Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 10:12

Het paard van mijn stalbaas heeft snel last van zandkoliek.
Uiteraard zijn er maatregelen genomen maar toch heeft ze nog geregeld best wat zand in de mest.

Het is een fries x tinker, vorig jaar is de zandkoliek bijna fataal geworden.
Ze krijgt nu ongeveer maandelijks in de zomer een zandkuurtje.
Loopt op de wei (strookbegrazing) en krijgt hooi bijgevoerd met een vitaminekorreltje en een beetje Subli ponybrok.

Gezien ik de paarden voer en alles voor ze regel ben ik op zoek naar voer wat voor dit soort paarden geschikt is. Het paard is weideverziering en doet niets. Ik ga daar ook niet aan beginnen omdat het dier slaat zodra het iets moet doen waar het geen zin in heeft. Momenteel is gaat het goed tussen ons en dat wil ik zo houden dus ik ga haar niet aan het werk zetten :o
De eigenaar heeft geen verstand van paarden en vindt veel prima.

Ik vond iets van pellet brok van haverschillen. Deze brok is voor paarden die gevoelig zijn voor koliek. Maar geld dat ook voor zandkoliek?
De zelfde soort brok heb ik ook gevonden met een vitamine toevoeging. Lijkt mij ook handig. En het heeft er lijnzaad bij in.
Ik lan alleen niet de aanbevolen hoeveelheid voer vinden.

Maar, misschien is er wel iets beters waar ik nog niet aan gedacht heb?

Fleur ❤️


KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:27

Ik lees even mee! Denk dat je met de pellet brok Hippostar high fiber pellets bedoelt? Hier ben ik ook in geïnteresseerd, maar vind ook geen voeradvies.

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

Dees

Berichten: 18906
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:36

Zorgen dat die niet meer bij zand kan komen.
Onderschat de plukjes gras aan de rand van de paddock niet, zo krijgen ze vaak alsnog zand binnen.
Dan beter gewoon op de volle weide, waar de kans op zandinname kleiner is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

snorkel1986

Berichten: 3004
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:49

Maandlijks zand weg kuurtje

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:02

Ongeveer 50 gram vers gemalen lijnzaad door beetje warme slobber. Of 100 gram vers gekookte lijnzaad dit kan je overal doorheen doen, maar het makkelijks is vaak ook door een beetje warme slobber.

Maar die van mij vind het ook heerlijk door een beetje luzerne.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:04

Paard moet het jaar rond maandelijks een zandkuur krijgen. Welke kuur geef en hoeveel gram?
De hoeveelheid psylliumvezels zijn bepalend voor de werking.

Is er ook voldoende arm ruwvoer buiten gras om (ik neem aan dat jullie strookbegrazing toepassen omdat ze anders te dik worden?), zoals arm grof hooi of stro?
Is het een dun/ dik paard? Erg gefocusseerd op eten?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 19:55

Afbeelding

Het gaat om deze dame.
Iets te zwaar. Vandaar inderdaad de strookbegrazing. Ze eet graag ja :o
Korf om is lastig. Ze is een kei in slopen van halsters etc.
Ze krijgt nu de Subli kuur, a 500 gram. Eet ze goed, os alleen een smeerboel. Ik doe iedere maand een zandtest, daarna een kuurtje.
Ze krijgen nog een plak hooi van een grote baal voordroog. Is mooi droog en stengelig.

Niemand ervaring met de pellets?

Lijnzaad ga ik niet koken. Het is mijn paard niet en daar ga ik echt niet aan beginnen. De eigenaar vergeet het dus daar kan ik niet op vertrouwen.

Fleur ❤️

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 19:59

KLC schreef:
Ik lees even mee! Denk dat je met de pellet brok Hippostar high fiber pellets bedoelt? Hier ben ik ook in geïnteresseerd, maar vind ook geen voeradvies.


Inderdaad! Dat zijn de pallets met vitamines!
Subli heeft ook pellets maar zonder toevoegingen.

Fleur ❤️

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 02:41

Wij geven, omdat onze paarden op zand staan ( met hooi ) elke maand psyllium. De rest van de tijd lijnzaad olie en soms een week niks tussendoor.

Die van ons krijgen hooi en ik heb nu al een aantal keren ook gelezen dat goed vezelrijk eten ( en 24/7 bewegen ) ook erg goed helpt, wat ook wel erg logisch is.

Wij geven elke dag een vitamine op een bedje van Equifyt Sainfoin. Dat is een mooie droge mix van timothee en esparcette en wat kruiden. Je zou de brok daardoor kunnen vervangen. Tot nu toe is het geen dikmaker en laat ze even goed kauwen.

Vanwege luchtweg problemen, maken wij het hooi al een tijd nat en daar komt nog wel wat stof en zand vanaf. Maar ze eten ook wel rond de bak wat gevallen is. Gelukkig zie ik ook nog veel liggen en staan ze nooit met ''honger'' en krijgen niet snel de behoefte dat op te eten. Ik hark dat wel dagelijks weg, dus geef weinig gelegenheid.

Die van ons staan 24/7 buiten, dus dat houdt de darmen ook in beweging.

De zand test vind ik onbetrouwbaar, dus doe ik niet. We geven de psyllium zaadjes van pit-pit.com. De husk bijv aten ze niet. Ik geef best flink en ook een volle week.

fleurtjeuh
Berichten: 10299
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 04:57

Zoals ik het lees gaat het nu best goed. Toch?
En zeker als ze snel geneigd is dik te worden, zou ik weinig aan het rantsoen veranderen.
Mooi droog stengelig hooi
Vitamine brokje
Zo min mogelijk zand binnen krijgen
Periodieke zandcontrole en kuur zandweg

Volgens mij is er niet veel dat je anders kan doen tegen het zand, afgezien van ervoor zorgen dat ze nog minder zand binnenkrijgt

Love is Love

My current situation is not my final destination.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-17 09:26

Bedankt voor alle reacties!

Het gaat best goed al is ze het begin van de zomer wel een dag wat minder geweest. Geen koliek maar wel ongemakkelijk. Toen heeft ze ook een extra kuur gekregen. Vandaar dat ik aan het rondkijken ben. Als die brok een goede aanvulling zou zijn dan wil ik die wel bestellen.
Ik heb ergens gelezen dat vezels zelfs beter zouden zijn voor de afvoer van zand dan een slijmerig drapje.
Stroo gaan we waarschijnlijk ook bijvoeren.

Fleur ❤️

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:14

Ik geef mijn paard die gevoelig is voor zandkoliek altijd lijnzaad brokjes van equifyt..Zonder lijnzaad heb ik wel eens geprobeerd,maar dan gaat het op de duur toch weer mis..Ook met een maandelijkse psyllium kuur..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-17 10:56

pleiada schreef:
Ik geef mijn paard die gevoelig is voor zandkoliek altijd lijnzaad brokjes van equifyt..Zonder lijnzaad heb ik wel eens geprobeerd,maar dan gaat het op de duur toch weer mis..Ook met een maandelijkse psyllium kuur..


Geef je dat standaard dagelijks? En hoeveel?

Fleur ❤️

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:05

Ik gaf eerst 100 gr per dag en nu 50 en inderdaad elke dag!

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:07

Subli slobber bevat maar 23% psyllium, en laat dat nou net werkzame ingrediënt zijn. Eigenlijk kost dat alleen maar geld, ze worden er dikker van, en het zand verdwijnt niet echt.
Op klinieken werken ze altijd met psyllium, maar altijd grote hoeveelheden.

Als onderhoud maandelijks 50% van hun gewicht aan grammen qua psyllium.
En in acute gevallen zelfs 100%.

Wanneer je paard dus 500 kilo weegt, geef je als kuur een week lang 250 gram psyllium per dag. Het handigste is het om dit te verwerken in geweekte grasbrok.
Verder is het handig om in acute situaties het paard even van het zand te houden en flink wat ruwvoer aan te bieden. Dit type paard is gewoon een snaaier, die zoeken altijd iets te knagen... en helaas komt er dan veel zand naar binnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat zandkoliek gevoelig paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:25

Ik zou zoals gezegd echt kijken of je de brok kan vervangen door iets als wat ik noemde; Equifyt Sainfoin. Dat is een droge mengeling. Baaltje doe je best lang mee. Daar de vitamines op.

Wij gooien de psyllium er zo los op. Ik heb eerst ook d ehusk gebruikt en natgemaakt, maar werkte helemaal niet. Ze aten het niet eens op.

Lijnzaad brokje van Equifyt in voorjaar ook gegeven. Er zijn ook mensen die lijnzaad kopen en door koffiemolen halen en zo voeren. Dat durfde ik nog niet, maar denk daar nog wel over na.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 09:13

Het leek mij al raar dat de Subli slobber echt werkzaam is.
Een keer per maand zon kuurtje van Subli vind ik niet zo heel erg. Ik denk niet dat ze daar zo vreselijk dik van wordt. Maar het moet wel wat doen natuurlijk!

Ninx, heb je het over de vezel of de hele zaadjes?

Superpony, lijnzaad ongekookt geven heb ik ook aan gedacht. Al vind het risico op blauwzuur toch iets wat eng dus dat weerhoud mij er van.
Ik heb ergens geleZen dat het enorm meevalt. Een paard zou een kopje per dag moeten hebben. Het komt dan niet eens in de buurt van de gevaarlijke hoeveelheid.
Bij de natuurwinkels verkopen ze gebroken lijnzaad.

de equifit heb ik gevonden en ziet er goed uit.

Fleur ❤️


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 62 bezoekers