'Koeienkuilgras' aan paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:00

Hij ziet er momenteel meer zo uit wat gewicht betreft (niet qua vacht :+ ;) ) voller dan dit zal hij nooit worden:
Afbeelding
Maar hij is altijd binnen no-time weer schraal, als hij even iets meer verbruikt heeft:
Afbeelding
Afbeelding

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:42

Ik heb weleens kuilgras gegeven van eigen land, mijn pony kreeg zware gaskoliek. Meteen overgegaan op ruw hooi van natuurland.
Daarbij is het eiwitrijk en voor paarden met gevoeligheid voor hoefbevangenheid niet geschikt.

Het ruikt wel lekker!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:02

Locanda schreef:
Oké, bedankt allemaal! Niet doen dus.

Heb verder alles wel geprobeerd, alleen paardenmeel nog niet.
Wat is het? En waar verkrijgbaar?

heb je verder kwa olie toevoegingen of bijvoorbeeld subli energie kern mix ook al geprobeert?

je zou eventueel ook van agrobs de maisbrok nog erbij kunnen proberen (is van de gehele plant ipv alleen de korrel)

op de eerste foto zie ik trouwens een heel mooi afgetraind paard wat betreft spek , ik zie ze liever zo dan zwaarder :)
maar kan me voorstellen dat je hem iets ruimer in conditie wil hebben als hij zo snel weer terugvalt naar hoe er uit ziet op foto 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:22

Ja, ik herken dit zo goed, ik heb net gereden, dek eraf en weer licht die ribbetjes, maar 3 dagen geleden heb ik hem nog gelongeerd en toen had hij dat niet. Nu het minder koud is, heb ik ook wat minder kuil gevoerd en dan is het er weer af.

Na het rijden krijgt hij standaard een schep muesli en een berg hooi, als ik dat niet doe, rij ik hem helemaal leeg.

Gewoon altijd flink blijven voeren. Onze paarden hebben een snelle darmpassage waardoor ze minder voeding opnemen, sneller weer alles uitpoepen. Ik heb ook altijd veel mest als ik uitmest, dan vraag ik mij wel eens af.... en ook zo snel nadat hij heeft gegeten, gewoon onder het eten. De mest is keurig, ook ik heb DA er bij gehad toen ik hem net kreeg, bloed laten prikken, ze zijn ook snel ingevallen bij de flanken waar dus de dikke darm zit, kan je dus zien dat hij daar al weer leeg is. Heel veel hooi, hooi, hooi en hooi en gewoon ook zoveel mogelijk op het gras, tegen gras kan je niet opvoeren, nu in de winter dus hooi, liever gewikkeld hooi, dat bevat meer voeding.

Is je paard rondgeribt? want dat scheelt ook hoor, als die paarden eenmaal gevuld zijn, dan zijn ze eigenlijk moddervet.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:39

@ Sonja, heb inderdaad al verschillende toevoegingen, ook olieën en energiekernmix geprobeerd, hij doet er niks op. Maisbrok nog niet, had er ook nooit van gehoord, het proberen waard, bedankt!
@ Russel, hij is niet rondgeribt. Verder een heel herkenbaar verhaal wat je over jouw paarden neerzet. :D
Er hoeft maar iets te gebeuren, en hij valt weer in. Hij kan zichzelf ook schraal houden door niks/nauwelijks te eten :x (alle medische dingen die je maar kan checken zijn uitgesloten -:) ) of het er daarna meteen weer af te rennen als hij naar buiten gaat. :):)
Ik wou dat ik zo'n zelfdiscipline had... :+ :))

Locanda

Re: 'Koeienkuilgras' aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:42

Ik heb trouwens vandaag even bij het 'koeienkuil' gespiekt, het is niet nat/vochtig, en ruikt niet zuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:43

Het zijn binnenvetters, ogenschijnlijk de rust zelve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:44

Locanda schreef:
Ik heb trouwens vandaag even bij het 'koeienkuil' gespiekt, het is niet nat/vochtig, en ruikt niet zuur.

tegenwoordig heb je ook niet meer zo veel dat hele natte, maar gewoon hooi wat gewikkeld wordt, het ene wat droger dan het andere. Veel koeienboeren verkopen het ook aan paardenmensen en dan hebben ze dat redelijk droge hooi.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:47

russel schreef:
Het zijn binnenvetters, ogenschijnlijk de rust zelve.

Ja, dat herken ik wel, terwijl hij ook flink kan stressen. (Het is een tuigpaard, dus hij kan aardige shows weggeven.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:49

Ze eten ons arm :D wat ik niet kwijt ben aan hem aan voer... Ik heb een tijdje selfs service gehad, iedereen had commentaar over de berg hooi in zijn stal voor de avond en dan kreeg hij halverwege de avond ook nog. :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:54

Die van mij zit inderdaad ook aan het onbeperkte ruwvoer, en een behoorlijke onderhoudsdosis krachtvoer, in training krijgt hij helemaal een gigantische hoeveelheid.
Voortaan kiezen wij voor een sober paard/sobere paarden. :Y) Dat spaart onze portemonnaille. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:55

:D

En dan zie je nog weinig resultaat, sinds vandaag zit hij weer aan de merriebrok :(:) :+

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:12

Mijn paard kreeg eerst onbeperkt gras/voordroog (kuil noemen jullie dat geloof ik) en een goede twee kilo krachtvoer. Daar deed hij hij het vroeger(10 jaar lang) goed op maar sinds de lente van vorig jaar viel hij erg in (daarvoor ook de dikste niet, maar wel op gewicht te houden) terwijl hij niets meer moest doen. Hij oogde voor de rest goed en glimmend met appeltjes. Zijn humeur was super en het was gewoon een blij maar mager paard.

Wel een foto van het ultieme dieptepunt, die ik nam om te kijken of hij verdikte:P

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MD43SNRZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ACOMNVTA.jpg
(achterste paard)

Paard was helemaal binnste buiten gekeerd en was kerngezond, zelfs de artrose verklaarde de vermagering niet! Ik kreeg als verklaring; leeftijd en artrose...beest is ocharme 13, maar blijkbaar hebben sommige paarden meer nodig vanaf dat ze 'wat ouder' zijn.

Op advies van twee DA'en dan begonnen met 250ml sojaolie per maaltijd en het opvoeren van het krachtvoer tot 5-6 kg (later zou dat weer mogen verminderen, maar er moest wat spek op komen voor de winter). Deze olietip gaf hij ook aan sportpaarden die door zwaarder werk wat ronder mochten maar niet meer omhoog mochten in hun krachtvoer.

En toen zag hij er in zijn winterjasje weer zo uit (je moet maar even geloven dat het hetzelfde paard is...ze hebben me ooit wel eens gezegd het paard dat ik in de zomer op wedstrijd had beter was...)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HMZXMRAZ.jpg

Momenteel krijgt hij 4 kg en een scheutje olie.
Laatst bijgewerkt door wizewo op 14-01-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:15

Ik denk dat jouw paard van de pijn is afgevallen, artrose is pijnlijk, maar niet elk paard laat dat zien. Vluchtdieren die laten zien dat ze gewond zijn, zijn een prooi en een prooidier zal altijd proberen mee te kunnen komen. Wellicht is zijn artrose niet elke dag pijnlijk zodat hij ook vrolijk kan zijn, of is het gewoon een vrolijk paard die door pijn niet sjaggie wordt.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:27

Klopt, dat dacht ik in eerste instantie ook. Heb dat ook voorgelegd aan beide DA'en, naast mijn eigen DA (ik ben me ook zeer bewust van welke consequenties daaraan zouden hangen en heb ook zeer duidelijk gemaakt, dat ik deze zou nemen als ze dat nodig achten), maar beiden zeiden me dat het daar niet alleen aan kon liggen. Hij liep er volgens hun te goed voor om echt in te vallen van de pijn. Paard was en is gelukkig gewoon te vrolijk en blij.

Wat ook de echte oorzaak was, het neemt niet weg dat het wel geholpen heeft en dat mijns inziens ook werkt bij 'gewone'paarden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:29

Dat is inderdaad een heel verschil! Als je die foto's vergelijkt.
Waar kun je sojaolie kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:29

Ik vind het veel krachtvoer voor een paard dat niet intensief getraind wordt, olie is ook energie, als ik dat aan mijn paard geef, dan staat hij tegen het dak. overigens vind ik het ook veel suikers voor de spieren en daar ben ik altijd voorzichtig mee.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:30

Mijn paard heeft wel tijdelijk koeienkuil gekregen. Dit in combinatie met gewoon hooi. Kuil/hooi verhouding was 25/75. Heb hier nooit problemen mee gehad, dit kuil was zeker niet nat en ruikt helemaal niet zuur. Ik zou niet definitief overgaan op koeienkuil nee, maar mijn ervaringen ermee zegt dat het tijdelijk geen kwaad zou kunnen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:35

:D dat was ook mijn gedachte (ben niet voor niets twee DA'en gaan raadplegen en over de 600€ aan onderzoeken laten uitvoeren, ik vond zijn 2 kg eigenlijk al veel) en ik stond daar in het begin ook zeer sceptisch tegenover. Ruwvoer was de dikmaker, toch? Ik heb het het voordeel van de twijfel gegeven en ben heel blij dat ik dat gedaan heb! Anders had hij het de afgelopen weken erg moeilijk gehad met toppers van -19 in de wei. Het heeft mij ook erg verbaasd...maar ik ben blij toe!

Ts, ik heb via kennissen minder goede ervaringen overgehouden aan koeienkuil(kolieken en overlijden).

EDIT: Sojaolie haal ik gewoon uit de supermarkt, maar niet alle supermarkten hebben het. Enne gewoon stug terugkijken als je terug aan de kassa komt met 10 flessen :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:44

Op de eerste foto vind ik je paard prachtig ogen! ;)

Vraagje: Bouwt het dier makkelijk spiermaasa op? Verzuurt het vlug?
Pijn?..

Ken trouwens ook gaskoliekgevallen van te eiwitrijk kuilgras; het doet meer afbraak dan opbouw aan je paard.

Heeft jouw dier veel antibiotica gehad in het verleden, TS?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:15

De koeien op de boerderij van mijn vrienden krijgen voordroog van eigen land dat net ff droger is dan het echte "koeienkuilgras", maar toch nog een stuk vochtiger is dan "paardenvoordrooghooi". Ik moet wel zeggen: het is van zeer goede kwaliteit, het ruikt uitstekend en alle slechte schimmelplekken verwijderen we vooraf. Een grote baal (350 kg) blijft ongeveer 10 dagen goed, daarna is het wel goed controleren of het nog te gebruiken is.

Alle paarden krijgen het nu (inclusief mijn NF-merrie en, laatste najaar, haar veulen); ze doen het er allemaal super op en hebben bij lichte arbeid nauwelijks tot geen krachtvoer nodig.
Toen we er mee begonnen zijn, hebben we het wel langzaam opgebouwd, want de eerste week was de mest wel een stuk dunner. Na die week kon er volop gevoerd worden en hoef ik mijn merrie (behalve in de zoogtijd) niets meer bij te voeren. Ook het veulen (eenmaal een paar maanden oud) was er gauw aan gewend en deed het er goed op. Voor hem koos ik wel de droogste balen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:25

Wat misschien zou kunnen werken is het voer Blue Chip; is wel echt heel erg duur, maar naar men zegt kan het heel veel doen. Ik voer het als supplement aan mijn paard en vind het fijn spul.

http://www.bluechipfeed.com/

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:57

Interessant topic weer.

Verbaast me alleen dat zoveel mensen maismeel adviseren. Dit is mij door twee hele goede dierenartsen afgeraden. Mais=suiker en kan heel gemakkelijk koliek veroorzaken.

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:21

Mijn merrie doet het heel goed op mais, geplette mais dan wel, en over haar muesli krijgt ze een scheut olie, mijn da adviseerde mij om plantaardige olie over haar voer te doen, (maisolie, soja-oli, zonnebloem etc) Verder moest ik stoppen met haar biks te voeren omdat daar stoffen in zitten die niet goed voor haar zouden zijn. (ik heb thuis een lijst liggen, mocht daar intresse voor zijn) Ze krijgt nu dus 3 x per dag een schep muesli, 1 keer eens schep mais en mevrouw is echt hollands welvaren nu, terwijl ze altijd 'schonkig' is geweest.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:40

Nog vergeten te zeggen, bedankt voor alle reacties en het meedenken!

Oh, ik heb er maling aan om met een overdosis appels/wortels/flessen olie bij de kassa te staan. :+

De informatie van het Blue Chip voer ga ik doorlezen als ik wat meer tijd heb.

detour schreef:
Op de eerste foto vind ik je paard prachtig ogen! ;)

Vraagje: Bouwt het dier makkelijk spiermaasa op? Verzuurt het vlug?
Pijn?..

Ken trouwens ook gaskoliekgevallen van te eiwitrijk kuilgras; het doet meer afbraak dan opbouw aan je paard.

Heeft jouw dier veel antibiotica gehad in het verleden, TS?

Dank u!
Hij bouwt niet makkelijk (veel) spiermassa op (het wordt geen bodybuilder zeg maar). In het verleden is hij 1 keer verzuurt geweest (bij zijn vorige eigenaar) die had niet zo veel kaas gegeten van goed trainen (en dan met name op- en afbouwen). Volgens mij is het geen paard dat makkelijk verzuurt, maar ik ben ook van de voorzichtige. ;) Geen verzurings/pijnklachten dus.
Voor zover ik weet heeft hij eigenlijk nooit (of nauwelijks) antibiotica gehad.