Paarden en Bach Bloesem Remedies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Paarden en Bach Bloesem Remedies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:24

Ik zal bij het begin beginnen.

Ik heb een paint ruin van 14 jaar. Hij is erg druk van zichzelf en erg gevoelig. Met rijden lijkt het een 5 jarige en heeft erg grappige streken onder het zadel.
Nu zou ik zo graag wat rust in hem krijgen met het rijden, zodat we lekker relaxt buiten kunnen rijden. Ik train hem voornamelijk buiten in de bossen, maar hij blijft zoo fanatiek. Denk nu niet dat ik een wereld probleem met hem heb hoor, want we hebben een super klik!!
Om nu naar allerlei voeding supplementen te grijpen,.... daar ben ik niet zo voor.

Hij krijgt nu 3/4 schep Condition Extra van Pavo en 1/2 schep muesli zonder haver van Havens per dag. Daarnaast loopt hij 24/7 in het land. Hij ziet er erg goed uit op het moment.

Nu heb ik al een poosje contact met Etty van der Graaf. Zij doet energie healingen bij paarden. (waar ook ik erg goeie ervaringen mee heb). Nu kwam ze met wat nieuws, wat ik uiteraard wil uitproberen:

Bach Bloesem Remedies voor paarden.

Dit is geheel natuurlijk. Voor meer info kun je op haar site terecht (zie mijn onderschrift)

Vandaag zat het potje bij de post en ik wil mijn ervaringen met de Bach Bloesem graag met jullie delen. Heb er veel over gelezen over de werking bij mensen. Dus ik ben benieuwd.

Wat zit er voor mijn paard in??
Er zit een lijstje bijgevoegd:
Doodsangst en paniekerig zijn (Rockrose)
Erg met zichzelf bezig zijn (Heather)
Ongeduldig zijn, snel prikkelbaar door traagheid (Impatiens)
Overmatig enthousiasme, zendingsdrang (Vervain)
Neiging hebben anderen te domineren (Vine)

Etty kent mijn paard al iets langer en heeft dit op gevoel samen gesteld. Ik las op haar site dat ze dit normaal gesproken dus anders doet.

Even wat foto's van het potje:

Afbeelding

Mooi logo om te zien:
Afbeelding

Ik ga dus vanavond de eerste 6 druppels geven. Hij krijgt er 2x daags 6 druppels.

GreaseMonkey

Re: Paarden en Bach Bloesem Remedies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:31

Hey Suzan ik heb voor mijn merrie ook een 6-weekse kuur Bachbloesem gedaan. Zal later vanavond even het hele verhaal typen, ga nu ff naar stal.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:31

Ben benieuwd :D

Klijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:44

Ik ben benieuwd!!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:46

Goed, komt 'ie

Mijn paard was altijd heel erg schrikkerig, rennerig, onrustig... gewoon niet op haar gemak. Ik heb toen eens iemand langs laten komen die haar karakter heeft beoordeeld aan de hand van wat ze zag en wat ze van mij hoorde, en speciaal daarvoor een Bach remedie heeft gemengd. Wat daar precies allemaal in zat moet ik even nazoeken maar het waren er ook bij mij in totaal 5. Tegelijkertijd heb ik mijn paard door een osteopaat laten behandelen want haar rug zat vast. Nadat de osteopaat haar behandeld had mocht ik haar ongeveer 6 weken niet rijden, dat was precies de tijd die de bach kuur duurde, die heeft ze dan ook intussen gehad. Gedurende de kuur vorderde vond ik dat ze op stal rustiger oogde. Ze had normaal eigenlijk bij het minste of geringste ogen als schoteltjes, en dat werd steeds minder. Als ze wat hoorde dan keek ze wel op, maar daar bleef het dan bij. Onder het zadel was het probleem wat betreft wegrenen ook voor een groot deel weg. Ik moet er bij zeggen dat ze bij de vorige eigenaar ook heeft geleerd om te 'gaan met die banaan' dus een gedeelte van het rennerige gedrag lag niet in haar karakter maar was aangeleerd gedrag. Dat gedeelte gaat er nu stukje bij beetje met training af, maar dat echte hele heftige schrikkerige was na de bach weg. Ik gebruik nu geen bach meer, en het gedrag is ook niet meer terug gekomen. Ik had eigenlijk nog een vervolgkuur moeten doen bij haar om nog net ff de laatste restjes angst weg te nemen. Dat heb ik toen om verschillende redenen niet gedaan (onder andere omdat ik zelf niet geloofde of wilde geloven dat een paar druppeltjes door het voer een oplossing voor dit probleem konden zijn) maar nu ik erop terug kijk had ik dat eigenlijk wel moeten doen want ik heb gewoon echt wel verschil gemerkt. De scherpe randjes zijn eraf.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:21

Was ik weer, net ff anderhalf uur met Bobar gefietst.
Hij leek in het begin zelfs een beetje chagrijnig? Hij is nooit chagrijnig. Ik geloof niet dat dit al door de druppels komt, want die had ik hem net gegeven. Wel liep hij erg fijn aan de fiets, maar dat doet hij eigenlijk altijd wel!
Ik ben benieuwd wat er in de loop van de week gaat gebeuren met hem. Zal hij rustiger worden???

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:16

Ikzelf werk ook met bachbloesems voor dieren, waaronder ook paarden.
Ik ken je paardje niet, dus ik kan moeilijk oordelen of ie de juiste krijgt. maar als die persoon er zelf ook veel mee werkt, zal het wel kloppen.
Meestal duurt het een 2-tal weken eer je echt een verandering ziet. maar eens je paard in balans is, blijft het ook zo; Wil je dan nog iets corrigeren, geef je gewoon andere bloesems. De nuances tss de verschillende bloesems zijn soms heel miniem, waardoor een kleine vergissing wel mogelijk is. Het voordeel is wel dat ze onschadelijk zijn, en degene die ze niet nodig hebben gewoon weer uitscheiden.
Als hij tijdens een buitenrit zo schrikkerig is, kan je daarvoor nog steeds de rescue geven. die werkt op de moment zelf, en is dus goed om tijdelijke situaties te ondersteunen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:25

Okey, klinkt heel intressant. Ik ben ook echt benieuwd naar het resultaat. 2 weken zei je he?! Zal mij benieuwen.
Wat ik erover lees is positief dus wel gaan ervoor :D

Wat doet de rescue precies?? Geeft die rust of hoe moet ik die zien??

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:30

Suzan_bobar schreef:
Okey, klinkt heel intressant. Ik ben ook echt benieuwd naar het resultaat. 2 weken zei je he?! Zal mij benieuwen.
Wat ik erover lees is positief dus wel gaan ervoor :D

Tja, die 2 weken zijn relatief :P Klop me niet dood als het minder of meer is. maar normaal ga je opeens wel een verschuiving van gedrag zien.

Suzan_bobar schreef:
Wat doet de rescue precies?? Geeft die rust of hoe moet ik die zien??

Rescue is eigenlijk een standaardsamenstelling van bepaalde bachbloesems. Zijn steeds dezelfde, en kan je ook zo kopen in de natuurwinkel. Die dient eigenlijk om toe te dienen bij tijdelijke situaties bv. vervoer, een wedstrijd, een buitenwandeling, na een ongeval om shock te vermijden. het verschil is dat het niet voor lange termijn is, maar voor actuele situaties. De werking is ook meer onmiddellijk. Het is idd om een paard rustiger te maken, zowel lichamelijk als mentaal. Is altijd handig om bij je te hebben voor als er iets gebeurt. Er bestaat ook wondezalf en zo van. Maar de vloeibare kan je ook op wondjes doen. Een soort van EHBO-kitje in een fles.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:36

Mijn instructrice gebruikt ook Bachbloesem Remedies voor de paarden, en ze helpt mijn paard er ook mee.
Één paard van haar, dat ik reed is ook altijd gestresst, vooral als er iets vreemd is op het terrein. Als we wedstrijd hadden, gaf ik hem altijd Rescue ( twee spraytjes onder zijn tong ) en kon hij makkelijker ontspannen.

Voor mijn eigen paard, die ivm een ernstige peesblessure al 8 maanden op rust staat ( boxrust en 30 min. stappen per dag ) heeft ze een remedie gemaakt voor geestelijke rust. Hij was, logisch, verschrikkelijk gefrustreerd door de boxrust. Ik weet niet precies welke combinatie ze gebruikt. Het lijkt te werken, hij krijgt het al een paar maanden. Het duurde wel even voor ik resultaat zag.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:13

Ah dat klinkt allemaal veel belovend.

Dus rescue zou goed kunnen werken bij buitenritten en vervoer?? Moet ik daar ook maar eens over gaan denken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:18

ik heb het ook een half jaar lang geprobeert. we hebben heeeeeeeel veel bloesems gehad ivm een hoop problemen. bij mijn paard heeft het niet echt geholpen uiteindelijk. soms dacht ik even verschil te merken, maar later bleek dat meer gewoon toeval te zijn.

ik hoop voor je dat t bij jouw paard wel werkt :)

succes

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:57

misschien teveel bloesems gebruikt? Kan dat trouwens?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:05

Ik geef vooral in de winter wanneer hij vrij heftig is af en toe best de rescue, haalt net de scherpe randjes eraf.
Je heb er ook een boek over hoor, rescue bij honden en paarden.
Al zou ik niet zelf gaan experimenteren daarmee maar dan zie je welke wat doet.... en waarvoor het is.

Afbeelding

Als ik op wedstrijd ga gebruik ik voor mezelf ook rescue... haalt bij mij de knoop uit mijn maag...

Toen ik ging verhuizen van het Westen naar het Noorden heb ik heb ook een kuur gegeven.
Daar zat ratelpopulier/beuk/kamperfoelie en zonneroosje in.

Ik zweer erbij hoor niet alleen voor mijn paard maar ook voor mezelf....

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:25

zij schreef:
ik heb het ook een half jaar lang geprobeert. we hebben heeeeeeeel veel bloesems gehad ivm een hoop problemen. bij mijn paard heeft het niet echt geholpen uiteindelijk. soms dacht ik even verschil te merken, maar later bleek dat meer gewoon toeval te zijn.

ik hoop voor je dat t bij jouw paard wel werkt :)

succes

tja, je moet er natuurlijk niet op gokken. Je mag al niet meer dan 7 soorten ineens mengen. Anders heb je inderdaad tegenwerkingen. En je moet de effectieve oorzaak eerst ondervinden, eer je het kan geven. Ga je enkel de symptomen behandelen, krijg je geen resultaat. de grote uitdaging bij bloesems is om verder te kijken dan het symptoom, en te achterhalen vanwaar dat komt. Het is nu ook niet dat je enkel met de bloesems moet werken, maar je moet zelf ook positieve impulsen geven. Bloesems geven ondersteuning aan je paard. Mss keek je er te fel op. waarom was het toeval? mss was dat juist wel een verandering die zich inzette? Of mss was 1 probleem wel de hoofdoorzaak van alle andere problemen? Spijtig dat dieren ons niet kunnen zeggen of vertellen wat er scheelt, zou al veel helpen :P . Maar mss zou ik eens iemand laten komen, die verder van je paard af staat, en objectiever kan beoordelen wat er juist scheelt, en dan nog eens proberen. En mss probleem per probleem, niet alles ineens. Kan ook wel eens helpen... Vind het spijtig dat je een negatieve ervaring hebt ermee. Maar hopelijk gaat het ondertussen wel beter met je paardje *D

engel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:09

hallo,
ik werk ook al een poosje met de bloesemremedies, en het is heel mooi om paarden te helpen.
maar ook de mens heeft er veel baat bij.
naast de bach-bloesemremedies werk ik ook met de nederlandse bloesemremedies.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:53

even een korte update, mijn paard heeft een hoef flink beschadigt. Vrijdag komt de smid dus tot die tijd loopt hij in de wei, zodat het niet erger wordt. Zaterdag ga ik buitenrijden,mits hij goed loopt uiteraard. Hopelijk merk ik dan verschil!

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:57

@ meliciana: hoe maak jij gebruik dan van de bach bloesem remedies? ik bedoel hoe screen je een paard op wat hij nodig heeft? Ik heb zelf een arabier die ook heel gevoelig is en zo ineens gigantisch angstig en paniekerig kan zijn. Daarnaast heeft hij zijn element voornamelijk water ook niet mee wat betreft het angstig reageren. Ik zouook wel bach willen gebruiken om hem minder angstig te maken want op zo'n moment verstijfd hij helemaal en reageerd alleen maar instinctief ( uiteraard logisch) maar soms erg lastig om mee om te gaan.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:04

lena83 schreef:
@ meliciana: hoe maak jij gebruik dan van de bach bloesem remedies? ik bedoel hoe screen je een paard op wat hij nodig heeft? Ik heb zelf een arabier die ook heel gevoelig is en zo ineens gigantisch angstig en paniekerig kan zijn. Daarnaast heeft hij zijn element voornamelijk water ook niet mee wat betreft het angstig reageren. Ik zouook wel bach willen gebruiken om hem minder angstig te maken want op zo'n moment verstijfd hij helemaal en reageerd alleen maar instinctief ( uiteraard logisch) maar soms erg lastig om mee om te gaan.

Eerst moet je weten welke soorten bachbloesems er zijn. Er zijn zoveel soorten(38), dus je moet eigenlijk al zeer goed aanvoelen wat je paard nodig heeft. Als je gans je paard gaat analyseren, stoot je wel op andere dingen, die ook in balans moeten gebracht worden. Voor plotseling angst en paniek specifiek bestaat er zelfs een specifiek bachbloesem.
Jij vindt het logisch dat hij dan enkel instinctief reageert, maar ergens moet hij dat afleren. Dus kan je ook iets bijgeven om zijn geest open te stellen voor nieuwe dingen, en om het leerproces te vergemakkelijken, anders blijf je bezig.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:05

@ meliciana:
ok thanks, ik weet ook niet precies waar het vandaan komt. Is het de aard van het beestje of probeert hij mij gewoon uit etc. Maar ik was gewoon nieuwsschierig hoe je dat kunt uitvinden wat je paard nodig heeft

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:12

Voor dieren is het belangrijk om niet meer dan 5 bachbloesems te gebruiken om een remedie te maken. Je moet goed kijken wat de problemen zijn en waar de kern daarvan ligt oppervlakkige problemen hebben dikwijls een diepere oorsprong en voor die diepe kern van het probleem daar maak je juist een remedie voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:23

Ik heb de gewone bach geprobeert laatst een paar dagen achter elkaar. Mijn pony heb ik al bijna 7 jaar en is normaal vrij cool in elke omgeving. Beetje kijken en kalar. Laatste tijd was hij schrikkerig en dacht, laat ik het eens proberen, tenslotte kan het het minste kwaad. Ik had het liggen voor de hond vanwege oud en nieuw. daarvoor vind ik het niet helpen en nu bij mijn pony ook niet. Ben natuurlijk geen expert en het is het standaard gele flesje, maar tot nu nog niks aan gehad helaas. Ik wilde dit proberen voor ik iets anders verander qua voer bijv. rijtechnisch blijf ik het wel oplossen, maar hij doet het nu ook aan de hand, wat normaal nooit zo was en er is niks vreemds eigenlijk. Dit was op de vorige stal zo en op de huidige. Ook heeft hij zijn shet vriendje gewoon altijd bij zich. Maar goed, hoop dat het helpt bij TS, want soms kan je helaas niet met ze praten

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:10

superpony schreef:
Ik heb de gewone bach geprobeert laatst een paar dagen achter elkaar. Mijn pony heb ik al bijna 7 jaar en is normaal vrij cool in elke omgeving. Beetje kijken en kalar. Laatste tijd was hij schrikkerig en dacht, laat ik het eens proberen, tenslotte kan het het minste kwaad. Ik had het liggen voor de hond vanwege oud en nieuw. daarvoor vind ik het niet helpen en nu bij mijn pony ook niet. Ben natuurlijk geen expert en het is het standaard gele flesje, maar tot nu nog niks aan gehad helaas. Ik wilde dit proberen voor ik iets anders verander qua voer bijv. rijtechnisch blijf ik het wel oplossen, maar hij doet het nu ook aan de hand, wat normaal nooit zo was en er is niks vreemds eigenlijk. Dit was op de vorige stal zo en op de huidige. Ook heeft hij zijn shet vriendje gewoon altijd bij zich. Maar goed, hoop dat het helpt bij TS, want soms kan je helaas niet met ze praten

Het standaard gele flesje is de rescue neem ik aan? Maar je geeft aan dat hij pas de laatste tijd zo schrikkerig is? dan is er iets aan zijn mentale toestand veranderd. De rescue is goed voor paarden die stressmomenten hebben, bv bij een een wedstrijd. maar bij jouw paard is er een duidelijke verandering in zijn gedrag, opeens; daar is een reden voor. die reden moet eerst achterhaald worden, en dan pas kan je het oplossen, door bachbloesems, ander voer, enzovoort.
@lena83: als je een paard hebt met dominantieproblemen, kan je ook bepaalde bloesems voor geven, afhankelijk van de juiste oorzaak.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:27

Oh ik wil dit even volgen
ik vind dit toch wel erg interessant
mijn pony is sinds hij op de wei staat ineens een held.
(Daarmee bedoel ik qua dominantie richting mij)
Hij doet dingen die voorheen niet in zijn hoofdje voorkwamen
nou kan het ook pubertijd zijn en uitproberen
maar ik wil dit toch even volgen :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:46

Zo hoefsmid is geweest, alles weer gerepareerd. Haha.
Net weer 18km gefietst met Bobar. Hij was wel wat relaxter dan de vorige keer, terwijl hij van de week maar weinig gedaan heeft en het waait heel hard,.... Ben benieuwd, morgen buitenrit. Hou jullie op de hoogte!