Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:28

xyzutu2 schreef:
Dan hou je inderdaad weinig keus meer over. Rio wil wel pap eten, maar geen soep. Als ik er teveel water in doe dan zet hij een hoef in de voerbak en is de hele paddock gedekt met grassoep en kan ik opnieuw een pap gaan maken... >;)

Ik lees op Bokt dat mensen vaak enthousiast zijn over Agrobs Fetura maar ik heb er nog niet naar gekeken en zou dus ook niet weten wat dat zo bijzonder maakt. Misschien is dat een optie?

Als je nou wat beter had gelezen..dat voer ik al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:02

Sorry, het was gewoon een vergissing en verder goed bedoeld, geen aanval... :(:)
Ik las voor ik het bovenstaande postte alleen je posts van de 1e pagina terug en daar noemde je geen Agrobs Fetura, vandaar. Misschien handig om in zo'n topic voortaan in de openingspost te zetten wat je allemaal al geweekt/droog geprobeerd hebt? Nu moeten wel al je berichtjes afzonderlijk afgaan om te voorkomen dat iemand per ongeluk iets noemt wat je al geprobeerd hebt...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:41

ER zijn zoveel redenen. Onze paarden staan nu op stal en dan wil je toch iets klaarzetten voor de ochtend en avond ronde als andere paarden hardvoer krijgen.

Ons hooi is heel goed getest en wij geven weleens wat takken bij en hadden een boomstam in de paddock bijv.

Wiesencobs komen uit de alpen en hebben wel een andere samenstelling dan hooi van Nederlands gras. Om daar iets bij te geven zoals Force is prima.

Onze merrie is 24 en we proberen!!! nu een zak 18+. Ik ben zeker niet voor granen ed, maar heel anti ook niet meer. Heb voer verkocht, adviezen gegeven aan mensen en ook zelf samengesteld. Maar ik ben ook wat gaan relativeren de laatste tijd.
Zij krijgt dat als enige en ook meer bietenpulp en wiesencobs dan de rest. Ze is echt lang bezig. Ik voer 's avonds zelf en staat ze als ik weg ga nog lekker te kauwen.
OOk onze 7 jarige krijgt meer en is dan nog bezig.
De rest krijgt gewoon minder, dus doen er logischer wijs ook minder lang mee.

Hooi komt van grasland, maar mijn paarden doen het heel anders op weidegang dan op hooi. Dat verschil is er natuurlijk ook gewoon. Ik vind in de winter iets van grasbrok/wiesencobs bijvoeren beter dan wortels bijv, wat we heel vroeger deden buiten weideseizoen.

Voor een ander beoordelen van achter de computer blijft heel moeilijk. Je ziet en kent de paarden niet. Je kan iemands ruwvoer niet bepalen en ook de rest niet. Alles hangt met elkaar samen. Je kan nog zo goed voeren, maar als paarden daar tegenover te weinig bewegen, wat vrijwel altijd zo is, is het nooit perfect.

Ik heb voedingscursussen gedaan, maar theorie is toch anders dan de praktijk en ervaring. Ik luister ook veel naar wat andere mensen doen, ook al voeren ze biks, granen etc zonder te veroordelen, want ik wil dan zien of ik iets van problemen zie of hoor.

Anoniem

Re: Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:58

Wat een grapjas is mijn pony toch ook...
Nu eet hij zijn grasbrok eruit en laat z'n vitamine korrel liggen.
Soms....

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:57

Mijn paard eet wiesencobs niet dus zit nog met n zak ...

Mooi is dat.

Anoniem

Re: Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:10

En als je er war door doet?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:39

Hier eet de merrie van 24 het nog steeds goed droog. ( hebben die van marstall )Zij krijgt wel een beetje 18+. Ben niet van de granen, maar wilde het proberen vanwege veel positieve geluiden. Ze had het in het begin van deze winter iets moeilijker, maar gaat nu goed.
's avonds krijgt ze er speedibeet bij en ze krijgen allemaal force.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:49

Anoniem schreef:
En als je er war door doet?


Honing heb ik geprobeerd....

Ik kan t nog ns proberen droog te voeren.
De brix van havens eet ze - aardig -, ook niet heel goed.

Maar als iemand nog interesse heeft; op te halen in putten :D is ook de marstall

Fuut krijgt nu dr vitaminen in een klein laagje mix van havens en een heel klein beetje müsli.
Verder nagenoeg onbeperkt hooi dus meer heeft ze niet nodig aan kv ofZo. Dus ik dacht mooi spul die wiesencobs om t in te mengen, maar madammeke is t er niet mee eens blijkbaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 02:31

Misschien toch eerst een tijdje natmaken. Dat hebben wij eerst wel gedaan 2 jaar geleden.

Brix en mix aten ze bij ons ook. Ik vond zelf de brix erg lekker ruiken, maar in de winter kan ik de merrie echt niks van lucerne geven. Ze staan nog steeds 10-12 uur per dag buiten, maar ze krijgt toch dikke benen. Pas als ze echt alleen de nacht binnen komt of niet, kan ze iets van lucerne eten.

Ik denk dat paarden op onbeperkt hooi wel voldaan zijn. Die van ons gaan op stal wat met hun stro bezig en laten het hooi even liggen. Hebben buiten onbeperkt.
De merrie krijgt vanwege haar leeftijd en moeiame start van de winter wat extra en de rest een handje muesli en force voor het idee en vit.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:23

Ik had t juist nat gevoerd (met honing in t water). Maar kan t ook ns droog proberen. Ookal is ze geen schrokker, ik had het droog nog niet aangedurfd. Maar wordt dus wel vaker droog gevoerd begrijp ik nu.

Wiesencobs tov lucerne is iid wel n verschil. Ik had ook voor wiesencobs gekozen vanwege de variatie in grassoorten dat je voert. Fuut is denk ik ook gewoon verzadigd, daardoor wordt ze ook kieskeuriger.

Brix is ook wel luxe met pepermunt erin!
Mix en Brix zijn vrij duur maar er zitten geen goedkope plakmiddelen in (melasse).

Mooi spul allemaal. :)

Zal vanmiddag is proberen of t prinsesje t wil eten. :D
Laatst bijgewerkt door Roos_M op 19-02-17 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:26

en als je er wat muesli door doet?
en dat desnoods tzt afbouwt?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:29

Ja ga ik doen. Even n mixje maken.