Paard dikker krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1435

Paard dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:46

Hey!

Mijn 4 jarige paard is de laatste tijd wat afgevallen. Ik wil haar graag wat meer op gewicht brengen, maar weet niet hoe ik dit het beste kan doen.
Ze staat overdag (9 tot 5)op een goede wei met ruim voldoende gras, daarnaast krijgt ze 's avonds kuil en 2 keer per dag brok, in totaal 1,5 kg. Ik heb niet het idee dat ze te weinig ruwvoer binnen krijgt. Wel is ze laatst een halve kilo teruggezet in krachtvoer omdat ze hier zo heftig van werd (langzaam afgebouwd). Echter was ze voor dit al dunner geworden.

Ik denk ook dat het een beetje ligt aan het feit dat ze tandjes aan het wisselen is en hierdoor wat langzaam eet. Ook groeit ze natuurlijk nog wel.
Ik heb van iemand gehoord die een te mager paard had dat ze hem subli energiemix gaf. Las net op de site ook dat ze hier niet drukker van worden. Zou dit een goede extra voor haar zijn?
Ook heb ik het advies 'maismeel geven' gehoord, iemand daar ervaring mee?

Ze voelt zich overigens kiplekker hoor! En energie genoeg!

Arabesk

Re: Paard dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:47

Bietenpulp!! (met zemelen, om de Ca-P verhouding goed te houden)

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:49

Ik heb zelf ook een vrij jong paard, wat van teveel brok ook wat heftiger wordt maar toch snel afslankt..
Maar sinds dat mais-lijnzaad-brokken gebruik gaat het toppie ze wordt er niet heter van maar blijft wel mooi vol ;)

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:51

Haha, ja, dat is een beetje het probleem met jonge paardjes en krachtvoer! ;) De mijne werd er echt te heftig van, en nu zit er wel lekker pit in, maar niet te veel.

Arabesk: in bietenpulp zit veel suiker toch? Zou ze daar ook niet erg druk van worden?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:57

Bietenpulp zou ik niet doen, een paard is er niet voor gemaakt om zuiker te verteren, kan voor verschillende problemen zorgen!

Maismeel voeren is prima. Wel aanmaken met water, je paard er langzaam aanlaten wennen en uiteindelijk maximaal 1 kg per dag geven (droog gewogen)

Suc6!!

Ps.: ontworm je je paard wel regelmatig? Kan 1 van de redenen zijn dat een paard afvalt. Verder zie ik op dit moment meer paarden die wat teruggevallen zijn, het was natuurlijk erg koud en dat kost een paard extra energie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:55

[VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn

hier staan veel tips in die je misschien wel gebruiken kunt?
je zou kunnen kiezen voor een ponybrok,hier zit wel veel vitamine in,maar weinig energie dus worden ze daar over het algemeen niet drukker van

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 02:35

wij gebruiken maismeel met een beetje olijfolie en wat lijnzaad nog iets(denk ik) het zou ook goed voor de huid zijn
en nu ze wat magertjes staan krijgen ze heel veel hooi de ganse dag hooi hebben ze eigenlijk

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:07

In bietenpulp zit geen suiker meer, het is een afvalproduct dat overblijft als de suiker uit de suikerbieten is gehaald.
Wat producenten vaak doen is melasse er door gooien voor de smaak.
Kwikbeet van Dodson en Horrel heeft dat niet.
Ik kan ook lucerne aanraden, maar dan die van Subli. Daar zit namelijk ook geen suiker in, wel plantaardige olie.
Wanneer jouw paardje weer op gewicht is, zou ik deze producten dan wel weer afbouwen.

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:21

Paard van een vriendin krijgt maismeel naast zijn normale rantsoen. Hij viel normaal erg in 's winters, sinds hij maismeel krijgt is dat helemaal over.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:26

Mijne was ook erg mager toen ik haar kreeg. Wij hebben haar toen op maisvlokken, gerst en pulp gezet.
Maisvlokken en gerst samen 1,5 schep en 1 schep pulp erbij. Ze werd hier helemaal niet hevig van. Maar ze was redelijk snel weer op gewicht. Wel opletten dat ze niet te dunne mest krijgt. Die van mij kreeg dat op een gegeven moment en hebben we de pulp weggelaten en haar 2 scheppen maisvlokken met gerst gegeven. Nu krijgt ze equifirst. 1,5 schep ('s ochtends en 's avonds dus totaal 3 scheppen) geloof ik :) En ze blijft mooi op gewicht! Ze krijgt 2 keer per dag een grote hoeveelheid hooi en ze heeft een mooi lijntje nu :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:29

Mijn paard komt mooi op gewicht van subli EM wat ik door de mueslie en luzerne meng naast onbeperkt ruwvoer.

Van subli EM worden ze niet drukker.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:13

Bietenpulp! binnen een week ofzo al een paard wat een stuk dikker is! verder zemelen helpt ook goed. zit veel zet meel in ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:46

Waar is bietenpulp te verkrijgen?

DannyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:46

Ik ben zelf geen pulp fan,Pro Breed van Cavalor is speciaal ter ondersteuning van zogende merries,maar hier werd het aan de ruin gegeven :D