Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Hieperdi schreef:Ik weet niet of het hier mag. Maar de mijne is weer begonnen met klei/modder likken van de wei . Iemand nog tips? Ik voer de pavo vital met wat gastro brok, brandnetel en wat slobber.
uudje schreef:Heb er naar gekeken. Maar vind selenium veel te laag, en andere vitamine en mineralen juist weer behoorlijk hoog. En ook totaal suiker 9,1 % is niet erg laag voor een balancer. Al is het uiteindelijk als je 270 gram voert wel een stuk minder. En blijf me afvragen wat glycerine altijd in dat voer van hartog doet. Lijkt me puur een smaakmaker en niet echt nuttig. Hoorde wel dat de testers enthousiast waren
Cabelz schreef:uudje schreef:Heb er naar gekeken. Maar vind selenium veel te laag, en andere vitamine en mineralen juist weer behoorlijk hoog. En ook totaal suiker 9,1 % is niet erg laag voor een balancer. Al is het uiteindelijk als je 270 gram voert wel een stuk minder. En blijf me afvragen wat glycerine altijd in dat voer van hartog doet. Lijkt me puur een smaakmaker en niet echt nuttig. Hoorde wel dat de testers enthousiast waren
Ik kom even binnenvallen want ik was op zoek naar ervaringen van deze balancer en kwam hierop terecht. Maar vraag mij af waaraan jullie zien dat het selenium laag is?
Want als ik hem vergelijk met de Pavo Vital en de Vitalbix dan voer je met de Essential zelfs meer? Zeker gezien de voerhoeveelheden.
Of vergelijk ik hem nu toevallig met twee andere balancers die ook laag zijn?
uudje schreef:Sorry mijn fout.had alleen naar het organisch selenium gekeken. En die is 1,1 mg per kilo. Heb de natrium seleniet over het hoofd gezien van 2,5 mg. Dan kom je ook 3,6 en dat is goed. Een paard heeft minimaal 1 mg per voerbeurt nodig. 2 mg zou beter zijn. Omdat er nog maar weinig selenium in het hooi zit. Dit werd me aangeraden door een voedingsdeskundige
ellepel schreef:misschien zit er iets in wat de geur veroorzaakt?
maar deden ze het wel goed op het voer,want dan kun je het wel blijven geven toch.
Samantha89 schreef:Vraagje, ik heb mijn paarden beide metazoa espargette gegeven. Maar hun mest ging hiervan enorm stinken! Echt een hele vieze geur, het leek een beetje op de geur als paarden net de wei op zijn gegaan en ze dan platte mest hebben van vers gras, alleen dan was het nog erger. Hebben mensen hier misschien ook zo iets ervaren met metazoa espargette? Ik twijfel nu om de metazoa timothee te proberen. Heb mijn jaarling na de espargette weer op de vitalbix breed en grow gezet met Amino complex van horseflex, maar ik merk gewoon iets dat zij het niet helemaal lekker doet op de breed en grow. Mijn 16 jarige heb ik daarna op de balance plus gezet van vitalbix, ik was er eerst zeer tevreden over, maar ook nu denk ik mwah.
Ik zat ook nog te denken aan de okapi puur g junior voor mijn jaarling en de okapi puur g voor mijn 16 jarige. De jaarling blijf ik nog even de Amino complex erbij geven, ik merk dat ze het daar wel erg fijn op doet.
Daihyo schreef:Kort gezegd: symptoom van selenium overschot is hoefbevangenheid. Een paard met EMS heeft ook verhoogd risico op hoefbevangenheid.
Ik vind dit een heel interessant en goed onderbouwd artikel over selenium: https://equi-prana.nl/hoe-zit-het-met-selenium/
Marigo schreef:Samantha89 schreef:Vraagje, ik heb mijn paarden beide metazoa espargette gegeven. Maar hun mest ging hiervan enorm stinken! Echt een hele vieze geur, het leek een beetje op de geur als paarden net de wei op zijn gegaan en ze dan platte mest hebben van vers gras, alleen dan was het nog erger. Hebben mensen hier misschien ook zo iets ervaren met metazoa espargette? Ik twijfel nu om de metazoa timothee te proberen. Heb mijn jaarling na de espargette weer op de vitalbix breed en grow gezet met Amino complex van horseflex, maar ik merk gewoon iets dat zij het niet helemaal lekker doet op de breed en grow. Mijn 16 jarige heb ik daarna op de balance plus gezet van vitalbix, ik was er eerst zeer tevreden over, maar ook nu denk ik mwah.
Ik zat ook nog te denken aan de okapi puur g junior voor mijn jaarling en de okapi puur g voor mijn 16 jarige. De jaarling blijf ik nog even de Amino complex erbij geven, ik merk dat ze het daar wel erg fijn op doet.
Van te veel eiwit kan mest ook flink gaan stinken. Vandaar ook je associatie met de geur van gras mest. Hoe is je hooi? Als daar al voldoende eiwit in zit, is wellicht de esparcette overbodig en scheiden ze de overschot uit? En dat ruik je dan.
uudje schreef:Cabelz schreef:Ik kom even binnenvallen want ik was op zoek naar ervaringen van deze balancer en kwam hierop terecht. Maar vraag mij af waaraan jullie zien dat het selenium laag is?
Want als ik hem vergelijk met de Pavo Vital en de Vitalbix dan voer je met de Essential zelfs meer? Zeker gezien de voerhoeveelheden.
Of vergelijk ik hem nu toevallig met twee andere balancers die ook laag zijn?
Sorry mijn fout.had alleen naar het organisch selenium gekeken. En die is 1,1 mg per kilo. Heb de natrium seleniet over het hoofd gezien van 2,5 mg. Dan kom je ook 3,6 en dat is goed. Een paard heeft minimaal 1 mg per voerbeurt nodig. 2 mg zou beter zijn. Omdat er nog maar weinig selenium in het hooi zit. Dit werd me aangeraden door een voedingsdeskundige
Samantha89 schreef:Vraagje, ik heb mijn paarden beide metazoa espargette gegeven. Maar hun mest ging hiervan enorm stinken! Echt een hele vieze geur, het leek een beetje op de geur als paarden net de wei op zijn gegaan en ze dan platte mest hebben van vers gras, alleen dan was het nog erger. Hebben mensen hier misschien ook zo iets ervaren met metazoa espargette? Ik twijfel nu om de metazoa timothee te proberen. Heb mijn jaarling na de espargette weer op de vitalbix breed en grow gezet met Amino complex van horseflex, maar ik merk gewoon iets dat zij het niet helemaal lekker doet op de breed en grow. Mijn 16 jarige heb ik daarna op de balance plus gezet van vitalbix, ik was er eerst zeer tevreden over, maar ook nu denk ik mwah.