Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 00:30

Bijna elke zichzelf respecterende voederfabrikant heeft z'n eigen calculator, waar natuurlijk vooral de éigen producten uitrollen bij het voeradvies.

Laten we met z'n allen de calculators eens onder de loep nemen.

Test onderstaande calculators en vul de situatie voor jouw paard in (telkens zoveel mogelijk hetzelfde) en we gaan kijken wat eruit rolt Vork

Kopieer onderstaande tekst en vul in wat er voor jouw paard/situatie uitkwam

Calculators:

voedingscalculator Hartog
Advies voor mijn paard:

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:

voedingscalculator Paardnatuurlijk
Advies voor mijn paard:

En als je nog zin hebt, kun je deze ook nog doen
Geen calculators, maar wel advies:

globaal voedingsadvies Havens
Advies voor mijn paard:

globaar voedingsadvies equiral uitgaande van structuurmix
Advies voor mijn paard:

Als ik nog een calculator vergeten ben hoor ik dat graag Knipoog

Britt

Re: Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:48

Voor mijn haflinger ben ik uitgegaan van 400 kg, ze is 14 jaar en verricht alleen lichte arbeid;

Hartog: 0,5 tot 1,5 kg Balance structuurmuesli per dag
Pavo: 3,5/4,5 kg ruwvoer en 1 tot 2 kg brok
Paard natuurlijk: alles ruim boven de waarden

Mening; Pavo geeft veel te weinig ruwvoer als advies en geeft tips die ik persoonlijk allang toepas Tong uitsteken (meerdere bergjes eten, grote en structuurrijke brok wegens schrokkerig eten (voernijd), eerst hooi; dan brok) maar wel goede tips uiteindelijk.
Hartog gaf alleen aan wat voor krachtvoer je moet geven.
De check van Pavo was wel mooi uitgebreid, maar soms wat kortzichtige keuzes.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:07

Ik heb het ingevulde voor mijn paard, 12 jaar, momenteel lichte arbeid. ik heb hem geschat rond de 550.
Pavo:
2.5 - 3.5 kg ruwvoer
1.5 - 2.5 kg krachtvoer

dus zij vinden dat ik minder ruwvoer moet geven

bij paardnatuurlijk zit ik 1 keer boven de waarden.

edit: mijn paard krijgt overigens geen krachtvoer. hij krijgt wel 2 voederbieten en wat wortelen per dag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:32

Advies voor mijn paard: 1,5 tot 2 kilo hartog balance

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:6 - 8.5 kg ruwvoer
3 - 4 kg krachtvoer

Commentaar: amme nooit niet. Bij 2 kilo zou ze al door het dak heen stuiteren, waar ze in hemelsnaam 3 tot 4 kilo vandaan halen snap ik niet, ik heb zelfs aangegeven dat ze me iets te druk is

Advies voor mijn paard: deze kon ik niet fatsoenlijk invullen, er was geen ruimte om aan te geven dat mijn paard ook per dag 3 kilo wortelen krijgt, wat appelen, een half schep muesli en een halve schep brok. Hierdoor krijg ik te zien dat mijn paard te weinig aan mineralen ed binnen krijgt. De adviezen zijn:

Energie:
Advies: Deze waarde is te laag! Het is aan te raden een ander mineralenblok te proberen of het menu met een geschikt supplement aan te vullen.

Eiwitten:
Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge.

Calcium:
Advies: Deze waarde is te laag! Het is aan te raden een ander mineralenblok te proberen of het menu met een geschikt supplement aan te vullen.

Fosfor:
Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering en/of antagonismeproblemen te voorkomen.

Natrium:
Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering te voorkomen.

Kalium:
Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering te voorkomen.

Magnesium:

Koper:
Advies: Deze waarde is wat aan de lage kant, maar omdat deze berekening slechts een grove benadering is hoef je niet direct het rantsoen te wijzigen als de gezondheid daartoe geen aanleiding geeft.

Ijzer:

Zink:

Magnaan:

Kobalt:

Jodium:
Advies: Deze waarde is te hoog! Probeer het rantsoen zodanig aan te passen dat deze waarde lager wordt.

Selenium:

Advies voor mijn paard:
5 kilo hooi en 5 kilo brok. Ik vind het hooi wat weinig, en het brok veel te veel.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:52

Ik ben uitgegaan van 700 kg (mijn paard is 1.78m, normaal van bouw)

Hartog: 1.5 tot 2 kg Hartog Balance per dag en 1.5 kg kruidenslobber per week

Pavo: 7 - 9.5 kg ruwvoer en 6.5 - 7.5 kg krachtvoer ( Wow! )

Paardnatuurlijk: Volgens de calculator krijgt mijn paard te weinig VEP (energie) en moet ik bijvoeren met een voedingssuppliment waardoor hij meer energie krijgt. Val krijgt om de dag een schep muesli (van hippostar) met extra energie, dat kon ik niet invullen bij deze calculator.

Op dit moment krijgt mijn paard in werkelijkheid ong. 5 kg ruwvoer (voordroogkuil) 4 kg biks, 2 kg hap (brok om aan te komen, zit geen energie in) en om de dag 1.5 schep slobber met 3/4 schep gebroken mais, of 1 schep muesli (zie bovenstaande) met 3/4 schep gebroken mais. Hij krijgt iedere dag een zak wortels (hoeveelheid uit de supermarkt Vork ) Verder hangt er een himalaya liksteen in zijn box waarvan ik goed in de gaten houd of deze nog van goede kwaliteit is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 02:00

hé er zit een fout in de calculator van paardnatuurlijk

als de VEP te weinig is, moet je meer hooi bijvoeren, niet een liksteen natuurlijk Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 02:19

Arabesk schreef:
Bijna elke zichzelf respecterende voederfabrikant heeft z'n eigen calculator, waar natuurlijk vooral de éigen producten uitrollen bij het voeradvies.

Laten we met z'n allen de calculators eens onder de loep nemen.

Test onderstaande calculators en vul de situatie voor jouw paard in (telkens zoveel mogelijk hetzelfde) en we gaan kijken wat eruit rolt Vork

Kopieer onderstaande tekst en vul in wat er voor jouw paard/situatie uitkwam

Calculators:

Advies voor mijn paard: Granenmix 2 kg daags, 2 kg kruidenbrok concept, kruidenmuesli 1,5 per week.

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard: Whahahah, ze moet 6 kg krachtvoer en 4 kg ruwvoer krijgen volgens die gasten Clown Ze krijgt 3 schep muesli en dik 8 kg ruwvoer Haha!

Advies voor mijn paard: Kan nergens vinden waar ik brok of muesli kan invoeren, gestopt, irritante site.

Advies voor mijn paard:

Advies voor mijn paard:

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 02:39

wij voeren ze hier heel anders dan dat we op die site kunnen aanklikken maar het is erg interessant zeg! Denk dat een hoop mensen hun paarden hierdoor beter kunnen voeren dan wat ze nu doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 02:47

classic_life schreef:
wij voeren ze hier heel anders dan dat we op die site kunnen aanklikken maar het is erg interessant zeg! Denk dat een hoop mensen hun paarden hierdoor beter kunnen voeren dan wat ze nu doen.

Dat denk ik dus niet. Mensen gaan veel te veel krachtvoer voeren, en daarna klagen dat ze zo fris en lastig zijn Haha!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 03:36

tja daar heb ik even niet aan gedacht Blond

het is meer interessant dan dat het echt positieve werking gaat geven Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 04:48

indi, 4 jaar, en ik heb gekozen voor lichte arbeid:

hartog: 1,5 a 2 kilo BALANCE Structuurmuesli per dag en 1,5 kg CARE PROMISE Kruidenslobber per week

Pavo: 7.5 - 8.5 kg ruwvoer
4 - 5 kg krachtvoer
de beste producten zijn natures best of liga

havens is gemaild Knipoog

equiral: 5,5 kg hooi en 3,3 kg equiral

paardnatuurlijk: 8 kg DShooi, en natrium

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:45

Arabesk schreef:
hé er zit een fout in de calculator van paardnatuurlijk

als de VEP te weinig is, moet je meer hooi bijvoeren, niet een liksteen natuurlijk Gestoord

Er zitten meerdere fouten in de voedingscalculator van PN. En er zijn inderdaad beperkingen. Maar goed dat ik mijn eigen calculators heb Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:48

Citaat:
Dat denk ik dus niet. Mensen gaan veel te veel krachtvoer voeren, en daarna klagen dat ze zo fris en lastig zijn Haha!

Daarom ben ik van mening dat adviezen gegeven door deskundigen, die GEEN voedingscalculator op hun website zetten, betrouwbaarder is: voeding is niet iets wat jan-en-alleman zomaar 'even' kan berekenen. Door het plaatsen van calculators nodig je iedereen uit om te gaan berekenen, met alle gevolgen van dien.... Overigens is er geen 1 calculator op de genoemde sites foutloos; allemaal stikken ze van de fouten. Maar goed, zijn ook niet samengesteld/ontwikkeld door PAARDENvoedingexperts....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:25

Volgens de site van paardnatuurlijk kan een paard prima leven op onbeperkt hooi en een goede liksteen. Maar wat als het paard niet genoeg ruwvoer eet.z hoe voer je dat tekort dan aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:29

ik heb een schema van school waar ik het mee uitreken, geen pavo of paardnatuurlijk die dat kan beinvloeden Clown je kan het dan ook met je eigen voer uitrekenen, wat mij een stuk handiger lijkt..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:03

Valiant (7 jaar, 600 kg en matige arbeid):

Hartog: 1 – 1,5 kg structuur muesli, 1 – 1,5 kg concept kruidenbrok
Pavo: 8.5 - 11 kg ruwvoer en 6 - 7 kg krachtvoer
PN: alles behalve de mineralen goed.

Hino (19 jaar, 600 kg en lichte arbeid):

Hartog: 0-1 kg structuurmuesli
Pavo: 3 - 5.5 kg ruwvoer en 3.5 - 4.5 kg krachtvoer
PN: alles behalve de mineralen goed.

Reactie:
Hartog: wordt niet eens naar de arbeid gevraagd van het oudere paard, wordt maar aangenomen dat hij met pensioen is. Vind het zowiezo weinig, die van ons krijgen veel meer. De 7 jarige staat op het moment op 3kg sportbrok van havens, heeft hij nodig, hij wordt anders gewoon mager.
Pavo: veel krachtvoer en weinig ruwvoer. Voor de 7 jarige klopt het beter, alleen nog erg veel krachtvoer.
PN: niet representatief, kon geen brok en muesli in voeren dus dit klopt niet.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:08

haha leuk. ik zet hier even een ' stipje' voor als ik tijd heb vandaag of morgen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:24

ik heb dus geen vertrouwen in een NIET onhafhankelijk voedingsadvies....al die fabrikanten willen graag verkopen,heel normaal natuurlijk...
Volgens Hartog moet ik krachtvoer balance/muslie of smakelijke aanvulling kruidenslobber gaan geven.....
Equiral:2 kilo structuurmix
Paard natuurlijk:de enige onhafhankelijke site....heel onduidelijk allemaal erg onoverzichtelijk...(of ligt het aan mij?)
Volgens hun zijn mijn paarden bijna dood..zoveel tekorten...en dat terwijl ze mineralen en vitamine supplementen iedere dag krijgen....en ze zien er niet echt uit alsof ze een tekort hebben...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:44

heb een tinker haflingertje die nog getraind moet worden dus alleen onderhoud, en 24/7 in de wei;
hartog:1 a 1,5 kg balance structuurmuslie en 1 kg in de week kruidenslobber.
pavo:2.5 - 3.5 kg ruwvoer
0 - 1 kg krachtvoer
paardnatuurlijk:
ik voer goed zoals ik voer, dus alleen hooi

pn is idd erg onoverzichtelijk:S
vond advies van pavo nog meevallen vergeleken met wat ik hier zie!
maar ik hou het gewoon lekker op hooi!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:52

Me Black, 13jaar, Deens warmbloed, merrie, 1m67 groot, matige arbeid, dressuur & buitenritten

Hartog: 1,5 Balance structuurmuesli, 1,5kg kruidenbrok + 1,5kg kruidenslobber per week
Pavo: Geen extra ruwvoer naast 10uur weidegang, 3-4kg krachtvoer, aanbevolen producten zijn EnergyControll & KruidenMelange
PN: Alles mooi binnen de waarde.

Hartog: klopt ongeveer voor mijn merrie ...jammer dat ze geen ruwvoeradvies geven ...
Pavo: Veel te weinig ruwvoer ...zelfs naast weidegang krijgt mijn merrie hooi zoveel ze opkan ... Krachtvoer klopt in de situatie van mijn merrie.
PN: Volgens PN doe ik het goed ...alleen kon ik niet aanduiden dat ze ook wortelen, slobber en muesli krijgt ...ook is de site van PN heel onoverzichtelijk ...en klopt de calculator niet helemaal.

Ik blijf mooi voort doen zoals ik al bezig ben. Bloos

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:11

Krachtvoer

BALANCE
Structuurmuesli
1 - 1,5 kg

Smakelijke aanvulling
CARE PROMISE
Kruidenslobber

1 kg per week

---------------------------------------------------------
Voedingsadvies voor ragebol

Beste paardenhouder,

Jij hebt ingevuld dat ragebol op dit moment aan ruwvoer krijgt:
6 uur weidegang, 10kg ruwvoer.

Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:

Geef je paard naast 6 uur weidegang:
0.5 - 1.5 kg ruwvoer
1.5 - 2.5 kg krachtvoer

De producten die het beste bij ragebol passen zijn:

natures best , liga

-------------------------------------------------------------------------

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:17

Arabesk schreef:
Calculators:

Advies voor mijn paard:1 tot 1,5 kf hartog concept kruidenbrok, over ruwvoer word in eerste instantie niets gezegd, bij de omschrijving van de brok staat dan later wel dat je "voldoende ruwvoer moet geven

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:2 a 3 kg ruwvoer naast 24 uur per dag winterweide, 0,5 tot 1,5 kg krachtvoer )natures best of liga)
en bij minder dan 1 kg een supplkement , advies is pavo voederkoek

Advies voor mijn paard:een te grote lijst om neer te tikken Knipoog maar volgens PN doe ik het goed, zou alleen meer natrium moeten geven

Advies voor mijn paard:hier is eingelijk niets zinnigs uit te halen, het is te globaal en breed

Advies voor mijn paard:4,5 kg hooi, 1,8 kg equiral

heb er een aantal gedaan
moet als eerste zeggen dat de voedingscalculator van PN het grondigste overkomt wat betreft info die in te vullen is
het geeft ook geen advies zoals " je moet zoveel hooi en deze brok , in deze hoeveelheden voeren
het analiseert eerder hetgeen wat je voert en geeft waarschuwingen bij een onder of overdosering van bepaalde mineralen en/of vitaminen,

wat betreft de normale calculators verbonden aan een merk wat een advies geeft
over het algemeen geven ze een laag ruwvoer advies en een hoog krachtvoer advies,
mijn merrie staat 24 uur per dag op een winterweide,
weinig gras, met weinig voeding erin
ze krijgt daarbij 2 maal daags een net hooi en 1 maal daags een paar handjes brok en een totaal supplement in brokvorm
waarop ze het prima doet
ik geeft volgens het gros van de adviezen te veel hooi en veels te weinig brok
ga ik de adviezen volgen dan krijg ik een ziek paard met maagzweren, een verstoorde mineralen/vitaminen huishouding en eventueel een doodziek paard tot gevolg

mijn mening, harstikke leuk en aardig die calculators, maar flikker ze alsjeblieft weg ofzo

als je wil weten of wat je voert okay is , ga dan de PN calculator invullen, dan krijg je tenminste ene idee van wat je daadwerkelijk voert , en zie je ook nog eens dat je eingelijk op heel veel dingen moet letten en dat alles op elkaar afgestemd moet zijn
ipv :" geef dit en dit in deze hoeveelheid van ONS merk en je paard is blij" want dan weet je nog niks

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:03

Ik ben uitgegaan van mijn 5,5 jarige, forse haflingerruin die ik schat op 550 kilo.
Hij krijgt op het moment kuilgras, gras en 0,5 muesli per dag, aangevuld met een compleet supplement van de paardendrogist.
Ik heb alleen even het krachtvoer getypt.

Calculators:

Advies voor mijn paard:
1,5 tot 2 kilo per dag structuurmuesli (balance) en 1,5 kilo slobber per week.
(care promise)

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:

Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:

Geef je paard naast 24 uur weidegang:
2 - 4.5 kg ruwvoer
1 - 2 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 1 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit
De producten die het beste bij Nieuw paard passen zijn:
Nature’s best muesli en pavo Liga voor sobere rassen.

Advies voor mijn paard:
Uit deze kom ik niet helemaal, wat onoverzichtelijk zeg!

Advies voor mijn paard:
2 tot 3 kilo ‘krachtvoer’

Advies voor mijn paard:

3,3 kilo equiral en 5,5 hooi.

Het komt redelijk overeen met elkaar. maar ik voer dus minder .
Laatst bijgewerkt door Zaina op 29-11-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:29

Heb dit al wel eens vaker gedaan. Echt apart dat het advies per calculator mijlenver uit elkaar kan liggen Clown .

Volgende adviezen zijn voor een jaarling, 350kg, geen arbeid.

Advies voor mijn paard:
Balance structuurmuesli, 1-1,5 kg.

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:
Deze voedingscalculator is niet geschikt voor paarden onder de drie jaar. Jonge paarden in de groei hebben een aangepaste voeding nodig.
(Ik werd doorverwezen naar pavo-fokkerij. Veulens Pavo Podo Start bij voeren vanaf een leeftijd van 3 weken. En na 4 maanden, dus na het spenen, met Pavo Podo Grow. En ojah, áls het veulen weidegang heeft, heeft het voldoende aan gras/hooi en een Pavo supplement.)

Advies voor mijn paard:
Alle waardes liggen binnen de marges.

Ligt het totaal aantal kilo's aan voedingsmiddelen binnen het praktisch mogelijke voor Reina? Ja.
Zijn alle mineralen in voldoende mate beschikbaar? Ja.
Liggen alle mineraalhoeveelheden beneden de maximale waarden? Ja.
Liggen de verhoudingen van de mineralen onderling binnen de gewenste grenzen? Ja.

Volgens de berekeningen met de hoeveelheid en het soort ruwvoer dat je voert, en het gekozen mineralenblok, geldt dat voor Reina een supplement NIET nodig is.

Op http://www.marstall.nl kun je ook nog een gratis voedingsadvies opvragen.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:28

Leuk dat jullie onze voedingscalculator hebben ontdekt.
Er zat inderdaad een klein foutje in onze voedingscalculator, niet in een berekening maar in de tekst wanneer de VEP te laag is. Dat is inmiddels opgelost.

Een paar opmerkingen over de reacties:
1) De calculator is minder geschikt om in te vullen wat je aan je paard geeft, maar meer om uit te rekenen wat je paard nodig heeft. Er zit ook een 'Advies' knop op. Knipoog Het idee is dat ruwvoer de basis is, je vervolgens kijkt wat je paard nog eventueel tekort krijgt, en dat dan gericht gaat aanvullen met voedingsproducten.
2) Voor wat betreft de uitkomsten: Realiseer je dat dit de enige voedingscalculator is die onafhankelijk is en je geen product probeert aan te smeren. We gaan uit van de officiele tabellen van wat een paard nodig heeft, en proberen aan die behoeften te voldoen zonder gebruik te maken van graanproducten. Brokjes, granenmengsels, muesli's e.d. zijn niet zo goed voor een paard, ze zijn vooral goed voor de omzet van de fabrikant. Waarom dit zo is kun je lezen op onze (onafhankelijke!) pagina over voeding.
3) De overzichtelijkheid. Als iemand suggesties heeft hoe het beter kan dan horen we dat heel graag. Probleem is dat je een keuze moet maken dat je OF alles laat zien, en waarom dat zo is, OF dat je gewoon een uitkomst geeft "voer 3 kilo brok" zonder verdere argumentatie. Wij proberen echter zoveel mogelijk informatie te verstrekken maar dat maakt dat de uitkomst niet voor iedereen even gemakkelijk te interpreteren is. Als iemand suggesties heeft hoe het gemakkelijker kan dan horen we dat graag.
4) Wie zijn paard van alles bijvoert (brokjes, wortelen) en daar niet exact alle mineraalwaarden e.d. van invoert zal inderdaad een tekort te zien krijgen. De voedingscalculator weet dan niet wat je paard werkelijk krijgt, en gaat uit van datgene wat je aan hooi voert (en dat zal dan wel minder hooi zijn dan wat een paard krijgt dat uitsluitend ruwvoer krijgt).
5) We staan open voor suggesties hoe we de calculator kunnen verbeteren, maar aan ongeargumenteerde opmerkingen als "hij klopt niet" daar kunnen we niet zoveel mee. We gaan uit van de officiele voedingstabellen, en de berekeningen zijn uitvoerig gecontroleerd. Soms komt er misschien niet uit de calculator wat je graag wilt horen, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het niet klopt. Clown Wie goed kan beargumenteren wat er eventueel niet klopt vindt bij ons een goed gehoor. Het is ons streven om een goede, verantwoorde en onafhankelijke calculator beschikbaar te stellen.

Groeten,
Frans