardige dingen wat betreft eten opmerken bij jullie paarden. Lijkt me een leuk onderwerp !!
Groetjes Anne-Sophie

Maar hij krijgt ouderwetse snoepjes zoals wortel. Dat vind hij als beloning heerlijk!
Zoiets?