Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Vetra schreef:Mijn zelfgebouwde automatische ruwvoerbak staat te koop. Gemaakt naar het idee van Femke Dölle; met een timer die (max) 8x per 24 uur de klep van een bak opent en weer sluit na een bepaalde zelf instelbare tijd.
De bak is zeer geschikt voor slopers/lompe paarden, het frame is zelf gelast en de platen zijn van trespa dus slijtvast.
Is er interesse, graag PB. Let op ophalen in Woerden.
MaritB schreef:Vetra schreef:Mijn zelfgebouwde automatische ruwvoerbak staat te koop. Gemaakt naar het idee van Femke Dölle; met een timer die (max) 8x per 24 uur de klep van een bak opent en weer sluit na een bepaalde zelf instelbare tijd.
De bak is zeer geschikt voor slopers/lompe paarden, het frame is zelf gelast en de platen zijn van trespa dus slijtvast.
ik ben wel benieuwd hoe het er uit ziet? (en grappig is bij mij in de buurt) ik heb zelf 2 van zulke bakken maar mijn shet duwt de klep open met haar neus (zit gewoon een eeltplekje nu, en haar manen schuren erdoor af )
Vetra schreef:Dit is de bak
[ [url=m/01seB9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ninx"
[quote="MaritB schreef:Vetra schreef:Mijn zelfgebouwde automatische ruwvoerbak staat te koop. Gemaakt naar het idee van Femke Dölle; met een timer die (max) 8x per 24 uur de klep van een bak opent en weer sluit na een bepaalde zelf instelbare tijd.
ik ben wel benieuwd hoe het er uit ziet? (en grappig is bij mij in de buurt) ik heb zelf 2 van zulke bakken maar mijn shet duwt de klep open met haar neus (zit gewoon een eeltplekje nu, en haar manen schuren erdoor af )
valinor schreef:Wij denken over aanschaf Haybutler of een soortgelijk systeem dat hooi laat vallen. Zijn er mensen die uit ervaring weten hoe de kwaliteit op de lange duur is? Veel slijtage of storingen?
Ninx schreef:valinor schreef:Wij denken over aanschaf Haybutler of een soortgelijk systeem dat hooi laat vallen. Zijn er mensen die uit ervaring weten hoe de kwaliteit op de lange duur is? Veel slijtage of storingen?
Is er is een reden dat je daarvoor zou willen kiezen ipv Feedingmaster?
Ik vind alle apparaten geniale vondsten hoor, en alles zeer fijn om vaker te kunnen voeren.
Maar de Feedingmaster ontzorgt, lijkt mij, wel meer.
Je vult hem, en je hoeft 24 uur lang nergens meer over na te denken. De eetpauzes zijn ook korter.
Het is minder voeren in porties (zoals bij mensen en honden bijv), maar meer het principe van hapje/ stapje.
Als ik dan toch zou investeren zou ik toch kiezen voor de feedingmaster.
hwn schreef:Valinor, hier heb ik 2 haybutlers. Slijtage of storingen zijn er tot nu toe niet (denk nu anderhalf jaar in gebruik), wel tijdig de batterijen vervangen anders doet hij het niet meer.
Als je het wil gebruiken als enige ruwvoervoorziening, zou ik eerder voor het DIY systeem gaan (dus enkel de mechaniek en niet de hele Butler), dan kan je zelf grotere lades maken, ik vind de hoeveelheid die in 1 Haybutler gaat niet voldoende voor 1 dag (tenzij het voor een pony is), en er kunnen maar kleine plakjes in (grote plakken of los hooi erin proppen werkt niet, dan blijft het steken). Hier staan ze 's nachts op stal, dus voor enkel overdag lukt het wel voor mij, en 's morgens geef ik ook nog een hooinetje. Ben er verder wel heel blij mee (en mijn paard ook, ze hinnikt altijd blij als ze een lade hoort neerklappen ).
valinor schreef:Die twee oudjes (29 en 25 jaar oud) van ons verzetten dan geen stap meer. Daarbij wil ik niet dat ze door een rooster of iets moeten eten, maar los van de grond.