Paard hevig van bietenpulp ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Paard hevig van bietenpulp ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:27

Hey,,

Sinds kort krijgt mijn merrie bietenpulp bijgevoerd omdat ze in de winter altijd wat afvalt en spiermassa verliest ...
Normaal krijgt zij onbeperkt hooi, 2-4 scheppen basismuesli afhankelijk van prestaties (1 schep=750gram) & 10 u weidegang per dag, de wei is nu vrij kaal ...
Merrie staat vrij hoog in het bloed en is dus vrij voorwaarts & heet van haar eigen, echter was ze wel te controleren en terug te nemen & ging het rijden eigenlijk heel goed, de pit & het voorwaartse werd positief gebruikt.
Nu is daar dus sinds een week bietenpulp bijgekomen & is ze nog heter en frisser dan normaal, ze is moeilijker terug te nemen als ze gaat lopen & ze heeft vandaag zo hard gebokt dat ik in haar nek lag ...dit is werkelijk de eerste keer zonder overdrijven dat ze bokt sinds ...ze had echt nog nooit maar dan ook echt nog noooit gebokt sinds ik haar heb & ik heb haar nu 2,5jaar.
Paard is verder vorige week nog gecontroleerd door DA toen hij kwam voor haar vaccin en ik volledig gezond, tanden zijn vorige maand gedaan door tandarts, zadel is vorige maand bijgevuld.
Kan het van de bietenpulp komen ?
Wel weet ik dat ze fel reageerd op teveel zetmeel & suikers & ik weet dat in bietenpulp koolhydraten zitten maar die worden toch omgezet in vluchtige vetzuren dus ik dacht dat ze dit wel mocht hebben ...
Wat denken jullie ?

se7entje

Re: Paard hevig van bietenpulp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:34

Heb er nog nooit van gehoord, dat wordt vaak gegeven aan paarden die wat schraal zijn maar snel heet dus vindt het wel raar, ben benieuwd wat de andere meningen zijn.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:41

in bietenpulp zit heeel veeeel suiker, dus je paard kan er idd hevig van worden

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:37

Ilse heeft vorige winter ook op bietenpulp gestaan, het vult goed en ze was ook drukker dan normaal.
Ik gaf er muësli en pavokoeken bij, ik heb begrepen dat er in bietenpulp niet veel zit qua vitaminen e.d.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:45

Suikers ligt eraan welke bietenpulp je hebt. Het is een restproduct uit de suikerindustrie, de meeste suiker is er dus uitgehaald. In goede bietenpulp zit max. maar een procent of 5 suiker. Maar heb je 'verkeerde' pulp dan kan dit oplopen tot zeker 20%.
Verder is bietenpulp juist langzame energie en zou ze er dus niet zo heftig door moeten worden. Maar je bent niet minder muesli gaan voeren? Dan is het alles bij elkaar misschien teveel van het goede. Weet niet hoe groot je merrie is, of hoe zwaar ze in het werk staat, maar vier scheppen muesli en pulp lijkt mij erg veel.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:47

mijn ervaring is met bietenpulp ,je geeft het omdat jewiltdat ze aankomen, paarden die aankomen hebben toch op de een of andere manier iets te kort gehad wanneer dt aanvult veranderen ze in karakter, gewoon omdat ze zich anders voelen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:47

se7entje schreef:
Heb er nog nooit van gehoord, dat wordt vaak gegeven aan paarden die wat schraal zijn maar snel heet dus vindt het wel raar, ben benieuwd wat de andere meningen zijn.

Ja dat dacht ik dus ook ...

Stennisje schreef:
Ilse heeft vorige winter ook op bietenpulp gestaan, het vult goed en ze was ook drukker dan normaal.
Ik gaf er muësli en pavokoeken bij, ik heb begrepen dat er in bietenpulp niet veel zit qua vitaminen e.d.

Je paard werd dus ook drukker dan normaal ? Blij dat ik niet de enigste ben ... Tong uitsteken

Wickedwyvern schreef:
Suikers ligt eraan welke bietenpulp je hebt. Het is een restproduct uit de suikerindustrie, de meeste suiker is er dus uitgehaald. In goede bietenpulp zit max. maar een procent of 5 suiker. Maar heb je 'verkeerde' pulp dan kan dit oplopen tot zeker 20%.
Verder is bietenpulp juist langzame energie en zou ze er dus niet zo heftig door moeten worden. Maar je bent niet minder muesli gaan voeren? Dan is het alles bij elkaar misschien teveel van het goede. Weet niet hoe groot je merrie is, of hoe zwaar ze in het werk staat, maar vier scheppen muesli en pulp lijkt mij erg veel.

Ik heb ongemelasseerde bietenpulp dus er is geen extra melasse aan toegevoegd maar verder weet ik niet hoeveel procent suiker het van zichzelf heeft ...er staat namelijk geen analyse op de zak ofzo ook niet op de site van voerproducent ... Boos!
Mijn merrie is 1m68 groot en word vrijwel ieder dag getraind op M-niveau dressuur, af & toe gaan we ook naar buiten.
Ze heeft het altijd al goed gedaan op 2-4 scheppen muesli (2 als ze een rustdag heeft, 4 op trainingsdagen), onbeperkt hooi & weidegang in zomer ...maar in winter valt ze zelfs met dit rantsoen af, vandaar dat ik die bietenpulp wou gaan bijgeven maar blijkbaar zit er net iets teveel in waar ze net iets te heet van word ...?

berpie schreef:
mijn ervaring is met bietenpulp ,je geeft het omdat jewiltdat ze aankomen, paarden die aankomen hebben toch op de een of andere manier iets te kort gehad wanneer dt aanvult veranderen ze in karakter, gewoon omdat ze zich anders voelen

Ik snap het ...
Maar toch het lijkt me sterk ...dan heb ik liever die verandering niet ...Het rijden ging tot nu toe goed, heel goed zelfs, we zijn enkele weken geleden nog eerste geworden op wedstrijd... ik kon het voorwaartse en haar pit echt positief gebruiken in de trainingen en ik kon haar zelfs al een hele tijd ontspannen rijden (dat kon een jaar terug niet) & nu sinds die bietenpulp lijken we terug bij af ...
Ik snap niet dat dat zo hard kan veranderen door een beetje bietenpulp ...? Ze kreeg maar 1 schep bietenpulp ...dat is maar enkele grammen ...
Ik wil graag dat ze niet meer vermagerd & terug wat bijkomt maar ook dat ze niet heter word & dat ze te controleren is ...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:47

Wickedwyvern schreef:

Het CVB komt met heel andere waarden dan dat je hier noemt (dus veel meer suiker).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:10

Volgens mij zit in gewone bietenpulp echt geen suiker meer hoor, want dat is er juist UITGEHAALD. Het is een restproduct en bevat vnl vezels.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:32

@madamX: linkje of artikel? Deze waarden heb ik van de producent zelf. Verder heb ik er de nodige artikelen op nagelezen voordat ik het mijn paard ben gaan geven.

@HannahFrouk: precies!

@Niisj: ik geef het mijn jonge paard voor de vezels, niet voor het aankomen. Voor het aankomen heb je waarschijnlijk ook suiker nodig. Dat wil ik niet. Ik wil juist zo min mogelijk suiker(s) in mijn voeding. Maar elk paard is verschillend. Probeer wat met de hoeveelheden te spelen, misschien iets minder pulp? Of juist wat minder muesli erbij. En als het niet gaat moet je misschien simpelweg de conclusie trekken dat pulp niks voor je paard is. Kan natuurlijk ook.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:22

nope; wie het productieproces kent weet ook dat lang niet alle suikers uit bietenpulp gehaald kan worden, dit is technisch niet mogelijk. Link is bv http://www.pdv.nl/lmbinaries/pdf5309_pdf_nl_nl.pdf
en voor wie echt een abonnement hebben bij cvb (heb ik ook) die kunnen nog meer details over voederproducten te zien krijgen. Op mijn beurt ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar artikelen die dit bureau (CVB) tegenspreken......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:27

ik denk dat er meer zetmeel en suikers zitten in al die muslie die je geeft dan in de suikerbieten pulp....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:31

geerke schreef:
ik denk dat er meer zetmeel en suikers zitten in al die muslie die je geeft dan in de suikerbieten pulp....

Kan je tabellen lezen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:32

Uhm.... nee. De SUI staat voor suiker? Welke afkorting gebruikt deze tabel voor de suikers? Blond
E hoe kan je lid worden van CVB?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:34

nee ik kan niet lezen....wel een beetje schrijven....
je hebt verschillende soorten bietenpulp,wat ik geef daar zit geen suiker in,alleen vezels en calcium....maar ik woon in frankrijk...daar is alles anders

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:45

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:55

Wickedwyvern schreef:
@Niisj: ik geef het mijn jonge paard voor de vezels, niet voor het aankomen. Voor het aankomen heb je waarschijnlijk ook suiker nodig. Dat wil ik niet. Ik wil juist zo min mogelijk suiker(s) in mijn voeding. Maar elk paard is verschillend. Probeer wat met de hoeveelheden te spelen, misschien iets minder pulp? Of juist wat minder muesli erbij. En als het niet gaat moet je misschien simpelweg de conclusie trekken dat pulp niks voor je paard is. Kan natuurlijk ook.

Nee hoor ik heb niet perse suikers nodig om haar op gewicht te krijgen. Paarden komen ook op gewicht door plantaardige olie=vet. Dit krijgt ze ook al bijgevoerd over haar voer. Maar ik was de bietenpulp gaan bijvoeren omdat net haar wei zo kaal is en de vezels haar dus goed zouden doen maar ik denk dat het toch teveel suiker bevat voor haar ...

geerke schreef:

Nee, de muesli die ik geef is vrij laag in suikers & zetmeel. Zit in totaal 25% zetmeel&suikers in per kg.
Bovendien krijgt ze niet superveel krachtvoer als ik vergelijk met andere ruiters die op hetzelfde niveau als ik rijden. Ze krijgt 2-4 scheppen muesli per dag afhankelijk of ze die dag werkt of niet.
1 schep is niet 1 kilo ! 1 schep = 750gram. In totaal zou ze dus als ze 4 scheppen krijgt 3kg muesli in totaal binnen krijgen. Op advies van DA moest ik eigenlijk 4kg krachtvoer in totaal geven om haar op gewicht te houden (ze heeft een verleden) & zelfs dit geef ik niet omdat ze dan veel te heet is ...Bovendien heeft ze het altijd al goed gedaan op de muesli, ze bleef goed op gewicht en word niet heter dan ze is ...behalve in de winter valt ze af, vandaar dat ik die bietenpulp wou gaan bijgeven voor de vezels ...

madamX schreef:
SUI staat voor suiker.
Hoe je lid kan worden van de CVB staat op de site http://www.pdv.nl/nederland/Voederwaard ... racten.php
Je moet dus een contract afsluiten.

Bedankt madamX ! Heel interessant !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:44

naar mijn idee is er nog nooit een paard dik geworden van krachtvoer....ze kunnen er zelfs mager van worden....maar dat is mijn idee....

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:44

Idd dat is jouw idee. Want ik heb mijn merrie toch op gewicht gekregen toen ik haar graatmager & verwaarloosd kocht met weidegang, onbeperkt hooi én krachtvoer.
Ik verklaar nader: krachtvoer is energie= energie=caloriën dus een paard word er wel degelijk dikker van.
Te dikke paarden zijn ook te dik door krachtvoer.

ter illustratie:

Zo is ze bij me gekomen (dag 1):

Paard was graatmager, had peesontsteking & grote vleeswonde op achterbeen te zien op de foto.
Afbeelding

En dit is ze nu:

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb haar nu bijna 2 jaar ...En ja het is hetzelfde paard Haha!
En op deze laatste foto's is ze op haar best, in de zomer wanneer ze dus op een volle, vette weide kan grazen & daarnaast 's nachts op stal onbeperkt hooi krijgt & bijgevoerd word met muesli.
Maar in de winter is de wei kaal & valt ze dus een beetje af ...(vooral op de bovenlijn)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:34

Heb vanmiddag ffkes mijn bietenpulp gecheckt.
Op de zak staat vermeldt: "enkelvoudige voeding met 3% melasse".

Ik neem aan dat deze bietenpulp-variant dan slecht 3% suikers heeft.

P.S.: ik houd mijn arabiertjes op gewicht met bietenpulp en heel veel vet, indien ze weer zwaar in training staan. Niet al te veel suiker. Alhoewel ieder had werkend paard natuurlijk wel suikers nodig heeft natuurlijk! Daar probeer ik ook rekening mee te houden.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:41

bieten pulp bevat niet zoveel suikers ,zoals eerder hier gezegt tussen 2 en 5 percent,de zwaardere gemelasseerde pulp bevat 12 %
.
Zou het niet kunnen dat je paardje fris is van het weer.
Die van mij in ieder geval allemaal(1 stuks)

Ik geef hier voor een werkend paard 1 schep manege mengeling en 1 schep recreatie mengeling samen is het 1.5 kg .
100Gr lijnzaadmeel
En 1 kg bietenpulp aangelngd met 8 liter warm water(zijn de brokjes volledig ontzwollen op 2 uur tijd en is het nog wat lauw)
is voor een merrie van 1.55
uiteraard krijgen ze hier ook wel twee maal perdag een hele berg voordroog met hoog droge stof gehalte(niet van dat melkkoeien gras)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:43

wauw TS die is opgeknapt!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:55

Ook ik heb altijd begrepen dat bietenpulp langzame energie geeft en dus geschikt zou zijn voor schrale, hete paarden.

MadamX, interessant, maar kan je misschien wat toelichting geven?
Laatst bijgewerkt door Foxy1980 op 13-12-08 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:57

mijn paard heeft de afgelopen weken bietenpulp gekregen en gister is hij ervandoor gevlogen met het verzorgstertje, dus ja, van bietenpulp krijgen ze wel veel energie ja Ja

normaal is ie niet zo van de vlotte Clown

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:12

Hmmmm, dan is bietenpulp misschien ook niet zo geschikt voor die van mij. Ben er sinds twee dagen mee begonnen, hij was vandaag net een stuiterbal maar neem aan dat dit door het weer kwam Nagelbijten / Gniffelen

Raar dat de meningen/ervaringen er zo over verdeeld zijn.