Takke schreef:Ik denk dat er een aantal personen al aan het wachten zijn op een reactie van mij.
Ik wil even voorop stellen dat er hier in dit topic al meerdere fouten gemaakt worden.
Om een paar dingen even recht te zetten het volgende:
* Het gaat om showpaarden en geen paarden voor de keuring (hier zit wel degelijk verschil in)
* Het gaat om minipaarden en niet om grote paarden. Het effect van hooi is groter op een minipaard als op een gewoon paard.
* De noemer amerikaanse manier van voeren vind ik niet helemaal kloppen omdat ik weet dat er met mij nog velen zijn dit deze wijze gebruiken. De wijze van voeren is wel ontstaan in amerika.
Trainen van mijn showpaarden begint in Januari en eindigt zo tegen Oktober.
In deze periode voer ik op een iets andere manier als buiten dit seizoen.
Wat voer ik mijn show minipaarden in het showseizoen.
Een mix van 1 deel cavalor perfomix met 3 delen gepunte witte haver.
Bietenpulp
Zemelen
Compactgras
Lijnzaadolie
Hoeveel gebruik ik hiervan per voerbeurt als basisuitgangspunt ( ze krijgen 2x daags voer) en voor de maatvoering gebruik ik de voerbekers van 1 kilo.
¼ beker bietenpulp
¼ beker zemelen
Deze 2 produkten laat ik ongeveer 8 uur wellen in water.( er gaat ongeveer 2 liter water bij)
Hierbij gaat ½ beker mix en ongeveer ½ beker compactgras.
Daarnaast krijgen ze een scheut lijnzaad olie.
De hoeveelheid voer die ze dan krijgen staat gelijk aan ongeveer 4 liter per voerbeurt.
Gedurende de training word per paard gekeken of er aanpassingen nodig zijn.
Buiten het seizoen word de mix vervangen door cavalor strucomix.
Mijn paarden doen het hier perfect op en dat laten ze ook zien met hun resultaten.
Wat velen als duidelijkheid vinden van gezonde paarden daar voldoen ze volledig aan.
Gezonde glanzende vacht
Gezonde stralende ogen
Fit en energierijk
Goede stevig mest
De paarden doen met deze 2 voerbeurten een hele dag en hebben geen last van enige vorm van verveling omdat ze niks te knabbelen hebben. Dit zeg ik er maar gelijk bij aangezien ik ook niet onderbouwde reacties heb gezien over dat de paarden dan niet minimaal 16 uur per dag eten.
De opmerking van Kaisa over het water moet ik toch tegen spreken. Dit is niet helemaal een fabeltje. Er gaat het verhaal dat showpaarden volledig zonder water neergezet worden.. Dit is niet helemaal correct maar er is in de laatste 2 weken voor een show wel een aanpassing in de hoeveelheid water. Gedurende deze 2 weken krijgen ze maximaal 3 tot 4 liter water per dag en dit is afhankelijk van het weer. En nee dit is niet zielig aangezien ze meestal niet eens alles opdrinken. Vergeet niet dat de pulp/zemelen mix ook meer dan genoeg water bevat.
Waar dient nu eigenlijk de bietenpulp voor.
De bietenpulp geeft de paarden een voldaan en vol gevoel waardoor ze de behoefte niet hebben om meer te eten.
In bietenpulp zitten (zoals al eerder in dit topic aangetoond is) voldoende voedingsstoffen waardoor ze niet meer nodig hebben.
Daarnaast zorgt de bietenpulp voor een goed gevuld lichaam zonder dat er een hooibuik ontstaat.
De training die ik mijn showpaarden geef is ongeveer 1 tot 1,5 uur intensieve training per dag.
Schiet maar wanneer je het er niet mee eens bent maar ik heb tot nu toe nog geen wetenschappelijk onderzoek gezien dat dit voerbeleid slecht is. En zolang ik dit niet onder ogen krijg zal ik deze wijze van voeren blijven toepassen en promoten onder de minipaarden showers.
Even een vraagje, waarom gebruik jij gepunte haver, ik gebruik geplette heb het idee dat de gepunte er altijd zo uitgepoept word en dat de geplette beter opgenomen word. was even nieuwsgierig