Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:47 

Hopelijk kunnen jullie mij nog gerust stellen.

2 weken geleden liep mijn paard ineens kreupel. Rechtsvoor. Het leek toendertijd even uit zijn schouder te komen en heb zijn benen toen niet heel grondig onderzocht. Twee dagen later viel mij ineens een dik onderbeen op en het was flink warm. Had de dagen ervoor al gekoeld maar ben toen grondig gaan koelen. Minstens 10min elke dag.
Dat het dik werd was op donderdag en op zaterdag was de dikte eigenlijk al weer weggetrokken maar bleef er een klein warm plekje over onder zijn knie.
Ondertussen trouwens ook elke dag 10min met hem gestapt op het harde en uiteraard blijven koelen. Vrijdag ben ik hem ook traumeel druppels gaan geven en ben ik 'savonds traumeel gel gaan smeren op de plek.

Zondag liep hij op het harde rechtuit weer rad in draf maar ik wilde hem nog wat meer tijd geven en de net wat dikkere en warmere plek was nog niet weg.

Tot donderdag het ritueel blijven herhalen. Afgebouwd met traumeel druppels wel gel blijven smeren. Donderdag kwam de ostheopaat die voelde aan zijn been en merkte ook duidelijk de warme plek op dus die raadde toch aan om naar de kliniek te gaan om te kijken of het geen peesblessure was.

Gelijk gebeld en maandag hadden we een afspraak in de kliniek. Tot die tijd nog elke dag 10 tot 15min gestapt en gekoeld en de warme net wat dikkere plek werd steeds iets minder warm en dik. De ene keer was die wat warmer dan de andere keer.

In ieder geval maandag naar de kliniek. De dierenarts heeft gevoeld en bekeken. Het was volgens hem absoluut geen peesblessure want dat zat niet aan de die kant en de plek zat niet op een pees. Hij heeft hem laten draven op het harde rechtuit en op de cirkel. Rechts op de cirkel deed hij een paar passen voorzichtig en daarna ook weer helemaal rad.

Ik moest hem weer oppakken en het zou een simpele bloeduitstorting zijn.

Vandaag naar het paard. Toen ik hem uit de stal haalde leek rechts al weer iets warmer dan links maar niet dikker. Ik heb welgeteld 7min gelongeerd wamt wilde hem rustig oppakken. Wel veel gedraafd en max 4 rondjes galop. Meneer was behoorlijk fris. Hij liep niet kreupel wel wat maf maar dat kan ook van de osthepaat komen. Hij liep niet persé raar op rechtsvoor. Direct a het longeren leken de benen goed maar ik hem toch voor de zekerheid afgespoten. Na het afspuiten traumeel gesmeerd en daarna ging het rechts ineens opzwellen. De plek werd 2x zo lang als die was en ging weer echt gloeien.

Ik heb er een half uur naar gekeken en gevoeld. Op een gegeven moment leek het gloeien wat af te nemen maar toch. Ik maak me zorgen en ga morgen ook gelijk de dierenarts weer bellen.

Maar herkent iemand dit en is dit inderdaad allemaal mogelijk bij een simpele bloeduitstorting?

Nog even een foto van rechtsvoor.
Het groene gedeelte is waar er eerst nog heel licht iets zat en het rode gedeelte is waar het nu zit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ter vergelijking nog even een foto van linksvoor. Hij heeft daar een schieffel maar dat is op een andere plek.
Afbeelding
Afbeelding
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:55 

Ik zou hem juist geen boxrust geven, maar een klein stukje afzetten dat hij toch kan bewegen. Ik zou even wachten met longeren, maar wel aan de hand recht uit, dit kan nooit kwaad.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:56 

Hij heeft ook geen boxrust. Hij gaat elke ochtend 4 uur naar buiten en ik stapte dus dagelijks 10 tot 15min op het harde rechtuit met hem.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:06 

ik kan het niet heel duidelijk zien,maar is er ook gekeken of je paard mogelijk een griffelbeen blessure heeft?
een scheurtje in het griffelbeen geeft bijna dezelfde symptomen namelijk.
foto's kunnen uitsluitsel geven

overleg het eens.
een bloeduitstorting kan ook flink lang duren weet ik,maar heb ik zelf geen ervaring mee( griffelbeen breukje wel, en klinkt erger als het is hoor!)

Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-11-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:07 

Als het een simpele bloeduitstorting is mag hij toch niet in een keer groter worden? Als het een bloeduitstorting is dan is er wat beschadigd en word het groter ondanks het koelen dan word de beschadiging dus ook groter, tenminste dat is mijn logica.
Ik heb eens een schop gehad vol op mijn been en dat was dus een niet zo simpele bloeduitstorting, de zwelling nam alleen maar af door koelen en bewegen en werd niet dikker want dat zou betekenen dat er nog steeds weefsel bloedde dus iets flink beschadigt zou zijn.
En na twee weken moet een "simpele" bloeduitstorting al erg weggetrokken zijn door jou koelen en bewegen.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:18 

Het lijkt mij inderdaad ook niet logisch als een been na wat werk gelijk zo reageert en dan heb ik dus maar 7minuten gelongeerd!

Ik ga sowieso morgen de Dierenarts weer bellen. Griffelbeentje gebroken ga ik ook met hem overleggen maar daar zal ik ook echt weer voor terug moeten naar de kliniek! Ongelooflijk eigenlijk ben er gewoon gister geweest en dat was al een heel geregel en nu dit :(
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:47 

Wat ik apart vind is dat de DA niet heft gescand. Hoe kan hij nou met zekerheid zeggen dat er geen peesletsel is als ie het niet van binnen heeft gezien?
Ik zou het op de foto en de scan willen hebben gezien de plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:08 

Ik had er ook op moeten staan. Maar was zo opgelucht en enigzins van mij apropo door zijn analyse dat ik daar niet meer op door ben gegaan.
Ik heb nu pas over een week!! weer de gelegenheid om naar de kliniek te gaan dus daar baal ik flink van.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:07 

Zowiezo blijven koelen en stappen tot die tijd, kan volgens mij niet al te veel kwaad. Misschien naar een andere kliniek, weet niet waar je geweest bent maar misschien tref je dezelfde arts en soms is het verstandig om een second opinion te vragen, er zijn ook klinieken die met mobiele scan- en fotoapparatuur thuis komen maar dat zal wel flink wat kosten.
Hellendoorn, den Ham, Wapenveld zijn misschien opties.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:18 

Als ik zo naar de foto's kijk dan heeft je DA een ding mis en wel een belangrijk iets want onder de knie en sprong van een paard zitten alleen maar botten en pezen en geen spieren dus als daar een verdikking met kreupelheid optreed dan moet daar wel goed naar gekeken worden en het gebied waar het dik is zitten volgens mij wel degelijk pezen dus zou ik toch voor een second opinion gaan. Kan wel heel onschuldig zijn maar dan zou ik het toch zeker willen weten.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:11 

Vanochtend de dierenarts gebeld. Hij wilde zsm de plek zien. Ik moet vandaag de hele dag werken dus kan niet met het paard langskomen dus hij komt zo langs stal. Hij dacht zelf dat het ws wel bloed of vocht is maar wil dit zeker weten en gaf aan dat er dan alsnog wel een echo moet worden gemaakt. Ik heb de staleigenaar gebeld en die vangt hem op stal op.

Ik dacht pas dinsdag weer naar de kliniek te kunnen maar vanochtend kwam ik met mijn ouders er achter dat we vrijdag ook de auto kunnen gebruikem. Dus dan kan ik vrijdag langs en kan er vrij snel alsnog een echo worden gemaakt.

Rond lunchtijd ga ik dierenarts weer bellen om te vragen wat hij heeft gevonden.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:44 

Ik zat ook naar de foto's van het been te kijken en bigone heeft gelijk. Daar lopen wel pezen op die plek. Ik ben heel benieuwd wat eruit komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:39 

Dat was inderdaad ook gelijk mijn eerste vrees dat er iets met de pees aan de hand is ook al voordat deze reactie van het been kwam. De dierenarts dacht bij het eerste onderzoek zeker van niet maar ik twijfel daar ook nog echt aan dus er moet alsnog een echo worden gemaakt om er in ieder geval zeker van te zijn.
Dit gaf hij ook wel aan nadat ik hem de reactie van het been vanochtend uitlegde. Dus het is nog ff spannend.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:42 

is het geen peesschede ontsteking?

192TV....goed idee!!!
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:44 

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=144

het lijkt hier een beetje op maar dan minder erg

192TV....goed idee!!!
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:48 

Die site heb ik inderdaad ook al een paar gevonden. Alleen daar staat weinig over echt warm worden naar mijn idee en het lijkt daar vooral onderin te moeten zitten... Maar een peesschede ontsteking zou wel zomaar kunnen. Ik zal het straks ook nog even aan de DA vragen.

Zowel dat van de gallen als de ontsteking. Bedankt :j
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:56 

Is het been gescand? Mijn paard heeft net boven het spronggewricht aan de binnenkant een bult zitten, na een scan bleek dit ook een bloeduitstorting te zijn. Die is ook opeens groter geworden (was wel zo groot als een tennisbal), maar nooit kreupel aangeweest. Toen is het weer gescand door een andere dierenarts en ook daaruit bleek dat het een bloeduitstorting is. Ik heb toen een smeersel gekregen met een bloedverdunnende werking en na een aantal weken is de bult nu bijna weg (hij heeft er wel 1,5 jaar gezeten en wisselde vaak van grootte).
Dus als het been nog niet is gescand zou ik dat zeker laten doen en ook een röntgenfoto laten maken.

Pytje @ [EA-OV] G-star en G-sus broek, EDC truien, korte broeken
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:06 

Scan is niet gemaakt. Ik verwacht dat vrijdag te kunnen doen.

En is het bij die van jou duidelijk geworden wat de oorzaak was van de bloeduitstorting? en was het vaak ook echt warmer?
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:11 

ik heb niet echt een goede verklaring voor de bloeduitstorting, wel een vermoeden. Ik haalde mijn paard van het land met een ongelofelijk dikke sprong, het gekke was dat het niet warm was en hij liep er geen pas minder om. Na een paar dagen is dat weggetrokken en bleef de bult over. Die bult was af en toe wel iets warm, maar niet echt schrikbarend heet. Ik denk dat hij met zijn been ergens tegenaan heeft gemept of met zijn andere been (hij doet nogal eens raar in het land) zijn andere been heeft geraakt waardoor het inwendig is gaan bloeden. Af en toe heb ik het een periode ingesmeerd met groene leem, wat wel iets leek te helpen. Maar vooral dit smeersel van de dierenarts werkt echt super. Ik zal vanmiddag wel even voor je kijken hoe het heet, als je dat wil. De 1e dierenarts had dit middel namelijk niet als optie gegeven om de bult te laten verdwijnen en de 2e wel. Op een scan kunnen ze heel duidelijk zien of het bloed of vocht is wat er in de bult zit. Bij mijn paard is er de eerste keer ook een foto gemaakt van de sprong, maar daar was niks op te zien. Laat je dat ook vrijdag doen?

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:22 

Bij die van mij zit het onder de sprong dus het is een beetje de vraag wat verstandig is. Maar ik wil uiteraard zo veel mogelijk al dan uit kunnen sluiten of als duidelijk oorzaak kunnen zien.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:16 

Nog niet de dierenarts gesproken.
Wel de staleigenaar. Dierenarts heeft flink gevoeld/geknepen/gekeken en volgens de stal eigenaar was hij er nog steeds van overtuigd dat het echt geen pees was maar het bloedvat wat een beschadiging heeft opgelopen.

Ik moet hem zelf dus nog spreken. Hij zou mij vanavond bellen. Maar als het idd wel een bloeduitstorting is is het enige wat ik kan bedenken voor de plotselinge reactie van gister dat hij peesbeschermers om heeft gehad. Misschien dat dat een irritatie heeft veroorzaakt en dat er daardoor weer wat bloed is vrij gekomen.

Ik heb hem vanavond toch nog weer 5min gelongeerd zonder bescherming. En hij liep niet kreupel en het been werd daarna ook niet echt dikker. Mischien ietsje warmer maar dat moest ik wel echt opzoeken.

Hier nog 2 foto's van vanavond:

Afbeelding
Afbeelding
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:59 

het spul wat ik smeer heet Compagel, het is een gele tube.

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:03 

geen rust geven dat is slecht
lekker beweging blijven geven
gewoon stappen dan kan het afzakken

die van mij had laatst aan zijn rechterbeen ook een bult
erg warm en dik was zo dik als een halve tennisbal

ik heb leem gekregen om erop te doen
en het advies om niet te rijden maar wel in beweging houden beperkt
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:44 

Ik heb inmiddels de dierenarts gesproken en het vermoeden is toch echt dat het been geïrriteerd is geraakt door de peesbeschermer dus ik moet voorlopig even met bandage longeren en rijden.

Vanavond gelijk proef op de som genomen en 10min gelongeerd met bandage en zowaar..... geen reactie!! wel ietsje warmer maar scheelde niet veel en het is gister ook geïrriteerd geweest dus is niet zo heel raar.

groene leem of Compagel is misschien nog goed om te doen maar da raden voor nu aan om even helemaal niks met het been te doen en gewoon rustig verder te gaan met longeren/rijden maar dan zonder harde peesbeschermers.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:50 

Zou wel een simpele oplossing zijn!

Profiel  

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende