rustgevend suplement ? Verder wat te voeren heet paardje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

rustgevend suplement ? Verder wat te voeren heet paardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 08:25

Hey

Rustgevend suplementen.
Wie heeft er ervaring mee ? En met welke ?

Merrie is veel te opgefokt/heet buiten. Valt wel te rijden maar t is TE
Niet meer leuk om buiten te rijden. Ze is heet van karakter. Is niet erg maar het scherpe mag er wel beetje vanaf buiten. In de bak geen punt.

Ze fokt zich op omdat ze harder wil.. En het niet mag... En als ze een keer wel harder mag word ze nog heter.

Ben opzoek naar iets. In voerbeleid en ook bezig met rijden op te lossen.

Zodat we wat relaxter buiten kunnen rijden en ook niet na een rit stappen helemaal bezweet thuis komen.

Krijgt weinig brok havens basis 0,5 kg per dag en VEEEL hooi en emmertje mais.
Alternatief voor maiis is ook welkom. Als er maar geen energie in zit.

Thanks
Wafel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:20

Ik ga op advies van mensen met hetere paarden mijn merrie binnenkort Cavalor Pianissimo voeren.
Ik heb wel getwijfeld, omdat je er ook mindere ervaringen over hoort, maar ik wil het toch graag proberen.
Dat is precies voor hetere paarden, dus ik ben heel benieuwd.

Verder geef ik magnesium bij, en zo nodig Feelings Control (beide van de paardendrogist)

Ik heb ook een tijdje maismeel gegeven, maar daar deed ze het niet super op.
Ik geef nu wat lucerne bij het krachtvoer, ik heb het idee dat ze daar wel ronder van blijft en ze doet langer met haar voer.

Wafel

Re: rustgevend suplement ? Verder wat te voeren heet paardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:03

Cavalor Pianissimo ga ik vanaf dat brokken op zijn ook voeren heb even verder gekeken en goede Tip denk ik.

Wat zijn de mindere ervaringen die je hoorde ?

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:04

Ik voer mijn hete merrie poeder van Cavalor over haar brokken heen. Destress heet het geloof ik.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:13

Guetta schreef:
Ik voer mijn hete merrie poeder van Cavalor over haar brokken heen. Destress heet het geloof ik.

Wat is het resultaat ?

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:15

ik heb een supplement van de boerenbond. Werk volgens mij redelijk. Als ze echt heel heet zijn als ik ze van stal komen kan een paar druppels Rescue van Bach (te koop bij de drogist) ook wel helpen. Dit gebruiken wij ook bij het scheren van de paarden.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:21

Wafel schreef:
Guetta schreef:

Wat is het resultaat ?

Ze is wat evenwichtiger in haar reacties.
Dus de echte uitschieters worden een beetje geminderd.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:24

OKe zou hier ook al veel schelen.

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:30

Ik zou de basis brok van havens vervangen door coolmix van havens = een muesli zonder haver met extra magnesium. Werkt bij mijn paard super. De haver in brok werkt bij zulke paarden nog eens extra. Heb ook wel eens een ander merk geprobeerd maar dat vond ik niet super. Verder vind ik een emmer mais prima (krijgt die van mij ook), worden ze wat dikker van (is vaak moeilijk bij hyperpaarden) en krijgen ze geen energie van.

Met rustgevende suplementen moet je altijd weer oppassen voor doping.... en die van mij is dan zichzelf niet meer.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:36

Bovenstaand suplement mag gewoon tijdens wedstrijden gebruikt worden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:36

Mijn druktemaker heb ik ook cavalor pianissimo gevoerd, maar werd hier erg mat van (ook in z'n lijf, hij werd magerder en doffer).
In jouw geval zou ik kijken naar een speciaal supplement zoals primaval stressless, of de NAF magic star, dat haalt net de scherpe kantjes eraf.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:39

Die muslie is een idee maar vraag me wel af net als bij Cavalor Pianissimo. Of het wel zin heeft dat halve kilotje brok per dag te gaan vervangen door iets waar minder in zit. Het is immers MAAR een half kilotje. Wel zit in die muslie magnesium dat is wel weer goed. Maar hoeveel zou ik dan voeren ? Meer omdat ze dan meer manesium binnen krijgt of gewoon evenveel. OF gewoon een haver vrije muslie en als suplement magnesium bij voeren..

Zoveel mgelijkheden beetje moeilijk om door de bomen het bos nog te zien.

Doping ben ik niet zo bang voor ga toch niet vaak op wedstrijd. En als ik al ga gebruik ik dat spul gewoon niet. Niet nodig dan eigenlijk alleen voor buiten rijden.

!Mais zit VEEL suiker in dus ook veel energie. Maar als ik haar van de mais af haal word ze te dun NU. Als het gras wat langer is kan dat weer prima.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:43

#Ymke# schreef:
Mijn druktemaker heb ik ook cavalor pianissimo gevoerd, maar werd hier erg mat van (ook in z'n lijf, hij werd magerder en doffer).
In jouw geval zou ik kijken naar een speciaal supplement zoals primaval stressless, of de NAF magic star, dat haalt net de scherpe kantjes eraf.

Zat net even te kijken bij naf relaxt
Dan heb je ook nog een andere soort.
EN dan die waar jij het over heb.

3 soorten van 1 merk...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:53

Mijn paard ontplofte van mais, werd echt onhandelbaar. Hij krijgt nu een combinatie van voer waarvan er in 1 behoorlijk wat energie zit (op basis van olie) en blijft daar lekker rond van, maar word absoluut niet onhandelbaar. Ik heb die NAF magic star gegeven, maar heb het idee dat een goeie combinatie van ander voer nu veel meer doet dan die supplementjes. Maar dat is voor ieder misschien persoonlijk.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:58

Wafel schreef:
Die muslie is een idee maar vraag me wel af net als bij Cavalor Pianissimo. [url]Of het wel zin heeft dat halve kilotje brok per dag te gaan vervangen door iets waar minder in zit. Het is immers MAAR een half kilotje.[/url] Wel zit in die muslie magnesium dat is wel weer goed. Maar hoeveel zou ik dan voeren ? Meer omdat ze dan meer manesium binnen krijgt of gewoon evenveel. OF gewoon een haver vrije muslie en als suplement magnesium bij voeren.

Mijn paard krijgt ook maar een half kilootje brok per dag.
Een tijdje terug liet ik mij verleiden door de mooie folder van Pavo en schafte Pavo brok aan, gewoon basis brok voor paarden die niets tot weinig doen.
Ook hiervan kreeg hij nog geen halve kilo per dag, maar je wilt het niet geloven hoe heet, vervelend en kijkerig hij werd van dit beetje.
Heb de zak opgemaakt, maar daarna snel weer overgestapt op mijn oude merk, Actionbrok, en na een paar dagen was hij zichzelf weer, godzijdank :)

Ik wil hiermee zeggen dat een paard dus wel heel heftig kan reageren op een beetje.

Mijn merrie reageerde ook heel heftig op Pavo, die voerde ik altijd Pasture Mix van Dodson and Horrel, super voer en heel erg geschikt voor hete paarden, maar het is vreselijk duur geworden in de loop der jaren.
Zij was ook altijd moeilijk op gewicht te krijgen/houden, haar gaf ik wel Weight Builder van de paardendrogist, zit veel vet e.d. in maar ze werd er niet heet of vervelend van.

Succes, het is een heel lastig probleem en het is echt uitproberen wat voor jou paard het beste werkt.
Het is zo jammer dat je niet 5 kilo zakken kunt kopen zodat je kunt uitproberen, je zit altijd gelijk met 25 kilo :(.
Een optie is misschien om eens een paar kilo voer van iemand uit de buurt te proberen, na een week moet je wel of geen verschil merken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:06

Ik ga de Cavalor Pianissimo gewoon een tijdje proberen, heb de zak nu in de schuur staan.
Volgende week komt mijn merrie weer thuis en dan ga ik beginnen met voeren ervan.
Ik hoor er veel goede dingen over wat betreft hetere en gevoelige paarden.
Het mindere wat ik hoorde was dat wat Ymke hierboven aangeeft, dat ze er evt. mat en dof van kunnen worden.

Ik wil wel lucerne bij blijven geven, omdat mijn merrie het daar heel goed op doet, dus misschien is dat een goede combi met de pianissimo.
We zullen het zien!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:08

Moody Mare las ik ergens op de site van de paardendrogist.. Denk verder eens aan magnesium en Selenium.
Verder zouden bachdruppels niet gek wezen, of een homeopatisch middel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:10

moody mare maakte bij mijn merrie geen verschil...

met de feelings control en magnesium merkte ik na een tijdje wel wat verschil.
nervo control van pavo merkte ik ook niks...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:36

Hierboven geeft iemand aan dat haar paard heet en vervelend werd van de basisbrok van pavo. Dat is heel grappig, want die van mij werd ook niet fijn van de basisbrok.
Echter krijgt hij nu de Energy control (is een voer met heel veel energiewaarde op basis van olie) en daar word ie juist heeel fijn van!

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:02

In plaats van sport brok base brok gaan geven.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:04

Ik heb erg goede ervaring met Pavo Nervcontrol.
dat werkte bij mijn merrie erg goed.
die kreeg minder dan de voorgescheven dosis op de pot (dat vond ik wel erg veel :=) maar nog werkte het erg goed :j

zij kreeg het dan voor de hengstigheid, daar had ze zo'n last van, dan was ze veel rustiger, maar merkte met rijden ook dat ze rustiger werd, en minder snel gespannen/gestresst :)

moody mare heb ik ook wel eens geprobeerd, evenals magnesium, maar beide werkte bij mijn merrie niet.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:46

Nouvel schreef:
Ik ga de Cavalor Pianissimo gewoon een tijdje proberen, heb de zak nu in de schuur staan.
Volgende week komt mijn merrie weer thuis en dan ga ik beginnen met voeren ervan.
Ik hoor er veel goede dingen over wat betreft hetere en gevoelige paarden.
Het mindere wat ik hoorde was dat wat Ymke hierboven aangeeft, dat ze er evt. mat en dof van kunnen worden.

Ik wil wel lucerne bij blijven geven, omdat mijn merrie het daar heel goed op doet, dus misschien is dat een goede combi met de pianissimo.
We zullen het zien!

Zou je met een combi tussen Cavalor Pianissimo en een beetje ander voer bijvoorbeeld muslie zonder haver dan niet van dat probleem af zijn ?

Het voordeel van die Cavalor Pianissimo is wel ALS het werkt dat het goed betaalbaar is. Verder vind ik die pavo nerv control wel eens de moeite om te proberen.

Mischien beetje expirimenteren met de hoeveelheid Cavalor Pianissimo + een gewone haver vrije muslie beetje.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:17

Wafel, mijn paard kreeg pianissimo in combinatie met een ander soort muesli, maar dat hielp niks. En om het pianissimo echt een beetje effect te geven moest je daar gewoon meer van voeren dan van de andere muesli.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:44

Van lucerne kwam ze van de zomer heel mooi aan zonder er druk of heet van te worden.
Dat was me met ander voer nog niet gelukt.

Ik ga nu beginnen straks met de Pianissimo in combinatie met lucerne en kuil/hooi.
Even kijken hoe dat aanslaat, anders kan ik altijd nog combineren met iets anders.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:46

Zijn gewoon te veel mogelijkheden :Y)

Moeilijk allemaal.