Hooi testen; om gek van te worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gambler21

Berichten: 557
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:17

Spenk schreef:
Nee maar wel welke baal jij getest hebt. Je bent er niet van de op de hoogte dat elke baal anders kan zijn?

Elk plekje op het land kan andere waardes bevatten.


Ik heb van het land van verschillende plekken gepakt en de leverancier van ongeveer 10 baaltjes een pluk. Dus we proberen zo een gemiddelde te krijgen. Maar als het zoveel scheelt per wat er van 1 perceel af komt is het hele testen toch niet betrouwbaar? Want als je dan pech heb je een lage suikertest maar voer je alsnog veel meer suikers?

Floortje_NL

Berichten: 184
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 09:48

Artimes schreef:
Ik schop dit topic even omhoog, ik ben momenteel ook opzoek naar hooi en test ook. Ik heb een paar proefbalen gehaald, paard met ppid en IR maar veel te hoog in suiker (13/14%) maar hij leek het er wel goed in te doen. Helaas zat er in het onverpakte hooi broei dus heb ander hooi gehaald, getest en wel lager in suiker (rond de 10%)
Heb met een reflector meter snel getest, als het hooi goed valt laat ik het wel uitgebreid analyseren

Ik heb wat meer hooi van stal getest van dit jaar en dat zit ook allemaal zo hoog in suiker (13/14%)

Ik vind het ook lastig om te kijken naar mn paard en niet geheel in de stress te schieten van het suiker. Fijn te lezen dat hier meer mensen mee tobben.

Hebben meer mensen al hooi van dit jaar getest? Ben erg benieuwd naar de waarden.

Ik voer nu een aantal weken het hooi van onbemest land van deze loonwerker. 2 verschillende percelen en beide tussen de 10 en 13 qua suikergehalte. Mijn trekpaard doet het er goed op. Geen jeuk aan de benen en de manenkam is niet hard. Ik voer wel beperkt. Overdag samen met 1 shet erbij 6 kilo en 's nachts met 2 shetten erbij 8 kilo. Er ligt onbeperkt gerstestro.

hwn
Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:20

Ik denk dat analyses ook behoorlijk kunnen verschillen per labo, zeker de NIR-testen (dus dat zijn eerder inschattingen). Onze NIR is stuk, dus besteden onze stalen nu uit naar een ander labo. Vandaag heb ik een 5-tal analyses van voordroog achtergehouden omdat ik het suikergehalte extreem laag vond, maar een fractie van hetgeen wij normaal vinden met onze NIR-scanner. Nat chemische analyses zijn betrouwbaarder, maar een pak duurder, betaal je voor de parameter suiker alleen wss al evenveel als anders voor de hele analyse.

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:25

Maar als ik dat zo lees heeft testen niet zo heel veel nut of ben ik nu te kort door de bocht?

Vorig jaar was ons hooi heel laag in suiker en eiwit.
Dit jaar hoog. Zelfde perceel, rond dezelfde tijd gemaaid, zelfde bemest.

Artimes

Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-15

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:19

@karin_db ben benieuwd naar de uitslag, voer je het al wel?

@gambler het is idd erg afhankelijk van welk stuk een welke plukken hooi je test, wel enorm lastig dat de waarden zo verschillen, dan zou je bijna nog een keer testen |o

@floortje_NL wat fijn dat het goed gaat en wat apart eigenlijk dat de theorie en praktijk dan toch weer zo kunnen verschillen. Of dat testen heeft dus weinig nut :o

@hwn goed punt wel, krijg je wel je eigen nir test terug? Ben dan wel benieuwd wat die aangeeft.
Ik heb deze week wel geïnformeerd naar nat chemisch testen maar twijfel omwille van de kosten én dat je maar een kleine test uitvoert en het zo kan verschillen qua pak/ deel perceel.

@duo_penotti je zou idd denken dat het weinig nut heeft als de test resultaten zo wisselen, merk je verschil met voeren of aan de paard(en) die je het voert?

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:27

Ik voer het nog niet. Ben nog met dat van vorig jaar bezig.

hwn
Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:25

Artimes schreef:
@hwn goed punt wel, krijg je wel je eigen nir test terug? Ben dan wel benieuwd wat die aangeeft.
Ik heb deze week wel geïnformeerd naar nat chemisch testen maar twijfel omwille van de kosten én dat je maar een kleine test uitvoert en het zo kan verschillen qua pak/ deel perceel.


Tja, daar moeten we volgende week over vergaderen op t werk, gelukkig niet mijn portemonnee (is NIR-toestel van het bedrijf waar ik in het labo werk). Herstelling kost zo'n 30 000 euro en 2 maand levertijd, nieuw toestel 45 à 50 000 euro en 2 weken levertijd (typisch leveranciers van zo'n specifieke producten, pushen altijd voor nieuw).

Zelf doen we geen nat chemisch, maar mocht ik zelf mijn NIR-testen niet gratis hebben (als het binnen de perken blijft) zou ik suikers en eiwit nat chemisch laten doen denk ik.

Voor veevoederrantsoen werken we met dezelfde NIR-testen, dezelfde kleine stalen, en daar worden ook hele rantsoenen op berekend en zelfs krachtvoer op maat op afgestemd, dus het zal wel iets zeggen. Van voordroog worden soms stalen genomen met een soort prikker die tot midden de pak gaat, heb je meer een steekproef dan van een paar losse plukken hooi of gras.

Karin_deB

Berichten: 8287
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:02

@artimes, ik voer het nog niet, heb nog wat balen van vorig jaar liggen :)

Ik heb een paar maanden geleden tijdelijk verpakt gevoerd omdat onverpakt hooi op was.
Meteen 3 bolle, strak gespannen pony's met harde manenkam.
Nu weer over op onverpakt en je merkt meteen verschil.

Ik heb een HB shet, een NRPS merrie met PPID staan en een gezonde ruin maar die ook snel rond wordt.

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:04

DuoPenotti schreef:
Maar als ik dat zo lees heeft testen niet zo heel veel nut of ben ik nu te kort door de bocht?

Vorig jaar was ons hooi heel laag in suiker en eiwit.
Dit jaar hoog. Zelfde perceel, rond dezelfde tijd gemaaid, zelfde bemest.

Te kort door de bocht. Weersomstandigheden hebben een grote invloed. En dat is niet ieder jaar hetzelfde.
Testen is altijd zinvol. Maar kijken naar je paard ook.

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:15

Begrijp dat weersomstandigheden meespelen.
Maar wat ik dan lees over de testen...


Naar het paard kijken blijft uiteraard het belangrijkste.

Spenk
Berichten: 21849
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:45

Daihyo schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar als ik dat zo lees heeft testen niet zo heel veel nut of ben ik nu te kort door de bocht?

Vorig jaar was ons hooi heel laag in suiker en eiwit.
Dit jaar hoog. Zelfde perceel, rond dezelfde tijd gemaaid, zelfde bemest.

Te kort door de bocht. Weersomstandigheden hebben een grote invloed. En dat is niet ieder jaar hetzelfde.
Testen is altijd zinvol. Maar kijken naar je paard ook.

Test jij maar eens meerdere keren van je zelfde hooi grote kans er behoorlijke verschillen inzitten.

Ik test niet meer. Hooi van hetzelfde land wat op dezelfde dag geperst is. 4 verschillende mensen hebben het getest. 4 totaal verschillende uitkomsten. Kan je niks mee.

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:48

Oh echt spenk... Dat is te erg...

Spenk
Berichten: 21849
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:57

Ja je hebt dan ook echt geen flauw idee wat je nog met de uitkomsten moet...

Ik kijk maar gewoon of het zo stofvrij mogelijk is ivm astma en verder kijken naar de paarden hoe ze het er op doen..

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:06

Ik vraag me ook af hoe zinvol t is. Stalgenoot had voor de gein ook meerdere samples van een zelfde baal gestuurd en verschilden allemaal van elkaar en suiker ook best groot verschil wat ik begreep...

Pareltjes
Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:14

Wat wij vroeger deden was deel hooi vervangen door goed stro. Voor de rest stengelig hooi voeren dat op de stengel vergeeld is. Dus dat niet groen wordt afgemaaid en dan gedroogd.

Daarnaast, leuk al die cijfers, kijk naar je paard. Die zal je vertellen of je het goed doet.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 12-08-23 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16600
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:14

Ja ik voer ook gerste stro bij naast hooi. En kijk vooral naar de paarden

belle_boef

Berichten: 10775
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:44

Hier krijgen ze ook stro er bij.
Vorig jaar voordroog dat hoog in suiker en hoog in eiwit was. Dat was aardig rijk voor mijn koudbloeden. Die kregen dat gemengd met een schralere partij. Nadeel was wel dat ik ipv van de geplande 2 balen per maand maar 1 gebruikte. Dus deel kunnen verkopen anders zou ik er na 3 jaar nog niet doorheen zijn met 3/4 balen per winter. Heel jammer want het was echt prachtig spul als het pak open ging.
Die partij laten scannen en kwam overheen met mijn bevindingen.
Afgelopen partij nog niet laten analyseren maar ik verwacht dat die echt wel schraler is maar zeker niet arm.

hwn
Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:31

Is gerstestro eigenlijk helemaal anders dan tarwestro? Want eentje geopereerd van verstoppingskoliek laat ik minder in de buurt van stro.

Mijn collega (nutritionist in de veevoeding) wist me gisteren te vertellen dat van voordroog als het even open is soms alle suikers eruit verdwijnen. Dat zou wel interessant zijn om weten, denk dat ik dan met een gerust hart deze winter mijn voordroog durf voederen.

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:33

Kan ik me bijna niet voorstellen om eerlijk te zijn.
Daarnaast is de ene voordroog de andere niet.
Hier maken wij voordroog van gras met een zelfde droge stofgehalte dan hooi.

MarjanB

Berichten: 16600
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:35

Gerste stro is zachter dan tarwestro ze eten het daardoor liever dan tarwestro. Voer 1 a 2 plakken per dag voor twee paarden. Soms wat meer.

Ibbel

Berichten: 49258
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:45

Waar zou die suiker dan spontaan heen moeten gaan? Het is niet instabiel onder invloed van zuurstof of UV. Verre van dat.
Het enige dat suiker doet, is oplossen in water. Dus tenzij jouw open pak voordroog de kans krijgt zeiknat te regenen, zie ik niet echt hoe de suiker er uit kan verdwijnen.

Sidenote: als we het over suiker hebben, hebben we het dan over glucose of over fructaan? :+

hwn
Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:36

@Ibbel, geen idee, ik denk over glucose (staat gewoon als "suiker" omschreven op analyserapporten, dus kan het niet zeker zeggen). Moet ik mss es navragen bij mijn collega's (die zijn het brein, ik de handen :) )

Pareltjes
Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:36

hwn schreef:
Is gerstestro eigenlijk helemaal anders dan tarwestro? Want eentje geopereerd van verstoppingskoliek laat ik minder in de buurt van stro.

Mijn collega (nutritionist in de veevoeding) wist me gisteren te vertellen dat van voordroog als het even open is soms alle suikers eruit verdwijnen. Dat zou wel interessant zijn om weten, denk dat ik dan met een gerust hart deze winter mijn voordroog durf voederen.


Om verstoppings koliek zoveel mogelijk te voorkomen moet je zorgen dat er altijd een stabiel aanbod van ruwvoer is. Van zoveel mogelijk gelijkende kwaliteit en dagelijks ongeveer gelijke hoeveelheden aanbieden. Dat voorkomt overvreten doordat ze het dan weer wel en dan weer niet aangeboden krijgen. Daarnaast voldoende beweging zodat de darmwerking ook goed aktief blijft. En daarmee bedoel ik geen zware training maar bijvoorbeeld heel de dag buiten ( desnoods op zand ).

Gaskoliek, verstoppingskoliek zijn merendeels gekoppeld aan management. Onregelmatige voedertijden, onrust, te vaak en te snel wisselen van voer/ ruwvoer. Of gewoon slecht voer ( oud, schimmelvorming etc..)
Indien je “ koeienkuil” voert die erg nat en kortstengelig is moet je vreselijk oppassen. Goede grofstengelige voordroog werkt voor paarden veel beter. Langer gedroogd, meer vezels, minder nat, lager eiwit/suiker. Dat even aan de lucht laten minder suikers zou opleveren heb ik nog nooit gehoord. Hoe sneller je voert hoe minder kans op schimmelvorming.

Om kort te gaan, voer al 40 jaar gerste en/of tarwestro bij. Ze vinden het heerlijk en nog nooit verstoppings/gas koliek op stal gehad. Ook zijn de gebitten altijd op orde, zodat ze ook goed kunnen eten.

Karin_deB

Berichten: 8287
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:17

Mijn analyse is binnen. 1e snede 2023. In mei gemaaid en week gelegen voordat het verpakt werd.
Afbeelding

Ik ben blij :D

Artimes

Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:12

Karin_deB schreef:
Mijn analyse is binnen. 1e snede 2023. In mei gemaaid en week gelegen voordat het verpakt werd.
[ [url=m/HO2gqw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben blij :D


Dat snap ik dat je blij bent :-)