Brinta ipv zemelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Brinta ipv zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:37

Misschien een gekke vraag maar mijn pony moet nu spul krijgen voor haar artrose maar het beste gaat dit door voer, ze is echter te dik en krijgt verder geen voer.
Nu dacht ik aan zemelen, maar dan moet ik 20 kilo kopen en dat duurt bijna een jaar voordat ik die een op heb en zemelen worden daar niet beter van.
Nu had ik het idee om gewoon pakkken brinta te kopen, maar is dit wel een goed idee.
Zit hier bijvoorbeeld iets van suiker in.
Zou het kunnen om ipv zemelen brinta te gebruiken?

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Brinta ipv zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:58

Volgens de ingedientenlijst vna Brinta zit in Brinta Classic geen suiker, de andere soorten Brinta wel.
Brinta Classic bestaat uit Volkorentarwemeel. Geen idee of dit een goede vervanging is verder. Zemelen is wel heel wat anders als volkorentarwemeel..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Brinta ipv zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:03

duh........... gewoon slobber??????? waarom moeilijk doen met zemelen??

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:04

ik zou idd gewoon zemelen kopen en wat je over hebt dat geef je dan toch weg, of deel t met iemand ofzo.
brinta is idd wat anders.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:04

Ja idd, gewoon een 15 kg zak slobber halen. Ben je zo doorheen hoor, als je dat dagelijks geeft. Vinden ze ook gegarandeerd lekker!

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Brinta ipv zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:44

Vraag even bij je voerleverancier of je ook een kleinere hoeveelheid kan krijgen.
Andere optie is bv grasbrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:00

Kleine verpakkingen zemelen kun je in elke natuurvoedingswinkel halen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:42

Lia_ schreef:
Kleine verpakkingen zemelen kun je in elke natuurvoedingswinkel halen.



Dit is een goeie.
Bij ons voert verder niemand zemelen en ook niemand die ik ken.
En slobber daar zit denk ik toch weer teveel in voor haar, want ze is al te dik aangezien ze niks meer doet.
Grasbrok gaat het ook niet worden en zemelen afnemen in kleinere hoeveelheid heb ik ook al op verschillende plaatsen gevraagd.
Ik kies ook voor zemelen omdat daar juist verder niks toegevoegd is.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Brinta ipv zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:26

Ik weet niet of je pony alleen zemelen met een poeder erdoor lust er zit al niet veel smaak aan zemelen. Misschien moet je er een wortel of appel door doen. Tenzij het al heel zoet gemaakt is. Ik weet van glucohorse in indergeval dat het superzoet is dus dat zal er wel ingaan. Wel goed dat je je pony wilt laten afvallen als ze te dik is zeker omdat ze artrose heeft. IK zou toch gewoon een zak van 15 kilo zemelen halen hoor. Kost maar 8 euro en je geeft vast wel een halve schep per dag, dan is het na een paar maanden wel op hoor.

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:28

ik zou voor de slobber gaan als je een boerenbond of welkoop in de buurt hebt daar kun je slobber in 5 kilo zakken halen :)
bij onze voerboer kun je ook zemel zakken halen ter groote van een 25 kilo zak paarden brok ik weet niet hoeveel kilo dat is maar die is bij ons zo op haar en wij geven 1 schep per dag

tug
Berichten: 529
Geregistreerd: 06-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:41

brinta bevat via de granen er in, van nature een berg suikers en zetmeel, meer dan de helft van wat je voerd zelfs, dat helpt niet echt bij afvallen. dan tellen ook kleine beetjes.

veel dierenwinkels die ook hengelsportartikelen leveren hebben vaak zemelen in de losse verkoop of verpakt in 1 of 2 kg zakken, stuk voordeliger dan de meeste natuurvoedingswinkels

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:37

morelia schreef:
Ik weet niet of je pony alleen zemelen met een poeder erdoor lust er zit al niet veel smaak aan zemelen. Misschien moet je er een wortel of appel door doen. Tenzij het al heel zoet gemaakt is. Ik weet van glucohorse in indergeval dat het superzoet is dus dat zal er wel ingaan.



Zemelen kan je ook een beetje smaak geven door een snufje zout. Daar wordt ze ook niet dikker van ;)

ellepel

Berichten: 47415
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:43

jesito:
wat moet je precies geven dan aan supplement?
is het poeder? hoeveel moet je daar van geven?

ben even benieuwd naar de hoeveelheid die je geven moet per dag

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Brinta ipv zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:59

Ik ben haar duivelsklauw aan het geven, ze heeft weer even een moeilijke periode en steeds bute geven vind ik ook niks.
Alleen merk ik dat de slechte periodes toch vaak overheersend zijn.
Als de fles leeg is ga ik het aankijken, gaat het goed dan is het prima gaat het slechter zonder duivelsklauw dan komt zowiezo de dierenarts weer.
Duivelsklauw is vloeibaar maar heeft een onwijs sterke geur.
Ze 40 ml per dag hebben en eigenlijk de eerste drie dagen 100 ml.
Daarbij strijk ik haar benen in met arnicagel.

Ik heb nou toch besloten de duivelsklauw rechtstreeks in haar mond te spuiten en haar dan een worteltje te geven.
Want 40 ml is te veel voor in een handje voer dat eet ze toch niet.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Brinta ipv zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:03

Geef je alleen zemelen? Dan is de calcium-fosfor verhouding niet goed! In zemelen zit in verhouding erg veel fosfor, je kan dit compenseren door bijv. bietenpulp te geven, dat juist weer relatief veel calcium heeft.

De verhouding is dan 2 handjes bietenpulp (droog, dit moet je wel 2 tot 12 uur weken in water) en 1 handje zemelen. Van deze hoeveelheid wordt je pony ook niet dik. Je krijgt dan een mooi papje, waar je ook allerlei geneesmiddelen door hen kan doen. Denk bijv. ook aan zeewier, hierin zitten veel vitamines, mineralen enzo.

ellepel

Berichten: 47415
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:02

ik denk sowieso dat als je duivelsklauw gaat mengen met zemelen dat dat weinig uithaalt omdat het inderdaad niet fijn ruikt..
je geeft devils relief neem ik aan?
op zich beloning met een worteltje er achteraan kan prima,maar dan moet je niet teveel geven want wortel is ook behoorlijk suikerrijk.

heb je proflex ook al geprobeerd?
die is wat smakelijker.
je kunt ook eventueel suikervrije appelmoes kopen bij de supermarkt( staat bij de zonnatura producten)
en die mengen met de duivelsklauw.
dan gaat het er vaak een stuk makkelijker in :D

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Brinta ipv zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:53

Appelmoes lust ze dus niet, maar ik geef het in een spuit en geef haar dan een 1/4 van een pavokoek.
Ik geef idd devils relief.
Ook ga ik morgen met de smid overleggen om haar eventueel weer te beslaan omdat ik haar ook weer gevoelig op de hoeven vind.
Ze staat al weken op de paddock met hooi.
Ze is snel hoefbevangen en ben bang dat ze daardoor zo gevoelig blijft op haar hoeven.