Subli EnergieKernMix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Subli EnergieKernMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:05

Opzich is t goed te doen, die ophang voerbakken, je kent ze wel die gekleurde plastc dingen met 2 van de haken, daar gooi ik 2 scheppen in, flink wat water erbij en dan voer ik dat 's avonds.
Dan zet ik meteen de volgende klaar voor 's ochtends, ben ik een nachtje weg zet ik gewoon een paar van die bakken klaar Lachen
Scheelt wel dat ze thuis staan, dan loop je wat makkelijker even heen&weer om te voeren/iets klaar te zetten!

Maar die muts eet het nog maar half... maar iig laat ze het niet meer helemaal staan!
De slobber+subli Zonder bak was wel helemaal leeg, de seniores priores met wortels erin was ruim 1/3 leeg, dr hooi speelt ze ook mee ipv te eten... daarom hoop ik zo dat ze die seniores priores goed gaat eten!!
Gelukkig eet ze overdag in de wei wel veel hooi!

Net maar weer wat muesli en wortels over de seniores priores gedaan, hopen dat ze vannacht verder eet.
Maar al met al heeft ze al aardig wat naar binnen gewerkt vandaag Vork

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:49

Ik voer het nu al een tijdje en in combi met z'n nieuwe voerschema merk ik echt heel veel verschil. Ik weet nu niet 100% zeker of het door de subli komt of door het nieuwe voerschema, maar ik durf niks weg te laten omdat het juist goed gaat nu Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:34

Wat fijn zeg!!!

Die van mij vertikt helaas om de Subli Zonder en de Seniores Priores te eten...
Zelfs de Em door de kruidenmuesli of door de slobber gaat steeds minder goed...
Ga dus helaas maar terug op brok en dan een heeeele sobere brok, en toch de cavalor Pianissimo maar proberen...
Luzerne kan ik ook nog proberen, maar dat zit ook in die subli's en er is íets wat haar smaak niet is en weet niet of dat de bietenpulp is of de luzerne... en zit hier al met 2 zakken voer die niet leeggaan, om dan ook nog luzerne erbij te halen zonder dat ik weer of ze het wil eten is ook weer zoiets.

Gelukkig eten de andere 2 het wel goed op, ook de andere die zo kieskeurig is, dus had echt niet verwacht dat Wis het zou blijven weigeren!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:01

Die cavalor word hier met smaak gegeten! De lucerne gooit er soms wat naast maar over het algemeen word die ook goed opgegeten. Ik heb wel de lucerne van Hartog, omdat daar die melasse inzit. Ik ben bang dat hij die van subli zonder melasse ook niet eet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:08

Zal mijn voerschema eens neerzetten.

Hij krijg op het moment 3x royal kuil en 2x een bakje voer.

En in één bakje voer zit:
- 4 handjes Subli Zonder
- schepje 60 gram Subli EM

En 1 keer dags 2 handjes Subli Luzerne en hierdoor eet hij zijn paar handjes muesli op alsof het halve kilo schep is.

En sinds gisteren is dit:
- 6 handjes Subli Zonder (kwart schep)
- schepje 90 gram Subli EM

En de Subli Luzerne is hetzelfde gebleven.

Zit zelf nog een beetje uit te proberen hoe of wat, want hij hoef niet dikker te worden, maar ook niet veel slanker meer. Maar moet wel genoeg energie hebben om op M niveau te lopen. Even een paar foto's van deze week.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3H7LITCA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LRCFYEPJ.jpg

Sta open voor eventuele tips of ideëen. Zou misschien meer Subli Zonder kunnen voeren, maar wil eigenlijk ook weer niet teveel voeren. Het is voor het eerst dat ik dit zelf helemaal kan bepalen.

Renske_ lastig zulke paarden je woont helaas niet echt in de buurt anders zou ik zeggen kom maar een paar scheppen halen van de Subli Luzerne.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:11

@ Ymke Denk inderdaad dat het wel/niet erin zitten van melasse groot verschil is! Ik zou evt de lucerne van Hartog dan ook eens kunnen proberen

Wis eet alle soorten Muesli behalve de Subli Zonder, waar geen melasse inzit en dat schijnt toch echt de smaakmaker te zijn...
Cavalor Pianissimo zit wel melasse in he? Dan denk ik dat die ook wel prima naar binnen gaat!

Zag al dat ponybok van Subli ook voor hete paarden is en voor snel dikwordende paarden(onze fries Knipoog ) dan wordt het ponybrok ipv basis/sportbrok(kreeg Wis in training ook en reageerde wel goed daarop) en cavalor pianissimo erbij en dan slobber+maismeel als dikmaker en daar de subli Em doorheen.

Zag dat sommige mensen ook gebroken mais voeren, is dat ook bij iedere voerhandel te krijgen? Dan zit ik nml niet iedere dag met slobber te klieren aangezien je gebroken mais ook zo kan voeren.

@Marcella, bedankt voor je aanbod, inderdaad jammer dat we niet wat dichterbij wonen!
Die van jou ziet er goed uit! Voor de extra energie zou ik de EM opvoeren, daar zat vroeger een maatschepje van 300 gram bij, waar je opbouwend naartoe mocht voeren.
Toen mijn andere M en Z liep kreeg hij zeker 200 gram EM per dag, in de wedstrijdperiode zelfs nog meer. Maar dat was dan wel een KWPN'er van over de 1/70 m!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:29

Bij deze zak EM zat geen maatschepje bij heb er nu eentje van de paardendrogist en daarop staat dat het een 60 grams schepje is.

Hij krijg vanaf gisteren 2x 90 gram dus zit nu al op de 180 gram per dag. Dus zou nog meer kunnen geven.

Heb namelijk aanstaande zaterdag en volgende week zondag wedstrijd. En ga daarbij ook nog eens onder het zadel naar wedstrijd toe. Ongeveer 5 km heen, 2 proeven en dan ook weer 5 km terug.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:54

Ik heb een drinkbeker als maatbeker. Daar heb ik op de keukenweegschaal een volle beker afgewogen en ik kwam op 100 gram. Hij krijgt nu 2x 3/4 beker, dus bij elkaar nu 150 gram per dag.

Gebroken mais heb ik niet zulke goeie ervaringen mee. M'n vorige paard werd daar heel vet van (ok dikmaker is goed) maar ook heel traag en sloom en je kon hem bijna omduwen Haha! .

Renske, volgens mij is die cavalor ook best een goeie opvuller in combi met de lucerne en EM. Ikzelf ben niet zo'n voorstander van teveel soorten voer bij elkaar voeren. Rock kreeg ooit eens 5 soorten voer en daar werd ie alleen maar vervelend van en geen stap dikker. Nu houd ik het expres bij 1 soort krachtvoer met die EM erbij en lucerne is ruwvoer.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:12

Marcella schreef:
Bij deze zak EM zat geen maatschepje bij heb er nu eentje van de paardendrogist en daarop staat dat het een 60 grams schepje is.

60 gram van wat? Knipoog
Ik zou het even wegen, dan weet je hoeveel 1 beker/schep etc ongeveer is. Ik gebruikte altijd een pavo vital schepje en 1,5 schep was 100 gram, dus dat zal idd ongeveer 1 volle beker zijn.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:27

#Ymke# schreef:
Ik heb een drinkbeker als maatbeker. Daar heb ik op de keukenweegschaal een volle beker afgewogen en ik kwam op 100 gram. Hij krijgt nu 2x 3/4 beker, dus bij elkaar nu 150 gram per dag.

Gebroken mais heb ik niet zulke goeie ervaringen mee. M'n vorige paard werd daar heel vet van (ok dikmaker is goed) maar ook heel traag en sloom en je kon hem bijna omduwen Haha! .

Renske, volgens mij is die cavalor ook best een goeie opvuller in combi met de lucerne en EM. Ikzelf ben niet zo'n voorstander van teveel soorten voer bij elkaar voeren. Rock kreeg ooit eens 5 soorten voer en daar werd ie alleen maar vervelend van en geen stap dikker. Nu houd ik het expres bij 1 soort krachtvoer met die EM erbij en lucerne is ruwvoer.

dik, sloom, traag...ideaal haha! *sprint naar voederhandelaar* Knipoog
Wis stijgt nu letterlijk op Nagelbijten / Gniffelen werd ze maar traag en sloom, ze timmert om zich heen in de wei, met poetsen en is errug heet met longeren/rijden.

Idd teveel soorten voer is ook niet goed, heb hier altijd 1 brok en 1 muesli gehad en dan als exraatje na hard werk/wedstrijd slobber en evt EM maar Wis is zo'n drama met eten.

Zou Wis uit alleen cavalor en dan Em gemengd door slobber(in de muesli eet ze t niet meer...) genoeg kunnen halen? Of toch evt 1 schep van een sobere brok erbij? Dat eet ze nml wel heel makkelijk... alle merken en varianten etc
Al wi ik haar t liefste van de brok af...

Wat zit er in de lucerne van Hartog, weet je dat zo? hoog eiwit of suiker gehalte?
Lucerne wil ik wel proberen maar en bang dat ze ook dat weer niet eet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:56

Ik wil ook gebroken mais Haha! klinkt igg goed voor die hete fik van mij Vork

Is dit bij iedere voerhandelaar te verkrijgen?

Ik zit te denken om hem ook een tijd van de brok af te halen en alleen 2 voerscheppen pulp, 1 kilo senior priores, 2 voerscheppen lucerne + 1 schep sublimix met + 100 gr EM te voeren (Daarnaast onbeperkt kuil of hooi).
Igg tot de controle met het rijden en het vertrouwen 100% is!
(Het gaat om een 3,5 jarige net zadelmakke slungel van 1,75 m, het rijden gaat goed hoor, maar hij is nogal vlug, sensibel en rillerig)

Hij kreeg eerst 3 kilo sportbrok + 2 scheppen Lucerne + 1 kilo SP + subliMix met + EM + onbeperkt hooi en kuil.
Nu weet ik het niet want hij staat al 8 weken ergens anders (zadelmakmaker), as donderdag komt hij weer naar huis. (vandaag even vragen wat hij daar krijgt)

Wat denken jullie? Zou dit teveel zijn? (zoals gezegd hij is 1,75 m en nog in de groei)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:48

Renske, dat paard had het helemaal niet nodig dus werd alleen maar trager. Bij Rock heb ik het nog niet geprobeerd.

Listiglistje: Persoonlijk vind ik dat jij nog teveel soorten voer voert. Ik zou de brok weghalen en de pulp (varkensvoer). Dan heb je die senior, lucerne, sublimix en EM. Daarin kan je imo beter varieren in hoeveelheid.

Na alle zoektochten ben ik eachter dat een paard niet perse brok nodig heeft. De meeste paarden doen het juist minder goed op brok. In die cavalor pianissimo zit volgens mij ook mais.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:26

Listiglistje, ik zou of de seniores priores schrappen of de pulp, in de seniores priores zit nml ook al pulp(en ik dacht ook lucerne maar dat is hier op de vorige blz wel terug te lezen)

De gebroken mais ga ik naar opzoek, en anders is evt de maisbrok van Hartog een optie? Die zag ik op de site staan Lachen

En cavalor pianissimo ga k nu achteraan + lucerne

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:29

Ik geef het mijn hittepit ook. Altijd fris en fruitig en aanwezig. Ik twijfelde daarom ook erg over ekm, omdat ik dacht, dan onploft ze écht als ik dat geef, nog meer energie.

gelukkig werkt het bij super.
Ze komt aan, word wat soepeler, en ik vind haar zelfs iets rustiger geworden!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:43

Ik heb het er gisteren met de pensionhouder over gehad en hij gaat van de brok en de pulp af.
Over de sportbrok was hij het zowiezo eens, fijn samen op 1 lijn zitten Vork

Nu wordt het:

2 kilo senior priores, 2 voerscheppen lucerne + 1 schep sublimix met + 100 gr EM
(Daarnaast onbeperkt kuil of hooi)

Even kijken hoe hij het doet op deze samenstelling, mocht hij te mager blijven of invallen,
(omdat hij zo groot en in de groei is) dan verhoog ik de SP.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:30

Klinkt goed Listiglistje, en je kan na heel hard werken altijd wat extra mix en EM geven, dat voorkomt dat hij zn reserves gaat aanspreken en af zal vallen.

Fijn dat die van jou er ook goed op reageerd Jester!

Wis wil de lucerne niet eten, de gebroken mais niet eten, en dus de Seniores priores al niet, de Subli Zonder niet, haar brok en hooi speelt ze mee dus dat is het ook niet...

gelukkig at ze gister de Pianissimo wel goed op!! En de slobber+maismeel+EM ook eindelijk weer *juicht voorzichtig want t kan vandaag weer anders zijn...*

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 08:46

Hoe gaat het nu renske met voer? Die van mij begint lekker vol te worden! Hij eet die pianissimo als een tierelier en begint echt spek te krijgen Go jij! Go jij! . Ik weet nog niet hoeveel die subli nou daadwerkelijk toevoegd, maar ik durf het ook niet weg te laten Nagelbijten / Gniffelen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:56

Is wel bekend bij jullie dat in veel soorten Cavalorvoer een e-nummer zit dat voor mensen verboden is ivm kankerverwekkend ??!! Gaat om etoxyquine ( E-324 ) In duitsland ook verboden in dierenvoer, in Belgie ( =cavalor ) kennelijk nog niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:05

Geven jullie EM voornamelijk om je paard meer op gewicht te laten zijn ? Of voor de energie ? Of voor soepele spieren ?
Na hoeveel tijd zagen jullie reasultaat ?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:17

Maris schreef:
Geven jullie EM voornamelijk om je paard meer op gewicht te laten zijn ? Of voor de energie ? Of voor soepele spieren ?

Ik voer het om het gewicht te bewaren/bevorderen samen met SP,
daarnaast vind ik het super dat het een goede invloed heeft op te hete en felle paarden.
Deze 2 redenen zijn voor mij de voornaamste redenen om EM te voeren.

Maar ook om spierproblemen te voorkomen is het ideaal spul!
Een combinatie van alles dus, na 2/3 weken begon ik verschil te merken d.m.v. gewichtstoename.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:33

Maris schreef:
Is wel bekend bij jullie dat in veel soorten Cavalorvoer een e-nummer zit dat voor mensen verboden is ivm kankerverwekkend ??!! Gaat om etoxyquine ( E-324 ) In duitsland ook verboden in dierenvoer, in Belgie ( =cavalor ) kennelijk nog niet.

In heel veel voer zitten "verkeerde" dingen. Geloof niet dat dit het juiste topic is voor een discussie hierover?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:23

Maris schreef:

Voor het beetje extra motor zonder te druk worden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:59

#Ymke# schreef:
Hoe gaat het nu renske met voer? Die van mij begint lekker vol te worden! Hij eet die pianissimo als een tierelier en begint echt spek te krijgen Go jij! Go jij! . Ik weet nog niet hoeveel die subli nou daadwerkelijk toevoegd, maar ik durf het ook niet weg te laten Nagelbijten / Gniffelen

Wat fijn!!
Ik zou de Subli ook niet weglaten, laat hem er maar lekker vol gaan uitzien!

Hier gaat het waardeloos... ze eet inmiddels níets meer echt goed... de ene dag eet ze bv de slobber prima(met extra maismeel+EM)
de andere dag eet ze dat niet, nog geen hap maar eet ze de pianissimo gemenged met brokjes en wortels wel(helaas weer brok gaan voeren omdat ze dat -tot vandaag- wel altijd goed at, vandaag liet ze zelfs brok staan, terwijl er niets doorheen zat aleen de brokjes die ze al 4 jaar eet!)
weer een andere dag eet ze wat lucerne maar raakt de rest totaal níet aan
ook het hooi wordt niet meer gegeten op stal(wel in de wei een beetje)

Het enige wat ze wel echt iedere dag eet zijn wortels, maarja veel wortels voeren is niet goed voor de darmen.
Meng nu door al het voer wat wortels heen, dan eet ze spelenderwijs toch wat normaal voer met het vissen naar de wortels.
Zelfs een stukje appel of brood wil ze niet, ook geen paardensnoepjes, alleen de lucky horse cookies van havens, die hier gelukkig sinds kort weer te krijgen zijn!

Net ging ik de paarden in de wei wat extra hooi en brood geven, dan eet ze gelukkig wel wat, omdat ze niet wil dat de andere paarden het eten haha monstertje is het. Voer dus zelfs wat muesli op het hooi, dan eet ze dat ook nog een beetje.

Heb de DA al gebeld, maar zolang ze er niet opgetrokken bijstaat, wel drinkt en ook nog normaal mest moest ik het even aankijken.

Snap er niets van, vroeger at ze altijd brok+muesli, zowel door elkaar als apart, al jaaaaren hetzelfde merk.
Ook heb ik al jaren dezelfde slobber, en ook al 2 jaar de Subli EM erdoorheen + maismeel, nooit problemen mee!

met de brok+muesli begon ze een tijd geleden te klieren, naar de tandarts geweest maar bleef wat klieren en spelen met het voer, vanalles geprobeerd en nu eet ze dus niets meer Verdrietig
Zelfs de kruidenmuesli van subli niet, die zo heel zoet ruikt, daarmee kreeg ik haar vroeger zelfs zo gek om poedertjes etc op te eten, nu raakt ze hem niet aan, alleen uit je hand eet ze af en toe een hapje.

Verder oogt ze fit en is voor haar doen zelfs erg gewillig, niet meer zo extreem prikkelbaar als afgelopen periode(ook de dagen dat ze wel haar brok goed at bleef ze voor haar doen rustig, vandaar dat ik zoiets had van ok desnoods maar alleen brok...maar ook dat eet ze dus niet meer)

Moeilijk zo'n paardje... de andere 2 vinden t wel leuk zo, ik haal nml iedere dag als ze naar buiten gaan de voerbakken van Wis weg en verdeel dat over de andere 2, langer dan een avond+nacht+ochtend laten staan heeft toch geen zin, dan eet ze het zeker niet meer...

Baal er echt heel erg van!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:00

Maris schreef:

Voor alles bij elkaar, mijn grote 15 jarige is snel stijf en valt snel wat in, die krijgt het omdat hij er voller van wordt en soepel blijft.

De fries krijgt het na het harde werken voor de spieren, ze heef tinmiddels een mooie speknek gekregen

Wis, het hete jonge paard, krijgt het om voller te worden en voor energie zonder dat ze er dus nog drukker en heter van wordt.

Na een week of 2 merk je resultaat. Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:55

Al binnen zo'n korte tijd ? Dat is fijn !!!