E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moos2

E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:15

Ik wil af van voer met E-nummers en melasse. Wat voor merk kan ik gaan voeren? Bestaat er een voer op de markt die dit ondervangt? Ergens heb ik ooit gelezen dat fabrikanten van diervoeders niet alle ingredienten op de zak hoeven te vermelden (zoals op voedsel voor mensen). Is dit waar? En hoe zit het dan met die dierlijke afvalproducten die in de biks verwerkt zijn? Waar kan ik die op de zak terug vinden?? Ik heb Havens gevoerd en een tijdje fytho (ik dacht dat dat wel goed voer was maar blijkt ook troep te bevatten)

Als ik mijn paarden bij huis had kon ik een beter voerbeleid bedenken maar ze staan in pension Ik heb nu onbeperkt hooi bedongen en daar zal ik het mee moeten doen. Ze staan 's nachts op stal.
Voor mij voelt het niet goed nu geen hard voer meer te verstrekken maar ik wil wel beter alternatief.
MAAR WAT? Mijn hoefsmid had het over spelt?? Andere(n) over voer uit Duitsland. Dat lijkt me wat ingewikkeld. Wel wil ik graag meer weten over spelt? Waarom zou dat nou ook voor paarden weer beter zijn? En is het maag/darmstelsel er wel op ingericht? Wat is het verschil met andere granen?

Twiggy2008

Re: E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:18

Even een stipje, omdat ik ook graag voer wil vinden zonder al die 'troep'. Lastig te vinden.....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:24

of het helemaal klopt weet ik niet maar ik ben van de zomer ook op zoek geweest naar "schoon" voer omdat mijn tinker een voedselallergie ontwikkelde.
mij is verteld dat cavallor het meest zuiver was.
zelf voer ik nu de cavallor comfort

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:29

Laat ik eerst eens zeggen dat het voer wat jij "troep" noemt zeer zeker geen troep is. Het is namelijk zeer zeker wel uitgebalanceerd en voldoet aan de voedingseisen van het paard. Alleen is het wel zo dat als je brokken hebt je altijd melasse moet gebruiken omdat het anders geen brok kan worden. Dus zit je altijd al vast aan een grote hoeveelheid suikers.

Maar wat dacht je van equiral voer? Vind dat zelf wel fijn voer en de paarden die ik ken die daar op staan doen het erg goed.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:29

Mijn paard krijgt Marstall: http://www.marstall.nl
Ben destijds gestopt met Cavalor want die bevatte toen E-nummers.
Volgens hun gaf dat niet want de hoeveelheid was niet noemenswaardig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:30

That's Me, ik vind voeding met veel e-nummers en suikers wel troep. Ook in mensenvoeding. Knipoog

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:30

Ik voer nu subli zonder, niet geheel zonder alle 'troep' volgens mij, maar er zit wel minder in dan normaal gesproken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:32

mariska32 schreef:
of het helemaal klopt weet ik niet maar ik ben van de zomer ook op zoek geweest naar "schoon" voer omdat mijn tinker een voedselallergie ontwikkelde.
mij is verteld dat cavallor het meest zuiver was.
zelf voer ik nu de cavallor comfort

In cavalor zitten veelal E nummers die ik mijn paard echt niet zou voeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:33

Het is dus echt een ramp om iets te vinden wat allereerst al geen e-nummers heeft, laat staan teveel melasse.....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:34

Twiggy2008 schreef:
That's Me, ik vind voeding met veel e-nummers en suikers wel troep. Ook in mensenvoeding. Knipoog

Nee, dat is het niet. Veel dingen hebben zeker wel nut Ja Helemaal de vitamine's (dat dus ook gewoon preparaten zijn en geen echte vitamientjes) omdat je die zelf nooit in die hoeveelheden zou kunnen voeren. Er zijn wel enkele dingen overbodig maar zeer zeker niet alles.

Het is nou eenmaal zo dat paarden niet natuurlijk te eten kunnen krijgen als je zelf gaat mengen. Je hebt altijd vitaminen en andere stoffen nodig. Wat dacht je bijvoorbeeld alleen al met de calcium/fosfor verhouding. Je kunt gewoon niet om die dingen heen.
Al vind ik zelf wel dat ze eens een oplossing voor melasse moeten bedenken aangezien dat spul voor 90% uit suiker bestaat en dat is erg veel..

Maar zoals ik al zei ik vind Equiral een goede voeder zonder toevoegingen etc.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:35

Je hebt ook voer van Bio-Ron. ( http://www.bio-ron.nl kan ook zonder - zijn)
Daar voer ik de pure spelt van, nadeel is dat het wat lastig te verkrijgen is.
Alleen heb ik begrepen dat er nu ook in Noord-Holland een verkooppunt komt.

Needje

Probeer Dodson & Horrell te krijgen.
Voor paarden met voedselintolerantie hebben ze ook speciaal voer.

Thats_Me

Twiggy2008 schreef:
Het is dus echt een ramp om iets te vinden wat allereerst al geen e-nummers heeft, laat staan teveel melasse.....

Dan eindig je al bij musli's e.d want in brok zit nou eenmaal melasse.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:36

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:45

Thats_Me schreef:

In muesli's zit toch ook veel melasse en suikers???
Ik heb een hele sobere pony, beetje type IJslander, zeg maar.... Hij leeft het hele jaar op gras (en Summerfitkoeken, ja, zit ook 1/3e suikers in Knipoog ), in de wintermaanden krijgt hij 2x per dag kuil/hooi aangevuld in het land. Ik geef maar enkele maanden extra krachtvoer bij eigenlijk (periodes van extra kou, extra werk of gewoon voor extra weerstand). Ben nu op zoek naar iets 'gezonders'......

Als mens probeer ik ook zo min mogelijk producten met e-nummers en toegevoegde suikers te eten, hoor. Voel me daar veel gezonder bij. Knipoog

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:21

ben er ondertussen via via ook achter dat niet alleen E-nummers en melasse een probleem zijn in het paardenvoer.
Er wordt ook olie gebruikt in paardenvoer. Dit schijnt bij sommige fabrikanten hergebruikte frituurolie te zijn of dit klopt weet ik niet. Wel vind ik het een verontrustend verhaal.
Tevens hoorde ik dat een fabrikant (zal de naam niet noemen gezien ik dit niet uit eerste hand heb) visolie? (d.i. olie die overblijft na bereiding vis, hij noemde het visolie, - uit een of andere fabriek) gebruikt? Dit is info van een concurrende voerproducent maar het zit me allemaal niet lekker want het is NIET wat ik mijn paard wil voeren. Natuurlijk zit er in frituurolie nog een restant vitamine E, zo veel mg. Vit E, dat is wat er op de zak staat. Er staat niet; hergebruikte frituurolie waar vissticks in voorgebakken zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:27

Ik zelf heb gemerkt dat mijn paarden het beste reageren op marstall, en ik heb er een portret bijstaan die bijna geen voermerk verdraagt. Mede het ontbreken van e-nummers was voor mij reden om hierheen over te stappen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:28

moos2 schreef:
ben er ondertussen via via ook achter dat niet alleen E-nummers en melasse een probleem zijn in het paardenvoer.
Er wordt ook olie gebruikt in paardenvoer. Dit schijnt bij sommige fabrikanten hergebruikte frituurolie te zijn of dit klopt weet ik niet. Wel vind ik het een verontrustend verhaal.
Tevens hoorde ik dat een fabrikant (zal de naam niet noemen gezien ik dit niet uit eerste hand heb) visolie? (d.i. olie die overblijft na bereiding vis, hij noemde het visolie, - uit een of andere fabriek) gebruikt? Dit is info van een concurrende voerproducent maar het zit me allemaal niet lekker want het is NIET wat ik mijn paard wil voeren. Natuurlijk zit er in frituurolie nog een restant vitamine E, zo veel mg. Vit E, dat is wat er op de zak staat. Er staat niet; hergebruikte frituurolie waar vissticks in voorgebakken zijn.

ja dit klopt. merk[en] ga ik ook niet noemen.
alles is niet te voorkomen enk ik,daarom heb ik voor de cavalor comfort gekozen.
dit komt neer op een basisbrok in losse vorm.
geen melasse e.d gebruikt,de E nummers gaat een moeilijke worden.
weet wel dat een aantal molenaars zelf granenmix mengen,puur natuur dus maar om dan echt alles in de goede zamenstelling te krijgen??? moeilijk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:29

Kan iemand mij dat merk PBen?

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:40

Bio-ron is ook vrkrijgbaar in Haarlem.
natuurlijke voeders: agrobs, Dodson & Horrel, st. Hippolyt, marstall...keuze genoeg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:46

St. Hypolyth is heel puur, maar ook duur en niet overal te verkrijgen.

Pas op met alleen hooi, dat heb ik vorig jaar gedaan, halverwege de winter kreeg hij tekenen van ondervoeding.

Geef dan goede kwaliteit hooi en koop een goed merk vitamines en mineralen poeder en roer dat door een halve schep met water aangemaakte zemelen. Dan krijgt hij zijn voeding binnen en dan kan je puur blijven voeren. Maar weet wel dat niet elk paard op deze manier op gewicht kan blijven in de winter. Wortels kan je bijvoeren voor de vezels, appels voor de lekkerigheid en afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:49

Als je het over rommel hebt. Zo zag ik bij het nieuws vanavond dat een loods met afgekeurd voedsel is afgebracht. Was bestemd voor de diervoeder. Dus idd van alles wat dat tot pulp vermalen wordt en verwerkt. Of het nu geitenkorrels, koeie, schapen of paardenbrok is, dat maakt toch zo een voederfabriek niet uit? Die heeft zijn ingredienten goedkoop en de handelaar vangt weer een zakcentje voor zijn afgekeurde stroopwafels....

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:09

Ik voer Equiral, is te verkrijgen in brok of muesli, zonder E-nummers. De rest weet ik niet precies.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:53

Waarom worden er geen namen genoemd van de merken die smerige troep in hun producten verwerken?

Goede merken zijn al genoemd (Marstall, D&H, etc.). Iemand ervaring met Equifyt? Klinkt namelijk ook wel goed.

Nikka heeft het al genoemd, maar ik herhaal nog maar eens: [VS] Geen brokken... wat dan wel!?!

Twiggy2008 schreef:
Thats_Me schreef:

In muesli's zit toch ook veel melasse en suikers???
Ik heb een hele sobere pony, beetje type IJslander, zeg maar.... Hij leeft het hele jaar op gras (en Summerfitkoeken, ja, zit ook 1/3e suikers in Knipoog ), in de wintermaanden krijgt hij 2x per dag kuil/hooi aangevuld in het land. Ik geef maar enkele maanden extra krachtvoer bij eigenlijk (periodes van extra kou, extra werk of gewoon voor extra weerstand). Ben nu op zoek naar iets 'gezonders'......

Als mens probeer ik ook zo min mogelijk producten met e-nummers en toegevoegde suikers te eten, hoor. Voel me daar veel gezonder bij. Knipoog

Er zijn heel wat muesli's die zonder melasse zijn. Wel veel zetmeel (dat omgezet wordt in suikers), maar dat komt door het graan erin. Puur graan is nog veel meer zetmeel.

moos2 schreef:

Gadverdamme. Olie is over het algemeen goed voor paarden, maar dan wel plantaardige en geen smerige gebruikte frituurolie! Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 05:23

ach ja en zo had je 15 jaar geleden het verhaal dat Pavo bermgras verwerkte in zijn brokken.
en dat is nou ook niet bepaald schoon....

wil je "schoon" voeren dan moet je een vitamine brokje geven net als wat russel zegt en dit mengen door wat zemelen ofzo.
dan weet je zeker dat je zo min mogelijk troep hebt