Hoe schraal ouder paard dikker krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suus

Hoe schraal ouder paard dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:39

Mijn paardje van 22 is al 4 jaar met pensioen en staat heerlijk van haar rust te genieten bij een boer met meerdere andere paarden. Ze is een jaar geleden (noodgedwongen) 2,5 maand op een andere stal geweest en daar is ze ontzettend mager geworden doordat ze niet kon wennen, nerveus was en wormen kreeg terwijl ik altijd consequent ontworm. Na haar terugkomst op haar oude plekje is ze wel weer dikker geworden maar ze blijft toch wat schraal. Wat zou ik haar kunnen voeren om haar dikker te krijgen? Ze heeft overigens geen wormen dus daar kan het niet aan liggen dat ze schraal blijft. Ze krijgt nu 2 maal daags kuilvoer, een hele grote voederbiet en een schep Havens Muesli zonder haver/reform muesli. De overige paarden krijgen hetzelfde of zelfs minder (geen muesli) en zijn allemaal rond en gezond, zelfs wat aan de zware kant. Aan de hoeveelheid voer zou het dus niet moeten liggen. De boer heeft ook al maïs bijgevoerd maar dat wil ze niet echt. Wat raden jullie mij aan?

liess1

Re: Hoe schraal ouder paard dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:00

ik heb ook een wat ouder (nerveus) paard wat snel schraal word en die geef ik maisvlokken met lucerne en havens reform musli te eten,door de lucerne moet hij beter kauwen op zijn voer wat beter is voor de spijsvertering,de mais vind hij wel erg lekker(het zijn net cornflakes om te zien)

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:41

Heb je wel mestonderzoek gedaan? Een aantal soorten wormen / eieren kun je nl niet met het blote oog zien in de mest ;)

Oudere paarden kunnen de voeding vaak niet meer zo goed verteren als jongere paarden, vaak doordat ze het niet goed meer kunnen fijnkauwen, of doordat het verteringsstelsel gewoon minder goed gaat werken. En dat kun je verhelpen door te zorgen dat het paard heel veel blijft kauwen, en de hele dag door kleine porties krijgt, zodat alles langzaam kan verteren. Dus de hele dag door, onbeperkt ruwvoer geven. En de schep muesli verdelen over 3 of 4 voerbeurten, of misschien overschakelen op seniorenbrok omdat muesli toch vrij moeilijk te kauwen en te verteren is voor een oud paard.
Maismeel schijnt ook heel goed te zijn inderdaad.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:21

Mijn oudere merrie heeft het erg goed gedaan op de Sublie Energie Kernmix. Als je even zoekt, er is volgens mij ook een topic over dit spul.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:57

bietenpulp en zemelen :j

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:44

MysticTinker schreef:
Heb je wel mestonderzoek gedaan? Een aantal soorten wormen / eieren kun je nl niet met het blote oog zien in de mest ;)

Oudere paarden kunnen de voeding vaak niet meer zo goed verteren als jongere paarden, vaak doordat ze het niet goed meer kunnen fijnkauwen, of doordat het verteringsstelsel gewoon minder goed gaat werken. En dat kun je verhelpen door te zorgen dat het paard heel veel blijft kauwen, en de hele dag door kleine porties krijgt, zodat alles langzaam kan verteren. Dus de hele dag door, onbeperkt ruwvoer geven. En de schep muesli verdelen over 3 of 4 voerbeurten, of misschien overschakelen op seniorenbrok omdat muesli toch vrij moeilijk te kauwen en te verteren is voor een oud paard.
Maismeel schijnt ook heel goed te zijn inderdaad.

Mestonderzoek heb ik niet gedaan nee. Wel bloedonderzoek op wormen, het waren namelijk bloedwormen die ze had. Heb volgens advies van de dierenarts ontwormd zoals hij aangaf. Misschien toch nog maar eens mestonderzoek laten doen en bloed laten prikken. Voor de zekerheid.

Fijnkauwen gaat iets minder met het kuilvoer ja, ze maakt ook wat proppen maar ze krijgt toch elk jaar haar tanden gedaan, is afgelopen maand nog weer gebeurd. Meerdere voerbeurten, tjah ik wil de boer daar niet mee belasten, ze hebben het druk genoeg. Dus dat is niet echt een optie helaas. Seniorenbrok zou ik ook eens kunnen proberen ja. Goeie tip. Bedankt!

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:45

romeorowan schreef:
Mijn oudere merrie heeft het erg goed gedaan op de Sublie Energie Kernmix. Als je even zoekt, er is volgens mij ook een topic over dit spul.

Ik zal eens even zoeken, bedankt.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:46

Arabesk schreef:

Bieten krijgt ze al, zemelen daar raakt ze alleen maar van aan de dunne en dat zet ook niet echt vind ik. Maar toch bedankt voor de tips!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:07

kijk hier even:
[VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

je kunt een supplement gaan bijven waar veel vitamines en mineralen in zitten en misschien iets wat ondersteunend voor de spijsvertering werkt?

opkikker is wel heel goed, te koop via de paardendrogist.

geef je eenmaal daags een schep musli?
geef ander 2x per dag 3/4 tot een hele schep, als je 2x voert word het soms toch wat beter opgenomen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:26

Ik geef Subli seniores priores aan mijn 23jarige die in de winter (te) veel af wil vallen, werkt erg goed en ze vindt het heerlijk!!! Het is een slobber die bestaat uit ruwvoer en een beetje krachtvoer (ponybrok), er zit o.a. bietenpulp en luzernemeel in. Eigenlijk bedoelt voor paarden die geen goed gebit meer hebben, maar ook prima te voeren aan paarden met een goed gebit. Mijn pony heeft bijna al haar kiezen nog.
Verder vul ik het aan met een flinke scheut olie. Deze winter is ze keurig op gewicht gebleven!

Als aanvulling geef ik Opkikker van NAF.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:30

Inderdaad maisvlokken en eventueel slobber. Toen wij een hele oude écht schrale pony op stal kregen voerden we 'm op aanraden van de vorige eigenaar koude gekookte aardappels bij, vond 'ie heerlijk! Volgens de vorige eigenaar zou dat ook aanzetten, ik weet niet of het echt geholpen heeft maar hij was er gek op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:33

Arabesk schreef:

inderdaad....je kunt ook nog gerst koken....wel koken...daar worden ze binnen een korte tijd dik van..

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:49

ellepel schreef:
kijk hier even:
[VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

je kunt een supplement gaan bijven waar veel vitamines en mineralen in zitten en misschien iets wat ondersteunend voor de spijsvertering werkt?

opkikker is wel heel goed, te koop via de paardendrogist.

geef je eenmaal daags een schep musli?
geef ander 2x per dag 3/4 tot een hele schep, als je 2x voert word het soms toch wat beter opgenomen

Ze krijgt alles wat ik opschreef 2 keer per dag. Dus kuilvoer, een grote voederbiet en een schep muesli en dat 2 keer per dag.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:14

even zoekfunctie gebruiken. er zijn hier al heel veel topics over. en zelfs een centraal topic...