Wie heeft dé gouden tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 11:24

Hallo!

Momenteel voer ik mijn shetlander merrie PAVO Nature's Best. Maar ze word hier zo onwijs schrikkerig van (erg onberekenbaar ook) dat ik liever op een ander soort voer wil overstappen.

Momenteel staat ze in een goede training:

- 2 keer per week goed dressuurmatig bereden, dit is een uur tot een uur en een kwartier, wisselen we soms ook af met een lekkere lange buitenrit
- 3 keer per week mennen (nu is dit nog maar zo'n 3 km, we zijn dit langzaam aan het opbouwen naar 10 km, met afentoe een langere rit tussendoor)
- 1 keer per week longeren (soms 2)
- 1 rustdag (wandelen we vaak +-7 km, en soms longeer ik haar op deze dag nog even)

Als ik niks geef qua krachtvoer word ze erg sloom en duf, dus ik wil haar wel wat extra's geven. Ze krijgt per dag een pluk hooi, onbeperkt wei en van de boer vaak wortelen (+groente/kruiden).

Ik zat zelf te denken aan Luzerne en Metazoa, maar eigenlijk weet ik niet of dit geschikt is voor wat ik wil (dat ze wat meer energie krijgt tijdens het werken, maar dus niet net zoals met PAVO NB ze erg schrikkerig word en mogelijk dat dit tijdens het mennen ook weleens problemen kan gaan opleveren).

Wie kan mij helpen?

Groetjes,
Demi.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:28

Voorzover ik van Metazoa heb gehoord is hun voer niet geschikt voor meer energie. Daarom voer ik het die van mij ook niet. Misschien een sport brok niv. 1/2?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:29

Ik voer zelf Cavalor en ben erg te spreken over hun muesli's :j Ik voer zelf ook helemaal geen brok meer, maar alleen een goede sportmuesli. Ze doet het er erg goed op :) Ik heb een keer de muesli van Pavo geprobeerd, maar vond haar daar toch minder fijn op.
Marstall heeft ook een uitgebreide collectie, daar kan je ook nog eens naar kijken.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:32

Enig idee door wat ze precies schrikkeriger wordt uit de NB? En hoeveel krijgt ze ervan? Voer het hier aan mijn draver, 1/4 per dag en dat gaat prima. Daarnaast luzernemix (hartog) en vitaminebrokje(marstall) erbij. Hij wordt bijv. wel druk van wortelen (bevat relatief veel suiker). Heb hem ook geprobeerd op bijv sportsfit muesli, daar werd hij ook druk van (olien en haver waarschijnlijk de oorzaak, voor hem duidelijk te energierijk)

Misschien dat het bij jou ook de combinatie is wat voor teveel energie en die schrikkerigheid zorgt?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:33

Stuur Dennis hier op bokt eens een pb.
Die geeft het aan haar shets die in de sport lopen

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 11:36

darkadia schreef:
Enig idee door wat ze precies schrikkeriger wordt uit de NB? En hoeveel krijgt ze ervan? Voer het hier aan mijn draver, 1/4 per dag en dat gaat prima. Daarnaast luzernemix (hartog) en vitaminebrokje(marstall) erbij. Hij wordt bijv. wel druk van wortelen (bevat relatief veel suiker). Heb hem ook geprobeerd op bijv sportsfit muesli, daar werd hij ook druk van (olien en haver waarschijnlijk de oorzaak, voor hem duidelijk te energierijk)

Misschien dat het bij jou ook de combinatie is wat voor teveel energie en die schrikkerigheid zorgt?


Nee ik heb geen idee waardoor het precies komt... Na wat zoeken op internet zag ik dat meerdere paarden hier last van kregen. NB is het enige wat ze qua krachtvoer krijgt, en wortelen had ze gisteren ook nog niet op. Wortelen heeft zij dan totaal weer geen last van :).

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:44

Haha nee is ook echt per paard verschillend hoor, en ik hoor wel vaker verhalen van paarden die idd niet goed op Pavo reageren. Miss inderdaad gewoon eens een andere muesli proberen :)
Voer blijft toch altijd een lastig iets en kijken per paard wat fijn werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:06

Mijn gouden tips is om te kijken of er ook andere verklaringen mogelijk zijn voor schrikkerigheid dan het voer. Zeker als het een voer is waar al weinig snel opneembare energie in zit, zoals natures best....

Het kan ook het koudere weer zijn. Of dat jij meer gespannen bent omdat ze een paar keer geschrokken is. Of iets waar ze gestresst van is. Of dat ze door alle training erg energiek is geworden en haar energie kwijt wil. Of een interactie tussen dat soort factoren. Voeding is maar een van de vele mogelijkheden. En mogelijk maar een klein schakeltje in het geheel.

Je schrijft dat je de indruk hebt dat ze sloom en duf wordt als je geen krachtvoer geeft. Als dat echt zo is dan moet je zeker geen metazoa en luzerne geven. Dat is namelijk geen krachtvoer. Daar zit amper snelle energie (koolhydraten) in. Metazoa vult enkel vitaminen en mineralen aan die ze eventueel tekort komen als het ruwvoer onvolledig is.

Maar een mineralenbrok als basis en die aanvullen met kleine hoeveelheden krachtvoer is op zich niet verkeerd voor een sober dier als een shet. Dan weet je dat vitaminen en mineralen altijd op orde zijn en naar behoefte kan je kleinere hoeveelheden krachtvoer bij geven.

Als je een mineralenbrok wil, denk dat ook eens aan Marstall Force en Pavo VitalComplete. Ik heb een keer een interview met de samensteller van Metazoa gelezen en had de indruk dat hij van paardenvoer nog niet zoveel snapte. Heb er in dit topic eens op gereageerd, mocht je het willen teruglezen: [VS] Metazoa horse

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:07

Goldie schreef:
Ik voer zelf Cavalor en ben erg te spreken over hun muesli's :j Ik voer zelf ook helemaal geen brok meer, maar alleen een goede sportmuesli. Ze doet het er erg goed op :) Ik heb een keer de muesli van Pavo geprobeerd, maar vond haar daar toch minder fijn op.
Marstall heeft ook een uitgebreide collectie, daar kan je ook nog eens naar kijken.


Ik voer inderdaad ook Cavalor muesli. Paard vind het heerlijk, glimt als een spiegel en zit goed in haar vel. Aanrader. Ik voer trouwens Strucomix (Senior)

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:10

Balance van Hartog misschien?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:32

Je moet kijken waar jouw paard het goed op doet, en daar geen merk aan vast hangen.

Mijn paard op Marstall Force of Pavo Vital Compleet staat gelijk aan bergen mest eten (of ik moest er muesli bij gaan geven). Voor haar niet het juiste voer, maar daarom niet slecht.

Zij doet het super op Metazoa. Glimt als een spiegel, energie voor 10.
Is het daarmee het beste voer? Nee niet voor alle paarden, maar voor de mijne wel.

Soms is het even puzzelen op wat voor voer je paard het het beste doet.

JeaDH

Berichten: 2156
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:41

Subli zonder? Probeer in ieder geval eens een poosje iets zonder haver kijken of dat helpt.
Of bepaalde kruiden? Mijn pony had dit van care4life...


Edit: ik zie dat nature's best al havervrij is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:05

Als ze schrikkerig wordt van natures best zou ik in ieder geval niet de care4life proberen die van mij vond ook alles opeens spooky net als vele andere paarden.

Marstall Naturell is misschien iets voor je? Je kunt er ook voor kiezen om een vitaminebrok te geven (marstall force, vitalbix oid) en dat wat aan te vullen.
Maar ik zou eens naar de Naturell kijken als ik jou was. Succes!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:22

Mijn sport-shetten doen het goed op de metazoa.
Pony's lopen van L t/m ZZ nivo voor de wagen, maar tussendoor ook pony lesjes onder het zadel. Ze zijn dus braaf genoeg, maar hebben ook power genoeg.

Om ze wat meer power te geven heb ik verschillende sport brokken of muesli's geprobeerd, maar kreeg niet het gewenste resultaat. Andere vitamine korrels ook niet.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:58

Voor een sober ras adviseer ik:

Geen wortels en of appels.
Onbeperkt ruwvoer (zoveel als jidig voor energie)
Vitamine brok

Hier zit een overgangsperiode aanvast voor ze weer instaat is om het hooi goed te verteren.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:13

Subli dieetmix dan?
Zit wel hoog in vitamines, en dacht laag energie. :j

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:23

Ik heb mijn sobere pony in tijden van veel trainen altijd marstall champion gevoerd. Er zit geen haver in, wel luzerne en relatief laag eiwit. Mijn pony wordt snel heet van voer en gaat snel schuren. Met marstall champion is dat nooit gebeurd en mijn pony zat altijd enorm goed in haar vel. En hield het trainen goed vol. Voordeel is ook dat je er niet veel van hoeft te geven.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:32

Wortels in ieder geval weglaten, teveel suiker. En een vitaminebrok met daarnaast onbeperkt goed hooi zou voldoende moeten zijn. Sober ras dus je voert al snel te veel.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft dé gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:44

Vitalbix of bijvoorbeeld Fibra. Veel andere soorten voer zijn minder goed voor je paard dan je zou denken.