Mag een paard groente afval?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Mag een paard groente afval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 11:36

Mag een paard groente afval en welke dan wel en niet?

Ik heb gisteren bloemkool gekookt. Veel groen blad is over en de stronk. Mag een paard dat nu of niet?
Zo heb je dat natuurlijk regelmatig ook met anere groente. Het lijkt me wel een lekkere afwisseling als tussendoortje, maar natuurlijk niet als ze er ziek van worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:43

Ik vraag me dat ook vaker af wat je nu wel en niet mag voeren.

Het loof van wortelen niet, dacht ik.

Ik heb wel eens aardappelschillen gevoerd, maar dat werd me ook afgeraden, omdat alle gifstoffen van het spuiten in de schil zouden gaan zitten?

Ik voer wel sla en witlofresten.

En wat ze hier heeeel lekker vinden zijn rauwe champignons! :Y)

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je wel en niet mag voeren. Ik ben altijd voorzichtig met koolsoorten voeren aan dieren. Ik weet eigenlijk niet precies waarom. Tis een gevoel dat dat niet zo goed is, maar waarom ik dat denk ??? :P

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:44

Een paard mag wel wat ja maar zeker niet alles! Bloemkoolschillen zal hij denk ik niet eens eten. War ik weet dat zeker niet mag is aardappelschillen die zijn heel slecht voor paraden, met bladgroenten moet je uitkijken met Nitraat wat daar in zit.

Wij als mensen denken dat afwisseling leuk is voor een paard maar paarden zijn er compleet ongevoelig voor hoor. Een wortel of appel of iets is lekker als beloning maar het gaat er met name om dat een paard de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt en veel ruwvoer eet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 13:21

De juiste voedingstoffen krijgt hij verder wel. Ook onbeperkt hooi en staat elke dag op de weide.
Maar dan sta ik daar met mijn resten en dan denk, wat zonde. Zo neem ik kortsen van het brood ook mee. Niet omdat hij het nodig heeft, maar voor de lekker.

Aardappel schillen daar weet ik van dat het niet goed is. Die plant is familie van de nachtschade, net als een tomaat. Van wortels wist ik dan weer niet.
Nog iemand meer tips?

Anoniem

Re: Mag een paard groente afval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:24

Die van mij eten gewoon wortelloof hoor. Je voert er geen kilo's van...
Bloemkoolresten vinden ze ook lekker. Verder eten ze bv ook graag paprika's, mandarijntjes die ik wat te droog geworden vind (met schil en al), sinaasappels (met schil), bananen die me te rijp zijn (zonder schil) maar bv ook wel de restjes van boontjes of spruitjes.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:28

Ik geef ze regelmatig wat groente afval.
Bijvoorbeeld koolbladeren, stronkjes van broccoli, spruitjes, witlof. En oude mandarijnen, aardbeien, de schillen van appels en peren, stukken banaan.

Het is nooit veel, maar anders moet ik het weggooien en ik weet dat zij het lekker vinden :)

Aardappelschillen geef ik ze niet, ik dacht dat dat niet zo goed is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 13:29

Met schil? hihi, daar zou ik dan niet aan gedacht hebben die te laten zitten :)
En wat je zegt is waar, je voert het inderdaad geen kilo's.
Bedankt voor je antwoord.

Ook marloes dank je wel.
Dat zijn inderdaad de dingen die ik ook over heb en net als jij vindt ik het jammer om weg te gooien als het paardje er van smult.

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:00

onze paarden krijgen soms ook wel eens wat groenten maar we zijn er altijd wel voorzichtig mee.
Vraag me soms ook wel eens af welke groenten nou echt goed zijn voor een paard?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:58

Dank je wel sonja.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:58

veel soorten groente kunnen wel maar,

vers,zonder grond en zand.beslist geen rotte plekken of schimmel.

koolsoorten kunnen gaskoliek veroorzaken,vooral boerenkool en spruiten.
bonen op gedroogde paardenbonen na zijn geen geschikt paardevoer, er zitten giftige eiwitten in.
komkommer en rode biet werken soms sterk laxerend.
sla en ijsbergsla eten ze bij ons niet op.
uien zijn giftig.

wat kan wel: schillen van wortels,witlof,andijvie(niet echt lekker)bloemkool,knolraap,
appels, peren,mandarijn(heel),sinasappel (mits ongeverfd en 1 of 2),
aardbeienkroontjes,pastinaak,broccoli,druiven.

in een boek stond een keer pompoen,die waren er genoeg. een superenthousiaste fjord,
die het even snel weer uit spoog en het ook niet meer aanraakte.

wij gaven eigenlijk nooit meer dan een kg per dag en het is een beetje proberen wat ze lusten.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:35

onze paarden krijgen regelmatig gesneden andijvie door hun voer,(onze vinden het wel lekker)
ook wel eens een hutspot pakket,soepgroente,verder wortels,appels,bananen,meloen,peer.Ze krijgen niet veel krachtvoer en zo lijkt het nog wat.groetjes...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:39

Die van mij zijn helemaal gek op rodekool stronken/bladeren. ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:55

supertammy schreef:
Die van mij zijn helemaal gek op rodekool stronken/bladeren. ;)

Maar van te veel aan kool kunnen ze dus gaskoliek krijgen.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:59

op een stal waar ik jaren geleden stond kregen we van een groente boer een kruiwagen vol boerenkool, opvreten homaar tot iemand op het idee kwam het fijn temaken.
beetje ander voer erbij en ja hoor eten. de volgende dagen konden we de 1 na de ander uit de wei rapen. gigantische gasbuiken. toen er tijdens het afstappen aan de hand een reuzewind gelaten werd kende we gelijk de oorzaak,niet normaal wat een lucht.
uiteindelijk hebben van de 20 die boerenkool gegeten hebben er 18 gasophoping en koliek gehad.
2 zijn er nog weken voor behandeld door de veearts.de enige twee die geen last hebben gekregen hebben we ook maar geen boerenkool meer gevoerd.