Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:29

Heeft het paard toegang tot een liksteen voor mineralen?
Mijne groef gaten dus die heb ik een poosje silicium in vloeibare vorm gegeven, maar merkte niet echt verschil. Wel ook bloedonderzoek laten doen voor de zekerheid. Het bleek bij hem verveling te zijn, alle waardes waren keurig. Hij heeft afgelopen winter nog niet de neiging gehad om weer te gaan graven.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:37

Hieperdi schreef:
Ik weet niet of het hier mag. Maar de mijne is weer begonnen met klei/modder likken van de wei %) . Iemand nog tips? Ik voer de pavo vital met wat gastro brok, brandnetel en wat slobber.

Bij mest of zand eten geef ik altijd een kuurtje ijslands zeewier.
Maar je kan ook wisselen van balancer. Die van mij deed dat op de balancer van Marstall.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:42

Ja liksteen is aanwezig! Hij stond echt net 5 minuten op de wei en stond al klei te likken.Ijslandszeewier gaat er hier erg moeilijk tot niet in. Op de oerbalans deed hij het ook :(:)

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:52

Bij mij hielp de ‘Mineralen’ van Heltie Horse erg goed.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:27

Marigo schreef:
Bij mij hielp de ‘Mineralen’ van Heltie Horse erg goed.

Hoelang heb je dat gegeven? Ik vind t wel handig bij hun dat je meerdere ml/liter keuze hebt

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:03

Ik heb ongeveer 1 zo’n flesje gebruikt van 1 liter. Die ging overigens echt lang mee. Zeker 3-4 maanden.

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:29

uudje schreef:
Heb er naar gekeken. Maar vind selenium veel te laag, en andere vitamine en mineralen juist weer behoorlijk hoog. En ook totaal suiker 9,1 % is niet erg laag voor een balancer. Al is het uiteindelijk als je 270 gram voert wel een stuk minder. En blijf me afvragen wat glycerine altijd in dat voer van hartog doet. Lijkt me puur een smaakmaker en niet echt nuttig. Hoorde wel dat de testers enthousiast waren

Ik kom even binnenvallen want ik was op zoek naar ervaringen van deze balancer en kwam hierop terecht. Maar vraag mij af waaraan jullie zien dat het selenium laag is?
Want als ik hem vergelijk met de Pavo Vital en de Vitalbix dan voer je met de Essential zelfs meer? Zeker gezien de voerhoeveelheden.
Of vergelijk ik hem nu toevallig met twee andere balancers die ook laag zijn? :o

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:08

Ik heb even een exelletje gemaakt voor equillin / horseadds en de hartog essentials.
Maar dan alleen de dingen die voor de mijne belangrijk zijn, maar dacht, deel hem hier even ook :)
Is dus helemaal omgerekend naar 600 kg (wat ik meestal aanhoud, want dat is makkelijker)
Afbeelding

Staat dus zeker niet alles is, maar voor mijne de belangrijkste punten.
Ik dacht namelijk dat de hartog misschien iets voor mij was, wissel nu de equillin en de horseadds af met elkaar. Maar dat is dus niet zo.
Ja de vitamine e is hoger. Maar je voert er ook meer van, dus de prijs per dag is hoger. Dan haalt het weer niet zoveel uit, voor de mijne dan.
Want dan geef ik wel gewoon los de extra vitamine e bij in mijn geval.
(voor stalgenoten de luzerne etc erbij gezet ook :)) )

Vond het wel even leuk zo te rekenen.. :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:12

Altijd handig als iemand het al uitrekent.
Mijn paard heeft nu op advies dierenarts ( ook holistisch) enkel haver gepunt zwart en wit en droog hooi .
Zou voorlopig voldoende moeten zijn om rommel t lijf uit te werken samen met een detox en darm kuur .
Maar daarna zegt mijn verstand dat er een toevoeging bij moet in de vorm van vit/mineralen .
Beetje kijken wat de minste ballast geeft

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:48

Cabelz schreef:
uudje schreef:
Heb er naar gekeken. Maar vind selenium veel te laag, en andere vitamine en mineralen juist weer behoorlijk hoog. En ook totaal suiker 9,1 % is niet erg laag voor een balancer. Al is het uiteindelijk als je 270 gram voert wel een stuk minder. En blijf me afvragen wat glycerine altijd in dat voer van hartog doet. Lijkt me puur een smaakmaker en niet echt nuttig. Hoorde wel dat de testers enthousiast waren

Ik kom even binnenvallen want ik was op zoek naar ervaringen van deze balancer en kwam hierop terecht. Maar vraag mij af waaraan jullie zien dat het selenium laag is?
Want als ik hem vergelijk met de Pavo Vital en de Vitalbix dan voer je met de Essential zelfs meer? Zeker gezien de voerhoeveelheden.
Of vergelijk ik hem nu toevallig met twee andere balancers die ook laag zijn? :o

Sorry mijn fout.had alleen naar het organisch selenium gekeken. En die is 1,1 mg per kilo. Heb de natrium seleniet over het hoofd gezien van 2,5 mg. Dan kom je ook 3,6 en dat is goed. Een paard heeft minimaal 1 mg per voerbeurt nodig. 2 mg zou beter zijn. Omdat er nog maar weinig selenium in het hooi zit. Dit werd me aangeraden door een voedingsdeskundige

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:59

de cavalor nutri support die ik geef heeft 13mg selenium(natriumseleniet)

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:16

Ik heb ooit eens begrepen van een holistisch DA dat je paarden met EMS geen extra selenium wilt voeren. Iemand die weet waarom? Want in dat geval is een balancer lager in selenium wel prima voor dat soort paardjes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:50

Kort gezegd: symptoom van selenium overschot is hoefbevangenheid. Een paard met EMS heeft ook verhoogd risico op hoefbevangenheid.
Ik vind dit een heel interessant en goed onderbouwd artikel over selenium: https://equi-prana.nl/hoe-zit-het-met-selenium/

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:03

Vraagje, ik heb mijn paarden beide metazoa espargette gegeven. Maar hun mest ging hiervan enorm stinken! Echt een hele vieze geur, het leek een beetje op de geur als paarden net de wei op zijn gegaan en ze dan platte mest hebben van vers gras, alleen dan was het nog erger. Hebben mensen hier misschien ook zo iets ervaren met metazoa espargette? Ik twijfel nu om de metazoa timothee te proberen. Heb mijn jaarling na de espargette weer op de vitalbix breed en grow gezet met Amino complex van horseflex, maar ik merk gewoon iets dat zij het niet helemaal lekker doet op de breed en grow. Mijn 16 jarige heb ik daarna op de balance plus gezet van vitalbix, ik was er eerst zeer tevreden over, maar ook nu denk ik mwah.
Ik zat ook nog te denken aan de okapi puur g junior voor mijn jaarling en de okapi puur g voor mijn 16 jarige. De jaarling blijf ik nog even de Amino complex erbij geven, ik merk dat ze het daar wel erg fijn op doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:34

misschien zit er iets in wat de geur veroorzaakt?
maar deden ze het wel goed op het voer,want dan kun je het wel blijven geven toch.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:07

uudje schreef:
Sorry mijn fout.had alleen naar het organisch selenium gekeken. En die is 1,1 mg per kilo. Heb de natrium seleniet over het hoofd gezien van 2,5 mg. Dan kom je ook 3,6 en dat is goed. Een paard heeft minimaal 1 mg per voerbeurt nodig. 2 mg zou beter zijn. Omdat er nog maar weinig selenium in het hooi zit. Dit werd me aangeraden door een voedingsdeskundige

Dat is toch raar? Het ene paard krijgt 1 voerbeurt per dag en de ander misschien wel 4....

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:32

ellepel schreef:
misschien zit er iets in wat de geur veroorzaakt?
maar deden ze het wel goed op het voer,want dan kun je het wel blijven geven toch.

Ik had niet het idee dat ze er niet goed op gingen, maar ik vertrouwde eigenlijk die stinkende mest niet zo. Vandaar dat ik er mee gestopt was nadat ze zak op was.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 07:56

Samantha89 schreef:
Vraagje, ik heb mijn paarden beide metazoa espargette gegeven. Maar hun mest ging hiervan enorm stinken! Echt een hele vieze geur, het leek een beetje op de geur als paarden net de wei op zijn gegaan en ze dan platte mest hebben van vers gras, alleen dan was het nog erger. Hebben mensen hier misschien ook zo iets ervaren met metazoa espargette? Ik twijfel nu om de metazoa timothee te proberen. Heb mijn jaarling na de espargette weer op de vitalbix breed en grow gezet met Amino complex van horseflex, maar ik merk gewoon iets dat zij het niet helemaal lekker doet op de breed en grow. Mijn 16 jarige heb ik daarna op de balance plus gezet van vitalbix, ik was er eerst zeer tevreden over, maar ook nu denk ik mwah.
Ik zat ook nog te denken aan de okapi puur g junior voor mijn jaarling en de okapi puur g voor mijn 16 jarige. De jaarling blijf ik nog even de Amino complex erbij geven, ik merk dat ze het daar wel erg fijn op doet.

Van te veel eiwit kan mest ook flink gaan stinken. Vandaar ook je associatie met de geur van gras mest. Hoe is je hooi? Als daar al voldoende eiwit in zit, is wellicht de esparcette overbodig en scheiden ze de overschot uit? En dat ruik je dan.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 07:56

Daihyo schreef:
Kort gezegd: symptoom van selenium overschot is hoefbevangenheid. Een paard met EMS heeft ook verhoogd risico op hoefbevangenheid.
Ik vind dit een heel interessant en goed onderbouwd artikel over selenium: https://equi-prana.nl/hoe-zit-het-met-selenium/

Thanks! Zeker interessant artikel

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:36

Marigo schreef:
Samantha89 schreef:

Van te veel eiwit kan mest ook flink gaan stinken. Vandaar ook je associatie met de geur van gras mest. Hoe is je hooi? Als daar al voldoende eiwit in zit, is wellicht de esparcette overbodig en scheiden ze de overschot uit? En dat ruik je dan.

Ik ben op aanraden in mijn andere topic overgestapt van graszaadhooi naar tweede snede weidehooi vanwege mestwater bij mijn jaarling. Mestwater bleek dus door zand in haar darmen te komen. Bloedonderzoek waren ijzer en eiwitten enorm laag. Vandaar toen gekozen voor de espargette. De tweede snede weidehooi voer ik nog steeds en sinds 3 weken voer ik ook Amino complex bij a 17 gram per dag. Amino en espargette voerde ik niet samen hoor. Maar nu heeft ze geen stinkende mest als het zou gaan om teveel eiwitten. Ik heb wel even snel zitten rekenen en met de espargette zou ze ongeveer 45 gram aan eiwitten binnen krijgen. Misschien inderdaad teveel omdat beide paarden hun mest gingen stinken.

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:20

uudje schreef:
Cabelz schreef:

Geen probleem, raakte een beetje in de war.
Zat eraan te denken om de Hartog Essential te combineren met de Hartog Digest want voer nu de Hartog Comfort en die bevalt heel erg goed, maar ik heb de Digest in het verleden en zou die liever combineren met een balancer.

Alleen de 1mg per voerbeurt snap ik dan weer niet, want dat heeft toch alles te maken met hoeveel je voert? B

@wendy1987 bedankt voor het delen van de berekening! Erg interessant, zeker de kosten per voerbeurt haha :$

Is alleen wel lastig vergelijken omdat je van alle balancers een andere voerhoeveelheid geeft. Dus eigenlijk kan je de waardes per kilo nooit met elkaar vergelijken (dat is mij tenminste geleerd).
Als ik dat zo zie zitten eigenlijk alle balancers rond de +/- 1 mg per dag als je volgt wat geadviseerd wordt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:24

ALs je het over mijn sheet hebt, dat klopt inderdaad. Daarom staat er idd ook bij per kg.. In dit geval heb ik de vitamine e wel echt omgerekend naar de daggifte, omdat dat voor mij wel uitmaakt.
Maar bij de andere inderdaad niet gedaan.
Maar de E staat dus wel echt uitgerekend op die 600 kg per dag eronder :))

En klopt hoor, want de equillin geef je maar 120 per dag van, en de hartog 360, ja dan zit je idd gelijk hoger in je aantallen qua vitamine/mineralen :D

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:12

Samantha89 schreef:

Er staat hier ook een paard op metazoa (niet van mij) en die heeft ook altijd ruikende mest. Ik vind het voer geweekt er ook erg donker uit zien. Ik voer het zelf niet. Het heeft mij nooit echt aangesproken metazoa. Ps paard eet het ook niet ju van het. Het gaat er niet altijd even van harte in

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:29

Weet iemand een balancer die aan deze eisen voldoet

Geen luzerne
Geen toegevoegd ijzer
Geen zetmeel en suiker boven 10%
Geen gist ( biergist of dergelijke)
Hoog genoeg in zink en koper

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:01

Muze schreef: