Zomereczeem opgelost door voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:55

Ik heb het boek ' Zomereczeem opgelost door voeding' van Nicolette Hebing gelezen, zij zegt o.a. dat ZE geneest door de paarden een jaar lang geen gras laten eten en daarna alleen gras te geven zonder kunstmest. Verder een dieet van bietenpulp en veendrenkstof.

Volgen meer mensen dit dieet en met welk resultaat?

Ik weet niet of het hier goed staat :o ..

MaaikeMo

Re: Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:14

mogen ze dan ook geen ruwvoer meer?
als dat het geval is, is het een belachelijk dieet :)
verder weet ik er niet veel over

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 01:51

Nee, hooi. Werkt goed, al eet mijn paard geen bietenpulp.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 02:19

Ik vind bietenpulp zoiezo geen fijn voer. Ik heb verder geen ervaring met de theorie, maar het lijkt me vreemd aangezien de jeuk word veroorzaakt door mugjes. Wat bietenpulp en geen gras ermee te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 02:38

Wat mij wel is opgevallen is, dat de paarden die ik ken met ZE, meestal in een veel te rijke conditie zijn. En dat er vast wel verband is tussen voer en ZE.
Zelf heb ik een aantal Friezen lopen, we zitten ook nog midden in de Friese wouden en tot op heden nog nooit een paard gehad met ZE.
Ze lopen gewoon in het land waar overigens al jaren geen kunstmest op is gekomen. Wel wordt het bemest, overigens. (gier) eens per jaar.
Bietenpulp voeren we in principe ook niet, ik heb het alleen in het verleden wel eens gebruikt om een te mager paard mee op te laten knappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:46

Dit heb ik even van de site geplukt:
70% van het immuunsysteem is aan het spijsverteringsstelsel gekoppeld. Hier wordt over tolerantie of allergie besloten. Als er niets mis is met het spijsverteringsapparaat, dan zijn allergieën een zeldzaamheid. Als het spijsverteringsapparaat niet wordt behandeld, dan is aan een allergie niets te doen."

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:50

chocobroodje schreef:
Ik vind bietenpulp zoiezo geen fijn voer. Ik heb verder geen ervaring met de theorie, maar het lijkt me vreemd aangezien de jeuk word veroorzaakt door mugjes. Wat bietenpulp en geen gras ermee te maken hebben?

omdat verkeerde voeding de allergie op mugjes veroorzaken ;) Daarom zie je zomerexceem ook veel voorkomen bij de wat sobere rassen, vaak krijgen die te rijk voer waar ze eigenlijk helemaal niet goed tegen kunnen. Maar ook bij KWPNers heb ik het wel eens gezien, paard kreeg kilo's krachtvoer te verwerken per dag, waardoor hij ging schuren (niet zo extreem als met zomerexceem) maar toen hij terug gezet werd in zijn krachtvoer ging het schuren ook over.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:37

op www.tolt.nl en dan bovenin kiezen voor ijslanderplaza en daar staat een topic met info hierover van gebruikers..welsiwaar toegepast op ijslanders, maar met tevreden resultaten tot noch toe.

Ik ben ervan overtuigd dat gras en ZE met elkaar in verbinding kan staan..jong gras wakkert het eczeem aan heb ik de indruk hier. Net als de suikers in vele voersoorten. Als je paard insulineresistentie heeft of gevoelig is, is dat alles bij elkaar niet goed.
Mijn paard zou het veel beter doen op alleen zand icm hooi..nu heb ik die mogelijkheid (nog) niet en staat ze op het gras..en zo laag mogelijk in het voer wat melasse, eiwitten en Enummers betreft en dan gaat het stukken beter. zou ik haar bv van die Pavo summerfit koeken voeren, weet ik dat ze een uitbarsting krijgt.
Voor mij heeft het du snog geen nut het boekje van haar aan te schaffen, gezien ik niet mee kan doen hieraan..anders zeer zeker overwogen.

Het woord genezen zit me alleen niet lekker..denk wel dat haar methode erg veel kan verminderen en draaglijker kan maken, maar de ZE genezen, dat denk ik niet...maar de tijd zal het leren.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:41

Een heel interessante theorie. Maar onze eczemers krijgen de afgelopen 4 jaar alleen gras en kuilhooi van eigen land, zonder kunstmest...
En die schuren zich ook nu weer helemaal kapot. Zou het verschil dan zitten in de bietenpulp en veendrenkstof (waarvan ik neit weet wat het is)?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:44

www.bio-ron.nl kun je veendrenkstof krijgen (vast bij ook wel meer hoor, maar deze ken ik toevallig).
Weet niet waar Nicole Hebbing het over heeft in dr boekje, maar kan me voorstellen dat zij kuil voor grofstengelig oud paardenhooi heef gehad in dr boekje.
Zo krijgt die van mij bv magnesium zomers bijgevoerd en bij haar maakt dat zo'n enorm verschil..dus gok dat de veendrenk dit verschil ook kan maken.
Geen idee verder, vind het ook wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:45

Mijn stalhouder heeft drie paarden met zomerexceem. Zij is sinds dit jaar begonnen met een ander dieet. Meende van een natuurlijke hoefsmid, maar kan zo even niet op zijn naam komen. Hij heeft ook een site.

Ze staan (altijd al) op een weiland wat niet bemest wordt met kunstmest. Volgens mij was het dieet gebaseerd op kleine porties ruwvoer zodat de darmen op gang blijven en deze niet beschadigt kunnen worden door gal volgens mij. Daarnaast wordt er geplette spelt en brandnettels gevoerd.

Tot nu toe is er volgens mij amper geschuurd.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:50

joopie7 schreef:
chocobroodje schreef:

omdat verkeerde voeding de allergie op mugjes veroorzaken ;) Daarom zie je zomerexceem ook veel voorkomen bij de wat sobere rassen, vaak krijgen die te rijk voer waar ze eigenlijk helemaal niet goed tegen kunnen. Maar ook bij KWPNers heb ik het wel eens gezien, paard kreeg kilo's krachtvoer te verwerken per dag, waardoor hij ging schuren (niet zo extreem als met zomerexceem) maar toen hij terug gezet werd in zijn krachtvoer ging het schuren ook over.

Ja dat heb ik ook gehoord, maar mijn newforest pony heeft er ook enorm veel last van maar ik kan zijn voer echt niet terug brengen naar minimaal, ik rijd hem namelijk Z2 dressuur, ZZ springen & L SGW. ik geef mijn pony 2 kilo krachtvoer en 2 kilo muesli per dag, maar als ik hem minder ga geven red hij het niet, hij heeft die 4 kilo gewoon echt nodig om zijn energie uit te halen..

ik zorg al wel dat hij minimaal in de wei staat, maar dat vind ik toch ook zo sneu... Hij staat zo graag in de wei...

lastig hoor,
kan er niet gewoon een wondermiddel komen ?!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:51

Voeding zal er vast mee te maken hebben, maar soms is ZE gewoon erfelijk bepaald en kun je voeren tot je grijs ziet. Mijn pony is noch te rijk, noch een sober ras en heeft vorig jaar zeker ZE-verschijnselen laten zien (op 2-jarige leeftijd nog wel). Hij krijgt geen krachtvoer, maar grasbrok, 2e oogst weidehooi en een extra vitaminesupplement (GKM, st. Hippolyt) sinds ik hem heb, dus deze zomer wordt afwachten. Ik sta in ieder geval met m'n deken in de aanslag.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:52

ja, volgens mij zijn de dekens nog t beste...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:57

mijn fries heeft een lichte vorm van ZE....loopt al 10 jaar op een onbemest land en heeft inderdaad een dieet van suikerbietpulp/zemelen/gekookt lijnzaad(iedere dag)en vit. min. supplement.....de ZE is niet weg maar prima in de hand te houden...geen kale plekken enzo....wel gaat hij s'avonds om 5/6 uur op stal....dus of het nu aan mijn dieet ligt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:00

Wat interessant, het vermijden van teveel aan eiwitten en suikers is idd al een hele oplossing, en kijken of je de weerstand van je dier kunt verhogen kan ook goed bijdragen aan het voorkomen van het jeuken..
Wij hebben daar met twee pony's nu toch al wat bereikt, en de een schuurt helemaal niet meer.
Toch blijkft een deken imo ook een must, hoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:05

Interessante theorie maar zal wel net als bij de andere "middelen" zijn...bij de een werkt het wel...de andere niet.Het ligt er maar net aan wat bij het betreffende paard de oorzaak is.
Mijn paarden krijgen door hun krachtvoer ook een schep bietenpulp en zemelen,al jaren...daarbij gebruik in ökazon,moet het afkloppen dat het de afgelopen jaren onder controle was.
Onbemest gras is hier niet te krijgen...

Ik ben overigens wel voorzichtig met suiker,zowel gewoon als fruitsuikers ;) en ze gaan om 5 uur naar binnen.

Mijn paard staat overigens zonder deken en voor foto's voor het resultaat kun je in mijn profiel kijken en Fax zijn manen bewonderen ;)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:08

Verplaatst MD --> VS.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:13

Ik heb dit boekje ook aangeschaft nadat Nicolette bij mij op stal is geweest.
Vorig jaar stond mijn shetlandpony op een plek waar de wei met kunstmest bemest was. Hij kreeg veel te veel brok bij van de stal houder. En naar mijn zin wat te weinig hooi. Hij heeft zich de hele zomer gek geschuurt.
Nu zijn we verhuisd naar een plek waar hij op een schrale wei staat, met onbeperkt goed hooi.
Hij krijgt wat brandnetel en zeewier bij.
Hij ziet er ech beter uit dan ooit, kom eindelijk een beetje goed uit zijn wintervacht, en het belangrijkste: hij heeft nog geen tekenen van jeuk
Ik ben er dus van overtuigd dat voeding heel veel te maken heeft met zomereczeem

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:15

Brandnetel schijnt te ontgiften he? Mooi is dat! Ken ook iemand die daar baat bij heeft met haar dier.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:27

Ik heb het boek gelezen en heb er wel wat interessante dingen uitgehaald. :j

De mijne krijgt sinds vorige zomer aangepast krachtvoer, geen groenten of fruit, suikerklontjes en brood. Staat ook niet op een vette weide.

Vorig jaar deze tijd zat z'n hoofd onder de wonden, manen schoten er amper over en haar op z'n staart wortel werd ook iedere dag minder.
Nu zijn het slecht wat verfrommelde manen!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:41

Bij die van mij is het overduidelijk dat de jeuk vele malen erger is als ze gras en teveel veel voer krijgt waar suikers in zitten. Ze gaat bij mij pas het gras op als het bloeit, krijgt spelt met daardoor wat vitamientjes en dat gaat al een heel stuk beter. Het kan wel 18 maanden duren voordat je effect kan merken van een dieetwisseling. Daarom wil zij denk ik ook de paarden eerst een jaar helemaal van het land af hebben. Heeft ook te maken met het feit dat het wel even kan duren voordat het kunstmest echt helemaal weg is uit je land. Volgens mij geef je met veendrenkstof ook allerlei mineralen en vitaminen, maar die van mij komen gewoon uit een emmertje. Ik moet eerlijk zeggen, en ik klop dit nu heel erg af, dat mijn paardje nu totaal geen jeuk en 60 cm manen heeft. Het eerste jaar dat ik haar had was verschrikkelijk maar nu 3 jaar verder lijkt het elk jaar beter te gaan dankzij alle aanpassingen die ik heb gedaan en dat is heel wat maar zoals ik haar nu houd is het haalbaar allemaal.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:24

GuusHinnik schreef:
Ik heb dit boekje ook aangeschaft nadat Nicolette bij mij op stal is geweest.
Vorig jaar stond mijn shetlandpony op een plek waar de wei met kunstmest bemest was. Hij kreeg veel te veel brok bij van de stal houder. En naar mijn zin wat te weinig hooi. Hij heeft zich de hele zomer gek geschuurt.
Nu zijn we verhuisd naar een plek waar hij op een schrale wei staat, met onbeperkt goed hooi.
Hij krijgt wat brandnetel en zeewier bij.
Hij ziet er ech beter uit dan ooit, kom eindelijk een beetje goed uit zijn wintervacht, en het belangrijkste: hij heeft nog geen tekenen van jeuk
Ik ben er dus van overtuigd dat voeding heel veel te maken heeft met zomereczeem

Jeuk wil nog niet zeggen dat ze ZE hebben,als ze verkeerd gevoerd worden door bv teveel krachtvoer,kunnen ze ook jeuk krijgen.
Voor een shetlander is juiste matige voeding veel beter en dat resultaat zie je dus meteen ;)
Verkeerde voeding staat helaas niet in het rijtje maar ken meerdere gevallen waarbij dat het probleem was.Aangepast voeren is belangrijk en schrale rassen moet je niet een "warmbloed-menu" voorschotelen ;)

Heeft ieder paard dat schuurt eczeem?
Nee, een paard kan zich ook om andere redenen kaal schuren vanwege jeuk. Er is sprake van zomereczeem wanneer het paard gedurende het seizoen (kan al in maart beginnen, tot oktober!) jeuk vertoont, meestal vooral in de manenkam en staartwortel, en verder ook vaak op de buiknaad en andere gevoelige plekken op de huid. Er ontstaat een ontstekingsreactie; de manenkam zwelt op (door vochtophoping) en vormt vaak dikke ribbels, en de manen en staart worden soms tot bloedens toe afgeschuurd. Paarden zonder eczeem kunnen ook jeuk hebben van insectensteken, maar de reactie is dan minder heftig. Ook kunnen er andere oorzaken voor de jeuk zijn, zoals luis, schimmel of schurft. Bij twijfel is het handig uw dierenarts om advies te vragen.
Bron: http://www.zomereczeem.info/vragen.php? ... n&viewid=4

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:26

Maar als er geen gras wordt gegeven, wat kan je dan geven over een hele dag ?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:13

Het beste kun je je paard voor de schemering binnen halen, dan is het op z'n ergste. Ik doe gewoon z'n deken om en dan heeft ie nergens last van :)