Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:16

Nadeel van Hartog Lucerne vind ik dat er veel stro doorheen in zit... In de Alpha A Lucerne heb je dat weer niet...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:18

Punt is dat als ik hier bij de voerleveranciers aankom met Luzerne dat de meeste het niet kennen. Dan komen ze dus met die 2 merken aan... Hartog is hier redelijk in de buurt te krijgen, Subli bij mij om de hoek. Subli dus niet meer vanwege de kiezels en Hartog heb ik nu dus genomen omdat dat het enige is wat ze hier kennen..... Moet er ongeveer een 25 km voor omrijden om het te kunnen halen. Ik ga eens kijken voor de Luzerne voor geiten, ben alleen bang dat ze me nog vreemder gaan aankijken hier in de buurt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:19

meggiemeg schreef:
Punt is dat als ik hier bij de voerleveranciers aankom met Luzerne dat de meeste het niet kennen. Dan komen ze dus met die 2 merken aan... Hartog is hier redelijk in de buurt te krijgen, Subli bij mij om de hoek. Subli dus niet meer vanwege de kiezels en Hartog heb ik nu dus genomen omdat dat het enige is wat ze hier kennen..... Moet er ongeveer een 25 km voor omrijden om het te kunnen halen. Ik ga eens kijken voor de Luzerne voor geiten, ben alleen bang dat ze me nog vreemder gaan aankijken hier in de buurt

Ja, dat laatste ken ik Clown

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:05

Suelza en ik runnen samen onze kleine stal.
Wij hebben veel negatieve verhalen over brok gehoord en gelezen en hebben dus besloten geen brok meer te voeren. Vork

Voor ons is het beste alternatief, granen.
Ik ken veel paardenmensen die dat ook doen en dat gaat allemaal super!!

Granen, Lucerne (zonder Melasse), goed ruwvoer.
Dit is genoeg om onze paarden gezond en vitaal te houden.
Wat het een mist vult het ander aan, bv de fosfor calcium verhouding. Haha!

Suelza en ik wilden via dit topic wat mensen vinden die ook zo voeren en die misschien nog wat goede tips zouden hebben (dus geen mensen die willen weten waaron geen brok ed, wij weten al waarom we DAT niet willen)
Jan Jonas heeft hier verder niets mee te maken, ik zal niet weten wat hij het beste voer vind.
Wij hebben dat al voor onszelf uitgezocht.

Dus wie heeft er nog goede tips?? Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:24

Hmm heb net 3 zakken subli besteld.....hartog wil ik niet meer voeren

Ik heb ook tijdje geperste luzerne gegeven in brok vorm. Is gewoon pure luzerne zonder toevoegingen alleen onder hoge druk samengeperst en daardoor heb je het dus in brok vorm. Ook makkelijk te verkrijgen, er is een merk dat het verkoopt en sommige handelaren doen hetzelf persen Ja

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:06

Op mijn eigen pensionstal krijgen de paarden enkel ruwvoer: naast kwalitatief goed hooi (elke partij wordt bemonsterd) krijgen de paarden kruiden. Wanneer mogelijk zijn deze vers (weiland) maar in de winterperiode is dit in brokvorm (equifyt of hippolyt). Daarnaast hebben ze de beschikking over een mineralenliksteen. De mest wordt wekelijks bemonsterd om de verteringscoëfficient te kunnen berekenen. Zo is ook meteen bekend wat de waarde van de mest is als meststof voor het weiland.
Paarden zijn hier tot nu toe nog nooit ziek geweest. De paarden kunnen het hele jaar door naar buiten (kunnen zelf kiezen).
Tja een tip..... paarden kunnen zonder krachtvoer, ook in de sport. Zit wel een 'maar' aan, en dat is dat het ruwvoer van goede kwaliteit moet zijn en om dat te kunnen bereiken moet de bodemgesteldheid (bodemleven, organische stof, voedingsstoffen) van het land perfect zijn; dat laatste is erg moeilijk te realiseren en vergt veel kennis. In Nederland hebben de meeste paardenweides een tekort aan mineralen, welke dat zijn is afhankelijk van de grondsoort en locatie.
Zorg dus voor een uitgekiend bemestingsplan en graslandbeheersplan; monsternames zijn daarvoor noodzakelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:10

Mijn tinker krijgt ook al heel lang niets anders dan gigantische stapels hooi en af en toe een beetje lijnzaadbrok. En hij ziet er goed uit, hooguit wat dunner vlak voor het weiseizoen maar hij heeft dan nog conditie voor 10.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:13

Skipper schreef:

Ik heb ook tijdje geperste luzerne gegeven in brok vorm. Is gewoon pure luzerne zonder toevoegingen alleen onder hoge druk samengeperst en daardoor heb je het dus in brok vorm. Ook makkelijk te verkrijgen, er is een merk dat het verkoopt en sommige handelaren doen hetzelf persen Ja

Om te persen is iets nodig om het een vast brokje van te maken. Daarbij komt heb ik het verleden hele vervelende ervaring met geperste lucerne brok. Dat bleek achteraf geperste bermgrasbrok te zijn en een paard met koliek Boos!

Ben nog steeds nieuwsgierig hoeveel granen en lucerne wordt gevoerd. Voor goede Ca/F verhouding moet je het ook in goede verhouding geven. Dus zomaar beide in een bak gooien is onvoldoende. Dit gewoon ter lering Ja

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:50

Gooi eigenlijk wel wat zomaar in de bak, maar als hij het niet nodig heeft dan eet hij het niet. Maar hij moet wel zoeken naar de rest van zijn voer. Gebruik het dus eigenlijk voornamelijk om schrokken te voorkomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:08

Skipper schreef:

Dan hoop ik dat jij zakken hebt zonder kiezels.... Mijn paard heeft onlangs een kies gebroken ten tijde dat hij dus nog Subli Luzerne kreeg. Waarom voor jou geen Hartog meer?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:41

Eleonoor schreef:
Ben nog steeds nieuwsgierig hoeveel granen en lucerne wordt gevoerd. Voor goede Ca/F verhouding moet je het ook in goede verhouding geven. Dus zomaar beide in een bak gooien is onvoldoende. Dit gewoon ter lering Ja

Dat vroeg ik me ook al af.
Iemand in dit topic (weet ff niet meer wie en welke pagina) zei dat de verhouding Ca/F 2:1 moet liggen. Dus 2x zoveel calcium als fosfor.

Dan moet het uit te reken zijn. Als we als voorbeeld de lucerne van Subli nemen.
Calcium: 2,3%
Fosfor: 0,25%

Ik kan even geen duidelijke percentages vinden van alleen de afzonderlijke granen.
Dus als voorbeeld Zwarte havermix van Subli:
Calcium: 0,6%
Fosfor: 3,2%

Dan is het dus:
1x (X x 2,3 + Y x 0,6) = 2x (X x 0,25 + Y x 3,2)
Wegstrepen houd je over: (1,8 X = 5,8 Y)
Dan delen kom je op 3,22

Check:

Lucerne
3,22 x Ca 2,3 = 7,4
3,22 x F 0,25 = 0,8

Zwarte havermix
1 x Ca 0,6
1 x F 3,2

Opgeteld is dat:
Ca 8 / F 4 dus 2:1

In dit geval is de verhouding lucerne:havermix dus 3,22:1

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:43

wat is er dan zo erg aan brok?!!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:40

meggiemeg schreef:
Skipper schreef:

Dan hoop ik dat jij zakken hebt zonder kiezels.... Mijn paard heeft onlangs een kies gebroken ten tijde dat hij dus nog Subli Luzerne kreeg. Waarom voor jou geen Hartog meer?

Hoop het ook, ben er iig nu alert op voor het geven Lachen

Ben van Hartog afgestapt ivm de melasse en aangezien mijn paard heel gevoelig is op z'n darmen en lijf qua allergie is olie gewoon beter dan melasse. Al is Hartog wat ik heb gevoerd qua kwaliteit gewoon goed en constant over het algemeen. Ben benieuwd hoe dat bij Subli gaat zijn. Hopelijk is het gewoon een partij geweest van bepaald stuk perceel of bepaalde partij dat het bij de rest niet is.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:31

Mijn vorige paard mocht geen brok van de dierenarts. Hij had een allergische reactie op het middel wat de brok bij elkaar houdt zeg maar...

Wij voerden hem eerst gewoon alleen hooi en kuil. Maar hierdoor kwam hij gewoon net wat tekort. We zijn toen Lucerne gaan voeren, overigens wel gewoon die van Hartog. Hij heeft het hier altijd prima op gedaan... geen vuiltje aan de lucht.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:33

Even de nieuwe hoefslag lezen voor meer info.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:56

Eleonoor schreef:
Skipper schreef:

Om te persen is iets nodig om het een vast brokje van te maken. Daarbij komt heb ik het verleden hele vervelende ervaring met geperste lucerne brok. Dat bleek achteraf geperste bermgrasbrok te zijn en een paard met koliek Boos!

Nope, vroeger deden de grasdrogerijen lucerne gewoon drogen met hete lucht onder hoge druk. Door de hete lucht gaat het plakken en door de druk wordt het een 'lange stengel' die gooien ze op een hoop en dan breken ze in stukken en heb je lucerne brokken Clown
Paps is er vele malen bij geweest Ja Al is dat wel 10 jaar terug ofzo.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:46

Suelza schreef:
Nadeel van Hartog Lucerne vind ik dat er veel stro doorheen in zit...

Onze paarden genieten nog van "verse" Lucerne, staan namelijk op land waar Hartog deze zomer twee keer gemaaid heeft ! Haha!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:24

Skipper schreef:
Hoop het ook, ben er iig nu alert op voor het geven Lachen

Ben van Hartog afgestapt ivm de melasse en aangezien mijn paard heel gevoelig is op z'n darmen en lijf qua allergie is olie gewoon beter dan melasse. Al is Hartog wat ik heb gevoerd qua kwaliteit gewoon goed en constant over het algemeen. Ben benieuwd hoe dat bij Subli gaat zijn. Hopelijk is het gewoon een partij geweest van bepaald stuk perceel of bepaalde partij dat het bij de rest niet is.

Heb contact gehad met Subli hier over, kreeg als antwoord het is een natuurproduct dus het is mogelijk dat er steentjes inzitten....
Ook weet ik inmiddels van anderen dat zij steentjes tegen komen in de Luzerne van Subli.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:39

Mijn paard at in het begin de luzerne van subli gewoon op met uitzondering van de grove delen, en het vele gruis.gooide de luzerne van Subli zo zijn bak uit op den duur.Hij eet er met lange tanden van. Ik ben toen de luzerne van hartog gaan voeren. En dat eet hij heerlijk allemaal op. Ik vind de luzerne van subli ook erg overdreven duur.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:21

Tja vind het niet gek dat ze het van Hartog lekker vinden, dat is veel zoeter door de melasse.

lovesblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:29

Wij gaan over op alleen haver schijnt heel goed te zijn

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:31

Oh ja? En wat geef je dan precies? Hoe is de CA/P verhoudeng? Geef je vitaminen bij?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:19

waarom willen jullie zo graag lucerne voeren als er zoveel probleem mee zijn (kiezels in de ene soort, melasse in de andere)?
voor extra calcium kan je toch ook bietenpulp geven?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:03

Omdat hij allergisch is voor ander krachtvoer Knipoog

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:10

die van mij krijgt thuis meestal havens granenmix kentucky E-Lite, hier zit extra vitamine e in. Op school krijgt ze altijd subli granenmix, zoiezo geen brok daar zit zoveel troep in bij subli, mijn oude paard werd daar echt slecht van.. De granen opzich gaan wel van subli maar verleen toch mijn voor keur aan havens granen. Verder krijgt ze er nog voldoende ruwvoer bij.

Sochtends ruwvoer, 1,5 kg granen
smiddags 1,5 kg granen
savonds ruwvoer 1,5 kg granen. Het is een nrps'er 1.60 hoog, vader is krimh ox, dus arabier.. Verder wordt zij er niet super heet van van de granen, niet heter dan wanneer ze op brok zou staan. Ze werkt iedere dag ong 45 minuten intensief, en in het weekendend 2 dagen molen. Dan krijgen ze smiddags geen granen gevoerd