Mineralentekort ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Mineralentekort ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:00

Hey bokkers ,,

Kan er iemand mij helpen met hoe ik moet berekenen of mijn paard voldoende mineralen binnenkrijgt ?
Ik heb al eens een bloedanalyse laten doen en deze was volledig in orde maar dat is een half jaar geleden & in een half jaar kan er veel veranderen volgens mij.
Op het eerste zicht is mijn paard gezond maar ik wil zeker zijn.

Mijn paard staat 10u per dag op een weide met meer dan voldoende gras, er groeien ook behoorlijk veel kruiden & planten in de wei. De wei is bestaat uit 2 grote stukken. Een droger stuk & een vochtiger stuk (qua grond).
Verder krijgt mijn paard op trainingsdagen 3 en halve schep Aveve Fiber mengeling (structuurmengeling). Een gevulde schep weegt 730gram. En 3x / week krijgt ze Aveve Slobber (1 schep).
Op rustdagen krijgt ze ipv 3 en halve schep maar 2 scheppen.
Op stal krijgt ze 's avonds onbeperkt goed grofstengelig hooi.
Verder heeft ze een himalaya liksteen in de stal hangen. In het begin zag ik haar em wel gebruiken maar nu heb ik het al een tijdje niet meer gezien dus ik heb geen idee of ze em gebruikt of niet. Ik merk wel dat de liksteen soms een beetje nat is dus het kan wel zijn dat ze er dan aan gelikt heeft. Tong uitsteken Op stal staat ze ook op stro.

Wat denken jullie ? Zou mijn paard genoeg mineralen binnenkrijgen ?
Ik wil niet zomaar een vitaminesupplement bijgeven omdat ik bang ben dat ik zal overdoseren.

dorientjuh

Re: Mineralentekort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:09

Je weet alleen of je paard voldoende mineralen binnen krijgt als je je ruwvoer laat testen. Dit kan via www.blgg.nl . Ook is het verstandig om inderdaad weer bloedonderzoek te laten doen.

De calcium-fosfor verhouding in de Aveve Fiber is goed. Hierin zit trouwens wel heel veel suikers en zetmeel (30%), het beste voor je paard is zo min mogelijk zetmeel en suikers.

Die Slobber, is dat Recup Mash? Zo ja: hierin is de calcium-fosfor verhouding ook goed. Hierin zit helaas ook veel suikers en zetmeel; 32%.

Wel mis ik vitamine B in beide voeders.

Om te kijken of je paard een mineralen gebrek heeft moet je dus zowel je ruwvoer als je paard laten testen. Lachen

irisjuh23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:33

Mijn jaarling heefd standaard een liksteen in haar stal. Ik heb dit nooit getest. Maar ik denk ook dat mijn paard genoeg binnenkrijgt qua veulenbrok enz.

Groetjes iris ,

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:06

Ik vind 30% en 32% totaal suiker en zetmeelgehalte echt niet veel.
De meeste voeders liggen toch rond een 36%. Bovendien gaf ik daarvoor van een ander merk met meer suikers en mijn paard reageerd ongeloofelijk fel op suiker, met de voeders die ik nu geef is ze mooi voorwaarts maar word ze niet heet. Bovendien blijft ze eindelijk goed op gewicht nu. Vroeger werd ze snel te mager.

Maar een ruwvoeranalyse is idd een idee. Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:48

Ik vind het zeker veel suiker. Eenderde van wat je voert! Dat er in andere brok nog meer zit, maakt het niet minder slecht. Ik zou er zeker niet voor kiezen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:53

dorientjuh schreef:
Wel mis ik vitamine B in beide voeders.

vitamine b maakt een gezond paard zelf aan. alleen vitamine e moet een paard uit voedsel halen.

* Vitamine A maakt het paard zelf uit caroteen, een stof die in overvloed in ruwvoeder voorkomt. Vitamine A-tekort is dan ook praktisch onmogelijk bij paarden.
* Vitamine B wordt gemaakt door de micro-organismen in de darmen van het paard (en sommigen maakt hij zelf in de lever), en dit is daarmee een belangrijke bron voor zijn vitaminen. Vitamine B12 komt bijvoorbeeld niet eens in planten voor, en het paard is voor zijn B12 dan ook volledig afhankelijk van de productie door de darmflora, die hier doorgaans meer dan voldoende van produceert.
* Vitamine C maakt het paard zelf. De eigen aanmaak dekt de behoefte volledig.
* Vitamine D wordt gemaakt door de huid onder invloed van zonlicht. Paarden die veel buiten zijn hebben dus veel minder vitamine D uit het voedsel nodig.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:02

Thanx ikenindi ! Haha! Hiermee ben ik al zeker dat ze geen vitaminetekort heeft. Maar over de mineralen twijfel ik toch ...

Ik heb haar trouwens al eens met haar hoeven zien graven tot ze aan aarde kwam en dan begon ze aarde te likken. Ik weet dat paarden dat doen als ze behoefte hebben aan mineralen. Mij leek het op dat momment dat ze haar liksteen niet gebruikte. Ze had die liksteen ook al vrij lang en toen heb ik een nieuwe gekocht. Die himalaya liksteen. In het begin gebruikte ze deze wel regelmatig maar het lijkt wel of mevrouw de likstenen alleen als ze net 'nieuw' zijn wel lekker vind maar ze na een tijdje niet meer lekker vind en er dus niet meer aan likt ... Clown

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 06:45

Mineralen behoefte is vnl afhankelijk van de grondsoort en grassoort. Kijk dus eerst waar je mee te maken hebt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk hoe je paard eruit ziet en/of reageert: veel mineralengebreken zijn te herkennen aan gedragsveranderingen, allergieën, uiterlijke kenmerken, etc. etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 06:57

je hebt toch van die likstenen met mineralen erin?
niet z'on himalaya geval,maar zo een met een gat erin.
Ik weet alleen niet of deze in nederland te koop zijn...ze zijn wat lichtbruin en zit vol met calcium,magnesium enz.
Dan kunnen ze het zelf regelen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:24

maar vaak nemen ze dan te veel. in likstenen zit ook een hoop suiker als ik het goed heb (ben er niet 100% zeker van, maar dacht dat ooit eens gelezen te hebben). daarbij likken sommige paarden er uit verveling aan ook...

ik geef zelf alleen magnesium bij omdat je dat
1. niet in het bloed kunt zien gelijk als ze daar een tekort van hebben
2. er tegenwoordig bij alle paarden zowat een magnesiumtekort is (zit te weinig in het ruwvoer van tegenwoordig)
3. omdat een kuur van 10 weken sowieso geen kwaad kon ben ik er mee begonnen. ik zag een opgeknapt paard erna, dus geef nu nog steeds, maar wel iets minder dan eerst...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:23

Agnes: waar heb je dat rijtje vandaan? Van die vitamines? Ik heb zo'n lijstje nl ook al wel eens bij Arabesk gezien, maar ik wil zelf ook nog wel even checken of het allemaal klopt. Lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:11

ikenindi schreef:
vitamine b maakt een gezond paard zelf aan. alleen vitamine e moet een paard uit voedsel halen.

* Vitamine A maakt het paard zelf uit caroteen, een stof die in overvloed in ruwvoeder voorkomt. Vitamine A-tekort is dan ook praktisch onmogelijk bij paarden.
* Vitamine B wordt gemaakt door de micro-organismen in de darmen van het paard (en sommigen maakt hij zelf in de lever), en dit is daarmee een belangrijke bron voor zijn vitaminen. Vitamine B12 komt bijvoorbeeld niet eens in planten voor, en het paard is voor zijn B12 dan ook volledig afhankelijk van de productie door de darmflora, die hier doorgaans meer dan voldoende van produceert.
* Vitamine D wordt gemaakt door de huid onder invloed van zonlicht. Paarden die veel buiten zijn hebben dus veel minder vitamine D uit het voedsel nodig.

Dit lijstje klopt maar zou nog evt. aangevuld kunnen worden met vit, E, F, K, etc.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:48

In die himalaya liksteen zitten ook mineralen als calcium, magnesium, fosfor etc Knipoog
En niet alle likstenen bevatten suiker. Likits wel, die zitten vol suiker.
Maar je hebt ook gewone pure zoutblok-likstenen en die gebruik ik. Knipoog

Verder ziet mijn paard er goed uit. Ze is energievol, glanst en mooi op gewicht, ook staat ze goed in bespiering. Er is niets veranderd van wat ik zo op het oog zie.
Ik weet niet zo goed uit wat voor grond mijn weide bestaat ...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:11

maar ook aan zoutblokken kunnen ze aan gaan likken uit verveling of omdat ze het lekker vinden Knipoog ik zei niet voor niets dat ik t niet 100% zeker wist dat ze ALLEMAAL vol suiker zaten Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:38

ikenindi schreef:

Ben ik niet met je eens ikenindi Knipoog

Vit. A zit in overvloed in ruwvoer als de bodem van je wei of waar gehooid wordt goed in balans is, anders niet.
Bovendien valt het percentage vit. A in hooi heel snel terug. Al vanaf 4 maanden na het persen.
Bij veel hooi zit er in de loop van de winter al geen vit. A meer in.
Vit. B wordt inderdaad door een paard zelf aangemaakt, maar in zodanig lage hoeveelheid dat een paard er nauwelijks wat mee kan.
Daarbij komt dat bij veel paarden de darmflora niet optimaal functioneert dus ook de aanmaak van vit. B te verwaarlozen is.
Voor vitamine C hetzelfde verhaal plus dat daarbij komt dat het ene paard een veel grotere behoefte aan vit. C heeft dan de andere.
Vitamine D wordt inderdaad door invloed van zonlicht aangemaakt maar er staan tegenwoordig zoveel paarden onder een zomerdek of zomereczeemdeken voor de vliegen dat daardoor het vit. D gehalte drastisch verlaagd.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 16:43

Anyway: zullen we weer ontopic gaan ...? Het topic gaat over mineralen ...niet over vitaminen Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:22

Mineralen maakt een paard in elk geval niet zelf aan Knipoog

Het is geheel afhankelijk van de manier van bemesting en bodemstructuur van je weide of je paard alle benodigde mineralen en spoorelementen voldoende binnenkrijgt.
Idem welk hooi je voert en van wat voor land het komt.
Als je het zeker wilt weten zou je wellicht eens een bodembemonsteraar kunnen laten komen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 17:52

henny_w schreef:
Mineralen maakt een paard in elk geval niet zelf aan Knipoog

Het is geheel afhankelijk van de manier van bemesting en bodemstructuur van je weide of je paard alle benodigde mineralen en spoorelementen voldoende binnenkrijgt.
Idem welk hooi je voert en van wat voor land het komt.
Als je het zeker wilt weten zou je wellicht eens een bodembemonsteraar kunnen laten komen.

éh ...een watte ? Clown
Ik weet dat ik woon op leemgrond maar dat wil niet zeggen natuurlijk dat de weide waar mn paard staat ook leemgrond is ...
Volgens mij is dat akkerland of landbouwgrond of hoe zeg je dat ...in ieder geval de weide ligt tussen andere velden & bossen.
Het hooi dat ik geef is van vorig jaar en komt van een weide in de buurt maar watvoor grond dat is, weet ik ook niet Tong uitsteken
Een half jaar geleden gaf ik ook het hooi dat van die weide kwam en stond mijn paard ook waar ze nu nog steeds staat en alles was in orde maar toen gebruikte ze ook haar liksteen.
En nu heb ik geen idee of ze em gebruikt...