Pony met zomereczeem, geen suikers voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Pony met zomereczeem, geen suikers voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:43

Ik las laatst ergens hier op Bokt dat als je pony zomereczeem heeft, je het beste niet te veel suikers oid moet voeren. Is dit waar, en als het zo is, wat kan je dan het best wel/niet voeren?

En zijn er nog andere dingen die je beter niet aan een pony met zomereczeem kan geven?

Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Pony met zomereczeem, geen suikers voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:55

Inderdaad, suikers kunnen eczeem veroorzaken en/of erger maken :j
Suikers zitten eigenlijk overal in, en in verschillende vormen; fructaan (in gras), glucose, fructose, melasse, zetmeel..
In gras zit veel fructaan. In granen zit veel zetmeel.
In hooi zit minder fructaan dan in kuil en gras, dus het is verstandig om altijd grof, oud hooi te blijven voeren, ook bij paarden die veel op wei staan, en zorg dat de wei niet te vol is.
Verder zo weinig mogelijk krachtvoer bijvoeren. In de meeste soorten krachtvoer zit meer dan 30% suikers. Ook in nature's best en subli zonder zit veel te veel. Maar een zijn wel een paar soorten natuurlijk voer met extra weinig suiker zoals de Safe&Sound van Dodson & Horrell.
En daarnaast niet te veel snoepjes bijvoeren. Ook in wortels zit veel suiker (is eigenlijk gewoon suikerwater) en in appels zit ook vrij veel suiker.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:01

mt heeft het denk ik heel duidelijk uitgelegd.
ook marstall exzem zou ik ook even aan willen raden. ik ben sowieso fan van marstall. voer zelf de vito en dta bevalt erg goed.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:13

Zomereczeem wordt niet alleen veroorzaakt door suikers maar door de algehele reststoffen die in het lichaam zijn opgehoopt in vooral de organen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:02