Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Daihyo schreef:Is het een optie om nog een paar kleinere losse netten met kleine maas op te hangen? Zodat ze meer lopen en nog verspreider eten? Plus echt slowfeeden? Andere optie is om een deel te vervangen door stro.
En een hele andere weg: is je hooi geanalyseerd? Mijn ervaring is dat wanneer er te weinig vezels en eiwitten in zitten, ze niet verzadigd raken en dus door blijven eten. Heb je dan wat teveel suikers en energie in het hooi, komen ze snel aan. Ook dan is een deel vervangen door stro verstandig + het aanvullen van eiwitten, zodat ze wel een verzadigd gevoel krijgen.
jitskenienke schreef:Daihyo schreef:Is het een optie om nog een paar kleinere losse netten met kleine maas op te hangen? Zodat ze meer lopen en nog verspreider eten? Plus echt slowfeeden? Andere optie is om een deel te vervangen door stro.
En een hele andere weg: is je hooi geanalyseerd? Mijn ervaring is dat wanneer er te weinig vezels en eiwitten in zitten, ze niet verzadigd raken en dus door blijven eten. Heb je dan wat teveel suikers en energie in het hooi, komen ze snel aan. Ook dan is een deel vervangen door stro verstandig + het aanvullen van eiwitten, zodat ze wel een verzadigd gevoel krijgen.
Meedere hooinetten ophangen moet wel gaan, kleine maas niet echt.. ze raakt dan erg gefrustreerd. Het hooi van dit jaar is niet getest. Vorige keren wel en altijd laag suiker.. Aan stro heb ik nog niet gedacht.. Wat slim dankje! Het is trouwens voordroog. Echt hooi kan ik helaas niet opslaan.
Anastasia24 schreef:Gulzigheid komt vaak ergens vandaan. Verveling, angst dat ze zonder komt te staan. Kun je niet onbeperkt stro aanbieden? Wij hebben hier veel dieren, ook met gulzigheid gehad, enige optie was gewoon geven, onbeperkt net zolang tot ze beseffen dat ze genoeg hebben. Ivm hoefbevangen zou ik ze apart zetten en voordroog door het stro doen. Hier aten ze ook 15kg per paard dus zoveel vind ik het niet.
jitskenienke schreef:Super bedankt voor jullie reacties!! Wat fijn dat jullie zo willen meedenken, en super voor de eigen ervaringen! Ik vind het zo lastig. Het is inderdaad super veel hooi wat ze krijgen. Ik zou super graag echt hooi willen maar ik heb geen opslag en elke week een nieuwe hooibaal halen/laten bezorgen is echt niet haalbaar. Er is een analyse gemaakt en die komt eerdaags ook mijn kant op. @daihyo hoe geeft jij eiwit bij? Gewoon met een brok?
Ze staan ook aan huis ik ga eens overleggen voor een 3e voerbeurt. Ik werk zelf fulltime. Ik heb verschillende hooinetten besteld en stro moet eerdaags ook komen.
Het apart zetten gaat denk ik wel moeilijk worden. Mijn shetlander en 2 jarige worden helemaal spastisch als ik de merrie even apart zet om te borstelen. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn. Ik ga er mee aan de slag! Suuuper bedankt!
Britta31 schreef:Mijn haflinger propt zich ook vol en begint dan aan het hooi van zijn vriend.De oplossing was dat mijn Haflinger een graasmasker heeft en dus niet kan proppen.Ik geef hem nu minder hooi en mijn andere ruin in zijn ruif meer.Zodat de andere ruin genoeg heeft en mijn Haflinger aan zijn kleine hoeveelheid hooi en wat mijn andere ruin laat staan genoeg heeft.Door het masker eet hij veel langzamer en heeft mijn andere ruin de tijd om voldoende te eten.Hij heeft dus ook in de zomer en winter 24/7 zijn graasmasker om.
Cchanny schreef:Britta31 schreef:Mijn haflinger propt zich ook vol en begint dan aan het hooi van zijn vriend.De oplossing was dat mijn Haflinger een graasmasker heeft en dus niet kan proppen.Ik geef hem nu minder hooi en mijn andere ruin in zijn ruif meer.Zodat de andere ruin genoeg heeft en mijn Haflinger aan zijn kleine hoeveelheid hooi en wat mijn andere ruin laat staan genoeg heeft.Door het masker eet hij veel langzamer en heeft mijn andere ruin de tijd om voldoende te eten.Hij heeft dus ook in de zomer en winter 24/7 zijn graasmasker om.
Heel eerlijk?
Ik zou dat geen oplossing vinden. Dat vind ik echt sneu.
IR/EMS is ook genoemd. Daar ga ik mijn paard ook op laten checken.
Lucerne is voor mijn paard geen optie helaas, daar krijgt hij maagzweren van.