Hoe obesitas verhelpen bij paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Hoe obesitas verhelpen bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 00:33

Hoi,

Ik heb nu al 3 jaar een haflinger merrie. We hebebn haar veel te dik gekocht en hebben haar toen weer op een fatsoenlijk gewicht gekregen door gewoon te rijden.

Nu heeft ze een veulen aan de voet. Ze heeft een rugblesure gehad waardoor de een jaar bijna niet bereden is. Ze staat nu al 4 maanden stil en ben langzaam aan weer het rijden aan het oppakken. Zoals altijd, doet ze dat heel netjes. Maar nu ging ik er gistere met zadel op zitten.

Ze is zoooooo dik. Er mag zeker zo'n 100 a 150 kilo vanaf. Ze weegt zeker 550 kilo. Iets wat een normaal gewicht is voor een kwpner van 160cm.

Door het lacteren valt ze ook niet af. Ze word alleen maar dikker. Ze krijgt al 1,5 maand geen merrie brok meer. Ze staat op de wei. 24/7. Dit is gewoon een niet te vol land. Ik ben zoo bang dat ze hoefbevangen word oid.

Ze krijgt nu verder ook geen brok meer oid, ze doet het op de wei. Vroeger kreeg ze na het rijden altijd een kwartje muslie van Hippostar. Ze heeft ook merriebrok van PAVO gehad maar daar werd ze heeeeeel dik van. Toen heb ik van hippostar gehaald, dit ging wel goed. ze werd niet dikker.

Het is de bedoeling dat ik met Mara volgend jaar naar de keuring ga. Ik wil dan dat ze gewoon mooi slank is en de spieren er mooi uit komen.
Nou verwacht ik dat Mara in de winter zal afvallen. Eerst had ze onbeperkt hooi op de wei en in stal vanwegen het veulen. Maar nu gaan we alleen op stal hooi geven en een heel klein beetje op de wei als die kaal is in de winter. Verder ga ik haar niet meer bijvoeren.

Ik wil graag dat Mara op een gezonde manier af kan vallen.

Het word de bedoeling dat het veulen er met 5 maanden vanaf gaat, ook een beetje in de hoop dat hij Mara een beetje leeg zuigt. Maar dat wil tot nu toen nog niet echt gebeuren.

Mijn vraag dus. Hoe kan ik er voor zorgen dat Mara gezond afvalt, maar wel de benodigte voedingsstoffen binnen krijgt.

Wat ik nu zelf heb bedacht heb is:

- Rijden langzaam weer opbouden. beginnen met een kwartier en uitbouwen naar een uur (een buitenrit naar 3 a 4 uur)
- Niet bijvoeren in de winter aan krachtvoer
- Wel bijvoeren in de winter aan ruwvoer, maar beperkt
- En nu de zomer? Geen idee.

Zijn er nog dingen die er voor zorgen dat ze makkelijker afvallen?

Even voor de duidelijkheid Mara kan niet 24 uur per dag op stal staan omdat ze een allergie krijgt van het langduurige binnen staan door stress. Dit is dus GEEN optie en wil ik haar absoluut niet aandoen.

Brand maar los. Ik laat ze nu verder eerst het land echt helemaal kaal eten en dan kleine stukjes land bijgeven waarneer het andere stuk land echt kaal is.

Ik zou zeggen BRAND LOS. Want ik wil gewoon dat ze weer een normaal gewicht en postuur krijgt. Dit is ook niet gezond voor Mara.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:49

mijn pony wordt ook echt van de lucht dik.... vreselijk ik geef hem nu hooi overdag staat hij buiten (van 10 tot 6 zon beetje) en binnen krijgt hij dan hooi ik heb nu hooi dat dit jaar gemaaid is en geef hem daar een handje bix bij smorgens en savonds (anders stampt ie de deur eruit als zn buurman wel bix krijgt en hij niet vandaag dus dat handje) ik hou gewoon in de gaten of ie nog de energie houd om voor me te werken en dat gaat goed zeker nu met dat nieuwe hooi denk ik in de winter heb ik pavo multivit poeder bijgevoerd om er voor te zorgen dat ie niets te kort kwam maar daarvoor geen kilos brok hoefde te eten... maar goed zodra zich weer een blessure dekop op steekt zie ik hem weer groeien in de breedte... er mag van mij zeker nog zon 50-75 kilo van m af maar goed als je ziet waar we vandaan komen mag ik niet klagen ons motto slank de winter in gaan we halen!

Peelie

Re: Hoe obesitas verhelpen bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 00:58

Tjah, het is dus de bedoeling dat ze mee gaat naar de keuring volgend jaar rond deze tijd (juni).

en er moet dus minimaal 100 kilo vanaf. maar hoe?

Thats the question...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:00

Je paard moet kilometers gaan maken. Dit hoeft niet persé met rijden, maar kan ook goed aan de hand en eventueel ook op de fiets. Het is in ieder geval belangrijk dat ze vanaf nu gewoon iedere dag een uur intensief beweegt. En een uur stappen is beter dan een kwartier galoperen. Als je in de mogelijkheid bent is het ook een optie om haar twee keer per dag beweging te geven. Bijvoorbeeld 's ochtends longeren en 's avonds rijden.

Verder zou ik niet matigen met ruwvoer in de winter, de darmen van een paard moeten altijd gevuld blijven. Tekort aan ruwvoer kan koliek veroorzaken en dat is natuurlijk veel erger. Je kunt wel overjarig of oud hooi geven (ouder dan een jaar). Hier zitten wat minder voedingsstoffen in, maar wel veel ruwe celstoffen.

Verder is het misschien aan te bevelen om haar 's nachts of overdag in een paddock te zetten. Geef haar dan gewoon wel wat plukken hooi tussendoor. En verder gewoon echt lekker veel laten bewegen, want daar zit het probleem op dit moment.

Er komt meer in dan er uit gaat. Dus het is aan jou om dit meer in evenwicht te brengen. Veel succes ermee!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:04

tja inderdaad als je het zo wil horen... karig voeren en veel veel veel bewegen je kan het beste van te voren vastleggen wat je gaat doen qua training dan wijk je daar minder makkelijk van af

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 01:09

Ik heb geen mogenlijkheid haar op een paddock te zetten. daar bezit ik niet over.

Vanwegen het veulen kan ik nu nog niet lang weg blijven. Dat zal pas over een paand zijn dat ik een uurtje of meer weg kan blijfen.

Ik snap dat ze genoeg hooi moet krijgen, maar ze kreeg voorheen onbeperkt hooi. Daar vrat ze zig vol aan. Met beprekt bedoel ik genoeg om op te leven en de darmen in beweging te houden. en dat ze geen heel erg hongergevoel heeft.

In de winter zal ze snachts binnen staan en overdag op de wei. Er zal altijd wel wat de knabbelen zijn.

En hoe kan ik het nu verder doen dan? want nu staat ze op de wei, die laat ik ze nu eerst maar gewoon kaal eten. en dan ga ik stukje bij beetje van de andere helft geven. Maar dan zul je zien, dan komt het er zo weer aan.

fietsen zou dan wel een optie zijn, maar dan moet ze dat wel gaan leren :+ hihi en buitenritten zou een goede zijn?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:55

Peelie,
Ik zit in het zelfde schuit, dus weet hoe je je voelt.
Donna staat niet 24/7 op het land, maar wel elke dag van 9 tot 5. Smorgens en Savonds krijgt ze een handje refrombrok van Treurniet en savonds zemelen met soulmate nutrition http://www.soulmate-nutrition.nl/
Donna heeft tijdens de dracht geen merriebrok gekregen, maar alles wat naar binnen ging kwam 3 keer zo hard aan in gewicht.
Nu heb ik 2 dagen na de bevalling het voer terug gebracht naar een handje refrombrok ( ongeveer 75 gram ) per voerbeurt.Om ook Wahida Donna leeg te drinken. Moet zeggen dat ze nu wel begint af te vallen , op dikke buik na, maar ook die wordt al wat minder. Gelukkig minder snel afvallen dan ineens heel erg. Het vet op de manenkam begint minder te worden, ribben zijn weer voelbaar en kont is niet meer blubberig. En ik merk het verder aan haar zelf dat ze veel vlotter door stapt. Verder krijgt Donna een plak hooi per dag ( avond ) en eet de hele dag door gras.

De soulmate, hier zit alles in wat een paard nodig heeft. Op de site kan je lezen wat er allemaal in zit, het product is 100% natuurlijk.

Succes en laat je niet gek maken, ik hoop dat het bovenstaande ook werkt voor Mara.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:20

Wat zou ik dan het beste kunnen gebruiken? want van de site word ik niet veel wijzer.

Want het is niet de bedoeling dat ze er dikker van word of dat het de lactatie in de weg zit, maar op het moment dat Nash weg gaat dat de lactatie wel gestopt word.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:34

De soulmate Nutrition 2g is de standaard. Hier geef je elke dag een maat schepje van. Na 2 a 3 weken begin je reslutaat te zien. ( Donna krijgt het al goed 5 jaar ) Bij een harde buik, gebruik ke prebiotoicum.
Je kan via de site een mailtje sturen met advies, zij heeft het zelf ontwikkeld. Ik zou eerst gaan voor de nutrioton 2g.
Ik denk dat ze alleen een paar dagen weg is, want ik heb zelf nog geen antwoord gekregen op me mailtje van gisteravond.
Maar denk dat de mail via de site wel door gestuurd staat.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:37

Dan zal ik dat eens doen :)

Mystique04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:08

Mystique krijgt s'winters 2 keer per dag hooi en verder knabbelt ze wat op het gras wat er nog zit,verder krijgt ze geen krachtvoer afzo iets. ze staat 24 uur per dag buiten.
ze heeft toen ze drachtig was alleen de laatste 2 maand merriebrok gehad.

nu krijgt ze alleen gras wat ook erg kort is, ze staan met 5 merrie's en 2 veulen op het land en ze zijn allemaal goed op gewicht
Er is mij verteld dat haflinger het beste op heel kort gras kunnen staan ook als ze een veulen hebben.
Mystique staan nu ook gewoon in het land en ik doe er verder nu niets mee, maar doordat het gras zo kort blijft wordt ze niets dikker.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:02

Mara krijgt nu op dit moment ook helemaal niks. Ze eet het land kaal. Dat is alles.

Ze kreeg vroeger altijd na het rijden een kwartje muslie voor de smaak. maar ook dat zit er nu niet meer in. Het land is wel even genoeg beloning.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:10

Is een graaskorf dan misschien een oplossing? Kan ze toch de hele dag gras of hooi knabbelen, maar krijgt ze niet teveel binnen. Onbeperkt hooi of gras is mooi, maar voor sommige rassen is het gewoon teveel wat ze dan binnenkrijgen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:24

Nee, een graaskorf word ze dood ongelukig van. Haar hele kin gaan ook stuk enzo. Daarbij krijgen ze iedere keer een stukje bijgevoerd van het land. Dus onbeperkt veel gras krijget ze niet binnen.

Ik wil niet zeggen dat het land schraal is, maar het is gewoon goed kaal met hier en daar meer dan genoeg om van te leven zeg maar :P

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:29

Mijn tinker staat in vrij schraal land en weet daarin nog goed op gewicht te blijven. Ik denk dus dat ze het toch nog wat te goed heeft.
Dus:

- weidegang toch beperken; bijv. 's nachts op stal of in paddock met alleen stro om te knabbelen.
- totaal geen krachtvoer meer en schraal ruwvoeder, oud hooi. maar voor haar spijsvertering is het wel nodig dat ze voldoende te verteren heeft. maak het haar moeilijk door het bijv. in een 3dubbel hooinet te stoppen, zodat eten haar veel tijd kost.
- geef vitamines/mineralen bij, zoals Pavo Vital. Die hoef je niet door ander voer te mengen en bevat zelf geen energie.
- veel rijden, veel kilometers maken, desnoods in stap
Laatst bijgewerkt door beantsje op 07-08-09 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:32

zou je haar niet beter wat hooi kunnen voeren?
waarschijnlijk word ze van dat kleine beetje gras al moddervet.

Als je bang bent dat ze niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt zou je een vitamine en mineralen supplement kunnen geven dagelijks....in een handje vochtige zemelen.

Misschien ook met het oog op de keuring...dan moet ze er perfect uitzien...en dat gaat natuurlijk beter als ze wat vitamines enzo betreft genoeg krijgt!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:34

Ik ben aan het e-mailen over dat soulmate-nutrision.

geerke, waarom zou ik haar hooi moeten geven, dan word ze nog dikker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:39

in plaats van die extra strook gras bedoel ik...ik begreep dat je haar een strookje per dag gras erbij geeft...of heb ik het fout?

Het zou zomaar kunnen dat ze van ras vetter word dan van wat hooi,dat heeft met haar stofwisseling te maken....

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:43

Ik sluit me aan bij de tips van Beantsje en Geerke:

Mijn paard staat met een graaskorf om in het land, ik heb om schuurplekken te voorkomen een fleecerandje om de rand van de korf heen genaaid. 's Nachts staat hij op stal (bij gebrek aan paddock) met schraal hooi omdat hij ondanks de graaskorf toch nog dik werd. Tussen hooi en hooi zit ook nog veel verschil, zorg ervoor dat je zo schraal mogelijk hooi voert. Gedorst hooi of graszaadhooi is een hele goede. Dat hooi krijgt die van mij uit een fijnmazig hooinet waardoor hij ook lekker lang bezig is en zich niet snel verveeld. Ook krijgt hij af en toe een wilgentak om aan te knabbelen.
Krachtvoer krijgt hij niet, heeft ie ook niet nodig want hij is te dik en staat door een blessure ook stil. Ik geef hem wel een vitamine-mineralenpreparaat bij.

Ik denk dat Geerke bedoelt dat je een deel van het gras moet vervangen door (schraal!) hooi. Hooi heeft veel meer structuur en minder suikers dan gras en dat is beter voor de darmen. Sinds die van mij minder gras krijgt en meer arm hooi is hij gaan afvallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:44

ja...sifre..dat bedoelde ik!
bedankt voor het verduidelijken!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:45

Kun je niet een stuk van afgegraasd weiland afzetten en dat als paddock gebruiken. Moet toch iets te maken zijn met prikpaaltjes?!

Je zou ze dan iig een halve dag ofzo in de paddock kunnen zetten.

Ik ken het probleem hoor ;) heb dan wel geen merrie met veulen maar wel een veel te vette ruin die maar 2x 2 uur per dag op de wei gaat en verder alleen hooi krijgt.

Veel beweging is natuurlijk ook goed. Mss zou je met haar kunnen gaan fietsen dan belast je haar minder nu met haar gewicht als dat je er op zou gaan zitten.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:46

V.w.b. dat Soulmate Nutrition: mooi verhaal maar wat zit er precies in?

Zo'n supplement kan ondersteunend best werken (die van mij krijgt ook probiotica bij) maar om resultaten te boeken moet je de basis aanpassen en dat is het (soort) ruwvoer.

Succes!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:49

geerke schreef:
in plaats van die extra strook gras bedoel ik...ik begreep dat je haar een strookje per dag gras erbij geeft...of heb ik het fout?

Het zou zomaar kunnen dat ze van ras vetter word dan van wat hooi,dat heeft met haar stofwisseling te maken....

nee niet per dag, iedere 2 weken dan kreine ze een stukje bij. ze hebben laatst het laatste stukje bijgekregen. en nu met ze teren op het geen wat er nu nog is. Als dat dan echt helemaal kaal is krijgen ze weer een stukje bij van de ander helft van het land.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:51

ik zou stoppen met het strookje gras erbij. waarschijnlijk staat er nog el zat te peuzelen op het land en anders kan je beter wat droog hooi bijvoeren dan dat ze weer een stuk vers gras krijgen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:52

Silfre schreef:
V.w.b. dat Soulmate Nutrition: mooi verhaal maar wat zit er precies in?

Zo'n supplement kan ondersteunend best werken (die van mij krijgt ook probiotica bij) maar om resultaten te boeken moet je de basis aanpassen en dat is het (soort) ruwvoer.

Succes!

Dat snap ik, daarom ben ik ook advies aan het inwinnen bij die vrouw van dat soulmate-nutrition.