Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
se7entje schreef:Heb er nog nooit van gehoord, dat wordt vaak gegeven aan paarden die wat schraal zijn maar snel heet dus vindt het wel raar, ben benieuwd wat de andere meningen zijn.
Stennisje schreef:Ilse heeft vorige winter ook op bietenpulp gestaan, het vult goed en ze was ook drukker dan normaal.
Ik gaf er muësli en pavokoeken bij, ik heb begrepen dat er in bietenpulp niet veel zit qua vitaminen e.d.
Wickedwyvern schreef:Suikers ligt eraan welke bietenpulp je hebt. Het is een restproduct uit de suikerindustrie, de meeste suiker is er dus uitgehaald. In goede bietenpulp zit max. maar een procent of 5 suiker. Maar heb je 'verkeerde' pulp dan kan dit oplopen tot zeker 20%.
Verder is bietenpulp juist langzame energie en zou ze er dus niet zo heftig door moeten worden. Maar je bent niet minder muesli gaan voeren? Dan is het alles bij elkaar misschien teveel van het goede. Weet niet hoe groot je merrie is, of hoe zwaar ze in het werk staat, maar vier scheppen muesli en pulp lijkt mij erg veel.
berpie schreef:mijn ervaring is met bietenpulp ,je geeft het omdat jewiltdat ze aankomen, paarden die aankomen hebben toch op de een of andere manier iets te kort gehad wanneer dt aanvult veranderen ze in karakter, gewoon omdat ze zich anders voelen
Wickedwyvern schreef:Suikers ligt eraan welke bietenpulp je hebt. Het is een restproduct uit de suikerindustrie, de meeste suiker is er dus uitgehaald. In goede bietenpulp zit max. maar een procent of 5 suiker. Maar heb je 'verkeerde' pulp dan kan dit oplopen tot zeker 20%.
Verder is bietenpulp juist langzame energie en zou ze er dus niet zo heftig door moeten worden. Maar je bent niet minder muesli gaan voeren? Dan is het alles bij elkaar misschien teveel van het goede. Weet niet hoe groot je merrie is, of hoe zwaar ze in het werk staat, maar vier scheppen muesli en pulp lijkt mij erg veel.
geerke schreef:ik denk dat er meer zetmeel en suikers zitten in al die muslie die je geeft dan in de suikerbieten pulp....
Wickedwyvern schreef:@Niisj: ik geef het mijn jonge paard voor de vezels, niet voor het aankomen. Voor het aankomen heb je waarschijnlijk ook suiker nodig. Dat wil ik niet. Ik wil juist zo min mogelijk suiker(s) in mijn voeding. Maar elk paard is verschillend. Probeer wat met de hoeveelheden te spelen, misschien iets minder pulp? Of juist wat minder muesli erbij. En als het niet gaat moet je misschien simpelweg de conclusie trekken dat pulp niks voor je paard is. Kan natuurlijk ook.
geerke schreef:ik denk dat er meer zetmeel en suikers zitten in al die muslie die je geeft dan in de suikerbieten pulp....
madamX schreef:SUI staat voor suiker.
Hoe je lid kan worden van de CVB staat op de site http://www.pdv.nl/nederland/Voederwaard ... racten.php
Je moet dus een contract afsluiten.