rantsoen pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 00:53

Hoi!

moeilijk moeilijk.. ik vind het lastig om een fijn rantsoen op te stellen voor mijn pony.

mijn haflinger is 6 jaar en ik zet haar zo'n 5 keer per week aan het werk:
- 1x buitenrit (veel stap, beetje draf, stukje galop)
- 1 a 2x longe (dubbele lijnen en touwtje afgewisselt)
- 2 a 3x onder het zadel (incl. 1x per week les)


Ze krijgt fibra anti itch vanwege jeukverschijnselen, maar ik krijg twijfels of dit voer juist is voor de pony. Ik heb een zak metazoa gekocht en krijg deze morgen binnen. Het liefst maak ik een combinatie van deze twee voersoorten omdat de fibra haar genoeg te kauwen geeft, en ze metazoa mij aanspreekt om de grote mate vitaminen en mineralen.

Imara krijgt nu per dag:
- 6 kg licht bemest hooi
- ca 7 uur weidegang op een steeds kaler wordend stuk
- 600 gram fibra
- 120 gram bietenpulp
- 50 gram lijnzaadvlokken
- 1 schepje maag support (kuur: nog 1 maand)
- 1 pavokoek (deze heb ik over en verstop ik in haar voerbal)


Wat ik nu heb berekend:
- 150 gram metazoa
- 200 gram fibra
- 50 gram lijnzaadvlokken
- 6 kg ruwvoer (licht bemest hooi)


Kan er iemand met mij meedenken? of heeft iemand tips? :D


Afbeelding




Afbeelding

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 06:09

Waarom wil je het rantsoen veranderen?

Anoniem

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:59

Omdat ik het het gevoel heb dat dit het niet is voor mijn pony.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:22

Te sloom? Slechte vacht? Last van jeuk of mok?

Anoniem

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:54

Gewoon een gevoel.. ze is wat dikker, nukkiger en veel last van dominantie.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:01

Ik vind 6kg hooi per dag niet veel.

Heb je al eens bloed laten prikken? Daar kunnen waardevolle dingen uit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:04

Change3x schreef:
Ik vind 6kg hooi per dag niet veel.

Heb je al eens bloed laten prikken? Daar kunnen waardevolle dingen uit komen.


Hoeveel zou jij geven? De pony weegt ca 500 kg. 6-7kg hooi + 7 uur weidegang. Als ik op stal kom ligt er altijd nog hooi in haar slowfeeder/hooinet, dus in principe staat ze onbeperkt. Ik ben wel benieuwd naar je antwoord en wat ik hierin kan verbeteren!

Bloed prikken is niet gedaan. Ik heb nu eerst haar gedrag laten onderzoeken en ben honderden-, al dan niet enkele duizenden euro's lichter. Ik zie daar nog geen reden toe.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:08

Haflingers zijn sobere paarden. Probeer eens een tijdje alleen hooi en metazoa. Verder niets. En kijk dan (paar maanden) of de jeuk afneemt. Gras (kort) geeft veel suikers en kan al aanleiding geven tot jeuk. Verder lijkt ze niet te dik, maar 6 kg hooi is niet veel.

Anoniem

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:18

De pony is nu jeukvrij door verandering van ruwvoer! Ze staat zonder deken :D

Waarom zou je metazoa boven fibra zetten? Kun je dat onderbouwen? En ik denk dat het aantal kilo's hooi misschien niet meer vab toepassing is, omdat ze onbeperkt eten heeft. (Netten hangen minimaal nog 1/4 vol als ik op stal aankom)

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:21

pimaude schreef:
Change3x schreef:
Ik vind 6kg hooi per dag niet veel.

Heb je al eens bloed laten prikken? Daar kunnen waardevolle dingen uit komen.


Hoeveel zou jij geven? De pony weegt ca 500 kg. 6-7kg hooi + 7 uur weidegang. Als ik op stal kom ligt er altijd nog hooi in haar slowfeeder/hooinet, dus in principe staat ze onbeperkt. Ik ben wel benieuwd naar je antwoord en wat ik hierin kan verbeteren!

Bloed prikken is niet gedaan. Ik heb nu eerst haar gedrag laten onderzoeken en ben honderden-, al dan niet enkele duizenden euro's lichter. Ik zie daar nog geen reden toe.


Mijn D pony's kregen tegen de 10kg aan en stonden daarnaast ook zo'n 7 uur op het land. Ze hadden dan wel altijd wat over, graag zelfs, dan wisten we zeker dat ze voldoende hadden voor de middag-avond-nacht.

Ik heb je pony nog nooit in het echt gezien en ik ken de kwaliteit van het ruwvoer bij jullie op stal niet, maar ik denk dat het niet verkeerd is om te overwegen om iets meer hooi te gaan geven. Als ze dan dezelfde hoeveelheid hooi overhoudt dan weet je of ze toch te weinig kreeg, of misschien wel niet. :j Het klinkt heel onlogisch wat ik beschrijf, maar ik heb het vaker gezien, alles kan in de paardenwereld. :+

Ik heb door bloedprikken al veel problemen met verschillende paarden kunnen oplossen (waar ik anders nooit achter was gekomen), vandaar dat ik je die tip geef.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:25

Bloed trekken en zien waar de tekorten zitten.Kan heel goed werken als je een rantsoen precies wil afstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:26

Change: het klinkt inderdaad even onlogisch voor mij.. is het zoiets van: 'ik heb nog 2 koekjes dus eet wat langzamer. Als ik 5 koekjes heb kan ik gewoon dooreten'? Ik bereken dan haar ruwvoer niet op hooi+gras, maar alleen op hooi? Volgens websites komt de som altijd uit op 7 kg hooi, vandaar dat ik zoveel geef. Ik ga morgen eens haar netten volstampen en dan kijken wat er overblijft woensdag.

De kwaliteit kuil is bagger op stal, dus ik koop mijn eigen hooi in :D

Bloedprikken ga ik onthouden, maar zie er op dit moment geen reden voor.

De pony:


Afbeelding

Afbeelding

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 01:29

Ik zal waarschijnlijk de enige zijn maar ik zou het ruwvoer verminderen.
Je geeft de hoeveelheid die ze mogen als ze niet ook op gras staan.
Haflingers zijn erg sobere paarden en zoveel werkt ze niet.

Waarom ook de bietenpulp, lijnzaadvlokken en pavokoek?
Wat is je gedachte daarachter.
Bedoel absoluut niet dat dat slecht is, maar doe je het wegens een eventueel tekort of om dat te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 06:36

Waarom zou jij het verminderen? En eventuele maagzweren dan?

Bietenpulp: goed voor darmstelsel, dat heeft/had de pony extra nodig tijdens verhuizing. Als de zak op is stop ik hiermee
Lijzaadvlokken: darmwand ondersteunen
Pavokoeken: heb ik over haha. Dus die krijgt ze als snack in haar voerbal tegen verveling

Ik zie dat ik het niet heb vermeld, maar ze heeft bij het minste of geringste slappe mest. Haar darmstelsel is heftig beschadigt geraakt tijdens in de opfok en niet 100% herstelt, daarom ook de eiwitintollerantie

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:41

Ik zou zelf niet zo bang zijn voor maagzweren met de hoeveelheden die ze krijgt.
6 a 7 kilo is voldoende voor 24/7, jij geeft daar nog 7 uur weidegang bij. Kort gras zegt niks over voedingswaarde. Daar kan juist meer fructaan e.d. inzitten dan in lang gras.
Juist omdat je aangeeft dat er nog hooi over is als je komt geeft aan dat het meer dan voldoende is.

Beschadigt darmstelsel maakt het inderdaad wel lastiger.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:46

Ik geef juist lijnzaad als ze last hebben van verstopping, dus ik weet niet of dit zozeer helpt tegen dunne mest.

6 kg hooi naast 7u weidegang vind ik ook ruim voldoende. Persoonlijk denk ik dat die hele maagzweren hype wat overroepen is (hier heb ik er nog maar 1 gehad met maagproblemen, en was de enige die onbeperkt kreeg. Ik laat ze meestal zelfs een aantal uren uitvasten als ze teveel gegraasd hebben). Maar idd kan bloedonderzoek wel meer uitwijzen: overbelaste lever kan ook nukkige paarden geven, en dat zie je dan wel terug in bloedonderzoek.

Ik vind de pony er trouwens voor een haf netjes op gewicht uitzien.

Anoniem

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:34

Oei lastig die verschillende 'adviezen'! Denk dat ik dan zelf maar even doormodder, de meningen lopen me iets teveel uiteen. De mest is onder controle, dus ik denk dat de jeuk+mest mooie uitgangspunten zijn om in de gaten te houden tijdens verandering van voer.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:55

pimaude schreef:
De pony is nu jeukvrij door verandering van ruwvoer! Ze staat zonder deken :D

Waarom zou je metazoa boven fibra zetten? Kun je dat onderbouwen? En ik denk dat het aantal kilo's hooi misschien niet meer vab toepassing is, omdat ze onbeperkt eten heeft. (Netten hangen minimaal nog 1/4 vol als ik op stal aankom)


http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... it-broxxx/

Je kunt het verschil tussen beide hier zien. Dat ze inmiddels jeukvrij is is mooi. Hoe soberder hoe beter.

Anoniem

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:34

Dankje! Ik had dat idd bekeken!:-)

Anoniem

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:14

Bedankt nogmaals voor de input! Pony gaat naar de kliniek vanwege heftig staken onder het zadel zonder duidelijke reden, dus zal hier gaan vragen of bloedafname wordt aangeraden zodat ik ook haar voeding kan aanpassen op de pony!

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:22

Ik zou haar juist in uitgebloeid gras gaan zetten ipv een kaalgevreten weitje. Hier een jeuker en eentje die aan de dunne raakt van gras. Ik voer sinds een paar dagen Oerbalans bij(op proef) en het bevalt nu al voor de pony die aan de dunne is. De andere heeft nog maar minimaal jeuk nu, dus ik hoop dat Oerbalans het laatste restje jeuk weghaalt. Verder is gras bij hem ook de trigger. Je zou dus Oerbalans op zijn minst voor de mest kunnen gaan proberen.
Succes in de kliniek!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:37

Hoop dat er iets uitkomt na kliniekbezoek waar je gericht wat mee kan.
Misschien dat er al langer iets niet lekker bij haar zat waardoor ze wat nukkig was.
Ben benieuwd naar de uitslag.

Anoniem

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 00:26

Fennadev: jou reactie voegt weinig toe, maar dat geeft niet :-)

Nudcaniel: ik hoop op een maagzweer of iets wat redelijk goed te fixen is.. ik hoop iig dat erwat is, want dan ligt het niet aan mij :(

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 01:07

pimaude schreef:
Fennadev: jou reactie voegt weinig toe, maar dat geeft niet :-)


Vrij nare opmerking van je, maar dat geeft niet :-)

Voegt wel toe dat het misschien aan het gras ligt, als jou pony aan de dunne is door maagproblemen. Kort gras is vaker des te gevaarlijker voor sobere rassen door het fructaan. Hoop dat het kliniek onderzoek je gaat helpen! :) Overigens vind ik je pony er goed uit zien!

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: rantsoen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 06:28

Mijn pony krijgt in de zomer stro onbeperkt in zijn slowfeeder naast een weidegang van een paar uur per dag. Hij had altijd jeuk , (afgeschuurde manen en staart).sinds ik stro bij vier heeft hij geen jeuk meer. En hij is mooi slank en fijn te rijden.